2017-03-14, 20:10
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Eftersom den här milisen det gäller är seriöst vidskepliga, är det nog olämpligt att påstå att man är en häxa. Kan vara FN/UD som varit inblandade i att ta bort den.

Kommer det fram att hon är häxa så är hon död.
Speciellt om det är som du säger en vidskeplig milis av militant katolsk/hednisk sort.

Bara det där gendertramset som hon håller på med är ju rena döden att yttra sig bland dessa vildar.
Där gäller enbart traditionella könsroller. Hon är där för att förändra det... grave mistake.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2017-03-14 kl. 20:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Då får vi se till så att vi kan försvara gränserna på ett effektivt sätt, det är knappast omöjligt. För övrigt så är det naivt av dig att tro att utomstående kan rensa upp det helvete som dagens Kongo-Kinshasa utgör utan att kolonisera landet. För du vill väl inte att den onda och mycket vita mannen ska börja kolonisera negerländer igen?

Berätta gärna vad det är för resurser vi behöver från råttboet Kongo-Kinshasa som gör att vi måste "hjälpa" det landet.

nåväl, finns väl mängder av just ädelmetaller där? En och annan diamant har jag för mig. Ett otroligt rikt land bebott av väldresserade chimpanser.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och det är ju det fetade som Zaida försöker verka för ...

Precis, och för den sakens skull, som jag har skrivit, kanske hon inte alls är intresserad av prat om att rädda den stackars jäntan.

Vilken hjälte vill att några står och ömkar sig över ödet?
Citera
2017-03-14, 20:13
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Min poäng är att västvärlden och FN inte brukar se så milt på att regeringar börjar skjuta av påtända barn med spjut, hur effektivt det än kan vara.

Och om det var en regeringsmilis-massaker som hon var på väg att undersöka (vilket enligt GreffueAnthonius står i en fransk tidning, länka pls) så har regeringsmilisen definitivt anledning att ingripa.

I så fall kan jag trösta tråddeltagarna med att hon knappast våldtas i en hydda, hon och kumpanerna ligger i så fall redan i en grund grav. Vad som gäller kommer avgöras snart av om det alls kommer krav på lösensumma.

Ja var det en regeringsmilis-massaker så är det nog som du säger, nersänkt i något träsk där i Kongo för att aldrig mer hittas. Kommer inget lösensummekrav så är tanten stendöd, möjligtvis en mikroskopisk chans att hon lyckats fly ut i djungeln för att där avlida.
Citera
2017-03-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Du är ju för fan vidskepligt som tror på Zaida. Eller kan du förklara vad det är för någon kunskap och förståelse hon har? Som sätter sig på en moppetaxi i Kongo och försvinner spårlöst.

Har du någon källa på det? Om jag har förstått det rätt åkte hon med en FN- anställd och två tolkar. Inte jättekonstigt att man tar motocyckel taxi när vägarna är usla. Visst Kongo är farligt men det var en av de säkrar delarna. Men visst så här i efterhand kan man konstatera att säkerhetsläget misbedömdes. Men hur många soldater gör inte mistag i strid. Vill man arbeta och göra nytta i u-länder måste man också ta risker.
Citera
2017-03-14, 20:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Håll er till ämnet. Generella diskussioner om invandring etc är som vanligt inte ämnet. // Mod
Citera
2017-03-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Har du någon källa på det? Om jag har förstått det rätt åkte hon med en FN- anställd och två tolkar. Inte jättekonstigt att man tar motocyckel taxi när vägarna är usla. Visst Kongo är farligt men det var en av de säkrar delarna. Men visst så här i efterhand kan man konstatera att säkerhetsläget misbedömdes. Men hur många soldater gör inte mistag i strid. Vill man arbeta och göra nytta i u-länder måste man också ta risker.

Annan person har postat källan, jag har enbart länkat till hans inlägg. Det har dessutom belagts att det var en av de farligaste delarna. Hur i helvete har du missat det egentligen?
Citera
2017-03-14, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer det att komma krav på lösensumma?

Citat:
Min poäng är att västvärlden och FN inte brukar se så milt på att regeringar börjar skjuta av påtända barn med spjut, hur effektivt det än kan vara.

Och om det var en regeringsmilis-massaker som hon var på väg att undersöka (vilket enligt GreffueAnthonius står i en fransk tidning, länka pls) så har regeringsmilisen definitivt anledning att ingripa.

