2017-03-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag tror inte att anledningen att kvinnor förlorar slagsmål mot män så ofta är att de är små eller fysiskt inkapabla att slåss. Utan det är sånt här. Det är nästan omöjligt att döda någon med naglarna. Svårt att bita ihjäl någon också: man kan ju tro att det bara är att bita i halsen men det är väldigt svårt att få rätt bett (sikta på halspulsådern fungerar inte). Du dödar genom att slå på rätt ställe; antingen krossa vitala delar eller via hävstångskraft slita sönder. För att oskadliggöra någon behöver du inte ens göra det, men slag är fortfarande mer effektiva än naglar.

Hur slår o krossar du en person som kommernära dig? Som kanske kramar om dig? Hur mycket kraft får dina knytna nävar då? Eller din klubba? Sen biter den som kramar dig i halsen, om och om igen, tuggar sig inåt mot dina blodkärl...
Citera
2017-03-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Hur slår o krossar du en person som kommernära dig? Som kanske kramar om dig? Hur mycket kraft får dina knytna nävar då? Eller din klubba? Sen biter den som kramar dig i halsen, om och om igen, tuggar sig inåt mot dina blodkärl...
Bara nyfiken - men hur många läser du om som fått halspulsådern avbiten? Och fantasy-böcker räknas då inte.
Citera
2017-03-14, 06:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det är det som är så intressant med just knivlagen. Allt, precis ALLT kan gå under knivlagen. Det spelar ingen roll om det är en kniv, penna, skruvmejsel eller en fluffig rosa elefant. Om du har den i SYFTE att försvara dig med så ÄR det ett brott mot knivlagen.

Välkommen till Sverige, ett av de få länder där det i praktiken är förbjudet att försvara sig.
Jag vet. Men glöm ej att i nödsituationer under attack du kan applicera "nödvärn". Det är det många som glömmer eller ej förstår. Rätten brukar godta detta många ggr.

Men hur som helst, du har rätt i det du säger angående knivlagen. Jag förespråkar ej vapen som förstahandsval, men i underläge ska man vara beredd.
Citera
2017-03-14, 06:53
Medlem
borrizs avatar
Hur skulle det vara med en hammare som fortfarande ligger i en obruten plastförpackning?
Eftersom den inte är uppackad så har du definitivt ingen tanke på att använda den. Om dettta skulle falla under förbudet, hur kan folk då köpa verktyg utan att begå lagbrott?

https://shopcdn.textalk.se/shop/8490/art90/h1404/30421404-origpic-d9b139.jpg
Citera
2017-03-14, 12:41
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
En person som har huvudet precis mellan mitt eget huvud och min axel är perfekt, då kan jag hålla vederbörande stilla. Hon tuggar eventuellt på min hals, men hennes mun är inte formad för att kunna bita av min halspulsåder, så det är ingen större fara: hon kommer inte att kunna hindra mig från att vrida bort hennes huvud tills jag kommer åt hennes struphuvud. Bättre för henne vore om hon nu tuggade på mitt struphuvud, men i så fall kan hon ju inte krama om mig.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hur skulle det vara med en hammare som fortfarande ligger i en obruten plastförpackning?
Eftersom den inte är uppackad så har du definitivt ingen tanke på att använda den. Om dettta skulle falla under förbudet, hur kan folk då köpa verktyg utan att begå lagbrott?

Det funkar naturligtvis om man befinner sig mellan sitt eget hem och närmaste Clas Ohlson.

