2017-03-08, 20:19
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
2001 skickade dom faktura så jag kan inte tänka mig att ett statligt verk har kontanthantering när dom är ute på uppdrag. Glöm att dom 10.000 skulle användas till det.

Möjligtvis skulle dom användas för att betala en faktura på posten eller banken eller köpa något från någon kontant.
Eller så kom dom 10000:- från någon som byggt en brygga olovandes på Tors mark, och vem vet kanske Tor krävde mer varpå det utlöste ett vredesutbrott hos den som precis betalat pengarna kontant?
Citera
2017-03-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
2001 skickade dom faktura så jag kan inte tänka mig att ett statligt verk har kontanthantering när dom är ute på uppdrag. Glöm att dom 10.000 skulle användas till det.

Möjligtvis skulle dom användas för att betala en faktura på posten eller banken eller köpa något från någon kontant.

Jo, men visste Tor hur betalning skulle ske? Han kan ju ha hört om kostnaden och tagit med pengarna ifall de efterfrågades. Om inte annat kanske han tänkte att tog de inte emot pengarna kunde han sedan gå till banken och betala den avgiften. Han verkade ju inte vara typen med internetbank direkt.
Citera
2017-03-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Eller så kom dom 10000:- från någon som byggt en brygga olovandes på Tors mark, och vem vet kanske Tor krävde mer varpå det utlöste ett vredesutbrott hos den som precis betalat pengarna kontant?

Fast då borde han ju tagit tillbaka pengarna, om inte annat för att inte lämna fingeravtryck. Han hade ju god tid på sig att göra det då det tog lång tid innan det upptäcktes. Inga problem att smyga tillbaka på natten och hämta stålarna.
Citera
2017-03-09, 22:15
Medlem
Det är väl här gärningsmännen gör ett misstag att man inte tar pengarna, för om man tittar på brottsplatsen efter mordet har någon sökt igenom huset vissa byrolådor var öppna, men man har inte gjort någon ansträning att dölja detta.

För ville man få det att se ut som ett rånmord skulle dessa 10000kr inte lämnats kvar och det tror jag helt enkelt man missat vilket inte någon rånmördare hade gjort.

Kan tänka mig att Tor var en sådan som gillade att ha cash hemma och dessa 10000 kr kanske låg i kassaskåpet (vilket bevisas att man kollat kontoutdrag långt tillbaka) Denna dag hade han varit nere och pratat med denna M*x om dessa olovliga byggnationer etc.

Dessa kommer inte överens och Tor kanske slänger ur sig något i stil som "Nej du M*x nu åker jag till lantmäteriet så ska vi mäta upp din tomt" Tor kommer tillbaka till sin gård kanske vill han slå ut lite ilska genom att hugga ved innan han åker till banken för att betala lantmäteriet (vi vet att han haft kontakt med lantmäteriet) fakturan på banken.

Max och medhjälpare (kanske sonen är med eller nån släkting) kommer upp till gården för att resonera och tonläget blir hårdare och hårdare (vilket bevisas genom att huggkubben var på skottkärran i ren styrkedemonstration) och det slår slint på någon av gärningsmännen som drämmer yxan i bakhuvudet på Tor när han är inne i ladan med skottkärra full av ved och huggkubbe.

3 månader efter mordet får M*x's sin utbyggnad godkänd av kommunen och än idag står halva hans båthus (?) på Tors tomt (idag Barbros tomt)

