2017-03-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Vad du än väljer så sitter pricken i 10 år.
Fängelse i tre månader skulle nog vara de bästa alternativet, men även efter fängelsetiden så kommer du att ha skyddstillsyn gissar jag på.

Kan jag slippa skyddstillsynen eller prover på något vis?
Citera
2017-03-12, 17:54
Medlem
Vad får jag för straff för följande:

Jag är 16 år och har nu blivit anmäld för brott mot knivlagen och våld mot tjänsteman. Har en del problem med soc och nu har soc även startat en utredning då detta är andra gången som polisen skickar in en orosanmälan samtidigt som skolan har skickat några stycken. Jag undrar nu vad för straff som är mest sannolikt att jag får. Blir det böter, rättegång, LVU av socialtjänsten? Jag förstår att det är olika beroende på vem man är och hur situationen ser ut men frågar nu rent allmänt hur det kommer till att se ut för mig
Citera
2017-03-12, 21:03
Moderator
Hamilkars avatar
För sammanfogning med (FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning..

Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-03-12, 22:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Trådstart sammanfogad med samlingstråd.

/Mod
Citera
2017-03-13, 00:19
Medlem
Hej hittade ingen tråd för frågor specifikt rörande återkallande utav körkort, så väljer att ställa frågan här.

Kommer mitt körkort att bli indraget?

I Januari månad så blev jag åtalad för narkotikabrott. Jag var på fest, blev erbjuden en tablett som jag uppfattat vara en sömntablett (det var vad kompisarna sagt). Jag tog den, polisen anlände och krävde urinprov, vilket jag sedan visade positivt för amfetamin på (det visade sig att tabletten ifråga var en elvance, en ADHD medicin som innehåller amfetamin, vilket jag inte visste). Jag erkände dock uppsåt i och med att jag erkände att jag var medveten om att "sömntabletten" förmodligen var receptbelagd.

Lite mer än en månad senare blir jag stoppad av polisen i trafiken misstänkt för drograttfylla och får lämna blodprov (vilket jag kommer att visa negativt på). Men detta hindrade inte polisen ifrån att skicka ärendet till transportstyrelsen.

I baken har jag en rattfylla ifrån 2013 (körkortet då indraget mer än 12 mån).

Hur stor är risken att de drar in mitt körkort ännu en gång även fast jag blir friad ifrån drograttfyllan?
Kommer i mitt yttrande förklara att jag är beroende utav mitt körkort i jobbet, och kommer även klargöra att jag är villig att genomgå prover för att bevisa min nykterhet under den period de anser passande.

Tack.
Citera
2017-03-14, 13:05
Medlem
Hej, jag har blivit förhörd angående expressapoteket, "bevisen" polisen har är ett mail, bild på brev(inget innehåll), och banköverföringar, fick ett brev nu om att förundersökningen är klar och de skickas till åklagare. Vad kommer hända nu?
Srod även i brevet att de gjorts cirka 6000 beställningar från expressapoteket, dom kan väl inte straffa allihop
Senast redigerad av Ahhnej 2017-03-14 kl. 13:10.
Citera
2017-03-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahhnej
Hej, jag har blivit förhörd angående expressapoteket, "bevisen" polisen har är ett mail, bild på brev(inget innehåll), och banköverföringar, fick ett brev nu om att förundersökningen är klar och de skickas till åklagare. Vad kommer hända nu?
Srod även i brevet att de gjorts cirka 6000 beställningar från expressapoteket, dom kan väl inte straffa allihop

Du har pm
Citera
2017-03-14, 15:55
Medlem
Lincoln-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahhnej

Du nekade väl?
Citera
2017-03-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lincoln-
Du nekade väl?
Ja, de gjorde jag
Citera
2017-03-17, 15:32
Medlem
Straff för grovt vapenbrott?

Min (smått dumma i huvudet) bror är nu misstänkt för grovt vapenbrott. Vad kan han vänta sig för straff?

Han är tidigare ostraffad/okänd av polis. Han är i 30-års åldern.

Det var husrannsakan/förhör i veckan gällande ett gevär modell ar-15 som fanns i hemmet.
Vid husrannsakan hittades även en gammal pistol som tydligen gått i arv från farfar, denna va i kaliber .25acp och nedmonterad. En uppborrad startpistol hittades oxå samt en ljuddämpare som passade geväret.

Skott till geväret samt den gamla pistolen hittades.

I förhöret erkände han allt och undanhöll inget.

Jag var lyckligt ovetande tills han ringde å förklarade detta

Så, låt nu snillen spekulera...
Citera
2017-03-17, 15:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delicious
Min (smått dumma i huvudet) bror är nu misstänkt för grovt vapenbrott. Vad kan han vänta sig för straff?

Det var husrannsakan/förhör i veckan gällande ett gevär modell ar-15 som fanns i hemmet.
Vid husrannsakan hittades även en gammal pistol som tydligen gått i arv från farfar, denna va i kaliber .25acp och nedmonterad. En uppborrad startpistol hittades oxå samt en ljuddämpare som passade geväret.

Han blir skjuten i gryningen med de olagliga vapnen.

(Är domstolen på gott humör och AR15-vapnet inte är "äkta" blir det nog böter).

Det finns en hel tråd för påföljdsfrågor. Använd den.
Citera
2017-03-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delicious

Minst sagt klumpigt, tillhör han någon gruppering eller gäng? de döms automatiskt hårdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in