Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2023-02-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsluggan
Hej!

Har nyss skaffat en liten valp på 9 veckor, hur gör man på bästa sätt att få den rumsren? ibland funkar det jätte bra, och för 10 minuter sen kissade den i sängen

Snälla hjälp, orkar inte att lägenheten luktar paris
Ta ut valpen var 20:e minut och när den har hittat ett tryggt litet ställe att kissa och bajsa på så går du till samma plätt hela tiden och uppmuntra den gärna med beröm eller en matbit när den gör ifrån sig.

Sedan utökar du tiden som valpen får hålla sig ju äldre den blir och den kommer även att bli mer trygg med att kissa och bajsa på okända platser med ökande ålder.

Hundar är inte korkade och valpen kommer snart att gå till dörren och pipa av sig självt när den vill ut på toa.

Skulle den kissa inne så ignorera bara och torka upp och fya den aldrig så den upplever obehag i samband med toalettbesök.

Att ta ut den när den har lekt, sovit och ätit är också bra.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-02-15 kl. 19:29.
Citera
2023-02-15, 19:27
Medlem
Citat:
har läst det där med gå ut varje gång den sovit + lekt. Menar folk EXAT varje gång ?
Om jag leker med den, slutar , går ut. Sen om typ 10 minuter leker igen, ska jag gå ut igen då också?

Sen, hur uppmuntrar jag på rätt sätt? är jätte orolig att jag gör det på fel sätt. När hon kissar eller bajsar ute så ger jag en godis. När hon kissar inne så går jag snabb och bara lyfter upp henne, utan att säga något och lägger henne i en "kiss korg".
Finns det något jag kan förbättra?

Om jag får komma med ett par tips...
överanvänd INTE godis som belöning utan försök att belöna med beröm eller leka med en leksak (leksaker tar man med ut också). Var rolig, lekfull och påhittig så fixar du anknytningen samtidigt! Valpar älskar när man överdriver och har den där superglada positiva rösten som låter skitfånig i människoöron. Det här har du stor användning av när du ska öva lydnad sedan, framför allt inkallning. Jag är så glad att mina valpar inte behöver mutas med godis och bli helt besatta av en ätbar belöning varje gång de utför något som längre fram ska vara självklart.

Men det var ett sidospår. Och jo, det är mycket vunnet på att springa ut ofta i början (kanske inte var 10 minut men ofta!). Därför att desto fler gånger det prickas rätt utomhus, ju snabbare funkar inlärningen.
Så kämpa på bara. Det är jobbigt i början och är det första valpen brukar man ju undra om man kommer att orka. Men det gör man! Det är en kort period bara.

Aldrig hört talas om en kisskorg men tänker att så länge det inte handlar om ilska eller bestraffning på något sätt så spelar det nog ingen roll. Man får torka upp mycket kisspölar i början, så är det bara.
Citera
2023-02-15, 19:30
Medlem
Kackotopis avatar
Det tar lite tid det där, tålamod!
Citera
2023-02-15, 19:33
Medlem
mrsluggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Om jag får komma med ett par tips...
överanvänd INTE godis som belöning utan försök att belöna med beröm eller leka med en leksak (leksaker tar man med ut också).

Är det försent att lära om att leka som belöning? Om hon redan blivit bortskämd och förväntar godis?

Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Aldrig hört talas om en kisskorg
Kiss korgen är bara en liten korg där hon får va medan jag torkar upp kisset, annars springer hon direkt och försöker bita i pappret
Citera
2023-02-15, 19:42
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
har läst det där med gå ut varje gång den sovit + lekt. Menar folk EXAT varje gång ?
Om jag leker med den, slutar , går ut. Sen om typ 10 minuter leker igen, ska jag gå ut igen då också?

Sen, hur uppmuntrar jag på rätt sätt? är jätte orolig att jag gör det på fel sätt. När hon kissar eller bajsar ute så ger jag en godis. När hon kissar inne så går jag snabb och bara lyfter upp henne, utan att säga något och lägger henne i en "kiss korg".

