2017-03-15, 15:21
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Men........kör man in i en rondell har man VÄJNINGSPLIKT mot fordon INNE i rondellen.
Grön bil kommer med all säkerhet att hållas som ansvarig.

Du har faktiskt också väjningsplikt mot fordon som är framför dig så om en lastbil segar sig fram och du brakar in i dennes bakdel har du inte iakttagit väjningsplikten.

Det kan alltså vara så att den röda gjorde dubbelfel om den gröna hade hunnit in lite före den röda. Råkade ut för en sådan apa i BMW i en dubbelfilig. Han kom i säkert 90 (gräns 40) från min vänster och när jag var inne en halvmeter tryckte han gasen i botten. Jag höll högerfil, han vänster och när jag skulle ut i tredje ställde han sig på tvären i utfarten. Han var nog sur över att jag inte stod snällt och väntade på hans galna framfart. Han var alltså inte ens inne när jag körde in.

Om alla skulle stå och vänta på alla från vänster i alla filer oavsett om de är inne eller utanför är det lika bra att plantera gräs i körfälten och stänga av vägen. En halvmil kö i rusningstrafik.

Cirkulationsplatser är byggda för att man ska kunna samsas och få flytande trafik. Att man ska ha lite blixtlås.
Citera
2017-03-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Orsaken går att finna i lagen!
När du kör in i rondell SKA du lämna företräde, oavsett vilken fil den andra bilen finns i.
Det heter inte lämna företräde i "din" fil utan bara lämna företräde.
Svårare än så är det nog inte! :-)
Inte ifrågasatt alls. Men grön bil har kommit in och rullat parallellt med röd en sträcka, detta gör att den delen inte är aktuell att bedöma. Röd bil byter fil eller korsar annan fil utan att ha vinnlagt sig om att det är fritt. Har denna skiss med vidhängande förklaring lämnats i skadeanmälan så kommer försäkringsbolagets beslut att grunda sig på detta.
Citera
2017-03-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det jag citerade plus lite till:

Det var det jag påstår är felaktigt.

Dra på trissor! Jag får backa på det påståendet. Tack för upplysningen!
Citera
2017-03-15, 16:37
Medlem
_killahs avatar
Rondeller med 2 filer in och ut är alltid en risk, för folk kan inte förstå att det finns 2 utfartsfiler, så de byter i sista sekunden till högerfilen, när de lika bra kunnat lega kvar i vänstra, alternativt lagt sig i höger direkt.
Citera
2017-03-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu var det ju inte så att den här diskussionen handlade om att köra IN i en cirkulationsplats utan om vilka regler som gäller när man väl kör i den. Enligt mål i högsta domstolen skall filkörning i en cirkulationsplats likställas med att köra på en tvåfilig enkelriktad väg. Givetvis har man väjningsplikt när man kör in i en cirkulationsplats på samma sätt som man kör ut på vilken annan väg som helst.

Som någon annan redan länkat till http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170101/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/

Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent.

Ja, men här resulterade det hela i en krock.
Att grön bil hunnit vara 3 sekunder i cirkulationsplatsen är inte samma sak som att han har iakttagit väjningsplikten.
Han har hindrat röd bil genom att kasta sig in i cirkulationsplatsen.

Naturligtvis har avståndet mellan påfartsvägen och avtagsvägen något med det hela att göra. Är det en stor cirkulationsplats så grön bil hinner åka flera hundra meter inne i den så är det röd bil som gjort fel genom att byta fil. Men är det så att grön bil bara hunnit åka 10 meter innan denne blev påkörd så har denne inte följt väjningsplikten.

Väjningsplikt betyder inte att "jag hann in alltså är jag grön gubbe" Utan det betyder att du ska lämna företräde till trafiken i cirkulationsplatsen (i detta fall).

Enligt TS ritning så handlar det om att grön bil kastat sig in framför röd bil vilket resulterat i en krock.
Man kan inte ignorera det faktum att det råder väjningsplikt för att träda in i en cirkulationsplats. Grön bil har brutit mot regeln.
Det lustiga är att du själv länkar till ett dokument som påvisar att du har fel.
Läs under punkt två och titta på illustrationen.
Citera
2017-03-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Uppenbarligen, om man ska se på länkar som har postats, så verkar inte HD tycka som du...
Och i det här fallet så handlar det inte om en olycka som händer när grön bil kör in. Utan vad som händer när röd bil kör ut ur rondellen.
Och då är det alltså inte längre prat om att lämna företräde utan då handlar det om att vid ett filbyte förvissa sig om att filen man ska in i är tom.

