2017-03-11, 17:05
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Äldre kan drabbas av något som kallas för åldersdepression, men i många fall är det en diskussion om det så kallade "rationella självmordet", där åldringar tar livet av sig kort efter att de hamnat på ålderdomshem t.ex.

När det handlar om diagnoser så är det ett annat bord, då handlar det om dödshjälp, vilket går bortom rationellt självmord (vilket helt förnekas av psykiatrin, där man tvärt om hävdar att ett dylikt självmord i själva verket bygger på svår psykisk ohälsa precis som i alla andra fall).

Kolla det här klippet med Noppe för lite drygt ett år sen: https://www.youtube.com/watch?v=x-BxXZFYbdE. Noppe säger att det gäller att ha roligt och älska människor. Jag tror fan inte man går ner sig i en åldersdepression med den inställningen. Lägg till att han var i god form fysiskt.

Okej om det låg ett kokainmissbruk i bakgrunden. Annars tror jag mord är enda förklaringen.
Varför är det är så svårt att acceptera att en man som skulle fylla 70 i augusti tog sitt liv?

Om vi gör en jämförelse med tex Robin Williams som bara blev 63 år så var han helt klar i huvudet och frisk ett år före sitt självmord i augusti 2014. Men våren 2014 så var han sjuk.

"Att något var allvarligt fel med Williams framgick för första gången vid inspelningen av "En natt på museet 3" våren 2014. Skådespelaren fick en svår panikattack och hade stora svårigheter att minnas en enda, enkel replik.
– Tre år tidigare hade han spelat på Broadway, ofta två föreställningar per kväll med hundratals repliker, utan ett enda misstag, berättar Susan Williams."

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-03/ankan-om-okanda-demenssjukdomen-som-fick-robin-williams-att-ta-sitt-liv

Robin fick en diagnos som liknar både Alzheimers och Parkinsons men är en form av demens som ofta har ett snabbt förlopp, Lewykroppsdemens.
"Under rubriken "Terroristen inuti min mans hjärna" berättar Susan Schneider Williams om hur den ovanliga demenssjukdomen Lewykroppsdemens under loppet av ett år fick förödande konsekvenser i Robin Williams liv.
– Robin höll på att förlora sitt medvetande och sitt sinne, och han visste om det. Kan ni föreställa er den smärta han kände, när han märkte hur hela hans jag gick i bitar, skriver Susan Williams."

Robin valde att avsluta sitt liv när han själv kunde bestämma och han fick ett värdigare avslut än att tvingas dö som ett vårdkolli av Lewykroppsdemens.

Varför skapade vännerna en hemlig telefonkedja? Troligen för att dom visste att Noppe var deprimerad och kanske visste dom även om att han hade fått en diagnos.
Det finns uppgifter på att han har varit deprimerad tidigare och även suicidförsök.

Kanske hade Noppe fått en diagnos som han visste skulle leda till en plågsam död, alternativt långdragen med demens. Han ville avsluta sitt liv när han fortfarande själv kunde bestämma och inte bli ett vårdkolli för det var under hans värdighet.
Noppe var ändå nästan 70 år och i den åldern är det inte ovanligt att sjukdomar dyker upp även om man är i bra fysisk form.
Att polisen säger att inget brott är begånget kan bero på något så enkelt som att det fanns ett efterlämnat brev tex på kontoret som han besökte strax innan han försvann.

Kanske var den här sista kvällen med ostron och champagne Noppes avsked till sina vänner.
Att han verkade glad är väldigt typiskt för dom som har bestämt sig för att avsluta livet. Dom har fått ro när beslutet är taget.
Att Noppe sen inte var med själv och åt ostron och drack champagne och verkade stressad av dom sista som såg honom kan bero på att han själv kanske inte kunde hålla färgen och bara ville ha det överstökat, därav stressen.

Flera som var inne på Noppes säger att han hejade glatt, pratade med flera och såg ut att vara på allmänt gott humör.
- Han var precis som han alltid var: Glad, trevlig, nyfiken och intresserad, har en av medlemmarna på Noppes berättat.
Men andra som såg honom på Noppes samma kväll uppfattade honom som pressad och lite frånvarande.

http://www.expressen.se/nyheter/kungligt/vannerna-om-noppes-sista-kvall/
Senast redigerad av Timeout 2017-03-11 kl. 17:10.
Citera
2017-03-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Varför är det är så svårt att acceptera att en man som skulle fylla 70 i augusti tog sitt liv?

Om vi gör en jämförelse med tex Robin Williams som bara blev 63 år så var han helt klar i huvudet och frisk ett år före sitt självmord i augusti 2014. Men våren 2014 så var han sjuk.

"Att något var allvarligt fel med Williams framgick för första gången vid inspelningen av "En natt på museet 3" våren 2014. Skådespelaren fick en svår panikattack och hade stora svårigheter att minnas en enda, enkel replik.
– Tre år tidigare hade han spelat på Broadway, ofta två föreställningar per kväll med hundratals repliker, utan ett enda misstag, berättar Susan Williams."

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-03/ankan-om-okanda-demenssjukdomen-som-fick-robin-williams-att-ta-sitt-liv

Robin fick en diagnos som liknar både Alzheimers och Parkinsons men är en form av demens som ofta har ett snabbt förlopp, Lewykroppsdemens.
"Under rubriken "Terroristen inuti min mans hjärna" berättar Susan Schneider Williams om hur den ovanliga demenssjukdomen Lewykroppsdemens under loppet av ett år fick förödande konsekvenser i Robin Williams liv.
– Robin höll på att förlora sitt medvetande och sitt sinne, och han visste om det. Kan ni föreställa er den smärta han kände, när han märkte hur hela hans jag gick i bitar, skriver Susan Williams."

