2017-03-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Det är diskutabelt lång tid, denna rättegång hade aldrig varit möjlig i tex. USA. Man lyckades med enkla psykologlogiska knep och lång häktningstid att knäcka afghanen! Känns ju bra i ett fall som detta, men moraliskt tveksamt, dessa långa häktningstider vi har i Sverige. Undrar vad de hade före afghanens fredagsmys med chips cola och efterfrågad medicin?

Visst, Sverige har erkänt långa häktningstider. Icke förty ligger Sverige på en 4:e plats i World Justice Project 2016 jmfrt med USAs 18:e placering, så något rätt gör Sverige uppenbart. Sverige har legat på en 1:a plats tidigare men fått "avdrag" just pga av långa häktningstider.

http://worldjusticeproject.org/rule-law-around-worldhttp://worldjusticeproject.org/rule-law-around-world
Citera
2017-03-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, Sverige har erkänt långa häktningstider. Icke förty ligger Sverige på en 4:e plats i World Justice Project 2016 jmfrt med USAs 18:e placering, så något rätt gör Sverige uppenbart. Sverige har legat på en 1:a plats tidigare men fått "avdrag" just pga av långa häktningstider.

http://worldjusticeproject.org/rule-law-around-worldhttp://worldjusticeproject.org/rule-law-around-world

Jaha, oavsett, hur lång är rimlighetsgränsen för häktning med fulla restriktioner? Personligen för en gräns.
Citera
2017-03-15, 22:49
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Jaha, oavsett, hur lång är rimlighetsgränsen för häktning med fulla restriktioner? Personligen för en gräns.

Vad tycker du vi ska ändra då? Dra ner på utredningar? Släppa mgm på fri fot? Det är inte en alldeles enkel fråga ...
Citera
2017-03-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Vad tycker du vi ska ändra då? Dra ner på utredningar? Släppa mgm på fri fot? Det är inte en alldeles enkel fråga ...

Svara med en fråga?
Citera
2017-03-15, 23:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Trist med ett så taskigt omdöme när man är rektor på en gymnasieskola och därmed ganska stort inflytande på en liten ort ...

Jag har för mig att JMs ensamkommande, väldigt många av dem, var inskrivna som "studerande" på just hans skola.......

Han kan ju ha tjänat en slant själv på detta, skolpeng.....
Citera
2017-03-15, 23:19
Medlem
Citat:

WJP omfattar 44 olika indikatorer på "rättssäkerhet" och är den mest solida samt omfattande undersökning som finns. 2016 ingick 113 länder i hela världen. Exakt vilka indikatorer som ingår finns i detalj beskrivna på den angivna källan (http://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index) -i högermarginalen.
Citera
2017-03-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag har för mig att JMs ensamkommande, väldigt många av dem, var inskrivna som "studerande" på just hans skola.......

Han kan ju ha tjänat en slant själv på detta, skolpeng.....

Möjligen SFI-undervisning?
Citera
2017-03-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Möjligen SFI-undervisning?

Barn och ungdomar går inte på SFI -de som skall in i gymnasiet går ett introduktions år för att få betyg till gymnasiet, barn i grundskola åker in direkt i skolsystemet tror jag
Citera
2017-03-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Barn och ungdomar går inte på SFI -de som skall in i gymnasiet går ett introduktions år för att få betyg till gymnasiet, barn i grundskola åker in direkt i skolsystemet tror jag

Tack för att du klarade ut det. Då är det troligtvis det de handlar om.
Citera
2017-03-16, 09:21
Medlem
Citat:

Instämmer. Rättssäkerheten kräver att folk inte kan spärras in hur länge som helst utan rättegång. Detta är inte Etiopien. Dessutom bör skattebetalarnas pengar användas till rätt saker, dvs till utredningsresurser hellre än till häkten och skadestånd till personer som frikänns eller får lindrigare straff än häktningstiden. Till detta kommer att människor tenderar att erkänna vad som helst, eller att anpassa sin berättelse till vad de uppfattar att förhörsledarna vill höra, under hård psykisk eller fysisk stress. Risken ökar då för att oskyldiga döms och därmed för att de verkliga gärningsmännen går fria.

Vad som är en rimlig gräns vet jag inte men det borde utredas med expertis.
Citera
2017-03-16, 09:33
Medlem
Citat:
Trist med ett så taskigt omdöme när man är rektor på en gymnasieskola och därmed ganska stort inflytande på en liten ort ...

Ja, eller hur? Att bli affärspartner, eller passiv sådan, i företag med styrelser som dessa, verkar inte helt omdömesgillt. Likaså att förätta en dödsbouppteckning efter fd sambons döda make tillsammans med hennes dotter. Särskilt som han måste ha vetat mycket väl vad för slags människor det rörde sig om. Känns inte riktigt bra. Nu kan ju diverse obehagligheter funnits med i bilden som ställer saken i annorlunda dager; om än fortfarande komplicerad.
Citera
2017-03-16, 09:49
Medlem
Tycker det är värt att notera att narkotikabrott inte är bland de saker JM anges vara misstänkt för.

Nu verkar ju ÅK i det här fallet vara en synnerligen slipad och strategisk person, ingen man vill råka i klorna på. Så vem vet vad som väntar runt hörnet?

Och därmed sätter jag en punkt i min förmiddagsmonolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in