Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-12, 22:00
Medlem
En människa sköts just ihjäl i Malmö...men agenda visar bakning av PK-bollar på Södermalm
Citera
2017-02-12, 22:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
1) Mattias Karlsson upprepar ingenting nytt. Det har länge varit känt att att utrikesfödda procentuellt sätt begår en större andel brott än inrikesfödda.

Att utrikesfödda är överrepresenterade när det gäller brott känner nog de flesta till. Fast det är inte det som är det intressanta; att de är det. Utan det intressanta är hur mycket de är det. Och hur detta har ändrats med senaste årens massinvandring.

Citat:
Lika känt är det att om man använder statistisk inferens, och låter allt annat vara lika för dessa grupper förutom socioekonomi, minskar skillnaden i brottslighet mellan inrikesfödda och utrikesfödda med cirka 70 procent; övriga procent saknas det en koherent förklaring till - och att uteslutande förklara detta med kultur gör inte ens halva jobbet som förklaring.

Ett problem med BRÅ 2005 är att de slagit ihop alla invandrare, oavsett om de är från Algeriet, Norge, Irak, Tyskland, Ghana, Japan mm, till en och samma grupp när det gäller enskilda brottstyper. Och då är det omöjligt att veta om det finns en kulturell faktor bakom t.ex våldtäkt eller inte. Så vad som skulle behövas är en ny undersökning som är mer lik 1996 års BRÅ-undersökning än 2005 års BRÅ-undersökning. Fast helst ännu mer detaljerad. T.ex hur är skillnaden mellan invandrare som bor i sk "utsatta områden" jämfört med de som inte bor där, om övriga förutsättningar är detsamma.

Citat:
Den information som Springare rapporterade om på sin Facebooksida är gammal skåpmat som dammas av och att sådan trivial, gammal information får över 17,000 delningar förstår jag inte

Nej. Det är inte gammal skåpmat detta. Vad Peter Springare avslöjar är nyheter för de flesta.

Vad Peter Springare har avslöjat är att invandrarnas/utlänningarnas brottslighet, när det gäller grov brottslighet, tar upp nästan all utredningstid för polisen. Hur många kände t.ex till detta?:

Citat:
Mord/mordförsök 1 jan 2015 - 30 dec 2016;
- 12 utredda ärenden. 24 misstänkta gärningsmän
- I 10 av ärendena var gärningsmännen av utländsk härkomst.
- I 2 av ärendena var gm av svensk härkomst.
- Av de sammanlagt 24 involverade gärningsmännen var 22 av utländsk härkomst och 2 av svensk härkomst.

Förmodligen inte många.
Senast redigerad av -Info- 2017-02-12 kl. 22:57.
Citera
2017-02-21, 13:33
Moderator
-Info-s avatar
USA:s tidigare ambassadör i Stockholm, Azita Raji, är kritisk till att BRÅ mörkar statistik om invandrare och brott:

Citat:
– Det råder förvirring kring rapportering om brott och invandrare. Människor vet inte riktigt vad som pågår i Sverige när det gäller det, säger Azita Raji till SvD.

Azita Raji tror att Sverige skulle tjäna på att lägga fram korrekta fakta.

– Det finns mycket propaganda och felaktig information, så jag tror att det är viktigt att lägga fram faktan. Och jag tror att det vore bra för Sverige att officiellt klargöra och anföra fakta för världen och för USA, säger Azita Raji.

https://unvis.it/svd.se/forra-ambass...-sverigeutspel

Alltfler tycker att Sverige ska sluta med att mörka statistik om invandrare och brott. Även USA:s ex-ambassadör tycker det.

När ska den svenska regeringen lyssna?
Citera
2017-02-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lär dig läsa och tyda statistik, kritiskt tänkande har du inte förmåga till.

