Citat:
Ursprungligen postat av
Itchii
Det är väl här gärningsmännen gör ett misstag att man inte tar pengarna, för om man tittar på brottsplatsen efter mordet har någon sökt igenom huset vissa byrolådor var öppna, men man har inte gjort någon ansträning att dölja detta.
För ville man få det att se ut som ett rånmord skulle dessa 10000kr inte lämnats kvar och det tror jag helt enkelt man missat vilket inte någon rånmördare hade gjort.
Kan tänka mig att Tor var en sådan som gillade att ha cash hemma och dessa 10000 kr kanske låg i kassaskåpet (vilket bevisas att man kollat kontoutdrag långt tillbaka) Denna dag hade han varit nere och pratat med denna M*x om dessa olovliga byggnationer etc.
Dessa kommer inte överens och Tor kanske slänger ur sig något i stil som "Nej du M*x nu åker jag till lantmäteriet så ska vi mäta upp din tomt" Tor kommer tillbaka till sin gård kanske vill han slå ut lite ilska genom att hugga ved innan han åker till banken för att betala lantmäteriet (vi vet att han haft kontakt med lantmäteriet) fakturan på banken.
Max och medhjälpare (kanske sonen är med eller nån släkting) kommer upp till gården för att resonera och tonläget blir hårdare och hårdare (vilket bevisas genom att huggkubben var på skottkärran i ren styrkedemonstration) och det slår slint på någon av gärningsmännen som drämmer yxan i bakhuvudet på Tor när han är inne i ladan med skottkärra full av ved och huggkubbe.
3 månader efter mordet får M*x's sin utbyggnad godkänd av kommunen och än idag står halva hans båthus (?) på Tors tomt (idag Barbros tomt)
Jag tror inte polisen missat detta spår men eftersom man hakat upp sig på DNA't (som enligt uppgift är någon som spytt och som enligt GW kan ha kommit dit naturligt säg av någon full raggare som haft något vänsterprassel på kärleksstigen) och säkert topsat denna M*x avfört honom just pga att man lagt allt på ett kort (DNA't)
Mordet är inte impulsiv handling/bråk enligt mig. Om man bråkar, och impulsivt slår någon, man är då ansikte mot ansikte. Mördaren väntat att Tor vänder om, och då mördaren slår Tor i nacken. Ingen impulsiv handling. Vidare, mördaren hade handskar och lämnade inga fingeravtryck fast ute temperatur var ca 18-20 grader, vad kan tyda att mördaren hade handskar bara för att inte lämna fingeravtryck på planerat mord. Och sist, hade detta varit impulsiv handling, varför den andra person som var med mördaren (skor 38) anmäler inte mördaren? Varför mördaren mördar Gärd men inte den person med skor 38 som vittnat dubellmord ? Möjligen de två(skor 38 och skor 45) hade planerat och utfört mord tillsammans. Huvud fråga, vilka två personer hade motiv/anledning/nytta att mörda Tor?