2016-01-01, 09:54
Medlem
Cybersluts avatar
Köpte själv min första hund för två månader sedan, en schäfertik som nu är 4 månader och rumsren. Första 2 veckorna jag hade henne gick jag ut en gång i timmen, dygnet runt. Varje gång hon kissade ute belönade jag henne med godis och massor av beröm, jag tror på teorin att det är viktigt att lära hunden vad som är RÄTT innan man lär den vad som är fel, m.a.o. började jag inte skälla på henne när det hände en olycka inomhus förrän jag visat henne att det är rätt när hon kissar utomhus.
Ha tålamod!
Citera
2016-01-04, 19:36
Medlem
Hundviskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PecsPerfection
Jag har en golden retriever på 8 veckor. Han har redan pissat på golvet 2 av 2 gånger. Är det vanligt för valpar? Hur lång tid kommer det ta att träna honom till att bli rumsren?

Ska jag ta ut honom efter han kissat ner golvet?
Du får vara snabbare helt enkelt. Belöna när han kissar ute (även under promenad), banna då han kissar inne (dock inte efteråt, banningarna måste ske när kissandet börjar!).
Citera
2016-01-04, 21:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundviskaren
Du får vara snabbare helt enkelt. Belöna när han kissar ute (även under promenad), banna då han kissar inne (dock inte efteråt, banningarna måste ske när kissandet börjar!).

Man ska inte banna en valp som råkar göra inne, bara berömma när dom gör ute annars riskerar man att man får en hund som går och gömmer sig och pinkar/skiter och som inte vågar göra ifrån sig när husse/matte är med.
Citera
2017-03-14, 08:56
Medlem
stenbengts avatar
Hjälp. får inte min valp rumsren.

Hej,
Jag och min sambo köpte en långhårig chihuahua valp för snart 4 veckor sedan. Vi har funnits med i hennes liv sedan dag 1, då det är min mammas hund som fått en kull. Min mamma har tränat valparna från dag 1 med att kissa och bajsa på pads, som vi sedan bar ut så de lärde sig att uträtta sina behov utomhus. Detta tog vi efter när valpen flyttade hem till oss. Till en början gick det jätte bra, men nu går det inte alls.
Vi går ut 1 gång i timman och släpper henne lös i trädgården, händer ingenting.. Hon sitter still och tittar på mig. Försöker aktivera för att få igång allt, men inget händer. Lika så på promenaderna, inget händer. Sen hinner vi inte mer än innanför dörren så sätter hon sig och kissar. Kissar gör hon på olika ställen, men bajsa gör hon enbart på filten bredvid sig korg, samt på golvet bredvid vår säng.
Jag har börjat gå upp vid 03 på natten för att släppa ut i trädgården. Men icke, så fort vi kommer in sätter hon sig på sovrumsgolvet och bajsar. Detta börjar bli ohållbart. Vad ska vi göra? Börjar bli ordentligt trött på detta. Alla råd och tips mottages med glädje!
Citera
2017-03-14, 09:13
Medlem
ekmannens avatar
efter hon sovit och efter lek så gå direkt ut med henne, gå inte in förräns hon gjort sina behov. Finns inte så mycket mer att säga, det är bara att ha tålamod. hon är ju bara 4 veckor, som privatperson köper man ju valpar tidigast som 8 veckor, så du är lite för stressad med att få den rumsren. det är ju en bebis.
Citera
2017-03-14, 09:29
Medlem
My name is Earls avatar
Som Ekmannen påpekar tar det tid, och du gör som han skriver, med lite tur klarar du det på en månad; men det kan nog ta uppemot ett halvår.
Lycka till!
Citera
2017-03-14, 09:33
Medlem
HeltCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det du måste förstå är att en chihuahua har en hjärna stor som en hasselnöt.

det är ett extremt enkelt djur, den fattar inte mkt, du ska a stor tur att få en hund med så liten hjärna rumsren,

personligen så avskyr jag sånna små hundar,

det är individuellt mellan hundar, min stora hane, 55kg han ar kissat inne en endaste gång i livet och aldrig bajsat inne, han har en stor hjärna och är väldigt väldigt smart, han håller sig hellre tills han spricker än att gör inne,

medans tex en chihuahua inte bryr sig om att göra i husses eller mattes säng,

mitt råd är att köpa riktig hund ist, och lämna tillbaka chihuahuan

Det där är ju bara en massa dravel, givetvis går det att få en chihuahua rumsren! Har en 1åring hemma nu som blev rumsren ganska omgående medans våran samojed fick vi verkligen arbeta med och för henna tog det närmare 4 månader då hon kissade inne så fort hon vaknade och så fort vi klev utanför dörren utan henne.