Personangrepp, en desperat debattörs sista utväg...
Citera
2017-02-21, 19:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Personangrepp, en desperat debattörs sista utväg...
Snarare ett krasst konstaterande.
Citera
2017-02-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Såklart. Vi människor (till skillnad från dig antar jag) kan inte läsa statistik.
Ad hominem och ad verecundiam i ett stycke.

Nej, det är en slutsats dragen efter vad ni människor sagt i tråden. Inte något bara antaget, utan något ni bevisat i denna tråd.

Citat:
Men du hade inget att säga om dokumenten?

Skulle ta ett halvår av studier för att få fram vad statistiken du presenterat visar på, jag har inte den tiden. Har du något expertutlåtande kring statistiken? Skulle spara tid.

Citat:
Just befolkningsökningen var ju, tämligen uppenbart, tagen hänsyn till då jag visade siffror per capita. Lässvårigheter much?

Jo, men allt det andra som jag nämnde då?? Hur ser siffrorna ut när man tar allt det i åtanke??

Citat:
Fortfarande inga argument?

Behövs inget, då inga bevis lagts fram till att börja med. För att citera Christopher Hitchens: "What can be inferred without evidence, can be dismissed without evidence."

Ska även nämnas att jag inte argumenterar får någon sida utom vetenskapens. Har ingen direkt ståndpunkt i frågan.

Citat:
I min räknelek från igår konstaterades att brottsligheten har ökat med 23-26%, samtidigt som befolkningen ökat med 11%. Detta då med siffror från Brå och skattningar som jag redogjort för.

Jo, fast du hadde ju lämnat MASSA faktorer utanför, hur ser det ut när du tar med dem? Jag har som sagt inte tiden att sätta mig in i statistiken då det tar ca ett halvår (ja, om man inte är någon efterbliven fan som tror att man kan dra slutsatser utan att räkna med sådana faktorer).

Citat:
Det var ditt argument?

Att statistik säger absolut noll om man inte sätter sig in i den ordentligt, det har ingen i denna tråd gjort.

Citat:
Dock har ju våldtäktstalen ökat tämligen dramatiskt de senaste åren. Hur det ser ut i Yemen, samt i MÖ i gemen (pun intended) har jag inte den blekaste aning om. Sannolikt så inverkar hederskulturen menligt på viljan att våldta - lite det Tullberg var inne på i sin krönika.

Nej, toppen var 2011 till antal.. Så, det du säger är ren osanning.

Det finns absolut inget som pekar på att hederskultur (hur hemsk sådan än är), är kopplad till våldtäkt. Den starkaste hederskulturen finner vi i Japan, hur ser det ut med våldtäkter där?

Citat:
Fortfarande inga argument?

Jo, att du verkar ha missat MASSVIS med faktorer i dina uträkningar. Vad som är korrekt ställer jag mig frågande till. Expertutlåtande kring statistiken säger att de flesta i denna tråd har fel. Jag personligen litar mer på experter i statistik över människor på FB, men det får stå för mig.

Citat:
Polu's citerade inlägg var ett svar på det här:

Citat:
Källan som du ifrågasatte var alltså Brå. Tydligt markerat i dokumentet som du avfärdade - utan att läsa det, apparently.

Nej, jag ställde mig bakom hur BRÅ själva tolkat statistiken, det jag ställde mig emot var flashbacks amatör-tolkning.

Citat:
Du bör nog kliva ner från dina höga hästar. Den argumentation du presterar här hade inte räckt till ens på en grundutbildning.

Du får bevisa mig fel då, hur ser siffrorna ut om man tar med alla faktorer jag nämnt?
Citera
2017-02-22, 23:25
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HS
Såklart. Vi människor (till skillnad från dig antar jag) kan inte läsa statistik.
Ad hominem och ad verecundiam i ett stycke.

Citat:
Nej, det är en slutsats dragen efter vad ni människor sagt i tråden. Inte något bara antaget, utan något ni bevisat i denna tråd.

...bla bla bla...