Med ditt argument kan alltså röd bil bete sig precis hur fan som helst i rondellen, just av orsaken att han befinner sig i rondellen. Självklart är det inte så och det faller ju på sin egen orimlighet som du säkert själv förstår.

Men lämna företräde betyder inte att det räcker med att trycka in sin bil i cirkulationsplatsen och sedan bara för att den fick plats så har du fullgjort din skyldighet. Röd bil skulle fått avbrutit sin färdplan ifall en krock skulle ha undvikits.
Eftersom grön bil påverkar röd bil så har inte väjningsplikten åtlytts.

I skissen som TS visar så är det väldigt kort avstånd till infart och utfart för grön bil.
Hade sträckan varit 400 meter så hade jag köpt ditt argument om filbyte men nu handlar det om mindre än 50 meter. Därför har grön bil inte följt väjningsplikten.
Citera
2017-03-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Men lämna företräde betyder inte att det räcker med att trycka in sin bil i cirkulationsplatsen och sedan bara för att den fick plats så har du fullgjort din skyldighet. Röd bil skulle fått avbrutit sin färdplan ifall en krock skulle ha undvikits.
Eftersom grön bil påverkar röd bil så har inte väjningsplikten åtlytts.

I skissen som TS visar så är det väldigt kort avstånd till infart och utfart för grön bil.
Hade sträckan varit 400 meter så hade jag köpt ditt argument om filbyte men nu handlar det om mindre än 50 meter. Därför har grön bil inte följt väjningsplikten.

Ert resonemang bygger på att avståndet mellan infartsväg och utfart för grön bil är mycket kort, då ingen skala angivits av ts på skissen förblir denna del en gissning, såframt ej denne presenterar kompletterande uppgifter föreslås att vi sätter paus här tills det kommit besked från försäkringsbolaget hur deras bedömning gjorts, det blir antaganden och gissningar som inte tillför något alls annars.
Citera
2017-03-15, 22:02
Medlem
Ser att min anbefallda paus kan bli oändlig, det finns inget fall att invänta besked kring, allt är i teorin.
Citera
2017-03-16, 12:04
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser att min anbefallda paus kan bli oändlig, det finns inget fall att invänta besked kring, allt är i teorin.

Yes, så är det.
Men med tanke på hur skåningar kör bil är det bara en tidsfråga
Citera
2017-03-16, 12:13
Medlem
Sen kanske man ska ta sig en funderare på hur det skulle utspela sig i verkligheten om något skulle hända.

Röd bilist skulle ju säkert hävda att han påbörjade filbytet i god tid och använde blinkers. Det skulle också vara svårt att se exakt vad krocken skedde då bilarna inte skulle stanna direkt. Det enda som är klart då är att krocken skedde i rondellen i direkt anslutning eller i nära anslutning till påfarten som grön bilist använde.
Citera
2017-03-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Sen kanske man ska ta sig en funderare på hur det skulle utspela sig i verkligheten om något skulle hända.

Röd bilist skulle ju säkert hävda att han påbörjade filbytet i god tid och använde blinkers. Det skulle också vara svårt att se exakt vad krocken skedde då bilarna inte skulle stanna direkt. Det enda som är klart då är att krocken skedde i rondellen i direkt anslutning eller i nära anslutning till påfarten som grön bilist använde.

Korrekt iakttagelse. Egentligen kvittar blinkers, den ger ju ingen rätt att svänga över till annan fil om där är upptaget, men visst, blinkas ska det! Vad som eventuellt hänt sekunderna innan vid infarten lär bli svårt att påvisa, som jag skrivit tidigare tvivlar jag på att det inverkat på bedömningen om vållande.
Citera
2017-03-16, 13:02
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Rondeller med 2 filer in och ut är alltid en risk, för folk kan inte förstå att det finns 2 utfartsfiler, så de byter i sista sekunden till högerfilen, när de lika bra kunnat lega kvar i vänstra, alternativt lagt sig i höger direkt.

Kanske för att folk blir lärda så? Ingen verkar ju veta om det är korrekt att gå ut i den vänstra filen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in