Citat:
Försöker få ut data från Sarnecki och Hällsten som gjorde den otroligt oseriösa studien 2013 som följer människor från tidigt 90-tal.
Jag har bett att få ut fördelningen på dom 20 grupperna som man använt som underlag vilket jag inte får. Trodde forskningsetik gick ut på att dela med sig av data som man använt under studien, eller har jag fel?
Jag har bett att få ut fördelningen på dom 20 grupperna som man använt som underlag vilket jag inte får. Trodde forskningsetik gick ut på att dela med sig av data som man använt under studien, eller har jag fel?
Det lilla jag sett om undersökningen från 2013 väcker rätt många frågor.
2013-02-21: Crime as a Price of Inequality?: The Gap in Registered Crime between Childhood Immigrants, Children of Immigrants and Children of Native Swedes (fetat av mig i citatet)
https://academic.oup.com/bjc/article-abstract/53/3/456/542980/Crime-as-a-Price-of-Inequality-The-Gap-in?keytype=ref&ijkey=nYIMmx6VcFhLob4
Citat:
We examine the gap in registered crime between the children of immigrants and the children of native Swedes. We follow all individuals who completed compulsory schooling during the period 1990–93 in the Stockholm Metropolitan area (N = 63,462) up to their thirties and analyse how family of origin and neighbourhood segregation during adolescence, subsequent to arriving in Sweden, influence the gap in recorded crimes. For males, we are able to explain between half and three-quarters of the gap in crime by reference to parental socio-economic resources and neighbourhood segregation. For females, we can explain even more, sometimes the entire gap. In addition, we tentatively examine the role of co-nationality or culture by comparing the crime rates of randomly chosen pairs of individuals originating from the same country. We find only a small correlation in the crime of individuals who share the same origin, indicating that culture is unlikely to be a strong cause of crime among immigrants.
Det finns också en debattartikel av Sarnecki & Szulkin i Aftonbladet i mars 2011 som handlar om samma sak:
2011-03-22: Uppväxten bakom högre brottslighet
https://unvis.it/aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab
http://www.aftonbladet.se/debatt/article12763539.ab
Citat:
En unik undersökning från Stockholms Universitet visar att skillnader i registrerad brottslighet mellan invandrare, invandrares barn och svenskar till större delen kan förklaras av skillnader i socioekonomiska resurser mellan dessa grupper.
Studien omfattar 66 330 personer som under åren 1990–1993 gick ut grundskolan i Storstockholm och som följdes upp fram till 2005.
I det undersökta materialet hade män födda i utlandet i genomsnitt 2,6 gånger fler registrerade brottsmisstankar än män födda i Sverige av svenska föräldrar. Bland kvinnor var motsvarande siffra 2,1.
[...]
I motsats till tidigare studier visar emellertid den aktuella undersökningen att mellan 81 och 66 procent (beroende på ålder vid ankomsten) av skillnaderna i registrerad brottslighet för män och mellan 79 och 64 procent för kvinnor försvinner om man tar hänsyn till vissa resurser/brist på resurser i uppväxtmiljön.
[...]
I motsats till tidigare studier visar emellertid den aktuella undersökningen att mellan 81 och 66 procent (beroende på ålder vid ankomsten) av skillnaderna i registrerad brottslighet för män och mellan 79 och 64 procent för kvinnor försvinner om man tar hänsyn till vissa resurser/brist på resurser i uppväxtmiljön.
Den viktigaste orsaken bakom skillnaderna i registrerad brottslighet mellan grupperna är sådana skillnader i uppväxtmiljö som relaterar till familjens resurser. Även typ av bostadsområde tycks ha en viss betydelse.
[...]
Individer med samma födelseland och/eller från samma immigrationsvåg har olika brottsmönster. Hypotesen att brottslighet hos olika invandrargrupper skulle kunna förklaras med kulturskillnader får alltså inte stöd.
Studien omfattar 66 330 personer som under åren 1990–1993 gick ut grundskolan i Storstockholm och som följdes upp fram till 2005.
I det undersökta materialet hade män födda i utlandet i genomsnitt 2,6 gånger fler registrerade brottsmisstankar än män födda i Sverige av svenska föräldrar. Bland kvinnor var motsvarande siffra 2,1.
[...]
[...]
Den viktigaste orsaken bakom skillnaderna i registrerad brottslighet mellan grupperna är sådana skillnader i uppväxtmiljö som relaterar till familjens resurser. Även typ av bostadsområde tycks ha en viss betydelse.
[...]
Individer med samma födelseland och/eller från samma immigrationsvåg har olika brottsmönster. Hypotesen att brottslighet hos olika invandrargrupper skulle kunna förklaras med kulturskillnader får alltså inte stöd.
Det här öppnar för så många frågor så jag ids inte börja med tanke på vad klockan är. Men en uppenbar fråga är ju vad ”vissa resurser/brist på resurser i uppväxtmiljön” exakt betyder. Och hur har hypotesen att brottslighet hos olika invandrargrupper skulle kunna förklaras med kulturskillnader egentligen prövats?
En debattartikel i DN av Jerzy Sarnecki gör mig inte klokare:
2016-08-26: Ökad invandring leder inte till ökat antal brott
https://unvis.it/dn.se/debatt/okad-invandring-leder-inte-till-okat-antal-brott
http://www.dn.se/debatt/okad-invandring-leder-inte-till-okat-antal-brott/
Citat:
Resonemanget om fattigdom och inte invandring som förklaring ifrågasättas ibland genom påståendet att invandrare i genomsnitt har lägre socioekonomisk status och lever i segregerade områden (är fattigare än genomsnittet för befolkningen) just för att de är invandrare. På sätt och vis är ju detta sant, det är invandrare i dagens Sverige som ofta inte har tillräckliga språkkunskaper, bristande ekonomiska resurser och en dålig förankring på arbets- och bostadsmarknaden.
Tillägg:
Se även mitt inlägg här om väsentliga faktorer som tycks förtigas: (FB) Polisen Peter Springare anmäld till åklagare för att ha namngett brottslingar på FB
Det finns mycket som talar för att regeringen har ljugit folket rätt upp i ansiktet och importerat brottsbenägna människor som begår brott av kulturellt betingade skäl. Det är förstås angeläget med en vetenskaplig undersökning som bygger på aktuell data för att klargöra hur det egentligen ligger till. Det är för övrigt en del av Brås uppdrag att bedriva forskning kring brottsligheten.
Senast redigerad av Polu 2017-02-27 kl. 02:58. Anledning: Tillägg
Senast redigerad av Polu 2017-02-27 kl. 02:58. Anledning: Tillägg