2017-03-11, 15:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Vi vet att det var två personer, 38 skor och 45 skor(38 skor är vuxen kvinna, ej grundskolas barn och ej vuxen man och 45 är vuxen man).Du tror att mördarna kommer natten efter mordet och rör lite gran för att se ut som rånmord, men de ville inte ta plånbok med 10 000 kr??? Jag tror inte de. Jag tror att hon skor 38 hade handskar på sig och hade ingen blod på sig, går inne i huset alldeles efter mordet och tar pärmen och väskan . I pärmen och väskan fanns motivet för mordet. Han (45 skor) mördade Tor och Gärd. Bråk och impulsiv mord var det inte. Tor var vänt med ryggen när mördare slog honom i naken. Det tyder att Tor kände mördaren, att Tor uppfattade inte mördare som hot och att Tor uppfattade inte situation som stor bråk eller stor gräll. Bråkar man stort då gör man det ansikte mot ansikte.Mördare väntade att Tor vänder ryggen och då slår han Tor i naken för att mörda Tor. Och sist, varför den 38 skor anmäler inte mördare om det var impulsiv handling av mördaren som hon vittnat och ej planerad mord av de två tillsammans? Eller jag funderar ologisk?

Men storlek 38 kan man väl rimligtvis ha i grundskole ålder? Det finns väl många högstadieungar som är närpå 170cm och avsevärt längre och då trippar man knappast omkring i storlek 34 såvitt man inte är missbildad? Det finns småväxta vuxna män också.

I övrigt kan det vara som du antar. Att en gått inne i huset och rotat medan den andre ev är ute och uppehåller Tor? Tor kanske vänder sig för att han uppfattat något och därav det blir det blir "nödvändigt" att slå ned honom.

Det som talar emot att det skulle vara en impulshandling från någon han är bekant med är väl just det om det skulle gälla att någon vet om pengarna och det är orsaken om man inte ska ha ihjäl Tor måste man väl anta tt han skulle vara vimsig och inte koppla ihop ev förlust av pengar han hämtat ut för särskilt ändamål med att han fått besök av någon?
Skulle Tor ha kunnat vara ute och pratat med någon för honom obekant? Jag håller det inte för otroligt, det beror nog på hur denne presenterat sig och varför han är där. Även vresiga gubbar kan vara artiga.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-11 kl. 15:51.
Citera
2017-03-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men storlek 38 kan man väl rimligtvis ha i grundskole ålder? Det finns väl många högstadieungar som är närpå 170cm och avsevärt längre och då trippar man knappast omkring i storlek 34 såvitt man inte är missbildad?
Tror du att ett barn hade sett och bevittnat dubbelmordet och sedan varit tyst, uppfört sig helt normalt, som ingenting? Efter en sådan traumatisk upplevelse ? Barnet skulle säga vad som hänt och barnet skulle blivit i jätte dålig psykisk tillstånd(trauma). Det var en vuxen person. Vuxen man med skor 38 finns inte i Sverige, måste vara vuxen kvinna.
Citera
2017-03-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vänta... antinge är det rånmord eller inte. Om det är rånmord finns ingen anledning att röra till det så det ska se ut som det. Det kan ju vara rånmord även om händelsevisGM inte får med sig det hen tänkte sig få med. Möjligt är ju att någon fått syn på Tor om han varit på banken och plockat ut en exceptionellt stor summa kort någon tid innan, d. v
s. mer än det han kanske brukade ta ut för månadens/veckans utgifter.
Det är inte rånmord och inte fejk av rånmord. Hade man rånat eller fejkad rån, då skulle 10 000 kr hämtats, alla lådor skulle vara omvänt, tömda på golvet, och rånarna skulle inte städa efter sig. Man ser tydligt att mördarna var i huset för att hämta pärmen och väska. Mördarna var ointresserad av 10 000 kr och mördarna var ointresserad att fejka rån.
Citera
2017-03-11, 16:08
Medlem
Citat:
Tror du att ett barn hade sett och bevittnat dubbelmordet och sedan varit tyst, uppfört sig helt normalt, som ingenting? Efter en sådan traumatisk upplevelse ? Barnet skulle säga vad som hänt och barnet skulle blivit i jätte dålig psykisk tillstånd(trauma). Det var en vuxen person. Vuxen man med skor 38 finns inte i Sverige, måste vara vuxen kvinna.

Men nog finns väl män som är väldigt korta, de kan rimligtvis inte ha särskilt syora fötter. Sigvard Marjasin var väl lite drygt 150 (han själv påstod att han var 158 tydligen men det var väl när han hade loafers med ett par cm klack), han gick knappast omkring i storlek 40 och över.
Citera
2017-03-11, 16:12
Medlem
Citat:
Det är inte rånmord och inte fejk av rånmord. Hade man rånat eller fejkad rån, då skulle 10 000 kr hämtats, alla lådor skulle vara omvänt, tömda på golvet, och rånarna skulle inte städa efter sig. Man ser tydligt att mördarna var i huset för att hämta pärmen och väska. Mördarna var ointresserad av 10 000 kr och mördarna var ointresserad att fejka rån.

