• 1
  • 2
2017-03-14, 19:57
Medlem
Jag behöver få något utskrivet så att jag kan sova.
Hur fungerar det och hur bestämmer de vad jag ska ha för något?

Min sömn fungerar inte alls kan sova 2-3 timmar flera veckor i rad och det blir svårt och jobba när det händer.
Citera
2017-03-14, 20:21
Medlem
Emalkays avatar
Boka tid hos läkaren om du inte redan varit där och beskriv dina problem.
Ganska svårt att få fungerande preparat som zolpidem, zopiklon pga missbruk.
Men finns andra alternativ också. T.ex Melatonin som är lagligt och kan beställas från ebay eller liknande. Märket "Natrol melatonin" fungerar för mig. Låter mig sova längre och somnar mycket lättare. Kan du beställa hem lagligt utan att behöva gå till läkaren en jävla massa gånger.
Men finns mycket skit melatonin på ebay också så om du ska ge det ett försök så beställ Natrol melatonin.
Citera
2017-03-14, 20:22
Medlem
Gå till vårdcentralen och förklara problemet? Brukar inte vara så svårt, det är ju inte tung narkotika liksom.
Citera
2017-03-14, 20:26
Medlem
Silentminds avatar
Beror väl på vad du är ute efter egentligen. Jag har nu fått melatonin utskrivet och det funkar bra, mycket bättre än vad Imovane och Stilnoct har gjort. Sover nu minst 6h per natt och ingen eftereffekt på morgonen. Var inte så svårt att få, sa bara att jag provat Atarax och Propavan när läkaren föreslog dem istället.
Citera
2017-03-14, 21:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Gå till vc och nämn dina sömnproblem. Sen börjar gatloppet genom zombiedroger. Olika från läkare till läkare dock. Träffat många läkare genom åren och jag har svårt att se att de ger dig mer, enligt mig, potenta sömntabletter direkt. De kommer förmodligen först skriva ut atarax, lergigan, propavan, theralen och Mirtazapin.

Samtliga nämnda är rätt utskällda då de ger folk diverse biverkningar. Framförallt dåsighet dagen efter. Allt är dock individuellt! Vill inte bygga upp nån noecebo i onödan för dig. Personligen tycker jag Propavan är lite väl utskälld då jag upplever den som tämligen potent och "bakfyllan" ganska hanterbar (efter en tids bruk).

Tycker du pärlbandet av dessa preparat var botten så kommer man sen att skriva ut Imovane eller Stilnoct (Tror man prioriterar imo. före stil.). Imovane är medicinen jag har och finner fenomenal. Dock har den beroendepotential så just därför försöker jag varva med Propavan ibland.
Citera
2017-03-14, 21:17
Medlem
Kommer behöva boka tid innan ja går dit?
Måste planera in så jag har tid och sist jag var väldigt sjuk och ringde dig blev jag uppringd dagen efter av en telefonväxel.

Mitt mål är att hitta något som kan få mig hjälp med sömnen de perioder jag har riktigt svårt att somna.

Har tidigare kört benzo men vill inte se det som en lösning eftersom man blir så flummig dagen efter med.
Citera
2017-03-14, 21:52
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Kommer behöva boka tid innan ja går dit?
Måste planera in så jag har tid och sist jag var väldigt sjuk och ringde dig blev jag uppringd dagen efter av en telefonväxel.

Mitt mål är att hitta något som kan få mig hjälp med sömnen de perioder jag har riktigt svårt att somna.

Har tidigare kört benzo men vill inte se det som en lösning eftersom man blir så flummig dagen efter med.

Ja, du kommer behöva boka en tid. Eller om du går till en vårdcentral med drop-in och ber om att få träffa en läkare.
Sen beskriver du bara det som du har skrivit här. Tycker att du ska ge melatonin ett försök. Heter circadin i sverige så säg att du vill testa circadin.
Och det är inget som är svårt att få utskrivet precis. Eller beställ på ebay som jag tidigare sagt.
Circadin ligger bara på 2mg och tar ca 2 timmar innan effekt. Ebay har 10mg snabbverkande och 5mg slow-release som jag tar varje dag och det sover jag bra på. Mycket bättre än imovane och stilnoct.
Citera
2017-03-15, 04:49
Medlem
Tack för era svar ska ringa och boka tid och se vad de säger.
Citera
2017-03-15, 08:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Melatonin agb kan fås på recept och ingår i högkostnadsskyddet, relativt snäll sömnmedicin så den borde förskrivas innan narkotikaklassade substanser

Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
T.ex Melatonin som är lagligt och kan beställas från ebay eller liknande.
Lagligt om du har recept och hämtar ut det på apoteket menar du.

