2017-03-13, 20:33
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Du får nog vara lite mer specifik än så. Försämras på vilket sätt? Och vad menar du med "känslan för svenskan"?

Det är lite som med sådana människor som förr lät sätta guldkronor på helt friska tänder - det ska se rikt ut men ser istället tvärtom billigare ut.
Citera
2017-03-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackkorrekt
Ei missään tapauksessa, tai jotain. Att utveckla ett språk, istället för att avveckla det, är inte bakåtsträvande.
Nu var det iofs mer menat som skämt, men jag menar, språk har ju kommunikativt syfte främst. Förvisso kan man uttrycka vilken anglicism till nymodighet som helst med de till buds stående genuint svenska medel, men då går du miste om igenkänning. Ofta är det ju så att anglicismer kommer för att uttrycka sånt som talare av svenska inte har uppmärksammat tillräckligt innan i tillräckligt hög grad för att skapa ett koncist och slagkraftigt uttryck för. Du kan förvisso försöka mynta en svensk motsvarighet, men i och med att den inte kommer att vara naturligt uppstånden, så är oddsen stora att det inte kommer att låta lika bra som det originella uttrycket på engelska. Plus att det kommer att finnas massor med tvetydighet innan folk fattar att uttrycket X i din idiolekt motsvarar uttrycket Y i (sv)engelskan.
Citera
2017-03-13, 21:20
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaxdocka
Nu var det iofs mer menat som skämt, men jag menar, språk har ju kommunikativt syfte främst. Förvisso kan man uttrycka vilken anglicism till nymodighet som helst med de till buds stående genuint svenska medel, men då går du miste om igenkänning. Ofta är det ju så att anglicismer kommer för att uttrycka sånt som talare av svenska inte har uppmärksammat tillräckligt innan i tillräckligt hög grad för att skapa ett koncist och slagkraftigt uttryck för. Du kan förvisso försöka mynta en svensk motsvarighet, men i och med att den inte kommer att vara naturligt uppstånden, så är oddsen stora att det inte kommer att låta lika bra som det originella uttrycket på engelska. Plus att det kommer att finnas massor med tvetydighet innan folk fattar att uttrycket X i din idiolekt motsvarar uttrycket Y i (sv)engelskan.

Fast de riktigt slagkraftiga uttrycken är rätt få, och jag har också en känsla av att sådana personer som trådstartaren nämner för det mesta inte känner till dessa eller inte tycker att de är lämpliga att använda, t.ex. "keeper" eller "rapefugee".
Citera
2017-03-13, 21:26
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jämför: Min fader är en god man -- my father is a good man.
Ett jättebra exempel! Folk tror att de förstår engelska och att de därför kan slänga in ord och uttryck på engelska i svenskt tal. De meningar du skrev ovan betyder ju inte samma sak.

Någon nämnde "känsla för språket" - språkkänsla. Det är just vad väldigt många tycks sakna nuförtiden. T.ex. när det ska vara de och när de skall vara dem: Har man språkkänsla vet man vad det skall vara - det felaktiga skär sig i öronen/ögonen! Att då blanda in ett annat språk som man har ännu mindre kunskap om och känsla för verkar ju stendumt.
Språkkänsla erövrar man genom att läsa välskriven litteratur samt att lyssna och prata med bildade människor.

Till TS: Jag gissar att det är någon fånig jargong hon har med sina kompisar. Förhoppningsvis växer hon ur det.
Citera
2017-03-13, 22:05
Medlem
Citat:
Nu var det iofs mer menat som skämt, men jag menar, språk har ju kommunikativt syfte främst. Förvisso kan man uttrycka vilken anglicism till nymodighet som helst med de till buds stående genuint svenska medel, men då går du miste om igenkänning.

Nej, i språket finns även kultur, identitet och historia. Man skulle bara missa att känna igen uttrycket på ett främmande språk. Hela romaner översätts från diverse språk till andra, utan att problem med igenkänning uppstår. Det är väl snarare så, att direktöversättning sällan fungerar. Gällande det kommunikativa så kan det uppstå problem även där. Som svenskspråkig vill jag inte behöva tolk för att umgås med andra svenskar. Det är ganska fult även mot de som lär sig eller har lärt sig svenska, men inte engelska. Att automatiskt anta att andra kan engelska är dålig stil.

Citat:
Ofta är det ju så att anglicismer kommer för att uttrycka sånt som talare av svenska inte har uppmärksammat tillräckligt innan i tillräckligt hög grad för att skapa ett koncist och slagkraftigt uttryck för. Du kan förvisso försöka mynta en svensk motsvarighet, men i och med att den inte kommer att vara naturligt uppstånden, så är oddsen stora att det inte kommer att låta lika bra som det originella uttrycket på engelska. Plus att det kommer att finnas massor med tvetydighet innan folk fattar att uttrycket X i din idiolekt motsvarar uttrycket Y i (sv)engelskan.

