2017-03-14, 23:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleroma
Expressen skriver att Catalan jobbar "för FN:s säkerhetsråd". Vet någon vad det betyder rent organisatoriskt? Är hon en av MONUSCO:s experter?

Hon tillsammmans med några andra (sex sammanlagt?) är särskilt utsända och har alltså inget med Monusco att göra rent organisatoriskt.
Citera
2017-03-14, 23:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Krav på lösensumma snart?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag instämmer i det fetade.

Det ser illa ut för henne på ett sätt -- kongoleserna brukar vara våldsamma och grymma mot sina kidnappningsoffer och som kvinna är nog risken stor för våldtäkter av flertalet ..

Samtidigt brukar de släppa sina offer efter betalning så förhoppningsvis kommer hon hem igen - och helst helskinnad givetvis.

Måste vara ett rent helvete för hennes familj/anhöriga just nu.

Ja, det måste det verkligen vara. Ett rent helvete rent ut sagt.

Vi får hoppas att det hela löser sig på ett så bra sätt som möjligt. Alltså att hon kommer att friges.

Snart bör väl krav på lösensumma komma om det nu är den orsaken till att hon kidnappades?
Citera
2017-03-14, 23:51
Medlem
Inte för att jag förstår vad en avdankad svensk kd politiker har i Kongo att göra.

Men det är klart, FN uppdrag är mycket välbetalda.
Citera
2017-03-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Precis, om du jobbar i sådana utsatta miljöer som Zaida gör eller någon annanstans i världen där det förkommer oroligheter. Så bör man ha en försäkring som täcker kidnappning och andra otrevligheter som sker i dessa områden. Antigen så får hon en av sin arbetsgivare eller täcker en själv, rimligen är att jobbet sköter det. Vi får bara hoppas att hon var smart att se till så att försäkring täcker just kidnappning.

Försäkringsbolag vill inte bli inblandade i sådana här ärenden alls, helst inte. Ett försäkringsbolag kan ses som en oändligt rik motpartner som kidnapparna kan pressa ut hur mycket pengar som helst ur.

Ännu bättre är att utpressa ett land som tex Norge 2009 där ett par norrmän hotades av dödstraff i Kongo, 500 miljoner dollar ville Kongolesiska staten ha som kompensation. Nu har ju den ena av dem, Tjostolv Moland, dött i fängelset. Brittisk-norska mannen Joshua French är kvar där i fängelset än.

500 miljoner dollar det visar väl på graden av "oklyftighet" och girighet hos den Kongolesiska statens förehavanden ? Haha

500 miljoner dollar

Så vi ska minsann inte förvänta oss att Kongo kommer att vara en smidig samarbetspartner här heller

Försäkringsbolag kan ju inte gardera sig emot att en upplösning av en kidnappning går åt helvete heller,

Nej, jag känner inte till att F-bolag skulle gå ut med att de försäkrar emot kidnappningar, det är ju bara korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Jag påstår att sådana försäkringar du talar om inte finns.

Nej, det stämmer, ger man sig av till sådana oroshärdar så kan försäkringsbolaget säga att Force-Majeure föreligger och då gäller inga försäkringar.
Eller typ om du syr ihop en flotte av PET-flaskor och ska paddla ifrån Göteborg till Antarktis, och att du sen råkat ut för att din flotte sjunker vid Antarktis kust och du vill att F-bolaget ska komma och rädda dig ?

Rederierna inom sjöfartsnäringen har dock en slags "försäkringar" vid piratattacker och gisslantagningar, men det är i regel fartygens last som är värdefullt. Dvs de använder den försäkringen som godset är försäkrat med att använda för att lösa gisslansituationer.

Men det bästa är ju förstås att skicka in militär där och rensa upp bland kackerlackorna - Sen får väl PK-fjantarna yla bäst de vill om sk strukturell rasism, kolonialism + alla ismer som de kan komma på

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kanske är det Margot som ligger bakom och det är därför som det varit så tyst från svensk sida. Det var liksom upplagt som ett självmordsuppdrag. Ung ensam svensk tjej i Afrika.

AHA - Det är alltså Den Humanitära Stormaktens nya världserövrartaktik att skicka normkritiska genusvetande feminister på våldtäktsoffers-/kannibaloffer-/självmords-uppdrag i Världens råtthål och kloaker !!
WOW - helt otroligt alltså - någon i vår regering måste vara sanslöst smart alltså !

Tänk vad rädda de kommer att bli nästa gång de ser en svensk....
Babianerna skiter väl på sig när de hör talas om den svenska feminismen....
Citera
2017-03-15, 00:29
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Just, vi kan i förstone inte vara henne och måste därför först lyssna på vad hon har att säga.

Det tror jag nog att du förstår när du tänker efter.