Jag tror inte polisen missat detta spår men eftersom man hakat upp sig på DNA't (som enligt uppgift är någon som spytt och som enligt GW kan ha kommit dit naturligt säg av någon full raggare som haft något vänsterprassel på kärleksstigen) och säkert topsat denna M*x avfört honom just pga att man lagt allt på ett kort (DNA't)
Senast redigerad av Itchii 2017-03-09 kl. 22:29.
Citera
2017-03-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Utgår du ifrån att minst två personer höll i yxan tar du i så fall till en felaktig slutsats.
Det var minst två personer där, och troligtvis han, skor 45 utförde mordet. Skor nr. 38 är dock oklart vilken roll hade hon (troligt hon).
Vidare, familj pärmen och Gärds väskan är tagna (väskan och pärmen är troligen motiv för mordet). De två utförde mordet, genomsökte huset och tog med sig pärmen och väskan utan att lämna finger avtryck nånstans. Detta betyder att mördarna hade handskar på sig. Mordet var planerad av minst de två personer. Man har inte handskar på sig 31 maj när ute temperatur är ca 20 grader. De hade handskar för att de skulle inte lämna fingeravtryck efter sig. Allt tyder att mordet var planerad och utfört av minst två personer(skor 45 och 38) för att ta nånting från pärmen och väskan.
Citera
2017-03-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Det är väl här gärningsmännen gör ett misstag att man inte tar pengarna, för om man tittar på brottsplatsen efter mordet har någon sökt igenom huset vissa byrolådor var öppna, men man har inte gjort någon ansträning att dölja detta.

För ville man få det att se ut som ett rånmord skulle dessa 10000kr inte lämnats kvar och det tror jag helt enkelt man missat vilket inte någon rånmördare hade gjort.

Kan tänka mig att Tor var en sådan som gillade att ha cash hemma och dessa 10000 kr kanske låg i kassaskåpet (vilket bevisas att man kollat kontoutdrag långt tillbaka) Denna dag hade han varit nere och pratat med denna M*x om dessa olovliga byggnationer etc.

Dessa kommer inte överens och Tor kanske slänger ur sig något i stil som "Nej du M*x nu åker jag till lantmäteriet så ska vi mäta upp din tomt" Tor kommer tillbaka till sin gård kanske vill han slå ut lite ilska genom att hugga ved innan han åker till banken för att betala lantmäteriet (vi vet att han haft kontakt med lantmäteriet) fakturan på banken.

Max och medhjälpare (kanske sonen är med eller nån släkting) kommer upp till gården för att resonera och tonläget blir hårdare och hårdare (vilket bevisas genom att huggkubben var på skottkärran i ren styrkedemonstration) och det slår slint på någon av gärningsmännen som drämmer yxan i bakhuvudet på Tor när han är inne i ladan med skottkärra full av ved och huggkubbe.

3 månader efter mordet får M*x's sin utbyggnad godkänd av kommunen och än idag står halva hans båthus (?) på Tors tomt (idag Barbros tomt)

