2017-02-27, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Försöker få ut data från Sarnecki och Hällsten som gjorde den otroligt oseriösa studien 2013 som följer människor från tidigt 90-tal.

Jag har bett att få ut fördelningen på dom 20 grupperna som man använt som underlag vilket jag inte får. Trodde forskningsetik gick ut på att dela med sig av data som man använt under studien, eller har jag fel?

Det lilla jag sett om undersökningen från 2013 väcker rätt många frågor.

2013-02-21: Crime as a Price of Inequality?: The Gap in Registered Crime between Childhood Immigrants, Children of Immigrants and Children of Native Swedes (fetat av mig i citatet)
https://academic.oup.com/bjc/article-abstract/53/3/456/542980/Crime-as-a-Price-of-Inequality-The-Gap-in?keytype=ref&ijkey=nYIMmx6VcFhLob4

Citat:
We examine the gap in registered crime between the children of immigrants and the children of native Swedes. We follow all individuals who completed compulsory schooling during the period 1990–93 in the Stockholm Metropolitan area (N = 63,462) up to their thirties and analyse how family of origin and neighbourhood segregation during adolescence, subsequent to arriving in Sweden, influence the gap in recorded crimes. For males, we are able to explain between half and three-quarters of the gap in crime by reference to parental socio-economic resources and neighbourhood segregation. For females, we can explain even more, sometimes the entire gap. In addition, we tentatively examine the role of co-nationality or culture by comparing the crime rates of randomly chosen pairs of individuals originating from the same country. We find only a small correlation in the crime of individuals who share the same origin, indicating that culture is unlikely to be a strong cause of crime among immigrants.

Det finns också en debattartikel av Sarnecki & Szulkin i Aftonbladet i mars 2011 som handlar om samma sak:
2011-03-22: Uppväxten bakom högre brottslighet
https://unvis.it/aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab

Citat:
En unik undersökning från Stockholms Universitet visar att skillnader i registrerad brottslighet mellan invandrare, invandrares barn och svenskar till större delen kan förklaras av skillnader i socioekonomiska resurser mellan dessa grupper.

Studien omfattar 66 330 personer som under åren 1990–1993 gick ut grundskolan i Storstockholm och som följdes upp fram till 2005.

I det undersökta materialet hade män födda i utlandet i genomsnitt 2,6 gånger fler registrerade brottsmisstankar än män födda i Sverige av svenska föräldrar. Bland kvinnor var motsvarande siffra 2,1.

[...]

I motsats till tidigare studier visar emellertid den aktuella undersökningen att mellan 81 och 66 procent (beroende på ålder vid ankomsten) av skillnaderna i registrerad brottslighet för män och mellan 79 och 64 procent för kvinnor försvinner om man tar hänsyn till vissa resurser/brist på resurser i uppväxtmiljön.

[...]

I motsats till tidigare studier visar emellertid den aktuella undersökningen att mellan 81 och 66 procent (beroende på ålder vid ankomsten) av skillnaderna i registrerad brottslighet för män och mellan 79 och 64 procent för kvinnor försvinner om man tar hänsyn till vissa resurser/brist på resurser i uppväxtmiljön.

Den viktigaste orsaken bakom skillnaderna i registrerad brottslighet mellan grupperna är sådana skillnader i uppväxtmiljö som relaterar till familjens resurser. Även typ av bostadsområde tycks ha en viss betydelse.

[...]

Individer med samma födelseland och/eller från samma immigrationsvåg har olika brottsmönster. Hypotesen att brottslighet hos olika invandrargrupper skulle kunna förklaras med kulturskillnader får alltså inte stöd.

Det här öppnar för så många frågor så jag ids inte börja med tanke på vad klockan är. Men en uppenbar fråga är ju vad ”vissa resurser/brist på resurser i uppväxtmiljön” exakt betyder. Och hur har hypotesen att brottslighet hos olika invandrargrupper skulle kunna förklaras med kulturskillnader egentligen prövats?