Nej, jag ställde mig bakom hur BRÅ själva tolkat statistiken, det jag ställde mig emot var flashbacks amatör-tolkning.
Då du ville bruka chi-sq på faktiska forskningsresultat (och har anfört en större mängd andra ovidkommande/felaktiga invändningar) finner jag det ganska, för att inte säga väldigt, osannolikt att du är kapabel att bedöma detta.

Citat:
Du bör nog kliva ner från dina höga hästar. Den argumentation du presterar här hade inte räckt till ens på en grundutbildning.
Citat:
Du får bevisa mig fel då, hur ser siffrorna ut om man tar med alla faktorer jag nämnt?
Det har jag ju iofs redan gjort upprepade gånger...

Men visst, för all del.

1. Sarnecki (själv) hävdar att siffrorna från 2005 fortfarande är valida.
2. SCB har utförliga siffror på exakt hur stor sagda grupp är, år för år.

Detta är alltså brukande av (fastställda) resultat. Av detta kan vi då, som sagt, sluta oss till att gruppen 'utrikes födda' (samt gruppen 'medborgare i annat land' - här dristar jag mig till att hävda att den gruppen, sannolikt, växt minst lika mycket som den förstnämnda) står för (en knapp) majoritet av brotten som utförs i Sverige.

Detta är då en direkt konsekvens av att de uppehåller sig inom Sveriges gränser och jag hoppas, för din egen skull, att du inte behöver '6 månaders forskning' för att förstå trivial populationsdynamik.

Faktorerna (svepande plural) som du nämner skulle ha vad att göra med det faktiska utfallet?

Om det sedan är 'socioekonomiska faktorer' som får sagda grupper att begå brott är ju en helt annan fråga (även om man kan anföra att den 'socioekonomiska utsattheten' uppenbarligen inte fått sagda grupper att lämna landet).

För att kunna titta närmare på det behövs naturligtvis en nedbrytning på härkomst. Vilket man då inte fått titta på sedan tiden strax efter Berlinmurens fall, och en undersökning som du, enligt dig själv, finner helt onödig.

Nåväl, du har uppenbarligen inget att komma med, och du förstår uppenbarligen dig inte på forskningsmetodik (återigen, ett professionellt* konstaterande - du argumenterar helt enkelt på gymnasienivå).

Du kan naturligtvis fortsätta arpa ur dig WoTs av ovidkommande referenser, personangrepp och argumentationsfel (efter eget tycke och, med uppenbar avsaknad av, smak), men jag kommer fortsättningsvis enbart peka på dina felaktigheter.

*

För trådens tydlighet väljer jag att åter lyfta fram några av dina dumheter (till vilka jag faktiskt gav ganska utförliga svar):
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Citat:
Ska även nämnas att jag inte argumenterar får någon sida utom vetenskapens. Har ingen direkt ståndpunkt i frågan.

Avslutningsvis:
Citat:
Dock har ju våldtäktstalen ökat tämligen dramatiskt de senaste åren. Hur det ser ut i Yemen, samt i MÖ i gemen (pun intended) har jag inte den blekaste aning om. Sannolikt så inverkar hederskulturen menligt på viljan att våldta - lite det Tullberg var inne på i sin krönika.
Citat:
Nej, toppen var 2011 till antal.. Så, det du säger är ren osanning.

Det finns absolut inget som pekar på att hederskultur (hur hemsk sådan än är), är kopplad till våldtäkt. Den starkaste hederskulturen finner vi i Japan, hur ser det ut med våldtäkter där?