Om man har den på sig utanför krogen klockan tre på natten är det nog en annan sak...
Citera
2017-03-15, 15:11
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Nej där måste jag ge dig helt rätt.
Det är helt enkelt för många problem att lösa innan du fått någonting praktisk användbart.
BTW ts efterfrågade lagliga lösningar; hur hade du tänkt rättfärdiga den där sprayflaskan med myrsyra, som du har i liggande handväskan vid en poliskontroll?
Om jag hade myrsyra i "handväskan", skulle den kanske vara innehållen i en parfymflaska med spraymunstycke med ett modifierat munstycke för stråle. Etiketten skulle kunna lyda: Eau de formica och med många vackra ornament, och ingen polisman skulle inte ens drömma om att undersöka vad det var, såvida han inte var dum nog att av nyfikenhet spraya sig själv lite Det går ju att ha en säkerhetsmekanism i ventilen även.

Nu går jag inte med handväska, men det är en annan sak
Citera
2017-03-15, 15:22
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:

Jag har en 18" Bacho skiftnyckel och den är tungur. För att t.ex. justera styrhuvudet på en cykel, eller för att göra lite grövre rörarbeten, måste du ha ett verktyg med stor gripvidd som en sådan.

Det är bara att förbereda sig med en berättelse och en vän som kan vidimera sanningshalten, så kan du kringgå knivlagen som en pinne i slalombacken.

Nu går man nog inte på krogen med en 18" skiftnyckel i fickan, men man kan ha en sådan på kvällspromenad om man vill.
Citera
2017-03-17, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag tror inte att anledningen att kvinnor förlorar slagsmål mot män så ofta är att de är små eller fysiskt inkapabla att slåss. Utan det är sånt här. Det är nästan omöjligt att döda någon med naglarna. Svårt att bita ihjäl någon också: man kan ju tro att det bara är att bita i halsen men det är väldigt svårt att få rätt bett (sikta på halspulsådern fungerar inte). Du dödar genom att slå på rätt ställe; antingen krossa vitala delar eller via hävstångskraft slita sönder. För att oskadliggöra någon behöver du inte ens göra det, men slag är fortfarande mer effektiva än naglar.

Självmördare inom fängelsemurarna, vi pratar nu män, tager sitt liv medelst bita sönder sina vener/ blodådror.
När det kommer till brottsutsatta kvinnor så behöver kvinnor tänka eh "lite annorlunda".
Citera
2017-03-18, 07:47
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Självmördare inom fängelsemurarna, vi pratar nu män, tager sitt liv medelst bita sönder sina vener/ blodådror.
När det kommer till brottsutsatta kvinnor så behöver kvinnor tänka eh "lite annorlunda".

Mycket intressanta uppgifter har du någon referens till dina uppgifter.

Ingen källa == du underhåller oss med trollkonster
Citera
2017-03-18, 17:38
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Mycket intressanta uppgifter har du någon referens till dina uppgifter.

Ingen källa == du underhåller oss med trollkonster
Håller med, det lät lite osannolikt. Jag trodde att fångar oftare hängde sig, men det kan bero på att jag är dum
Citera
2017-03-19, 21:11
Medlem
magnificos avatar
För att komma runt knivlagen så kan man bära "vapen" vars syfte är att användas mot vilda djur är min tolkning av denna lag.

Skydda sig själv eller sin hund på promenad och utfärder exempel. Då bör knivlagen inte gälla då den är ju riktad mot vapen som kan skada människor och som bärs i det syftet. Vapen som bärs för skydd mot vilda djur kan logiskt sett ej falla under knivlagen, särskilt om de bärs ute i naturen eller i område med promenad stigar och liknande.

Sjambok är specifikt avsedd för försvar mot vilda djur i naturen, kan även användas effektivt mot "vilda människor" så klart. Klubban i änden funkar för detta

https://bestbuysweden.com/produkt/Cold-Steel-Sjambok-effektivt-sjalvforsvar
Citera
2017-03-19, 21:20
Medlem
snivlems avatar
såg en dokumentär om ett mc-gäng i staterna och dom hade allihop hela tiden med sig ett egentillverkat vapen av två delar som var för sig inte var ett vapen, alltså lagligt att gå runt med....

och det var ett hänglås och en snusnäsduk.

räkna ut resten själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in