En debattartikel i DN av Jerzy Sarnecki gör mig inte klokare:
2016-08-26: Ökad invandring leder inte till ökat antal brott
https://unvis.it/dn.se/debatt/okad-invandring-leder-inte-till-okat-antal-brott
http://www.dn.se/debatt/okad-invandring-leder-inte-till-okat-antal-brott/

Citat:
Resonemanget om fattigdom och inte invandring som förklaring ifrågasättas ibland genom påståendet att invandrare i genomsnitt har lägre socioekonomisk status och lever i segregerade områden (är fattigare än genomsnittet för befolkningen) just för att de är invandrare. På sätt och vis är ju detta sant, det är invandrare i dagens Sverige som ofta inte har tillräckliga språkkunskaper, bristande ekonomiska resurser och en dålig förankring på arbets- och bostadsmarknaden.

Tillägg:
Se även mitt inlägg här om väsentliga faktorer som tycks förtigas: (FB) Polisen Peter Springare anmäld till åklagare för att ha namngett brottslingar på FB

Det finns mycket som talar för att regeringen har ljugit folket rätt upp i ansiktet och importerat brottsbenägna människor som begår brott av kulturellt betingade skäl. Det är förstås angeläget med en vetenskaplig undersökning som bygger på aktuell data för att klargöra hur det egentligen ligger till. Det är för övrigt en del av Brås uppdrag att bedriva forskning kring brottsligheten.
Senast redigerad av Polu 2017-02-27 kl. 02:58. Anledning: Tillägg
Citera
2017-02-27, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Det lilla jag sett om undersökningen från 2013 väcker rätt många frågor.

2013-02-21: Crime as a Price of Inequality?: The Gap in Registered Crime between Childhood Immigrants, Children of Immigrants and Children of Native Swedes (fetat av mig i citatet)
https://academic.oup.com/bjc/article-abstract/53/3/456/542980/Crime-as-a-Price-of-Inequality-The-Gap-in?keytype=ref&ijkey=nYIMmx6VcFhLob4

Det finns också en debattartikel av Sarnecki & Szulkin i Aftonbladet i mars 2011 som handlar om samma sak:
2011-03-22: Uppväxten bakom högre brottslighet
https://unvis.it/aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab

Det här öppnar för så många frågor så jag ids inte börja med tanke på vad klockan är. Men en uppenbar fråga är ju vad ”vissa resurser/brist på resurser i uppväxtmiljön” exakt betyder. Och hur har hypotesen att brottslighet hos olika invandrargrupper skulle kunna förklaras med kulturskillnader egentligen prövats?

En debattartikel i DN av Jerzy Sarnecki gör mig inte klokare:
2016-08-26: Ökad invandring leder inte till ökat antal brott
https://unvis.it/dn.se/debatt/okad-invandring-leder-inte-till-okat-antal-brott
http://www.dn.se/debatt/okad-invandring-leder-inte-till-okat-antal-brott/

Tillägg:
Se även mitt inlägg här om väsentliga faktorer som tycks förtigas: (FB) Polisen Peter Springare anmäld till åklagare för att ha namngett brottslingar på FB

Det finns mycket som talar för att regeringen har ljugit folket rätt upp i ansiktet och importerat brottsbenägna människor som begår brott av kulturellt betingade skäl. Det är förstås angeläget med en vetenskaplig undersökning som bygger på aktuell data för att klargöra hur det egentligen ligger till. Det är för övrigt en del av Brås uppdrag att bedriva forskning kring brottsligheten.

Tack för svar!

Det man inte får glömma med Sarneckis studie är att man använt personer vars föräldrar invandrat till Sverige mellan 1985-90 och är placerade i Stockholm. Såhär såg befolkningen ut notera att invasionen av afrikaner och araber inte hade påbörjats.

https://i.gyazo.com/b917043d43497a5a04cbfc951916259f.png

Enligt BRÅ så ökar antalet brott mellan deras publikationer 1996 och 2005 men det är inte svenskarnas brott som ökar utan invandrares/utrikes födda.