Jag tror inte polisen missat detta spår men eftersom man hakat upp sig på DNA't (som enligt uppgift är någon som spytt och som enligt GW kan ha kommit dit naturligt säg av någon full raggare som haft något vänsterprassel på kärleksstigen) och säkert topsat denna M*x avfört honom just pga att man lagt allt på ett kort (DNA't)
Mordet är inte impulsiv handling/bråk enligt mig. Om man bråkar, och impulsivt slår någon, man är då ansikte mot ansikte. Mördaren väntat att Tor vänder om, och då mördaren slår Tor i nacken. Ingen impulsiv handling. Vidare, mördaren hade handskar och lämnade inga fingeravtryck fast ute temperatur var ca 18-20 grader, vad kan tyda att mördaren hade handskar bara för att inte lämna fingeravtryck på planerat mord. Och sist, hade detta varit impulsiv handling, varför den andra person som var med mördaren (skor 38) anmäler inte mördaren? Varför mördaren mördar Gärd men inte den person med skor 38 som vittnat dubellmord ? Möjligen de två(skor 38 och skor 45) hade planerat och utfört mord tillsammans. Huvud fråga, vilka två personer hade motiv/anledning/nytta att mörda Tor?
Citera
2017-03-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Fast då borde han ju tagit tillbaka pengarna, om inte annat för att inte lämna fingeravtryck. Han hade ju god tid på sig att göra det då det tog lång tid innan det upptäcktes. Inga problem att smyga tillbaka på natten och hämta stålarna.
Jag tror inte att det var nån tjafs på plats mellan mördare och Tor. Bråkar man och slår impulsivt, de gör man ansikte mot ansikte. Mördare verkar väntade att Tor vänder ryggen och då slår mördare Tor i naken för att mörda Tor. Vidare ,de 10 000 kr har ingenting med mordet att göra, tror jag.
Citera
2017-03-11, 14:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Eller så kände man till de pengarna, kanske sett och hört om att han gjort större uttag än vanligt men helt enkelt inte kunde föreställa sig att någon står på vedbacken med den summan på sig.
Nu har det väl förhoppningsvis förändrats något men det var väl inte ovanligt att äldre tog ut det de brukade göra av med under en månad. En del klagar väl till och med att det inte syns lika tydligt när man "gör av med pengar med kort".
Citera
2017-03-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller så kände man till de pengarna, kanske sett och hört om att han gjort större uttag än vanligt men helt enkelt inte kunde föreställa sig att någon står på vedbacken med den summan på sig.
Nu har det väl förhoppningsvis förändrats något men det var väl inte ovanligt att äldre tog ut det de brukade göra av med under en månad. En del klagar väl till och med att det inte syns lika tydligt när man "gör av med pengar med kort".
Tor kan lika gärna ha tagit fram pengarna och haft i åtanke att han skulle låna ut dem till någon bekant under dagen.
Verkar också högst troligt att mördaren/mördarna åkt hem och bytt kläder efter dådet. I annat fall skulle blodfläckar sannolikt funnits i huset. Troligen kom de tillbaka senare under natten, såg att allt var lugnt, tog på sig handskar och gick in i huset rörde till litet för att få det att se ut som rånmord och tog för syns skull med sig Gerds väska.
Citera
2017-03-11, 15:01
Medlem
Jo, min gissning ang väskan är att den nog stod vid ytterdörren och att den åkte med av bara farten när de gick.
Citera
2017-03-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Tor kan lika gärna ha tagit fram pengarna och haft i åtanke att han skulle låna ut dem till någon bekant under dagen.
Verkar också högst troligt att mördaren/mördarna åkt hem och bytt kläder efter dådet. I annat fall skulle blodfläckar sannolikt funnits i huset. Troligen kom de tillbaka senare under natten, såg att allt var lugnt, tog på sig handskar och gick in i huset rörde till litet för att få det att se ut som rånmord och tog för syns skull med sig Gerds väska.
Vi vet att det var två personer, 38 skor och 45 skor(38 skor är vuxen kvinna, ej grundskolas barn och ej vuxen man och 45 är vuxen man).Du tror att mördarna kommer natten efter mordet och rör lite gran för att se ut som rånmord, men de ville inte ta plånbok med 10 000 kr??? Jag tror inte de. Jag tror att hon skor 38 hade handskar på sig och hade ingen blod på sig, går inne i huset alldeles efter mordet och tar pärmen och väskan . I pärmen och väskan fanns motivet för mordet. Han (45 skor) mördade Tor och Gärd. Bråk och impulsiv mord var det inte. Tor var vänt med ryggen när mördare slog honom i naken. Det tyder att Tor kände mördaren, att Tor uppfattade inte mördare som hot och att Tor uppfattade inte situation som stor bråk eller stor gräll. Bråkar man stort då gör man det ansikte mot ansikte.Mördare väntade att Tor vänder ryggen och då slår han Tor i naken för att mörda Tor. Och sist, varför den 38 skor anmäler inte mördare om det var impulsiv handling av mördaren som hon vittnat och ej planerad mord av de två tillsammans? Eller jag funderar ologisk?
Citera
2017-03-11, 15:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano

Men vänta... antinge är det rånmord eller inte. Om det är rånmord finns ingen anledning att röra till det så det ska se ut som det. Det kan ju vara rånmord även om händelsevisGM inte får med sig det hen tänkte sig få med. Möjligt är ju att någon fått syn på Tor om han varit på banken och plockat ut en exceptionellt stor summa kort någon tid innan, d. v
s. mer än det han kanske brukade ta ut för månadens/veckans utgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in