2017-03-14, 22:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Bra skrivet! Jag håller med till 100%.

Det var uselt skrivet och utan tanke på folks känslor.

Rent objektivt kanske familjen är glad över dotterns chans att bli något sorts helgon.

Vad man måste förstå är att denna människa inte är du och jag. Hon måste inte tänka som du och jag.

Vilket får mig att fråga - skall man inte ha konsekvenstänkande? Jag tror att många svenskar som åker till Afrika har det, att de inser att deras inställning och jobbets karaktär har sina risker.
Citera
2017-03-14, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lösensummor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Jag tror inte de kidnappar vem som helst. De vet nog ungefär vad de kan få. De nöjer sig med vad de får. Det är ju bara att ta nån annan nästa gång. Sen våldtar de och mördar en massa stackare rakt av också.

Det låter högst troligt att så är fallet som du skriver. Det vore ju ingen mening med att kidnappa urfattiga kongoleser som inte kan ge "klirr i kassan".

En utlänning däremot är det skillnad på därför att här går det att kräva lösensummor från t. ex. de länder där dessa är medborgare.
Citera
2017-03-14, 22:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att svensk militär får inte gå in på främmande mark utan begäran från den främmande makten eller FN uppdrag...

Så nej, svenska elitförband kan inte gå in utan begäran från Kongo för att frita någon.

Vem bestämmer vad som är rätt?

Att svenska soldater har varit aktiva på många ställen är uppenbart. Och det gäller ju inte bara svenskar - brittiska tabloider är fulla av berättelser om hur SAS mosar motståndare.

Det är lätt att tänka sig att dessa svenskar ibland arbetar utan att de rättsliga förhållandena är välundersökta.
Citera
2017-03-14, 22:27
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var uselt skrivet och utan tanke på folks känslor.

Rent objektivt kanske familjen är glad över dotterns chans att bli något sorts helgon.

Vad man måste förstå är att denna människa inte är du och jag. Hon måste inte tänka som du och jag.

Vilket får mig att fråga - skall man inte ha konsekvenstänkande? Jag tror att många svenskar som åker till Afrika har det, att de inser att deras inställning och jobbets karaktär har sina risker.

Hon har kanske haft ett "konsekvenstänkande" som du uttrycker det, men det gör det inte mindre hemskt för det, eller hur? Var är din medmänsklighet?
Citera
2017-03-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Afrikaner generellt har inga spärrar och begår ofta brutalt sjuka våldsbrott.

Sverige har, kan man tycka, en skyldighet att informera om riskerna det innebär att vistas i Afrika eller att ha med afrikaner att göra generellt, både i Afrika och i Sverige.

Kvinnan arbetade för FN och var inte förståndshandikappad, så givetvis är hon medveten om riskerna.
Citera
2017-03-14, 22:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Hon har kanske haft ett "konsekvenstänkande" som du uttrycker det, men det gör det inte mindre hemskt för det, eller hur? Var är din medmänsklighet?

Medmänskligheten är med henne. Du måste först höra vad hon har att säga före det att du kan uttala dig.

Förstår du skillnaden mellan, jag tycker så, och hon tycker så? Det är olika människors perspektiv.
Citera
2017-03-14, 22:34
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Det har sökts med helikopter, förgäves. Ingen vet var de finns. Vart ska elitförbandet skickas? Rakt ut i djungeln?

Ja, det vore väl lämpligt eftersom det är där någonstans hon finns.
Det är väl bara att promenera in i djungeln och se vad man hittar. Bör ganska snart gå att konstatera om något brott har begåtts i närområdet.
Citera
2017-03-14, 22:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vem bestämmer vad som är rätt?

Att svenska soldater har varit aktiva på många ställen är uppenbart. Och det gäller ju inte bara svenskar - brittiska tabloider är fulla av berättelser om hur SAS mosar motståndare.

Det är lätt att tänka sig att dessa svenskar ibland arbetar utan att de rättsliga förhållandena är välundersökta.
Fast frågan var inte om det finns människor som begår brott mot svensk och internationell lagstiftning, utan vad som gäller - lagligt...

Och nej -- kliv ur Hamiltonromanerna -- Sverige är inte som Israel eller USA och har inte den typen av styrkor som verkar utanför kontroll.
Citera
2017-03-14, 22:42
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast frågan var inte om det finns människor som begår brott mot svensk och internationell lagstiftning, utan vad som gäller - lagligt...

Och nej -- kliv ur Hamiltonromanerna -- Sverige är inte som Israel eller USA och har inte den typen av styrkor som verkar utanför kontroll.

Men att svenskar verkar i främmande land är ändå uppenbart.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-hemliga-krig/

Har du bestämt att de skall verka som de gör? Och om inte, vilka kan ha gjort det, och är alla svenskar ens medvetna om denna verksamhet?
Citera
2017-03-14, 22:47
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Medmänskligheten är med henne. Du måste först höra vad hon har att säga före det att du kan uttala dig.

Förstår du skillnaden mellan, jag tycker så, och hon tycker så? Det är olika människors perspektiv.

Du tror alltså att hon har valt att bli kidnappad eller avvikit av egen vilja? Om hon nu är ofrivilligt kidnappad - vilket alla tecken tyder på - hur ser du då på det hela?
Citera
2017-03-14, 22:51
Medlem
ModerRotas avatar
Jag har en tanke:

Tänk vad mycket Kongo skulle tjäna internationellt om de lyckas hitta henne vid liv. Vi talar miljardbelopp i turist intäkter. Kanske är en idé att upplysa dem om detta.
Citera
2017-03-14, 22:52
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Hur resonerar du nu? Kan du utveckla din tanke där? Vore jätteskönt att härleda genom logiskt resonemang att hon mår bra som du säger.

Var skrev jag att hon mår bra?
Jag skrev att ingen vet hur hon mår, som svar på ditt påstående att hon låg halvdöd och blödde ur stjärten. Ser inte riktigt nyttan med att dra sådana slutsater. För faktum kvarstår: ingen vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in