https://i.gyazo.com/a263e505aa23cc5fe8573a7f06590cf1.png

Om vi utgår från BRÅ's publikationer som är mest trovärdiga så har brotten ökat vilket är en naturlig följd av importerade brottslingar. Det är också därför regeringen samt Sarnecki vägrar plocka fram ny statistik och istället gör sin egna variant som är fullständigt värdelös. Jag har mejlat och bett om att få se data på 20 grupperna som användes för studien och alla tre vägrar ge mig, det är något som inte stämmer den saken är säker.
Citera
2017-03-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad anser du är relevansen av den här referensen?

http://www.windows2universe.org/earth/Life/miller_urey.html

Du anser, att det räcker med att slå fast, att svenska politiker importerar brottslighet, sjuklighet, arbetslöshet m.m.

Väljarna kan emellertid inte bedöma den förda invandringspolitiken, om svenska politiker döljer HUR MYCKET brottslighet, sjuklighet, arbetslöshet m.m. som svenska politiker importerar.

Hur ska väljarna kunna utvärdera den förda invandringspolitiken, om invandringspolitikens konsekvenser och kostnader ska döljas för väljarna?

Som tidigare nämt så kan ju forskare få fram denna statistik, detta betyder att den inte är hemlighetstämplad utan tillgänglig för den som är beredd att lägga tiden.

Problemet i det här lata jävla landet är att allt för många förväntar sig att någon annan alltid ska göra arbetet för dem.
Citera
2017-03-10, 12:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du anser, att det räcker med att slå fast, att svenska politiker importerar brottslighet, sjuklighet, arbetslöshet m.m.

Väljarna kan emellertid inte bedöma den förda invandringspolitiken, om svenska politiker döljer HUR MYCKET brottslighet, sjuklighet, arbetslöshet m.m. som svenska politiker importerar.

Hur ska väljarna kunna utvärdera den förda invandringspolitiken, om invandringspolitikens konsekvenser och kostnader ska döljas för väljarna?
Som tidigare nämt så kan ju forskare få fram denna statistik, detta betyder att den inte är hemlighetstämplad utan tillgänglig för den som är beredd att lägga tiden.

Problemet i det här lata jävla landet är att allt för många förväntar sig att någon annan alltid ska göra arbetet för dem.

I en fungerande demokrati kan enskilda väljare informera sig, utan att själva arbeta som forskare (!).
Citera
2017-03-10, 12:32
Medlem
Angående brottsutvecklingen senaste dagarna ,var håller Sveriges polischef hus?
Virkar han fortfarande på sin pussy hat. Har inte tid med något uttalande.
Citera
2017-03-13, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jo, jag vet.

Jag var dock inte utefter att göra just den poängen, utan jag ville visa på fördelningen av den totala mängden brott. Där av räkneövningen.

Dock skall sägas att för våldtäkt ändrades lagstiftningen -04 så det finns en pedagogisk poäng med att använda -05 som underlag vid räkneexempel. Så att forskningsförnekare (som den nedan) inte kan leka bror duktig och ifrågasätta just förändrade lagar.

Som tidigare förklarats för dig är inte forskning på dynamiska populationer kan ske statisk data. Om du inte förstår varför kan jag bara beklaga, och rekommendera dig att avstå från en karriär som forskare (eller ja, det gör jag oavsett).

Gammal data åldras då populationen förändras. I mitt fält har data en livslängd på ungefär 18 månader.

Men, om du kan hitta en akademisk källa på att relevanta slutsatser kan dras om en samtida kontext ur 15 år gammal data avseende en dynamisk population i någon gren social science är du välkommen att presentera den. Jag kan ge dig ganska många som hävdar motsatsen.

Vad man kan göra är att:
- göra motsvarande mätning som -96 och jämföra utkomsten med denna. Därefter kan man kontrollera om 'socioekonomiska faktorer' är en lika felaktig bortförklaringsmodell idag som då, eller om den är ännu sämre idag. Man kan även se om 'utrikes födda' dramatiskt i sexualbrott eller om överrepresentationen ligger kvar på -96 års siffror.

