2017-03-06, 12:29
Medlem
Troligt straff för en misshandel av normalgraden, gränsen till grov? 28 år gammal och ostraffad.
Citera
2017-03-06, 21:20
Medlem
Jag testade kokain för 3 veckor sen, på en onsdag, på torsdagen dagen efter blev jag stoppad och polisen sa att jag såg drogpåverkad ut (inte sovit så bra den natten så ögonen var lätt ögonsprängda). Jag fick följa med och lämna pissprov och urinprov, kommer jag dömas för drograttfylla? Känns helt vansinnigt att möjligtvis kunna få 1 månads fängelse och 12 månader utan körkort för att ha spårämnen i blodet, var ju verkligen inte påverkad

Tidigare aldrig straffad förutom någon parkeringsböter eller bältesböter
Citera
2017-03-06, 21:54
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorents
Jag testade kokain för 3 veckor sen, på en onsdag, på torsdagen dagen efter blev jag stoppad och polisen sa att jag såg drogpåverkad ut (inte sovit så bra den natten så ögonen var lätt ögonsprängda). Jag fick följa med och lämna pissprov och urinprov, kommer jag dömas för drograttfylla? Känns helt vansinnigt att möjligtvis kunna få 1 månads fängelse och 12 månader utan körkort för att ha spårämnen i blodet, var ju verkligen inte påverkad

Tidigare aldrig straffad förutom någon parkeringsböter eller bältesböter

En vanlig drograttfylla hamnar i regel på 40 dagsböter.
Citera
2017-03-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
En vanlig drograttfylla hamnar i regel på 40 dagsböter.

Vad kännetecknar en vanlig drograttfylla kontra en grov drograttfylla?
Citera
2017-03-08, 21:27
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorents
Vad kännetecknar en vanlig drograttfylla kontra en grov drograttfylla?

Man kan inte mäta påverkansgraden av narkotika med samma tillförlitlighet som med alkohol. En vanlig drograttfylla stannar därför på 40 dagsböter om det inte föreligger någon särskild anledning att anta att föraren varit avsevärd påverkad. Om det framkommer att en förare, när polisen ingriper, är avsevärt påverkad, typ apatisk, verklighetsfrånvarande etc. på ett sätt som tydligt indikerar att personen utgör en verklig och stark trafikfara, ja då döms vederbörande för grovt (drog)rattfylleri.
Citera
2017-03-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Man kan inte mäta påverkansgraden av narkotika med samma tillförlitlighet som med alkohol. En vanlig drograttfylla stannar därför på 40 dagsböter om det inte föreligger någon särskild anledning att anta att föraren varit avsevärd påverkad. Om det framkommer att en förare, när polisen ingriper, är avsevärt påverkad, typ apatisk, verklighetsfrånvarande etc. på ett sätt som tydligt indikerar att personen utgör en verklig och stark trafikfara, ja då döms vederbörande för grovt (drog)rattfylleri.

Tack för snabbt svar
Citera
2017-03-08, 22:32
Medlem
introvertos avatar
Om man med tillhygge vandaliserar någons bil exempelvis, vad kan straffet landa på då? I exemplet låter vi bilen vara tom.
Citera
2017-03-08, 23:49
Medlem
Siempmeisters avatar
Hej! Jag blev förhörd idag på telefon angående ett narkotikabrott då ett stort företag "ExpressApoteket" blev tagna, de sa att jag beställt på 3 tillfällen och kommer att få en dom/böter för detta.

Ringa Narkotika samt något annat jag inte kommer ihåg.

Har inget brottregister, så jag undrar vad är det värsta som kan ske.
Polisen sa att de kan komma ett brev för dom innan sommaren.

Jävligt konstigt då det inte finns några bevis alls att jag fått dem i handen, även om de synts att jag handlat,
Citera
2017-03-09, 14:34
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siempmeister
Hej! Jag blev förhörd idag på telefon angående ett narkotikabrott då ett stort företag "ExpressApoteket" blev tagna, de sa att jag beställt på 3 tillfällen och kommer att få en dom/böter för detta.

Jävligt konstigt då det inte finns några bevis alls att jag fått dem i handen, även om de synts att jag handlat,

De har väl antagligen bevis genom sms, men de ska ändå inte få döma dig för snuten tog dig inte med de i handen. Skumt!
Citera
2017-03-09, 14:37
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOchIngen
Har Fått samhällstjänst 80 timmar och skyddstillsyn med piss prover i ett år en gång i veckan, som straff för 370 gram cannabis ja odlat för eget bruk. alternativ 3 månader i fängelse.. Vill inte ha någon skyddstillsyn så vad har jag för val? finkan?

Vad du än väljer så sitter pricken i 10 år.
Fängelse i tre månader skulle nog vara de bästa alternativet, men även efter fängelsetiden så kommer du att ha skyddstillsyn gissar jag på.
Citera
2017-03-09, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siempmeister

Neka för helvete. Sms bevis kommer aldrig att hålla i rätten då de kan inte styrka att det var du som skrev. Har de din röst via samtal så är det en annan femma. Sen har de inga film bevis som du skrev. Så de har ingenting på dig om du agerar rätt

Det kommer inte ens gå till rätten då åklagaren vet att du kommer bli frikänd. Så neka straff föreläggande direkt om polisen vill gå den vägen då de brukar lura de flesta sådär med böter via skrämsel.
Citera
2017-03-09, 17:29
Medlem
Låt oss leka med tanken att en person skulle ha beställt en liten mängd receptbelagd medicin ifrån ett onlineapotek. Sen bollar vi med idén att hen har betalat detta teoretiska köp med bitcoins. Låt oss säga att personen kanske skickade runt dessa coins mellan en plånbok innan de väl skickades till huvudmålet.

En längre tid senare så råkar denna hypotetiska shop ut för lagens långa arm och säger godnatt och adjö.

I samband med detta finner polisen listor med beställningar och leveransadresser.

Finns det anledning för denna person att oroa sig att farbror blå ringer upp och ställer frågor i detta scenario?

Hur borde ett sådant samtal då hanteras?

Finns det något sätt hen kan kopplas till det påstådda köpet som nu aldrig tog plats till att börja med?

Bör personen erkänna då situationen redan är körd?

Borde hen neka? Isåfall på vilket sätt borde nu det göras?

Vad är eventuella straffet i det här scenariot?

Vi kan leka med tanken att det rör samma företag som nyss nämndes i tråden "expressapoteket"

Uppskattar verkligen alla visdomsord jag kan få
Senast redigerad av marcus1989 2017-03-09 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in