Nu var ju min poäng, som du grundligt missade därför att du inte läste ordentligt att hederskulturen har en menlig inverkan på våldtäkterna i MÖ. Det kan ju naturligtvis vara frågan om bristande ordförståelse. Då kan du nå insikt kring ordet 'menlig' här:
http://www.synonymer.se/?query=menlig

Hur våldtäktssituationen ser ut i Japan, torde vara OT (och dessutom synnerligen ovidkommande då du inte förstod vad du läste). Du har dock naturligtvis rätt i att den specifika siffran för anmälda våldtäkter 2011 var marginellt högre än siffran för 2015 (märk väl, 'de senaste åren' är inte samma sak som 2015, vilket jag hoppas att du fattar). Jämför man med 2006 är dock ökningen nära nog 50%. Nu skall det ju dock påpekas att detta är 'anmälda brott'.
https://www.bra.se/bra/brott-och-sta...xualbrott.html

Samtidigt säger NTU följande:
Citat:
I den Nationella trygghetsundersökningen (NTU) uppgav 1,7 procent av befolkningen (16–79 år) att de utsatts för sexualbrott under 2015, vilket motsvarar cirka 129 000 personer. Det är en ökning jämfört med 2014, då 1,0 procent uppgav att de hade blivit utsatta. Under perioden 2005–2012 låg sexualbrotten på en relativt stabil nivå kring 1 procent utsatta, därefter har det skett en ökning.

Jag skulle dock uppmana dig att försöka bestämma vilken fråga du vill debattera:
- konsekvensen på brottsligheten till följd av invandring (enkel empiri, överrepresentation * populationsökning, med siffror från BRÅ och SCB)
eller
- bortförklarande faktorer varför 'invandrare' (vilket då, upprepade gånger, konstaterats är en undermålig population att diskutera sagda fråga kring) har en överrepresentation på 2,5x den inhemska populationen (helt jävla omöjlig diskurs, med mindre än att man bryter ner populationen ytterligare - vilket du då inte anser behövs då det finns siffror tillgängliga från tiden då Sovjet brakade samman...)

Att blanda ihop dem (medvetet eller omedvetet) är ganska, för att inte säga väldigt, ovetenskapligt.
Senast redigerad av hogerspoket 2017-02-23 kl. 00:16.
Citera
2017-02-23, 00:50
Medlem
Citat:
Nej, det är en slutsats dragen efter vad ni människor sagt i tråden. Inte något bara antaget, utan något ni bevisat i denna tråd. [...]

Låt mig se om jag förstått dig rätt. Du säger såhär i inlägg 1203:
... ni människor vet aldrig hur man läser statistik.. Om du inte förstår hur man läser statistik, då är det bättre att gå på experters utlåtande kring statistiken.

Du får då många svar med förklaringar, länkar till offentliga uppgifter och ett tämligen omfattande resonemang. Nu svarar du sammanfattningsvis:

Ni kan inte läsa statistik. Det är något ni bevisat i denna tråd. Fast jag har inte studerat det jag fått. Det skulle ta mig ett halvår att förstå. Har du något expertutlåtande kring statistiken?

Fråga 1: Ser du rundgången i det du skriver?

Fråga 2: Hur kan du bedöma att människorna i tråden inte kan läsa statistik om du inte förstår deras svar? Har du övervägt möjligheten att det är du som inte förstår?

Fråga 3: Exakt vad vill du veta?
Citera
2017-02-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Men LucianMacAndrew, väldigt mycket i denna tråd handlar ju om rapporten BRÅ 2005:17 och det finns redan flera länkar. Menar du att du inte har läst det som du uttalar dig om?

På vilket sätt kan jag inte läsa statistik?

Vidare upprepar jag min tidigare fråga till dig i mitt inlägg 17/1: Vilken fakta visar att brottsligheten minskar?

Se även mitt svar till dig 24/1. Och mina frågor till dig 25/1 och 27/1.

Det blir rätt meningslöst när du undviker all fakta, låter bli att svara på sakfrågor och bara påstår att jag inte kan läsa statistik utan att förklara vad du menar. Vad vill du uppnå med det?

Se även svaret till dig från hogerspoket idag 18:15.

Jag läste den 2005 någonstans. Men hade inte heller då den tiden det tar att sätta sig in..