- göra motsvarande mätning som -05 och kontrollera om extrapolationen från -05 om att utrikesfödda + avkomma samt 'medborgare i annat land, ej folkbokförd' står för över 50% av den totala brottsligheten i landet.
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Vad man borde göra, och som alla akademiskt hederliga individer inser, är naturligtvis att göra mostvarande undersökningar och se vad som ändrats. Därefter börjar man fundera på varför det förändrats. Därefter kommer man med lösningsförslag.

Varför ljuger du?
Vilka ytterligare förklaringar kan förklara hedersvåld och kvinnlig omskärelse än just 'kulturella faktorer' vilket vi enades om kallas för just 'etnicitet' i modern kontext?

Som konstaterats - data är inte tillgänglig för allmänheten. Visste du inte det?

Du missar åter igen hela min poäng, så tillåt mig förenkla det för dig..

1) BRÅ säger själva att deras statistik visar på minskad brottslighet. Detta ger oss 2 alternativ. Antingen är BRÅ totalt efterbliva och ljuger samtidigt som dom själva lägger upp bevis för att dom själva ljuger... Eller, så har majoriteten i denna tråd tolkat fel. Jag tror ju mer på statistiker än folk på FB personligen...

2) Flera av dina åsiktsvänner har ju påpekat att forskare såsom Jerzy kan få fram infon.. Det betyder att informationen faktiskt är tillgänglig för alla som anstränger sig. Sluta begära att andra ska göra allt, kavla upp ärmarna och sluta lata dig!

3) Forskning i regel börjar bli utdaterad inom ca 30 år, så 2005 är fortfarande rätt färsk. BRÅs jobb är att undersöka all brottslighet, inte den du vill. I övrigt kul att du nämner utgångsdatum på forskning när så många av dina åsiktsvänner i tråden ofta refererar till "the bell curve".

4) Du har även konstant duckat min fråga rörande vad en ny underaökning skulle göra för faktisk nytta? Skulle alla problem magiskt lösa sig då?

5) mitt föralag, är att BRÅ slutar undersöka detta helt, medan man skapar en organisation som enbart arbetar med denna fråga, den ska dock finansieras till fullo genom bidrag från de aom vill ha statistiken.
Citera
2017-03-13, 11:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
1) BRÅ säger själva att deras statistik visar på minskad brottslighet. Detta ger oss 2 alternativ. Antingen är BRÅ totalt efterbliva och ljuger samtidigt som dom själva lägger upp bevis för att dom själva ljuger... Eller, så har majoriteten i denna tråd tolkat fel. Jag tror ju mer på statistiker än folk på FB personligen...

BRÅ är en politisk organisation, med uppgift att backa upp regeringen med information som passar deras politiska agenda. Så vad BRÅ:s företrädare säger i olika sammanhang ska vi ta med en viss nypa med salt.

Citat:
Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har förlorat sin trovärdighet. Det anser flera forskare och professorer.
- Ledningen försöker bara få resultatet att passa regeringen, säger en av forskarna.

- BRÅ:s uppdrag är att serva regeringen med forskning och kunskap. Det gör de inte. BRÅ tillhandahåller istället önskad information på beställning av justitieministern och departementet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Däremot får man anta att statistiken i sig inte är förfalskad, även om de förstås noggrant väljer ut siffror som passar agendan. BRÅ-rapporten från år 2005 är ett bra exempel på det. Mycket viktig fakta redovisas inte i denna rapport eftersom det går emot agendan. Men det som redovisas är nog helt korrekt.

Så deras rapporter och siffror är helt öppet för egna tolkningar. Eftersom de inte är neutrala utan politiskt färgade så kan man inte lita på deras tolkningar.

Citat:
2) Flera av dina åsiktsvänner har ju påpekat att forskare såsom Jerzy kan få fram infon.. Det betyder att informationen faktiskt är tillgänglig för alla som anstränger sig. Sluta begära att andra ska göra allt, kavla upp ärmarna och sluta lata dig!

Jerzy Sarnecki är en före detta chef på BRÅ. Han har arbetat väldigt många år inom BRÅ. Han har en särställning inom forskarvärlden. Så du kan inte jämföra honom med andra.

