2015-11-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Första avsnittet var ganska bra ändå. Störde mig lite på att de blandar in slangord på hittepåspråk i dialogen. Firefly kom undan med det genom att använda kinesiska som skiljer som engelskan, dessutom blandade de inte det med själva talet utan bara som svordomar och liknande. Här var det på tok för likt engelska och lät som Afrikaans typ som SydAfrikaner pratar.

Fick leta upp textning för att jag skulle hänga med, speciellt när det var massa olika namn och så.

CGIn såg bra ut, handlingen var intressant också, fick en bra och spännande inledning. Befriande att de vågade gå all in där vid bekämpningen i slutet av avsnittet. Gillade miljöerna väldigt mycket, kul att de gjorde en grej av det här med low G vs high G, hur jordbon såg ner på den svaga low G snubben som var så vek och skör, som en lägre stående varelse. Ska bli kul att se hur resten är ska definitivt bänka mig.

Vadå hittepå språk? läs böckerna och då skulle du veta att det är "belter" språket, ice haulers(Belters) bor inte på jorden eller mars utan de är OPA(Outer Planets Alliance)och då är det inte konstigt att ett nytt blandat språk utvecklas. Första avsnittet var i princip direkt taget ur början på första boken, ser fram i mot denna serien när den väl börjar sändas på riktigt i mitten av nästa månad.

Det är väldigt mycket politik i böckerna mellan jorden och mars, kommer säkert vara en stor grej i serien.

The expanse böckerna är nog bland de bästa sci-fi jag har läst de senaste åren, första boken är typ 600 sidor så antagligen kommer mycket inte med eller så blir det en lång säsong.
Senast redigerad av KalleKofot 2015-11-25 kl. 14:45.
Citera
2015-12-10, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Vadå hittepå språk? läs böckerna och då skulle du veta att det är "belter" språket, ice haulers(Belters) bor inte på jorden eller mars utan de är OPA(Outer Planets Alliance)och då är det inte konstigt att ett nytt blandat språk utvecklas. Första avsnittet var i princip direkt taget ur början på första boken, ser fram i mot denna serien när den väl börjar sändas på riktigt i mitten av nästa månad.

Det är väldigt mycket politik i böckerna mellan jorden och mars, kommer säkert vara en stor grej i serien.

The expanse böckerna är nog bland de bästa sci-fi jag har läst de senaste åren, första boken är typ 600 sidor så antagligen kommer mycket inte med eller så blir det en lång säsong.

Jag tycker det var jobbigt att förstå vad som sades, då slangen blandades med vanlig engelska och det var inte textat by default vid dessa konversationer. Tycker de kunde varit schyssta och slängt in lite undertexter när mycket slang används.
Citera
2015-12-16, 22:15
Medlem
Tjoflos avatar
Den Iranska skådisen som är med, Shohreh Aghdashloo, har en obehaglig röst som sabbar allt. Men jag överlever nog, rätt så bra serie.
Citera
2015-12-17, 11:27
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Den Iranska skådisen som är med, Shohreh Aghdashloo, har en obehaglig röst som sabbar allt. Men jag överlever nog, rätt så bra serie.

Själv älskar jag hennes röst, väldigt behaglig och lugnande på ett nästan hypnotiskt sätt.

Fick tummen ur och såg de 4 första avsnitten igår och The Expanse var faktiskt långt över förväntan. Läste böckerna när tv-serien annonserades och har glömt ganska mycket av de små detaljerna, men än så länge följer de boken utan att lägga till en massa trams som inte hör dit. SyFy har verkligen lagt allt krut man har på den här serien. Serien har ett skyhögt produktionsvärde om man jämför med skiten de har släppt tidigare år och man förstår varför så lite pengar lades på serier som Dark Matter och Killjoys, allt gick till The Expanse istället.

Inte mig emot, då detta är och var precis vad jag har önskat en längre tid, dvs. en välproducerad sci-fi serie med en hög budget, en bra story och för det mesta habila skådisar. Ja, utom den manliga huvudrollsinnehavaren som mer ser ut som en alldeles för ung och vältränad CK modell från en såpa istället för en ruffig, nedgången och desillusionerad officer på ett slitet fraktskepp i utkanten av universum, som snarare är än den bilden jag fick av honom när jag läste böckerna. Ögongodis för kvinnor må hända, men som skådis imponerar han inte. Snyggt, välproducerat och spännande, så kan man sammanfatta The Expanse av vad jag sett hittills och jag hoppas det fortsätter så.