Sen vad det gäller hjärnkapacitet så har jag inte märkt någon skillnad alls på dom vad det gäller lydnad eller kommandon så jag gissar på att du aldrig ägt en chihuahua utan bara svamlar!
Citera
2017-03-14, 09:36
Medlem
Helt rätt i det som påpekats!

1. Om du börjar bli trött på det? Då har era förberedelser i att ta hand om en hundvalp varit för dåliga, som sagt, det är en bebis! Jag kan bara anta att du själv inte kröp till muggen när du kände att det tryckte på i din bebis ålder?

2. Sätt igång och googla eller gå med i ett forum på facebook så får ni reda på vad ni behöver veta.

3. Ekmannen har så rätt i det han skriver...

4. åå ja det kan innebära att man får gå upp mitt i natten, mer än en gång!
Citera
2017-03-14, 09:47
Medlem
stenbengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
efter hon sovit och efter lek så gå direkt ut med henne, gå inte in förräns hon gjort sina behov. Finns inte så mycket mer att säga, det är bara att ha tålamod. hon är ju bara 4 veckor, som privatperson köper man ju valpar tidigast som 8 veckor, så du är lite för stressad med att få den rumsren. det är ju en bebis.

Verkar som det blivit missförstånd. Valpen är 13 veckor, bott hos oss i 4 veckor.
Citera
2017-03-14, 10:00
Tryck ner hundens ansikte i pastejen precis efter att han lagt den så fattar han nog vinkeln
Jag tror att det funkar på katter iaf
Citera
2017-03-14, 10:04
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarDigRedan
Tryck ner hundens ansikte i pastejen precis efter att han lagt den så fattar han nog vinkeln
Jag tror att det funkar på katter iaf
NOOO. Det är det sämsta du kan göra, det där är en förlegad metod precis som barnaga! Bästa sättet att få en hund att lyda är med uppmuntran.

Köp/låna böcker om valpar/hundar. Finns även många bra tips på forum om du söker runt.
Hade turen att våran valp var rumsren av sig själv så tyvärr har jag inga egna råd.

Man måste vara konsekvent, investerad samt ordna med kunskaper så man kan ta hand om sitt djur på bästa sätt. Att ha hund är precis som att ha barn, ansvar och engagemang är a och o. Tycker det är tråkigt med alla unga hundar som "pga akut allergi behöver nytt hem" för att man givit upp att träna sin hund. Tror många föräldrar skulle lägga ut sina barn på blocket om det var lagligt och socialt acceptabelt
Citera
2017-03-14, 15:07
Medlem
Sardinbruss avatar
Det tar tid att få en valp rumsren! Glöm för det första inte att en nyfödd varelse är fysiskt outvecklad och inte KAN styra sina behov. Behöver valpen pinka så kommer det, man ser till och med ibland att den själv blir överraskad. Titta på valpens lilla kropp, det är ju bara decimeter mellan mun och häck så det är klart att det går fort mellan in och ut i matspjälkningen.

Med lugn och tålamod och inga som helst reprimander - den gör inget fel - kommer det ge sig. Gå ut när den har ätit och var ute ett tag i lugn och ro, låt valpen skrota runt. Gå ut ett par gånger på natten, lugnt och fint. Många olyckor händer också när man leker och den blir uppspelt.

Jag bor på femte våningen i ett hus så det tog nästan sex månader för min hund att bli rumsren och visst var vi förtvivlade ibland och tänkte att det aldrig skulle gå över, men så en dag så upphörde det hux flux. Han hade växt till sig i kropp och huvud och fått vanan att göra ifrån sig ute. Det kommer din valp också att göra.

Känns ingen stress utan njut av att hänga med en schysst valp (det går ju över så förbannat fort) och ta din uppgift på allvar att vara en trygg mentor som visar hur saker och ting går till i tillvaron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in