2016-02-10, 21:53
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Detta måste vara den bästa nya serien alla kategorier på flera år, och då har jag nog sett de flesta kritikerrosade tv-serierna. Definitivt den bästa scifin sedan Firefly.

Jag håller med. Säsong ett är nu avslutad, och det var den bästa space operan på länge, eller någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Serien har ett skyhögt produktionsvärde om man jämför med skiten de har släppt tidigare år och man förstår varför så lite pengar lades på serier som Dark Matter och Killjoys, allt gick till The Expanse istället.

Inte mig emot, då detta är och var precis vad jag har önskat en längre tid, dvs. en välproducerad sci-fi serie med en hög budget, en bra story och för det mesta habila skådisar.

Ja, The Expanse har mycket högre budget än Dark Matter och Killjoys. Men båda dessa tillhörde ändå det bästa inom sf på tv förra året. Visst hade de väldiga brister, men det intressanta här är att de båda har kvaliteter och inslag i handling och intrig som ligger väldigt nära The Expanse. Killjoys känns nästan som en förövning eller ett försök att skapa en liknande miljö. Dark Matter är ibland olidlig träig och Killjoys har en 'cool factor' som nog kan få tillochmed en tolvåring att vrida sig. Men i mitt tycke är de ändå skyhögt över moderna Star Trek och dylikt skräp.

Dark Matter skulle dock kunna nå en mycket större och mognare publik.
Citera
2016-02-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag håller med. Säsong ett är nu avslutad, och det var den bästa space operan på länge, eller någonsin.

Ja, The Expanse har mycket högre budget än Dark Matter och Killjoys. Men båda dessa tillhörde ändå det bästa inom sf på tv förra året. Visst hade de väldiga brister, men det intressanta här är att de båda har kvaliteter och inslag i handling och intrig som ligger väldigt nära The Expanse. Killjoys känns nästan som en förövning eller ett försök att skapa en liknande miljö. Dark Matter är ibland olidlig träig och Killjoys har en 'cool factor' som nog kan få tillochmed en tolvåring att vrida sig. Men i mitt tycke är de ändå skyhögt över moderna Star Trek och dylikt skräp.

Att jämföra den bedrövliga skiten Dark Matter och Killjoys med Star Trek är för fan ett löjes skimmer

Älskar för övrigt scifi men även The Expanse är löjligt tråkig, nej tacka vet jag Star Trek och BattleStar Galactica och den absoluta favoriten Farscape.

Ska bli intressant vilken väg dom kommer att med den nya Star Trek-serien som kommer 2017. Co-creator och executive producer kommer Bryan Fuller att vara som senast gjorde den briljanta Hannibal men har även varit inblandad i Deep Space Nine och Star Trek: Voyager.
Citera
2016-03-05, 18:47
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Killjoys vara rena smörjan, anpassat för en pg-15 publik, fyllt av den värsta sortens klichéer SF mediet inom tv kan frambringa, samt att de flesta avsnitt följde det vidriga och episodiska produceral formatet (utom i de avslutande avsnitten), som producenterna tror att publiken både älskar och är för korkade, lata och saknar koncentration för att hänga med i en handling som kräver lite tänkande och allmänbildning av tittarna. Lost exempelvis, fick inte den enorma status och skyhöga hype den åtnjöt (när den var som bäst) för att personerna satt på stranden och talade om sina problem i 45 utan att ett egentligt piss hände som förde handlingen framåt vecka in och ut.

Det är inte för inte som de mest hyllade serierna de senaste 30 åren INTE följer just detta trötta, själlösa och stentrista format. Tänk er The Wire, House of Cards, Homeland, Breaking Bad, GoT, Mad Men, Sherlock, sopranos m.fl. följde en handling med ett slags monster/case of the week utan att något hände fram tills slutet a säsongen. De skulle knappast tagit abbonerat på priserna på de mest prestigefyllda tv-galorna, tokhyllats av både tittare och recensenter, sålt massvis med abbonemand, dvd & blue-ray boxar och både återupplivat f.d stjärnors slocknade karriärer och banat vägen för många nya. För att inte nämna att den skapat den renässans som tv-branschen för närvarande befinner sig i, där Hollywood stjärnor slåss om roller i högkvalitativa tv-serier, istället för att göra ytterligare en mängd totalt menlösa, hjärndöda och stentrista romcoms och själlösa actionfilmer.