För nästan alla andra personer i Sverige är dörren stängd.

Citat:
"För att utlämnande ska kunna ske till forskning krävs bl.a. att det fråga om ett forskningsprojekt som godkänts av en regional etikprövningsnämnd (se mer om etikprövning av förskningsprojekt här http://www.epn.se/start/. Utlämnande för statistikändamål sker i princip endast till andra statistikansvariga myndigheter."

https://www.flashback.org/sp59623078

Såvida inte du är en statistikansvarig myndighet.

Citat:
3) Forskning i regel börjar bli utdaterad inom ca 30 år, så 2005 är fortfarande rätt färsk.

Man kan inte stirra sig blind på enbart tiden utan man måste även titta på vad som hänt under denna tid, t.ex de demografiska förändringarna. Och de har varit sannerligen omfattande sedan åren 1997-2001 som rapporten från år 2005 tog upp.

Därför krävs en ny rapport, som fångar upp dagens Sverige bättre. Exempelvis informerade SR oss för några dagar sedan att Sverige drabbats av en ny brottslighet som inte existerade förut:

Citat:
Det beskrivs som ett nytt fenomen i Sverige, att pojkar utsätts för gruppvåldtäkter av andra pojkar eller män, och i nästan alla rättsfall som lett till fällande domar har både offer och förövare rötter i Afghanistan.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637

Det finns nog flera andra brottstyper i Sverige som inte existerade för några decennier sedan men som är vanliga idag tack vare flyktinginvandringen.

Citat:
5) mitt förslag, är att BRÅ slutar undersöka detta helt, medan man skapar en organisation som enbart arbetar med denna fråga, den ska dock finansieras till fullo genom bidrag från de som vill ha statistiken.

Vi betalar redan för denna statistik - via skattesedeln. Det är därför det är BRÅ som ska ge oss denna statistik, precis som andra myndigheter redan ger oss statistik om fågelarter och trädavverkning och annat.

Eftersom brottslighet berör oss betydligt mer än storlekar på fågelpopulationer så är det väl självklart att man ska ta fram fakta här också? Vi lägger tid och pengar på att redovisa årlig statistik om antal storskarvar i Sverige, borde vi inte då även lägga tid och pengar på att redovisa hur många brott t.ex afghanerna gör i Sverige?

Kostnaden är försumbar i sammanhanget. Men behovet av kunskap är stort. Mycket större än behovet av att veta hur många lappmesar och ärtsångare vi har i Sverige under ett specifikt år.
Senast redigerad av -Info- 2017-03-13 kl. 11:22.
Citera
2017-03-13, 11:27
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Från BRÅs hemsida:

"Brottsförebyggande rådet (Brå) är en myndighet som verkar för att brottsligheten minskar och tryggheten ökar i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsförebyggande arbete och rättsväsendets reaktioner på brott."

Om brottsligheten ökar så sköter inte BRÅ sitt jobb. Detta är värt att ha i åtanke.
Citera
2017-03-13, 17:58
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Jo tack...

Citat:
Avhandlat ovan.

Citat:
Avhandlat ovan; det får man inte.

Citat:
3) Forskning i regel börjar bli utdaterad inom ca 30 år, så 2005 är fortfarande rätt färsk. BRÅs jobb är att undersöka all brottslighet, inte den du vill. I övrigt kul att du nämner utgångsdatum på forskning när så många av dina åsiktsvänner i tråden ofta refererar till "the bell curve".
Avhandlat ovan - du påstår att forskning, generellt är hållbar i 30 år (vilket du arpat om tidigare). Det var en felaktig generalisering förra gången du tog upp det som det är den här gången, då du inte tittar på kontext eller vilken typ av forskning det handlar om.

Jag har tidigare upprepade gånger) påtalat för dig att du inte kan använda statisk analys vid en dynamisk population.

Jag har även tidigare påpekat för dig att analogin med ditt resonemang är att du tittade ut och såg att solen sken i förrgår och att du därför kan dra slutsatsen att det inte kommer att regna de kommande 30 dagarna.