Och de bästa av allt, serien tyngs inte ner av en ny-moralistiskt satans jävla PG-13 rating som Hollywood har envisas med de senaste åren. Robocop, Die Hard, Terminator och mycket annat är numera anpassat för barn... Mer blod, våld, död, nakenhet, droger, sprit, misär och verklighet till folket.
Citera
2015-12-17, 11:33
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Jag tycker det var jobbigt att förstå vad som sades, då slangen blandades med vanlig engelska och det var inte textat by default vid dessa konversationer. Tycker de kunde varit schyssta och slängt in lite undertexter när mycket slang används.

Brukar inte störa mig på uttal i tv-serier, men här var det faktiskt bitvis väldigt svårt att hänga med och då har jag ändå både varit flytande i skrift och tal på engelska i nästan 25 år. Ep 3 & 4 hade faktiskt undertexter i rippen som gjorde det klart enklare att hänga med när de mixade engelska med tyska, franska, spanska, ryska, holländska och mängder av andra språk man inte förstår.
Citera
2016-01-19, 21:24
Medlem
Svantevits avatar
Riktigt bra serie! Vet inte om jag någonsin har sett en så bra sci-fi serie. Om man vill se en liknande serie, vad ska man kolla på då? Battlestar galactica?
Citera
2016-01-19, 21:42
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Riktigt bra serie! Vet inte om jag någonsin har sett en så bra sci-fi serie. Om man vill se en liknande serie, vad ska man kolla på då? Battlestar galactica?
BG eller Firefly kanske?

Vill tipsa om 100 också även om det mest är på jorden.
Citera
2016-01-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit

Älskar SciFi men denna serie är ju så fruktansvärt tråkig, händer typ ingenting

Battlestar Galactica är däremot riktigt bra, politik i rymden typ!
Citera
2016-01-20, 03:02
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Älskar SciFi men denna serie är ju så fruktansvärt tråkig, händer typ ingenting

Battlestar Galactica är däremot riktigt bra, politik i rymden typ!

Händer ju en massa, vet inte riktigt vad du begär? Än så länge har vi rymdstrider, mord, intrigerande politiker, rebeller och en uppbyggnad mot ett interplanetärt krig. Det är inget plastigt tonårsdrama med veckans "händelse", intriger, romans, familjeäventyr och moralkakor här inte. Än så länge följer de boken till punkt och pricka och snart blir det åka av om det fortsätter på det viset. Visserligen är förlagan ingen av de bättre science fiction böcker jag läst, men den är över snittet och långt ifrån att vara dålig.

Tycker den här serien är den bästa rymd Sci-Fi:n som visats på tv på många år faktiskt, snyggt filmat, ett manus som SyFy själv inte skrivit och därmed undviker man de värsta klichéerna man annars ständigt upprepar och envisas med, lägg där till ett högt produktionsvärde så har man en serie som står över allt annat som visats på år och dar. Minus för ett par rätt usla skådisar och kass casting av vissa av roller. Stargate Universe försökte ju skapa något vuxet, men det gick inte riktigt hem hos publiken som gillar sina "moster of the week" producerals, samtidigt som serien utvecklades till att mer eller mindre, bli en jävla intrigant såpa istället för ett spännande intergalaktiskt äventyr.

Battlestar Galactica är för övrigt både fjantig och rejält överskattad.
Citera
2016-01-27, 20:47
Medlem
P.Gs avatar
Detta måste vara den bästa nya serien alla kategorier på flera år, och då har jag nog sett de flesta kritikerrosade tv-serierna. Definitivt den bästa scifin sedan Firefly.
Citera
2016-01-27, 21:43
Medlem
killawifes avatar
Jag håller med. Riktigt bra serie. Känns verkligen som de lyckats göra en trovärdig värld och en story som inte är som alla andra.
Citera
2016-01-28, 20:18
Medlem
fyratretres avatar
Konstigt att inte tråden är större.

Vet inte hur SyFy drivs men kan inte typ Netflix köpa in den? Helt makalöst bra hittills, borde få en större spridning. För er som tror att det bara är en sedvanlig syfy produktion kommer få sig en rejäl överraskning om ni bara ger det en chans. Tom animeringarna är över förväntan.

Jävligt brutalt också... En snubbe blir fastspikad in i väggen genom mellangärdet med nåt hemmagjort stålpinnegevär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in