Dark Matter växte faktiskt efter att ha sett igenom hela S1 en gång till när den var klar, även om den också dras med massvis av trötta klichéer, låg budget, taskigt skådespel, återanvända miljöer och saker man sett 1000 ggr tidigare och även den hade episodiska avsnitt utan att speciellt mycket förde handlingen framåt, då var ren resor bättre än kräkmedlet kallat Killjoys.

The Expanse var precis allt som dessa två inte var, på ett positivt sätt och något som tv Sci-Fi har saknat i åratal. Nu var Expanse långt ifrån att vara perfekt, bland annat och castingen lämnade mycket att önska, men handlingen, budgeten och storyn vägde upp allt detta och mycket mer.

Star Trek är camp och bör behandlar därefter, som det tragikomiska skämt det är.
Citera
2016-11-16, 14:25
Medlem
Den här serien finns numera att se på Netflix. Jag har precis kollat igenom hela serien och det var ett nöje för en som gillar SciFi. En hel del av handlingen utspelar sig i en miljö som påminner om den i Total Recall med Arnold Schwarenegger, och resten i rymdskeppsmiljö och på jorden. Tyckte att det rullade på bra avsnitt för avsnitt förutom det sista avsnittet som lämnade en hel del att önska i ouppklarade trådar i handlingen. Får väl hoppas på att serien får en fortsättning.......
Citera
2017-01-28, 14:28
Medlem
Hur är denna? Är den B? Har en fördom om att allt SyFy gör är skräp.
Citera
2017-02-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Hur är denna? Är den B? Har en fördom om att allt SyFy gör är skräp.
Jag håller med om att SyFy varit skräp väldigt länge.
The Expanse är nog dock den bästa sci-fi som gjorts på väldigt många år, Battlestar Galactica nivå.
Citera
2017-02-10, 16:10
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Jag håller med om att SyFy varit skräp väldigt länge.
The Expanse är nog dock den bästa sci-fi som gjorts på väldigt många år, Battlestar Galactica nivå.
Kan bara hålla med.
Den är mer realistisk än BSG, egentligen bara motorerna som är (uppenbar) sci-fi givet dagens teknologi.

Är för närvarande inne på sesong 2.
Citera
2017-02-19, 16:47
Medlem
rallykalles avatar
Hittade denna serien för ett par dagar sen och har nu sett hela säsong ett. Riktigt jävla bra serie! Rekommenderas starkt om ni gillar sci-fi.
Citera
2017-02-20, 14:08
Medlem
Kommer säsong 2 till svenska netflix? Hittar inget om det! Och när isåfall?
Citera
2017-02-20, 21:16
Medlem
Säsong 2 sänds just nu. Den finns att se på en streamingsajt nära dig. Inte Netflix, men andra lite mer ljusskygga alternativ.
Citera
2017-02-28, 12:28
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtontio
Kommer säsong 2 till svenska netflix? Hittar inget om det! Och när isåfall?
Vill du ha lite smakprov på säsong 2 så kolla på detta klipp (andra säsongens motsvarighet till CQB).
Citera
2017-03-13, 12:51
Medlem
RonnyRasks avatar
Plockade upp den här serien för en vecka sedan eftersom betyget samt recensionerna på IMDB var väldigt positiva. Blev direkt orolig när jag såg att SyFy låg bakom dock, de är inte direkt kända för att producera högkvalitativa serier, men jag tänkte ändå ge den en chans.

Första säsongen var som utlovat, mycket bra. De lyckas verkligen med att skildra ett verklighetstroget och dystopiskt framtidsscenario som bjuder på intressanta intriger och karaktärer. Skådespelet och animeringen är tidvis väldigt dålig och förutsägande, men eftersom handlingen är så givande går det att leva med. Det gör det väldigt lätt att beta igenom säsong 1 på några dagar.

Eftersom första säsongen levererat går man givetvis in i säsong med förväntningar, vilket är ett klassiskt misstag när man tittar på SyFy-produktioner, jag borde vetat bättre.

Följande text innehåller spoilers om säsong 2, läs på egen risk.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in