En annan analogi är att man gjorde en opinionsundersökning för 30 år sedan och det därför inte behövs några nya.

Märk väl, analogi.

För att förtydliga hur oärlig du här ber jag att få piåminna dig om att du tidigare i tråden menade att du 'inte lagt märke att någon dramatisk förändring i populationen ägt rum sedan 2001' - vilket får mig att landa i slutsatsen att du antingen lider av en kognitiv nedsättning och inte kan läsa data från SCB som länkats upprepade gånger, eller att du medvetet ljuger. Det är egentligen skitsamma - bägge alternativen diskvalificerar dig från en seriös diskurs.
--
Beträffande din fråga om 'The Bell Curve' kan jag konstatera att du jämför äpplen och päron. Den tittar inte på en dynamisk population, utan den tittar på utfall/egenskaper hos en heterogen grupp (och följdes upp av ytterligare en studie). Vad Murray ska hitta på härnäst skall naturligtvis bli spännande att se.

Men då vi redan etablerat att du inte vet vad du pratar om ser jag ingen anledning till att gå OT kring detta.

Vill du diskutera detta rekommenderar jag dig, precis som förra gången, att skapa en tråd för att diskutera detta i. Snyggt försök dock att spåra ur diskussionen - igen.

Citat:
4) Du har även konstant duckat min fråga rörande vad en ny underaökning skulle göra för faktisk nytta? Skulle alla problem magiskt lösa sig då?
Du menar att jag duckat dina frågor? Jo tjena.

Vet du vad projektion innebär? Du kanske inte ska kasta sten i glashus.

Ett uppenbart resultat, som du fått flera gånger tidigare, hade varit att för allmänheten korrekt spegla det samhälle vi lever i idag. Det är sannolikt därför den här forskningen bedrivs på årlig basis i de flesta demokratier. Läser du inte svaren du får?

En annan fråga som hade kunnat besvaras är 'Stämmer det, som Sarnecki påstår, att en majoritet av brotten som utförs i Sverige begås av komplementet till gruppen 'inrikes födda med två svenska föräldrar?'.

Sannolikt hade resultatet av en sådan undersökning varit såpass kraftigt sprängstoff att det dramatiskt hade ändrat den svenska opinionen - och det är naturligtvis därför man är livrädd för det. E

n kraftig förändring av opinionen hade sannolikt kunnat leda till tämligen drakoniska metoder vid hanterandet av brottsligheten, inkluderandes obligatorisk utvisning av främmande element vid grov brottslighet - för att ge ett exempel.
Citat:
5) mitt föralag, är att BRÅ slutar undersöka detta helt, medan man skapar en organisation som enbart arbetar med denna fråga, den ska dock finansieras till fullo genom bidrag från de aom vill ha statistiken.
Jahopp. Kul för dig.

Synd bara att det är inte är tillåtet.
:/

--
Nu när du återigen fått svar på dina frågor som du ställt upprepade gånger kanske du skulle kunna ta och hitta på något nytt? Eller är det som så att du glömmer bort att du redan ställt dem?
Senast redigerad av hogerspoket 2017-03-13 kl. 18:27.
Citera
2017-03-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Du har i flera inlägg uttryckt att brottsligheten minskar trots att Brås egen statistik visar att den stadigt ökar. Vem menar du på ett trovärdigt sätt kan visa att brottsligheten minskar och var finns verifierbar fakta?

Här är ditt problem: Som jag redan visat på, säger BRÅ att den minskar.

SÅ: vi har två alternativ:

1) BRÅ är totalt efterblivna och säger att den minskar samtidigt som man publicierar statistik på att den ökar. (DVS ljuger och bidrar med materialet för att bevisa det).

2) Du misstolkar det som står i BRÅ:s rappporter..