I så fall kan jag trösta tråddeltagarna med att hon knappast våldtas i en hydda, hon och kumpanerna ligger i så fall redan i en grund grav
. Vad som gäller kommer avgöras snart av om det alls kommer krav på lösensumma.

Om det inte skulle komma något krav på lösensumma så tror jag ändå hon vara i livet. Däremot inte de andra men sätter ändå ett frågetecken efter amerikanen. Med en vit kvinna kan säkert kidnapparna ha mycket "roligt" med.

Ju längre tiden går utan några krav desto större är nog risken tyvärr att de kidnappade inte "har det så bra".

Förresten vem skulle betala någon lösensumma för kongoleserna? Inte lär deras hemland göra det.
Citera
2017-03-14, 20:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Nu tror jag inte att regeringsarmén skulle göra något sånt här, alltså mörda FN-anställda, även om videofilmer som tydligen finns är besvärande för dem.

Jag tolkade nedanstående i Jeune Afrique som att de skulle åka till Tshimbulu för att höra sig för om det som hände i februari. Om just den händelsen var ett övergrepp av armén eller ej, vet nog ingen.

Citat:
Les experts de l’ONU travaillent indépendamment de la Monusco comme du gouvernement congolais, ce qui les conduit fréquemment à rencontrer leurs sources sans protection militaire.

Les groupes d’experts de l’ONU sont chargés de rédiger des rapports annuels pour informer le Conseil de sécurité sur la situation intérieure des pays dont ils ont la charge. Les deux disparus enquêtaient sur l’insécurité dans le Kasaï-central.

Citat:
À en croire le ministre, les deux experts ont quitté Kananga dimanche 12 mars, capitale de la province du Kasaï-Central, et se sont dirigés vers la ville de Tshimbulu où des affrontements entre l’armée et des miliciens avaient fait une soixantaine de morts début février.

http://www.jeuneafrique.com/412349/politique/rd-congo-deux-experts-de-lonu-portes-disparus-kasai-central/

Att det förekommit övergrepp är dock sannolikt. FN har krävt en undersökningskommission efter att man för någon vecka sedan hittat tre massgravar (dock ej i Tshimbulu)

Citat:
Mercredi 08 Mars 2017- L’ONU a exigé l’ouverture d’une enquête de haut niveau après la découverte de trois fosses communes après les violences enregistrées dans l’insurrection du groupe Kamwina Nsapu.

http://koaci.com/trois-fosses-communes-decouvertes-dans-kasai-lonu-exige-enquete-107143.html

http://kasaidirect.net/wordpress/?p=6690

Någon sådan kommission vill centralregeringen inte ha

http://www.jeuneafrique.com/410803/politique/violences-kasai-kinshasa-ne-veut-de-commission-denquete-de-lonu/
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-14 kl. 20:48.
Citera
2017-03-14, 20:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenta777
Ok, mitt inlägg blev borttaget. Det är ganska mycket antaganden om hur Zaida är och tycker. läge att radera det också?
Oavsett vad hon står för så är hon fortfarande en människa eller?
Jag träffade henne som ung och hon är bra, trots tokiga youtubeklipp och uttalanden.

Jag håller tummarna för att hon klarar sig och sänder alla tankar till hennes familj i Mönsterås.
Jag instämmer i det fetade.

Det ser illa ut för henne på ett sätt -- kongoleserna brukar vara våldsamma och grymma mot sina kidnappningsoffer och som kvinna är nog risken stor för våldtäkter av flertalet ..

Samtidigt brukar de släppa sina offer efter betalning så förhoppningsvis kommer hon hem igen - och helst helskinnad givetvis.

Måste vara ett rent helvete för hennes familj/anhöriga just nu.
Citera
2017-03-14, 20:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om det inte skulle komma något krav på lösensumma så tror jag ändå hon vara i livet. Däremot inte de andra men sätter ändå ett frågetecken efter amerikanen. Med en vit kvinna kan säkert kidnapparna ha mycket "roligt" med.

Ju längre tiden går utan några krav desto större är nog risken tyvärr att de kidnappade inte "har det så bra".

Förresten vem skulle betala någon lösensumma för kongoleserna? Inte lär deras hemland göra det.
Deras anhöriga - de släpps för långt mindre summor än västerlänningar.
Citera
2017-03-14, 20:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Videon på påstådd massaker av regeringssoldater

https://www.youtube.com/watch?v=-3z4VxRIvGQ

Centralregeringen säger antingen att den är fejkad, eller inspelad under en övning (alltså inte på riktigt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in