Citat:
Heter circadin i sverige så säg att du vill testa circadin.
Varför ska ts fråga efter en dyr medicin som inte ingår i högkostnadsskyddet?

Citat:
Ebay har 10mg snabbverkande och 5mg slow-release som jag tar varje dag och det sover jag bra på. Mycket bättre än imovane och stilnoct.
10mg är en kraftig överdosering som kan strula till det med kroppens endokrina system och kan även ge symtom som insomnia och försämrad sömnkvalité, även 5mg är en hög dos, även så lite som 1mg kan vara överdosering så man ska börja med låg dos och sen sakta öka.
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-03-15 kl. 09:00.
Citera
2017-03-15, 12:20
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Melatonin agb kan fås på recept och ingår i högkostnadsskyddet, relativt snäll sömnmedicin så den borde förskrivas innan narkotikaklassade substanser

Lagligt om du har recept och hämtar ut det på apoteket menar du.

Varför ska ts fråga efter en dyr medicin som inte ingår i högkostnadsskyddet?

10mg är en kraftig överdosering som kan strula till det med kroppens endokrina system och kan även ge symtom som insomnia och försämrad sömnkvalité, även 5mg är en hög dos, även så lite som 1mg kan vara överdosering så man ska börja med låg dos och sen sakta öka.

Har aldrig hört talas om melatonin agb.. Hittar bara circadin/melatonin på fass och det enda jag har fått utskrivet.
Circadin är grymt dyrt. 200 för 30st tabletter vilket är för mycket enligt mig.

Melatonin är lagligt. Räknas som kosttillskott. Och går alltid igenom tullen.
Och har haft husrannsakan 2 gånger igenom åren och polisen har aldrig tagit mina melatonin.
Jag vet att 10, 5 mg är en hög dos men tycker samtidigt att det är bättre än att bli torsk på imovane eller zolpidem som kan vara extremt svårt att sluta med. Melatonin borde ju gå att trappa ner också.
Men du har en poäng.

Jo, har också hört att det kan rubba kroppens egna hormon. Det snackades om just melatonin i måndags i programmet "malou efter tio". Och det ska användas under kortare perioder såklart.
https://www.youtube.com/watch?v=PMTxVp_WwpY
Citera
2017-03-15, 20:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Melatonin är lagligt. Räknas som kosttillskott. Och går alltid igenom tullen.
Ett ämne blir inte automatiskt lagligt bara för att det går igenom tullen eller ignoreras av polisen för att straffvärdet är obefintligt, melatonin är en läkemedelsklassad substans.

Citat:
Jo, har också hört att det kan rubba kroppens egna hormon. Det snackades om just melatonin i måndags i programmet "malou efter tio". Och det ska användas under kortare perioder såklart.
https://www.youtube.com/watch?v=PMTxVp_WwpY
Det forskas på om 10mg melatonin kan användas för att bla sänka högt kortisol.

Melatonin agb, finns i doser om 1-5mg
https://www.fass.se/LIF/product?user...cTypeDynTab=30
Citera
2017-03-15, 20:53
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ett ämne blir inte automatiskt lagligt bara för att det går igenom tullen eller ignoreras av polisen för att straffvärdet är obefintligt, melatonin är en läkemedelsklassad substans.

Det forskas på om 10mg melatonin kan användas för att bla sänka högt kortisol.

Melatonin agb, finns i doser om 1-5mg
https://www.fass.se/LIF/product?user...cTypeDynTab=30

Nej, det har du rätt i. Fel av mig, men på burkarna står det food-supplement, drug-free och sådana saker som gör att det ignoreras så då ser jag inga problem med att beställa hem billigt och bra.

Är melatonin agb något nytt i sverige eller varför finns det ingen info på fass?
Eller skriver läkaren ut circadin till mig bara för att det är dyrare?
Skulle inte förvåna mig om det är så.

Har du någon länk till det där som du sa om att det forskas på 10mg melatonin för högt kortisol?
Skulle vara kul o läsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in