2017-03-14, 22:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Du tror alltså att hon har valt att bli kidnappad eller avvikit av egen vilja? Om hon nu är ofrivilligt kidnappad - vilket alla tecken tyder på - hur ser du då på det hela?

Jag har inte skrivit något om det - det enda jag har sagt är att folk kan möta sina öden med öppna ögon.

Ifall du bara skall gissa om vad andra skriver är det kanske bäst att inte skriva alls.

Men för att svara på din fråga - då ser jag på det som att hon är ofrivilligt kidnappad, och att vi får vänta på att få mer information.

Hur gör du?
Citera
2017-03-14, 22:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men att svenskar verkar i främmande land är ändå uppenbart.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-hemliga-krig/

Har du bestämt att de skall verka som de gör? Och om inte, vilka kan ha gjort det, och är alla svenskar ens medvetna om denna verksamhet?
Ja, och definitivt ingen nyhet .. din poäng?
Citera
2017-03-14, 23:03
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Jag har inte skrivit något om det - det enda jag har sagt är att folk kan möta sina öden med öppna ögon.

Ifall du bara skall gissa om vad andra skriver är det kanske bäst att inte skriva alls.

Men för att svara på din fråga - då ser jag på det som att hon är ofrivilligt kidnappad, och att vi får vänta på att få mer information.

Hur gör du?

Hur jag gör eller tycker bör väl framgå med all önskvärd tydlighet.
Citera
2017-03-14, 23:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kongo.

Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Jag har en tanke:

Tänk vad mycket Kongo skulle tjäna internationellt om de lyckas hitta henne vid liv. Vi talar miljardbelopp i turist intäkter. Kanske är en idé att upplysa dem om detta.

Tanken är god men jag tror ändå inte att Kongo skulle kunna bli ett riktigt turistland.

Det är för mycket kidnappningar, bråk, våld och grupper som hela tiden strider mot varandra. Inga bra förutsättningar för att kunna bli ett riktigt turistland.
Citera
2017-03-14, 23:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alltid ett bråkigt och problematiskt land.

Citat:
Vad krävs för att göra för att Kongo skall bli det då?

Få slut på allt detta men hur det skall gå till har jag verkligen ingen aning om.

Redan under 1950-talet, då landet hette Belgiska Kongo, var det bråk. Landet ville bli självständigt och det blev de 1960 men bråken avlöste varandra under 1960-talets början.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kongo-Kinshasa

Dag Hammarskjöld och Kongokrisen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-03-14 kl. 23:14.
Citera
2017-03-14, 23:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du bör gå tillbaka och läsa om vad jag besvarar .. för ditt stickspår är inte på något sätt relevant ..

Vad du vet och inte vet är inte vad jag besvarade ..

Nej, du skrev att ett Kongo måste säga till Sverige för att vi ska skicka soldater dit. Jag är högst tveksam till det.

Så, vad jag skrev är i högsta grad relevant.
Citera
2017-03-14, 23:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, du skrev att ett Kongo måste säga till Sverige för att vi ska skicka soldater dit. Jag är högst tveksam till det.

Så, vad jag skrev är i högsta grad relevant.
1) Nej, så begränsat var inte mitt svar
2) Ja, vi måste ha en begäran från landet eller uppdrag från t ex FN för att kunna gå in i ett annat land .
Att du sedan inte hört talats om insatser på olika håll i världen är liksom ditt problem .

Så nej - Sverige kan inte skicka in någon elitstyrka på eget bevåt och befria Zaida ..
Citera
2017-03-14, 23:14
Medlem
Expressen skriver att Catalan jobbar "för FN:s säkerhetsråd". Vet någon vad det betyder rent organisatoriskt? Är hon en av MONUSCO:s experter?
Citera
2017-03-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleroma
Expressen skriver att Catalan jobbar "för FN:s säkerhetsråd". Vet någon vad det betyder rent organisatoriskt? Är hon en av MONUSCO:s experter?
Eftersom sverige numera sitter där kan hon ju vara utsänd av vår feministiska regering för att få styr på de virila svartingarna. Kanske är det Margot som ligger bakom och det är därför som det varit så tyst från svensk sida. Det var liksom upplagt som ett självmordsuppdrag. Ung ensam svensk tjej i Afrika.
Citera
2017-03-14, 23:18
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Jag tror Sverige missar en fantastisk möjlighet till utveckling och samarbete militärt och socialt om vi inte passar på nu. Kongo är ju en skattkista av upptäckter som behöver en samarbetspartner från väst. Nu har vi chansen. Annars snor USA den.

De har lite trevliga mineraler att gräva fram men deras sociala utveckling har väl inte oddsen på sin sida. Håller vidare med om att deras gener (mm) gör att de passar bäst där de är. Ska vi investera i något så är det att få tillbaka dem som irrat sig hit.
Citera
2017-03-14, 23:22
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ja, och det är ett självcentrerat sätt att tänka som inte måste delas av Catalans familj eller henne.

Försök att sätta dig in i hur det kan vara i andra människors tankevärld.

Och det gör du?
Citera
2017-03-14, 23:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Har du någon källa på det? Om jag har förstått det rätt åkte hon med en FN- anställd och två tolkar. Inte jättekonstigt att man tar motocyckel taxi när vägarna är usla. Visst Kongo är farligt men det var en av de säkrar delarna. Men visst så här i efterhand kan man konstatera att säkerhetsläget misbedömdes. Men hur många soldater gör inte mistag i strid. Vill man arbeta och göra nytta i u-länder måste man också ta risker.

Jo, men en av de säkraste delarna utav Kongo är väl som att jämföra med att säga att Aleppo är ett av de säkraste delarna utav Syrien att befinna sig i just nu...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in