2017-03-14, 11:03
Medlem
Någon som vet hur det har gått i liknande situationer? Västerländska kvinnor som kidnappats?

Jag hoppas verkligen det får en snabb och lycklig upplösning och att ingen gör henne illa. Den här tråden är ingen trevlig läsning oavsett vilken politisk åsikt man har!
Citera
2017-03-14, 11:11
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Artikeln från HRW handlar inte om det område är Zaida är i utan där rebellgruppen M23 härjar, dvs nordöstra Kongo, men jag håller med dig. Vem fan åker mopedtaxi på den kongolesiska landsbygden där det förekommer strider!?!?

Ja, hon verkar ha kidnappats nära Tshimbulu, en bit söder om den större staden Kananga i södra Kongo.
Bara 30 km sydöst, vid Mwene-Ditu, dödades minst 18 rebeller i strid med regeringsstyrkor för bara några dagar sedan.
Citera
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Någon som vet hur det har gått i liknande situationer? Västerländska kvinnor som kidnappats?

Jag hoppas verkligen det får en snabb och lycklig upplösning och att ingen gör henne illa. Den här tråden är ingen trevlig läsning oavsett vilken politisk åsikt man har!

Ganska olika från fall till fall men oftast så behandlas de relativt bra. Allt handlar om kidnapparnas syn på saken, ifall de är utefter pengar eller bara vill vara jävliga och hämnas. Tyvärr står det ganska lite om hur vita volontärarbetar behandlas eller verkar som det hyschas en del om det. Men misshandel, skenavrättningar och våldtäkter samt även dödsfall är vardagsmat för kongoleserna som blir kidnappade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Det som sker är att kidnappare kontaktar arbetsgivaren, alternativ anhöriga, de kontaktar sedan försäkringsbolaget som tar kontakt med en organisation som är experter på kidnappningsförhandlingar. Sedan sker den först förhandlingen och då lägger kidnapparen sin lösensumma brukar alltid vara löjligt hög. Efter det prutar man och förhandlar om priset för att man tillslut kommer överens om summan. Den är oftast mycket lägre, betalning sker och personen blir frisläppt. Allt tas hand om firman som har nära kontakt med både kidnapparna och de anhöriga.

De i Somalia fick bara en bråkdel vad de begärde, dvs inga jätte summor. Samma sker här.

Jag påstår att sådana försäkringar du talar om inte finns.
Citera
2017-03-14, 11:13
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78

Sådana försäkringar finns visst.
Citera
2017-03-14, 11:16
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

Om de finns (vilket de gör) så vore de kanske egentligen icke önskvärda. De håller ju cirkusen igång, genom att göra kidnappningarna till en systematisk och lönsam industri.

Senast redigerad av WordWarrior 2017-03-14 kl. 11:27.
Citera
2017-03-14, 11:17
Medlem
Citat:

Det är ju bara att kolla på nätet, "kidnapping insurance"...
Citera
2017-03-14, 11:26
Medlem
muchogracias avatar
Några har efterfrågat hur en kidnappning kan se ut i kongo.

"In one example, on September 2, armed men kidnapped a 27-year-old student near the general hospital in Goma and took her to a remote forest location, where she was held with other hostages. The kidnappers beat and abused the hostages, including burning them with bayonets heated in a fire. "When we asked for food, they chose a man among us and cut his throat, killing him," she told Human Rights Watch. "'If you want to eat, here's the meat,' they told us." She was held for nine days, and released after her family paid a ransom."

http://allafrica.com/stories/201512160568.html
Citera
2017-03-14, 11:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Sett till stat verkar det vara bra chans att hon kommer bli frisläppt om nu det rört sig om en organiserad kidnappning snarare än småkriminella. Då borde det vara snarare så att man ser henne och amerikanen som blev tagen samtidigt som stora dollartecken. Högst troligt kommer väl då det inte rapporteras ens om kontakt har tagit utan det kommer lösa sig bortom offentligheten och ingen summa kommer heller att avslöjas. För att då inte uppmuntra brottsligheten. Det får man hoppas då för hennes skull. Sedan oberoende så måste de ju finnas större säkerhet än att åka omkring i en mopedtaxi utan vakter i ett så farligt område. Där får väl FN granska då vad som brast här för att nu ha bättre skydd till sina anställda framöver.

Citat:
(Goma) – At least 175 people have been kidnapped for ransom during 2015 in the Democratic Republic of Congo, Human Rights Watch said today. Former and current members of armed groups appear responsible for many of the kidnappings.

The vast majority of the cases documented by Human Rights Watch were in Rutshuru territory, North Kivu province, in the eastern part of the country. At least three hostages were killed while another was fatally shot in a kidnapping attempt. One remains missing. Nearly all hostages were released after relatives or employers paid ransom. Twenty of the victims were Congolese and international aid workers.
https://www.hrw.org/news/2015/12/16/dr-congo-kidnappings-skyrocket-east
Citera
2017-03-14, 11:30
Medlem
Ja ödets ironi...
Zaida Catalan säger att man inte ska kunna köpa någons kropp. Nu är hon själv till salu om någon är villig att betala för att få henne tillbaka.
Citera
2017-03-14, 11:30
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Ja, hon verkar ha kidnappats nära Tshimbulu, en bit söder om den större staden Kananga i södra Kongo.
Bara 30 km sydöst, vid Mwene-Ditu, dödades minst 18 rebeller i strid med regeringsstyrkor för bara några dagar sedan.

Rätta mig om jag har fel. Men är det inte sydöstra Kongo som doktor Mukwege arbetar? Doktorn som gjort ett fantastiskt arbete och räddat tusentals kvinnor efter de brutalt blivit våldtagna av paramilitära grupper och deras vaginor söndertrasade av bajonetter och andra tillhyggen.
Citera
2017-03-14, 11:33
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja ödets ironi...
Zaida Catalan säger att man inte ska kunna köpa någons kropp. Nu är hon själv till salu om någon är villig att betala för att få henne tillbaka.
Frågan är väl om hon tycker det är principiellt fel. Hon är ju onekligen ett offer och den som betalar för henne befinner sig i en maktställning och utnyttjar hennes belägenhet (ja det är långsökt, men kan inte tåla argumentationen som följt med sexköpslagen att man "köper någon". Här är det faktiskt så.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in