Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Melatonin agb kan fås på recept och ingår i högkostnadsskyddet, relativt snäll sömnmedicin så den borde förskrivas innan narkotikaklassade substanser
Lagligt om du har recept och hämtar ut det på apoteket menar du.
Varför ska ts fråga efter en dyr medicin som inte ingår i högkostnadsskyddet?
10mg är en kraftig överdosering som kan strula till det med kroppens endokrina system och kan även ge symtom som insomnia och försämrad sömnkvalité, även 5mg är en hög dos, även så lite som 1mg kan vara överdosering så man ska börja med låg dos och sen sakta öka.
Har aldrig hört talas om melatonin agb.. Hittar bara circadin/melatonin på fass och det enda jag har fått utskrivet.
Circadin är grymt dyrt. 200 för 30st tabletter vilket är för mycket enligt mig.
Melatonin är lagligt. Räknas som kosttillskott. Och går alltid igenom tullen.
Och har haft husrannsakan 2 gånger igenom åren och polisen har aldrig tagit mina melatonin.
Jag vet att 10, 5 mg är en hög dos men tycker samtidigt att det är bättre än att bli torsk på imovane eller zolpidem som kan vara extremt svårt att sluta med. Melatonin borde ju gå att trappa ner också.
Men du har en poäng.
Jo, har också hört att det kan rubba kroppens egna hormon. Det snackades om just melatonin i måndags i programmet "malou efter tio". Och det ska användas under kortare perioder såklart.
https://www.youtube.com/watch?v=PMTxVp_WwpY