Hennes anhöriga verkar anse att hon har blivit kidnappad. Alla tecken tyder på det, men du är tveksam. Är det korrekt uppfattat?
Citera
2017-03-15, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
nåväl, finns väl mängder av just ädelmetaller där? En och annan diamant har jag för mig. Ett otroligt rikt land bebott av väldresserade chimpanser.

Jovisst det finns ju en hel del mycket värdefulla mineraler där, men att utvinna dem är rätt krångligt genom att det är i tropikerna. Bara regnperioderna ställer till ett helvete för all gruvverksamhet. Värmen försvårar också nästan allting. Sedan handlar det också om hälsan för de som arbetar med det, och då är de tropiska sjukdomarna (varav inte alla är kända heller) speciellt lömska. Vill man driva gruvverksamhet där får man räkna med att rotera personalen med långa viloperioder emellan.

Det är i regel mycket svårt att bygga vägar som tål de tropiska regnen utan att dikena fylls och vägbanan kollapsar.
Citera
2017-03-15, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Annan person har postat källan, jag har enbart länkat till hans inlägg. Det har dessutom belagts att det var en av de farligaste delarna. Hur i helvete har du missat det egentligen?

Det var inte det Kongo experten sa i studio 1 (P1)på måndag. Han sa att det var en av de säkrare delarna men att det på sista tiden varit konflikter. Men också att konflikten är sammansatt, att det är många grupper som strider mot varandra ned olika motiv: ekonomiska, religösa men även missnöje med FN. Och att det därför är väldigt viktigt att man har kompetent personal runt sig som kan bedöma ev risker.

Det är alltid lätt häva ur sig en massa om hur en annan person skulle betet sig från en stuga i trygga lila Sverige 😜
Citera
2017-03-15, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men en av de säkraste delarna utav Kongo är väl som att jämföra med att säga att Aleppo är ett av de säkraste delarna utav Syrien att befinna sig i just nu...

Inte riktigt. Men Kongo är naturligtvis inget turistland.
Citera
2017-03-15, 02:35
Medlem
Steinarrs avatar
Hittar dom henne vid liv så är det ett mirakel.

Fy fan vilken mardröm att bli kidnappad av negrer.
Citera
2017-03-15, 03:01
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleroma
Expressen skriver att Catalan jobbar "för FN:s säkerhetsråd". Vet någon vad det betyder rent organisatoriskt? Är hon en av MONUSCO:s experter?
Hon är sannolikt någon typ av expert som skickats ut och finansieras av Sverige. Dessa brukar skickas till olika internationella organisationer (FN, OSCE, etc) för att under begränsad period arbeta inom områden där Sverige anser sig ha ovärderlig kunskap som resten av världen bör få del av. Att hon arbetade med just gender-frågor (samt är politiker) pekar på att hon har en sådan tjänst.

Utifall att du är intresserad är det är Folke Bernadotte-akademin som är ansvarig för rekrytering till dessa tjänster. Erfarenhet av politikskt engagemang är meriterande.
Citera
2017-03-15, 03:37
Medlem
ModerRotas avatar
Jag kollade på google Earth nu och hela Kongo är den mörkaste jävla mörkgröna djungel ni någonsin kan tänka er. Den är så tät, mörk och djup att ingen någonsin skulle hitta ut ur den om man irrade sig in där. Den är dessutom lika stor som hela Kina eller hela USA. Det är svårt att förstå hur tät den är om man bara kollar de få bilder som finns. Det går inte ens att jämföra med svensk tät skog, som är helt öppen i jämförelse.

Det blir svårt att hitta kannibal våldtäktsnegrer i den djungeln. Än mindre en kidnappad genusforskare.

Men den är där, den följer metrisk skala så det ÄR möjligt!
Citera
2017-03-15, 04:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Precis! Skillnaden mellan ironi och/eller dumhet kan te sig oerhört skört. Jag skulle inte åka till Afrika ens om jag fick ALLT betalt och på de "säkraste" ställena... Vi är inte kompatibla - så är det bara, håller helt med dig!

Kongo har ALDRIG varit och kommer ALDRIG bli ett turistland. Så länge genbanken är havererad och totalförstörd så kommer landet ej heller kunna resa sig ur ruinerna. Dessa kidnappade kommer troligtvis aldrig bli funna - när jag såg att Sveriges yta är en femtedel utav Kongos så insåg jag att inte ens USA, med deras underrättelsetjänst, kan finna dessa i de djungler som finnes där. Någon måste se dem och "tjalla" - annars är de körda!

Vi är visst kompatibla. Det är därför miljontals människor åker till Afrika varje år. Idiotjävlar som du anser dock att man ska klumpa ihop Egypten, Kap Verde, Seychellerna, Mauritius och andra turistpopulära områden med kaoset i Kongos djungel, vilket är tokfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in