Nej, de uppstår för att de enda intryck vi får av andra språk, eller ett annat språk egentligen, är engelska. Vad man sedan tilldelar det språket för värden är en annan sak. Ofta kanske man tycker att det låter häftigare eller på ett annat språk för att språklig förståelse saknas. Visst kan själva ljudbilden spela en roll också. Men denna dyrkan av engelska är osmaklig.

Självklart skulle det uppstå naturligt, hur skulle det annars uppstå? Det är bara det, att svenskan väljs bort och ersätts med engelska och endast engelska. Att använda svenska uttryck hade givetvis fungerat alldeles utmärkt. Ditt inlägg är exempelvis delvis skrivet på svengelska, jag såg att du inte använde passiv form, vilket också är på väg bort, verkar det som, man-formen har mer och mer ersatts med du-formen, en direktöversättning från engelskan.
Senast redigerad av flashbackkorrekt 2017-03-13 kl. 22:23.
Citera
2017-03-13, 23:56
Medlem
Jag tycker det är en märklig åsikt, att slagkraftiga uttryck skulle låta bättre på ett främmande språk än på ens modersmål, och då endast på engelska, inte på hindi, litauiska eller något annat språk. Om det beror på självförakt, oförstånd eller något annat är jag inte säker på. Enkelspårigt åtminstone.
Citera
2017-03-14, 00:29
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
För essäer och faktatexter är det mindre bra -- ty engelska är smidigare där. Engelska med sin enorma batch latinska låneord lämpar sig lätt för konceptualisering, abstrahering av verkligheten. Svenska mindre så.

Nejdå, det finns tillräckligt med adekvata ord på svenska om man bara anstränger sig att leta.

Citat:
Svengelska är bara en stil. Att krydda sitt tal med benchmarka, performance option etc. etc. visar bara att man har koll, att man har ett livskraftigt, effektivt språk.

Nej, det visar bara att talaren vill briljera med utlänska ord för att få den som lyssnar att tro att personen minsann läst böcker eller gått kurser utomlands. Troligtvis vet talaren inte att det finns svenska ord som motsvarar dem, och inte heller vad de egentligen betyder.

Citat:
Ska vi sluta säga diskett, säga lagringsplatta istället? Fjärrsyn istf TV? Kringkastning istf utsändning?

Varför inte? Det finns många språk som har egna ord för dessa, eller tycker du även att tyska och danska är löjliga för att de vågar vara egna språk? Och utsändning är väl svenska nog istället för kringkastning?
Citera
2017-03-14, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Fast de riktigt slagkraftiga uttrycken är rätt få, och jag har också en känsla av att sådana personer som trådstartaren nämner för det mesta inte känner till dessa eller inte tycker att de är lämpliga att använda, t.ex. "keeper" eller "rapefugee".
Vafan är keeper för någonting? Ifall det är samma sak som målvakt, så finns det verkligen ingen poäng med att använda det, för "målvakt" är minst lika etablerat, slagkraftigt och allmänt saftigt.
Citera
2017-03-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackkorrekt
Jag tycker det är en märklig åsikt, att slagkraftiga uttryck skulle låta bättre på ett främmande språk än på ens modersmål, och då endast på engelska, inte på hindi, litauiska eller något annat språk. Om det beror på självförakt, oförstånd eller något annat är jag inte säker på. Enkelspårigt åtminstone.

Men hallå, ingen kan hindi eller litauiska i det här landet (förutom de väldigt få som kan dem då). Källspråket för lånord och uttryck är alltid maktens och rikedomens språk - och det är engelska.

För övrigt har jag lite svårt för detta hat mot engelska, som mången individ gör sig till språkrör för här i tråden. Eller ska man säga rädsla, kanske. Okej om denna rädsla hade varit befogad. Men att just svenskar har sån noja inför att engelskan kommer och slukar deras språk är ju snudd på löjlig. Kan ni fatta att svenskan är helt ohotad som språk? Och att låna in lite ord och uttryck inte skadar svenskans integritet på något sätt?

Som säkert framgår är jag varm anhängare av engelskan som världsspråk. Inte för dess egenskaper förstås, hade lika gärna kunnat vara vilket annat språk som helst (sen man är lite jävig till engelskans förmån, i och med att man kan just engelska, och inte vilket annat språk som helst). Men själva det faktum att vi nu har ett språk som har kunnat nå sådan global spridning som inget annat språk tidigare i historien ens varit i närheten av är så betagande att det väger upp för alla eventuella nackdelar.

Sen är det ju ingen som tvingar en att överge sitt modersmål och börja prata engelska med sina barn. Eller med andra svenskspråkiga, för den delen. Det finns plats för fler än ett språk i skallen på alla Och att engelskakunskaperna är relativt goda (bland de bästa utanför egentliga engelskspråkiga världen, till och med) är något att vara stolt över, inte oja sig!

Citat:
Ditt inlägg är exempelvis delvis skrivet på svengelska, jag såg att du inte använde passiv form, vilket också är på väg bort,

Var skulle passivformen vara naturligare i stycket du reagerade på, menar du?
Citera
2017-03-14, 02:36
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Vafan är keeper för någonting? Ifall det är samma sak som målvakt, så finns det verkligen ingen poäng med att använda det, för "målvakt" är minst lika etablerat, slagkraftigt och allmänt saftigt.