Låt mig bara fråga dig en fråga.. Hur många timmar studier har du lagt på denna statistik? Menar, tar ju iaf 100 timmar för att få fram något av den, om man inte är någon form av idiot som bara läser den rakt upp och ned...

Jag kommer till dina svar i sinom tid... Svarar på allt seriöst.
Citera
2017-02-23, 18:28
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Jag läste den 2005 någonstans. Men hade inte heller då den tiden det tar att sätta sig in..
Ett tips från läktaren: det är, tämligen, brukligt att man satt sig in i det material som diskuteras...

Citat:

Låt mig bara fråga dig en fråga.. Hur ånga timmar studier har du lagt på denna statistik? Menar, tar ju iaf 100 timmar för att få fram något av den, om man inte är någon form av idiot som bara läser den rakt upp och ned...
Nu är det ju huvudsakligen resultatet och konsekvenserna av resultatet som diskuteras.

Behöver man '...iaf 100 timmar för att få fram något' ur en en forskningsrapport har man sannolikt inte en lysande framtid inom akademin framför sig. Inte heller har man någon erfarenhet av forskning.

Det samma gäller om man vill 'använda chi-2' på ett aggregerat forskningsresultat.

Det som diskuteras är det granskade resultatet. I den mån det passerat granskning får det anses äga validitet inom sin kontext.

Hur lång tid behöver du för att läsa, och förstå, meningen 'Som grupp är utrikes födda är brottsligt överrepresenterade med faktor 2,5 jämfört med den inhemska befolkningen.'? Mer, eller mindre, än en timme?

Som en passus kan nämnas att man vid en SLR eller research ofta tvingas översiktligt läsa 300+ sidor forskningsrapporter per dag.

Citat:
Svarar på allt seriöst.
Jo. Säkert.

Du ger dig in i en diskurs om en rapport och du har inte ens brytt dig om att läsa den...

Jag hade, personligen, välkomnat en seriös diskussion om metodiken och korrelationen med 'socioekonomiska faktorer' - vilket ju är mitt, egentliga, 'pet hate'. Ingen gillar kausal inferens. Förutom då du och Sarnecki.

Ben Shapiro är makalöst duktig på att pulverisera pk-posörer (länken rekommenderas varmt åt trådens läsare).
Ett exempel på övergripande taktik när man diskuterar med vänstertomtar:
https://www.youtube.com/watch?v=sL3SQyK7H5E

Senast redigerad av hogerspoket 2017-02-23 kl. 19:05.
Citera
2017-02-23, 20:04
Medlem
Citat:

Låt mig bara fråga dig en fråga.. Hur många timmar studier har du lagt på denna statistik? Menar, tar ju iaf 100 timmar för att få fram något av den, om man inte är någon form av idiot som bara läser den rakt upp och ned...

Jag kommer till dina svar i sinom tid... Svarar på allt seriöst.

Jag tackar hogerspoket och hänvisar till det svaret i allt väsentligt.

För tydlighetens skull vill jag poängtera att rapporten BRÅ 2005:17 är just en ”rapport”. Alltså något man läser. En RAPPORT, som i detta fall, är ett dokument som BESKRIVER RESULTATET av forskningen. Man behöver alltså INTE samla in, utvärdera, analysera, presentera osv data själv. Eller använda chitvå-metoden.

Fråga: Varför påstår du att andra människor inte kan läsa statistik när du själv inte har läst rapporten som diskuteras? Och varför är läsaren ”någon form av idiot” som du skriver?

Jag vill också poängtera att du har ett ansvar för sådant som du skriver. Någon som kommer in här och läser kan tro att det du skriver stämmer.
Citera
2017-02-24, 15:14
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Försöker få ut data från Sarnecki och Hällsten som gjorde den otroligt oseriösa studien 2013 som följer människor från tidigt 90-tal.

Jag har bett att få ut fördelningen på dom 20 grupperna som man använt som underlag vilket jag inte får. Trodde forskningsetik gick ut på att dela med sig av data som man använt under studien, eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in