EXAKT varje gång valpen har lekt, ätit eller sovit. Ge inte godis för kiss ute, valpen förstår inte skillnad mellan inne och ute och kommer förvänta sig godis även vid kiss inne. Fortsätt tills valpen är rumsren, det är en kombination av att den kan hålla sig längre och förstår att promenad ute är tillfället för att göra ifrån sig.
Citera
2023-02-15, 19:44
Medlem
Fredrik Steens valpskola: Rumsrenhet

Citat:
I Agrias valpskola hjälper hundcoachen dig med hur du tränar din hund att bli rumsren.

https://www.agria.se/hund/artiklar/v...en/rumsrenhet/
Citera
2023-02-15, 20:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Flera trådar om samma ämne sammanfogade.

/Mod
Citera
2023-02-15, 20:55
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Ja.

Citat:

Ja.

Citat:
Sen, hur uppmuntrar jag på rätt sätt?

Var glad, visa valpen att du är glad. Beröm den verbalt utan att ge godis och kanske kan du även visa det fysiskt (Visa med ditt kroppsspårk att den varit ducktig, klappa den och så vidare.).

Citat:
är jätte orolig att jag gör det på fel sätt.

Oroa dig inte för mycket för det. Alla gör något fel någon gång och då är det viktigt att bara släppa det, gå vidare och se till att inte göra om felet.

Citat:
När hon kissar eller bajsar ute så ger jag en godis.

Bättre att bara berömma annars tror valpen att den kommer få godis varje gång den gjort ifrån sig och eftersom inte hundvalpar heller är helt dumma i huvudet lär den sig att om den kissar/bajsar så får den godis vilket du inte garanterat kommer kunna ge den alltid, men beröm kan du ge hur mycket som helst utan att det någonsin kommer att ta slut

Citat:
När hon kissar inne så går jag snabb och bara lyfter upp henne, utan att säga något och lägger henne i en "kiss korg".

Vad är en "kiss korg"?
Varför lägger du valpen där?

Bär ut den i stället så att den kopplar samman kissandet/bajsandet med att gå ut och inte med att hamna i någon korg.

Citat:

Som jag svarat förr på den här frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Om du kan vara med hunden 24/7 så ska det inte vara några problem med att få den rumsren...

Min hund tog jag ut så fort hon hade ätit, sovit, lekt, så fort det såg ut som om hon var på väg att sätta sig samt med 120 minuters mellanrum (Vare sig det "behövdes" eller inte.) de första veckorna (Ja, jag gick upp varannan timme varje natt för att gå ut med henne i några veckor.) och hon var rumsren hemma hos oss när hon var 12 veckor (Fick hem henne när hon var nio veckor.), men det tog ungefär en månad till innan hon även var helt rumsren. Antagligen förstod hon att hon inte skulle kissa och bajsa hemma men inte att det var just utomhus som gällde eftersom hon ibland råkade kissa hemma hos andra.

Jag passade även två kullsyskon till henne (En hane och en tik.) en hel del första månaderna och tiken var inte rumsren förrän hon var strax över sex månader (Hanen såldes först när han var närmare fem månader och var då inte ännu rumsren. Jag vet inte hur det gick sen.); men då engagerade sig å andra sidan hennes ägare sig inte särskilt mycket när det kom till sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Gå ut med den varannan timme dygnet runt (Alltså med 120 minuters mellanrum.) samt direkt efter att den har ätit, druckit, lekt och sovit vare sig det "behövs" eller ej. På det sättet fick jag min hund rumsren på tre veckor och eftersom hon var nio veckor när jag fick hem henne var hon rumsren strax innan hon blev tre månader...

Funkar säkert att köra på tre timmar (180 minuter) när valpen gått och lagt sig för natten, men min erfarenhet säger mig att valpar ibland vaknar och valsar omkring mitt i natten och därför körde jag på två timmars för att vara på den säkra sidan.

Det är ju inte upp till en tre månaders valp att bestämma när den ska gå ut, så det är bara att göra det.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in