Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackkorrekt
Jag tycker det är en märklig åsikt, att slagkraftiga uttryck skulle låta bättre på ett främmande språk än på ens modersmål, och då endast på engelska, inte på hindi, litauiska eller något annat språk. Om det beror på självförakt, oförstånd eller något annat är jag inte säker på. Enkelspårigt åtminstone.
Men hallå, ingen kan hindi eller litauiska i det här landet (förutom de väldigt få som kan dem då). Källspråket för lånord och uttryck är alltid maktens och rikedomens språk - och det är engelska.
För övrigt har jag lite svårt för detta hat mot engelska, som mången individ gör sig till språkrör för här i tråden. Eller ska man säga rädsla, kanske. Okej om denna rädsla hade varit befogad. Men att just svenskar har sån noja inför att engelskan kommer och slukar deras språk är ju snudd på löjlig. Kan ni fatta att svenskan är helt ohotad som språk? Och att låna in lite ord och uttryck inte skadar svenskans integritet på något sätt?
Som säkert framgår är jag varm anhängare av engelskan som världsspråk. Inte för dess egenskaper förstås, hade lika gärna kunnat vara vilket annat språk som helst (sen man är lite jävig till engelskans förmån, i och med att man kan just engelska, och inte vilket annat språk som helst). Men själva det faktum att vi nu har ett språk som har kunnat nå sådan global spridning som inget annat språk tidigare i historien ens varit i närheten av är så betagande att det väger upp för alla eventuella nackdelar.
Sen är det ju ingen som tvingar en att överge sitt modersmål och börja prata engelska med sina barn. Eller med andra svenskspråkiga, för den delen. Det finns plats för fler än ett språk i skallen på alla

Och att engelskakunskaperna är relativt goda (bland de bästa utanför egentliga engelskspråkiga världen, till och med) är något att vara stolt över, inte oja sig!
Citat:
Ditt inlägg är exempelvis delvis skrivet på svengelska, jag såg att du inte använde passiv form, vilket också är på väg bort,
Var skulle passivformen vara naturligare i stycket du reagerade på, menar du?