Nej, en keeper i den betydelse jag tänker på är en partner som är värd att behålla för de (ovanliga) sexuella tjänsternas skull.
Citera
2017-03-14, 02:41
Medlem
Citat:
Men hallå, ingen kan hindi eller litauiska i det här landet (förutom de väldigt få som kan dem då). Källspråket för lånord och uttryck är alltid maktens och rikedomens språk - och det är engelska.

Det beror på att inget språkflöde kommer därifrån. Vad kan det bro på? Avståndet? Knappast. Det är enkelspårigt och dumt att utesluta resten av världen och endast få intryck av ett enda språk. Det finns fler än ett maktspråk även om det kan vara svårt att inse om man begränsar sig så kraftigt.

Citat:
För övrigt har jag lite svårt för detta hat mot engelska, som mången individ gör sig till språkrör för här i tråden. Eller ska man säga rädsla, kanske. Okej om denna rädsla hade varit befogad. Men att just svenskar har sån noja inför att engelskan kommer och slukar deras språk är ju snudd på löjlig. Kan ni fatta att svenskan är helt ohotad som språk? Och att låna in lite ord och uttryck inte skadar svenskans integritet på något sätt?

Jag har inte sett något hat i tråden. Rädsla vet jag inte. Svenskar har ingen noja gentemot engelska, snarare tvärtom, man håller ju på att avskaffa svenskan. Domänförluster är redan ett faktum. Nej, inte lite inlån. Det handlar inte om lite inlån, det handlar om domänförluster, det handlar om ord som hela tiden byts ut och det i snabb takt med tanke på att spridningen går så mycket snabbare nu för tiden jämfört med förr.

Citat:
Som säkert framgår är jag varm anhängare av engelskan som världsspråk. Inte för dess egenskaper förstås, hade lika gärna kunnat vara vilket annat språk som helst (sen man är lite jävig till engelskans förmån, i och med att man kan just engelska, och inte vilket annat språk som helst). Men själva det faktum att vi nu har ett språk som har kunnat nå sådan global spridning som inget annat språk tidigare i historien ens varit i närheten av är så betagande att det väger upp för alla eventuella nackdelar.

Att ha ett internationellt kommunikationsspråk är en sak. Att låta det gå ut över andra språk är en annan sak.

Citat:
Sen är det ju ingen som tvingar en att överge sitt modersmål och börja prata engelska med sina barn. Eller med andra svenskspråkiga, för den delen. Det finns plats för fler än ett språk i skallen på alla Och att engelskakunskaperna är relativt goda (bland de bästa utanför egentliga engelskspråkiga världen, till och med) är något att vara stolt över, inte oja sig!

Nej, däremot kan det uppstå problem en majoritet av svenskarna talar något sorts blandspråk och en del andra inte förstår det. Det är ju givetvis inte så att man helt och hållet skulle kunna ersätta svenska med engelska hur som helst. För det krävs att hela Sveriges regering och tjänstemannabefattningar byttes ut mot en engelskspråkig dito. Ja, jag håller med, för de flesta finns det plats för mer än ett språk, ändå är det bara ett språk som det vurmas så otroligt för.

Citat:
Var skulle passivformen vara naturligare i stycket du reagerade på, menar du?

Att använda du-formen när man borde använda man-formen. Ett exempel var att du skrev: men då går du miste om igenkänning. Eftersom du inte känner till mina språkkunskaper, eller vad jag inte kan, förutom att jag kan svenska, blir ju saken mycket svår att avgöra, därför antog jag att du egentligen menade den passiva formen. Jag kom att tänka på det eftersom du-formen används i otroligt många sammanhang där man-formen borde användas. Det är en direktöversättning från engelskan. Mest en reflektion.
Senast redigerad av flashbackkorrekt 2017-03-14 kl. 02:43.
Citera
2017-03-14, 02:44
Medlem
En intressant artikel om ämnet: http://www.sydsvenskan.se/2012-11-28/varfor-tycker-svenskar-att-engelska-ar-sa-fint

Citat:
För Sandra i Stockholm är det annorlunda. Hon tvingades återgå till engelskan för att bli integrerad i Sverige. Det väcker en fråga i mig.

I Brasilien uppmuntras varenda försök av utlänningar att prata portugisiska. Att utlänningar bryter gör inget. Men om invandrarna envisas med att prata engelska i Brasilien kan de bli kritiserade för att de inte anstränger sig tillräckligt för att lära sig landets språk. I slutändan kan det resultera i nationalism och rasism.
I Sverige är det tvärtom. Pratar du flytande engelska så behandlas du som en Gud. Du anses intressant, världsvan och modern.

Citat:
Vad är det egentligen som gör svenskar så lättförförda av engelska? Till och med sverigedemokrater föredrar ju engelska när de ska häckla andra. Blattelover är ett svenskt skällsord.

Tja, det var väl allt för mig i den här tråden.
Senast redigerad av flashbackkorrekt 2017-03-14 kl. 02:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in