Rent logiskt, om jag säger en sak, du svarar, och jag säger att du missförstått mig. Vem har stört sannolikhet att ha rätt? JAg vet ju själv om du misstolkat mig bättre än du, eller hur? På¨samma sätt är det troligare att BRÅ tolkar sin egen statistik rätt än att du gör det.
Citera
2017-03-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den senaste undersökningen har över 10 år på nacken och behöver uppdateras med tanke på att vi nu har ännu fler invandrare. Och eftersom stora delar av det mediala och politiska ettablissemanget helt sonika ljuger och babblar om socioekonomiska faktorer som orsak nr 1 så måste dessa ideologer och ljugande samhällsförstörare ställas mot väggen en gång för alla och öppet visa fakta svart på vitt.

Jag bryr mig inte vem som sammanställer datan, brå eller en privat aktör. Men att det är nödvändigt är helt klart!

Vad som är steg två är väl självklart? Släcka ner hela asylindustrin totalt, repatriera så många som möjligt och på allvar börja rikta om resurser till problemländer istället för att inportera dom hit.

I regel kan man lita på vetenskap ca 30 år iaf. TRor du att invanrare har slutat vara överrepresenterade? Annars bekräftas ju bara faktan, och det är ganska onödigt.

Varför startar du inte en egen rörelse som samlar in informationen? Menar, om det är viktigt för dig? Forskare får ju tag på färsk statistik så, det betyder att vem som helst kan få det.

Nu talar vi forskning. Forskning agerar inte. Steg ett är som sagt informationsinsammling, informationen säger NADA utan forskning, även om du visar en 100 gångers överreprecentation kan det vara helt intetsägande utan att sammanställa kringliggande fakta. Så¨när ska vi börja forksa på informationen vi samlat in?`Eller ska vi bara fortsätta samla in information utan att forska på den menar du?
Citera
2017-03-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är svårt att få ut grunddatan. Så även om man har tid och resurser är det inte säkert att man får den data som behövs.

Systemet är vattentätt. Ingen information ska ut som inte regeringen och BRÅ vill.

Det är omöjligt att gå vidare i forskningen om man inte har grunddata att utgå ifrån. Om jag vill forska om somaliers brottslighet så måste jag först veta om de ens är överrepresenterade i brott. Jag kan gissa att det är så, men det duger inte i forskningssammanhang.

Brottsstatistik är politik. Att BRÅ hemlighåller brottsstatistik är pga en politisk agenda. Det har inget med vetenskap att göra.

Säg någon annan vetenskap där det anses befrämja vetenskapen att hemlighålla fakta? Skulle forskning om arbetslöshet befrämjas av att all arbetslöshetsstatistik efter 2001 är hemligstämplad och otillgänglig för allmänheten?

Så hur får Jerzy tag på den? Det forskare får tag på är inte hemlighetstämplat om dom får publicera informationen, vilket han gör. Så, det betyder att du kan få tag på den själv. Så, sluta vara en kunskapsparasit och gör lite arbete själv om det är så viktigt för dig!

Nej, så är det inte, det går att få tag på informationen, du är bara slö. Allt Jerzy får tag på, kan du få tag på, du bara förväntar dig att det ska finnas på internet. Hur är det annorlunda att kräva att andra ska arbeta för att försörja dem, och att kräva att andra ska få fram information åt dig utan att du ska anstränga dig? Hur många fängelser har du tex besökt för att ta statistik på fångarnas härkomst? Något som skulle ge en mycket god indikation.

Men vi har grunddata från 2005 och en ganska tätt liggande tidigare. Det tar en tio år att göra forskning på att den statistiken. Så, visst, börjar bli dags för en ny, men, knappast något som bör prioriteras..

BRÅs jobb är att förebygga brott, om dom tror att det skulle öka brott att släppa viss statistik, så är det i deras uppdrag att inte släppa den. Om tex statistik skulle kunna öka våldsbrottslighet emot en viss grupp, är det deras uppdrag att inte släppa den.

Du blandar ihop "hemlighetshålla fakta", med att "andra ska göra allt arbete för mig". BRÅ undersöker alla brott, det är mycket arbete. Varför efterfrågar du inte en ny undersökning kring ekonomisk brottslighet inom samhällseliten? Andra skulle vara långt mer intresserade av det, varför ska dina prioriteringar prioriteras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in