Jag vet inte, det är bara en hypotes, men det jag menar är att det knappast är rånmord och sedan någon fejkar rånmord om man nu skulle ha missat pengarna ifall man var ute efter dem.
Citera
2017-03-11, 16:55
Medlem
Cartiers avatar
Har man ens bemödat sig kontrollera Tors dotters skonummer för att i alla fall kunna avfärda henne? För det räcker ju inte som bevis. Är det bara jag som tycker det är väldigt udda att hon efter en tid valde att bosätta sig i huset? Jag tror de allra flesta (inklusive jag själv) skulle valt annan bostad. Att pengarna fanns kvar spelar ju ingen roll om om hon ändå var ensam arvinge – hon fick ju dem i alla fall. Om det nu var hon. Efter att ha lyssnat på tidningen Allehandas förvånansvärt välgjorda pod visade det sig ju finnas ett nästan oräkneligt antal personer med goda skäl att röja honom ur vägen, och det finns förmodligen fler än dem.
Citera
2017-03-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Har man ens bemödat sig kontrollera Tors dotters skonummer för att i alla fall kunna avfärda henne? För det räcker ju inte som bevis. Är det bara jag som tycker det är väldigt udda att hon efter en tid valde att bosätta sig i huset? Jag tror de allra flesta (inklusive jag själv) skulle valt annan bostad. Att pengarna fanns kvar spelar ju ingen roll om om hon ändå var ensam arvinge – hon fick ju dem i alla fall. Om det nu var hon. Efter att ha lyssnat på tidningen Allehandas förvånansvärt välgjorda pod visade det sig ju finnas ett nästan oräkneligt antal personer med goda skäl att röja honom ur vägen, och det finns förmodligen fler än dem.
Familjen/arvet borde granskats av polisen bland de första, för att bortta misstankar mot de på en gång och inte ha misstankar mot de. Fast jag vet ingenting om detta.
Citera
2017-03-11, 17:38
Medlem
Skor nr. 38 är vanlig storlek hos vuxna kvinnor. Det är väl kanske 5 av 10 kvinnor som har 38 storlek på skor?
Citera
2017-03-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Har man ens bemödat sig kontrollera Tors dotters skonummer för att i alla fall kunna avfärda henne? För det räcker ju inte som bevis. Är det bara jag som tycker det är väldigt udda att hon efter en tid valde att bosätta sig i huset? Jag tror de allra flesta (inklusive jag själv) skulle valt annan bostad.

Alla anhörigas dna är kontrollerat. Skulle de ha hittat Barbros skoavtryck så skulle det ju inte vara något konstigt alls då hon ofta var där. De 38or som hittades var dessutom av en väldigt ovanlig modell som inte ens såldes i sverige. Så skulle Barbro ha några sådana så skulle det nog ha kommit in ett tips om det.

Sen att hon väljer att bo där är antagligen för att hon är uppväxt i huset. Sen är det väl ekonomiska skäl också, samt att hon verkar ju vara en naturmänniska och trivs i skogen med jakt och sådant som följer med gården.

Hade hon varit inblandat i detta så hade hon säkerligen inte varit så drivande med att ställa upp i alla tv program och poddar. Utan hennes medverkan så skulle de ju inte kunna komma och filma på gården. Hade ju räckt med att hon säger att hon vill lägga den tiden bakom sig.
Citera
2017-03-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Alla anhörigas dna är kontrollerat. Skulle de ha hittat Barbros skoavtryck så skulle det ju inte vara något konstigt alls då hon ofta var där. De 38or som hittades var dessutom av en väldigt ovanlig modell som inte ens såldes i sverige. Så skulle Barbro ha några sådana så skulle det nog ha kommit in ett tips om det.

Sen att hon väljer att bo där är antagligen för att hon är uppväxt i huset. Sen är det väl ekonomiska skäl också, samt att hon verkar ju vara en naturmänniska och trivs i skogen med jakt och sådant som följer med gården.

Hade hon varit inblandat i detta så hade hon säkerligen inte varit så drivande med att ställa upp i alla tv program och poddar. Utan hennes medverkan så skulle de ju inte kunna komma och filma på gården. Hade ju räckt med att hon säger att hon vill lägga den tiden bakom sig.
Att hitta dotterns DNA och fingeravtryck betyder ingenting. Hon brukade vara där ofta och hennes fingeravtryck fanns överallt? Men vist polisen borde kolla värde på arvet, alibi hos familjemedlemmar etc. Först och främst att ta bort misstankar mot familj medlemmar.Innan man är avskriven som misstänkt, kan finnas spekulationer och misstankar....Inga konstigheter. Det finns inte anledning att inte kontrollera familjens eventuell inblandning. Familjen bör vara glada att man avskriver alla misstankar mot de?
Senast redigerad av Flashback159 2017-03-11 kl. 18:54.
Citera
2017-03-11, 20:40
Medlem
Tror nog man gjort sig av med både kläder och skor från mordtillfället per omgående om man lyckats klara sig undan såhär pass många år. Och fokuserar polisen sin utredning runt ett DNA från en spya flera meter från brottsplatsen finner jag istället storleken på skorna vara av större intresse då de återfanns på brottsplatsen. Men det är ju inte säkert Börje Ö gjort samma bedömning.

J-O Nordin verkar iaf vara inställd på fuskbyggarn nere vid vattnet. Intervju från 2016: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6464434

Som vi vet är han topsad utan träff, men hade de förmågan att tänka bredare och kontrollera skostorleken vid samma tillfälle? Eller är det gjort vid ett senare? Är det ens gjort? Enl J-O Nordin i ovan intervju verkar fuskbygget blivit mer intressant under senare år och polisen kanske nöjde sig initialt med att topsa som en ren standardåtgärd.
Citera
2017-03-12, 00:59
Medlem
Citat:
Familjen/arvet borde granskats av polisen bland de första, för att bortta misstankar mot de på en gång och inte ha misstankar mot de. Fast jag vet ingenting om detta.
Det är konstigt att mördarna tog med sig Tors hemarkiv där han förvarade sina handlingar och att testementet inte låg däri. En fråga som gnager är varför låg testamentet inte i denna arkivpärm där övriga handlingar förvarades?
Det sägs på podden i Mittnytt att testamentet antingen fanns i huset eller i verkstaden enl dottern. Konstigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in