Citat:
Till detta kan ju läggas att det är sannolikt att även SD har något att göra för att kunna samarbeta. Att visa sig förhandlingsbara har man ju redan börjat göra.
Mer filosofiskt är det ju också så att 20 % av väljarkåren vanligtvis har "mindre fel" än 5 % på en ytterkant. SD som parti interagerar med sina väljare och (i alla fall principiellt), partier genomför sina väljares vilja. Ju mer "utspädda" SD sedan blir genom andra väljare (och partiarbetare) än knasbollarna från 90-talet, ju mer samarbetsmöjliga bör de bli.
OM gissningarna om 20-25 % stämmer (det vore väldigt speciellt med ytterligare en fördubbling!) handlar det ju om att skaka fram mer än dubbelt så många politiska befattningshavare än man har idag. Var skall de komma ifrån, och hur gångbara blir de i politiskt arbete?
Självklart kommer ingen att bestämma något särskilt förrän efter valet.
Mer filosofiskt är det ju också så att 20 % av väljarkåren vanligtvis har "mindre fel" än 5 % på en ytterkant. SD som parti interagerar med sina väljare och (i alla fall principiellt), partier genomför sina väljares vilja. Ju mer "utspädda" SD sedan blir genom andra väljare (och partiarbetare) än knasbollarna från 90-talet, ju mer samarbetsmöjliga bör de bli.
OM gissningarna om 20-25 % stämmer (det vore väldigt speciellt med ytterligare en fördubbling!) handlar det ju om att skaka fram mer än dubbelt så många politiska befattningshavare än man har idag. Var skall de komma ifrån, och hur gångbara blir de i politiskt arbete?
Självklart kommer ingen att bestämma något särskilt förrän efter valet.
SD har väl lidit av konstant växtvärk i snart 20 år. Däremot så kan det verkligen bli extremt efter nästa år. Tror dock det löser sig genom att för att få de siffror de nu har även i traditionella telefonmätningar betyder att de börjat slå sig in även i högutbildade grupper. Det vet vi både genom logik, de skulle inte kunna nå så höga siffror genom bara lågutbildade och även genom anekdoter. Jag själv, men även några vänner och en del i släkten kommer (om inget galet inträffar) rösta SD och vi är hög utbildade. Sen är ju frågan om partiet vill/kan plocka upp de nya möjliga politiska ledarna. Det kan bli en nyckelfråga gällande möjligheterna att behålla storleken på partiet över tid.
Den här urvattningsteorin ger jag inte mycket för. Kan lika gärna vara att folks åsikter flyttat sig och därmed ger partiet än mer vatten på sin kvarn för dess politik. Nu har i och för sig Åkesson flyttat partiet från en mer extrem hållning till en mindre extrem hållning (utifrån ett svenskt politiskt perspektiv) men i och med alla som kom förra året, som inte har rätt att stanna ens med vår jätte liberala hållning de senaste årtiondena, så kanske politiken kryper iväg åt andra hållet igen. M och S har redan flyttat på sig (mer bildligt än bokstavligt talat) men det kan var början på en flytt av hela den politiska skalan, så vi kanske börjar likna Danmark (tex) eller Östeuropa.
Citat:
Har inte skaffat ett konto förrän nu men följt denna tråden (och andra) under lång tid då jag själv varit frustrerad över mörkläggning av problemen som migrationspolitiken har fört med sig. Jag själv har röstat S de två senaste valen men alltid hoppats att det ska gå bra för SD, men aldrig skyltat öppet med det pga den sociala stigmatiseringen det resulterar i.
Den senaste tiden har problemen dock blivit alldeles för påtagliga och jag märker hur saker börjar hända i min omgivning. Förutom att jag själv beslutat mig för att lägga min röst på SD till 100% så har även vänner till mig börjar tala i dessa banor. Min flickvän blev lack som fan när jag först berättade att jag ska rösta SD men tror hon också kommer göra det efter vi diskuterat vilka problem som Sverige har framför sig. Till och med min morsa och farsa som uppfostrat mig enligt kristna värderingar och alltid förespråkat hur man ska hjälpa andra har motvilligt börjat erkänna denna verklighetsfrånvända migrationspolitik och jag tror fan att iallafall morsan kommer lägga sin röst på SD.
Jag tror många kan känna igen sig i det jag skriver om man börjar tala med personer i sin omgivning. Även om SD ligger på 18-25% idag så tror jag att tröskeln för att lägga sin röst på SD är väldigt låg för många väljare, oavsett om du står till höger eller vänster på den politiska skalan, och jag är helt säker på att SD kommer nå minst 30% i valet 2018.
Den senaste tiden har problemen dock blivit alldeles för påtagliga och jag märker hur saker börjar hända i min omgivning. Förutom att jag själv beslutat mig för att lägga min röst på SD till 100% så har även vänner till mig börjar tala i dessa banor. Min flickvän blev lack som fan när jag först berättade att jag ska rösta SD men tror hon också kommer göra det efter vi diskuterat vilka problem som Sverige har framför sig. Till och med min morsa och farsa som uppfostrat mig enligt kristna värderingar och alltid förespråkat hur man ska hjälpa andra har motvilligt börjat erkänna denna verklighetsfrånvända migrationspolitik och jag tror fan att iallafall morsan kommer lägga sin röst på SD.
Jag tror många kan känna igen sig i det jag skriver om man börjar tala med personer i sin omgivning. Även om SD ligger på 18-25% idag så tror jag att tröskeln för att lägga sin röst på SD är väldigt låg för många väljare, oavsett om du står till höger eller vänster på den politiska skalan, och jag är helt säker på att SD kommer nå minst 30% i valet 2018.
Välkommen! Du och alla andra nya röster behövs. Fortsätt debattera och hjälpa andra att se problemen och varför vi har dom.
Det är "mun till mun" som den största delen av SDs tillväxt kommer ifrån, det är jag helt säker på. Att de sammanfaller med medias hatkampanjer har nog mycket att göra med att vettiga människor i ens närhet påpekar fel och brister i det som skrivs och då går ett ljus upp hos många. Om media ljuger om det, vad mer ljuger de om och efter det är det bara en tidsfråga innan de upptäcker hur illa ställt det är med landet.
Vill vi se SD över 30 % nästa val så måste vi själva vara de bästa valarbetarna. Invandrarnas brottslighet och medias lögner är bara verktyg som kan användas av oss som röstar på SD för att omvända människor.