Robin valde att avsluta sitt liv när han själv kunde bestämma och han fick ett värdigare avslut än att tvingas dö som ett vårdkolli av Lewykroppsdemens.

Varför skapade vännerna en hemlig telefonkedja? Troligen för att dom visste att Noppe var deprimerad och kanske visste dom även om att han hade fått en diagnos.
Det finns uppgifter på att han har varit deprimerad tidigare och även suicidförsök.

Kanske hade Noppe fått en diagnos som han visste skulle leda till en plågsam död, alternativt långdragen med demens. Han ville avsluta sitt liv när han fortfarande själv kunde bestämma och inte bli ett vårdkolli för det var under hans värdighet.
Noppe var ändå nästan 70 år och i den åldern är det inte ovanligt att sjukdomar dyker upp även om man är i bra fysisk form.
Att polisen säger att inget brott är begånget kan bero på något så enkelt som att det fanns ett efterlämnat brev tex på kontoret som han besökte strax innan han försvann.

Kanske var den här sista kvällen med ostron och champagne Noppes avsked till sina vänner.
Att han verkade glad är väldigt typiskt för dom som har bestämt sig för att avsluta livet. Dom har fått ro när beslutet är taget.
Att Noppe sen inte var med själv och åt ostron och drack champagne och verkade stressad av dom sista som såg honom kan bero på att han själv kanske inte kunde hålla färgen och bara ville ha det överstökat, därav stressen.

Flera som var inne på Noppes säger att han hejade glatt, pratade med flera och såg ut att vara på allmänt gott humör.
- Han var precis som han alltid var: Glad, trevlig, nyfiken och intresserad, har en av medlemmarna på Noppes berättat.
Men andra som såg honom på Noppes samma kväll uppfattade honom som pressad och lite frånvarande.

http://www.expressen.se/nyheter/kungligt/vannerna-om-noppes-sista-kvall/

För det första hade Williams ett missbruk. För det andra upprepad du bara samma sak som redan sagts åtskilliga gånger i tråden, utan att bemöta mina svar på det.
Citera
2017-03-11, 18:52
Medlem
Citat:
För det första hade Williams ett missbruk. För det andra upprepad du bara samma sak som redan sagts åtskilliga gånger i tråden, utan att bemöta mina svar på det.

Vad har Williams missbruk med hans död att göra? Han var dessutom inte påverkad av nånting när han avslutade sitt liv enligt obduktionen.
Citera
2017-03-11, 20:46
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jävlar vad diskussionen går in på ett sidospår här. Vi vet inte ens om det var ett självmord. Det är exakt samma sak som med Chet Baker om du känner till hans död. Den mest balanserade teorin om hans död är att han var grovt deprimerad, vilket då kan ha lett till en olycka, men att han innerst inne inte alls hade för avsikt att ta livet av sig.
Helt otroligt att du ens kan dra in Chet Baker i det här
Chet var heroinist från 20 års ålder fram till sin död och om han föll eller hoppade självmant från fönstret på hotellet kan väl knappast jämföras med Noppes död.
Noppe var inte känd för att missbruka och vara totalt nergången som Chet när han dog.
"Redan i 20-åldern började Baker missbruka heroin. Till skillnad mot sin samtids talangfullaste kollegor skulle Baker aldrig lägga av med drogen. Enligt Gavin ser vissa Baker som inget annat än en hänsynslös, egoistisk, lögnaktig, våldsam knarkare. Baker missbrukade allt i livet, inklusive sin konst och sig själv."
https://www.svd.se/ny-biografi-fokuserar-pa-missbrukaren-chet-baker

Det är inga fina ord om Chet som sägs av hans närmaste till skillnad mot dom ord om Noppe som hans vänner säger. Ser du skillnaden?
"1987 spelade Bruce Weber in en dokumentärfilm om honom,"Lets get Lost" Flera av hans kvinnor, barn, vänner framträder och fäller sina omdömen. På två punkter är alla överens: Chet Bakers musikalitet var stor, men som person var han en oförbätterlig bedragare,en notorisk svikare som förutom musiken endast hade ett enda fokus:drogerna. Ingen av hans kvinnor, ingen av hans barn, inga vänner, inga kollegor hade någonsin intresserat honom mer än drogerna.
När man hör detta så inser man att han är en spillra till människa,en djupt tragisk figur. Hans slutade sitt liv utbränd av drogerna och långt borta från sina anhöriga som han så många gånger svikit. Han hittades död nedanför sitt hotellrumsfönster i Amsterdam den 13 maj 1988."

http://joh27cam94lou.bloggo.nu/Chet-Baker-manniskan/
Citat:
Sen när är det förbjudet att upprepa något som har skrivits i en tråd?
Jag drar min slutsats precis som du gör, men jag vinklar det annorlunda.
Jag är inte så kåt på att få till att Williams och Noppe dog på grund av missbruk och något mord är det absolut inte i mina ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vad har Williams missbruk med hans död att göra? Han var dessutom inte påverkad av nånting när han avslutade sitt liv enligt obduktionen.
Williams hade endast fyra olika receptbelagda mediciner i kroppen när han dog och alla var för behandling av hans sjukdomar. Williams var varken påtänd eller full när han dog.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19826107.ab
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Vad kan Du referera till för oss, som aldrig hört talas om denne Chet Baker????
Se mitt svar ovan. En sönderknarkad musiker som föll ut från en fönster.
När obduktion gjordes av Chet Baker fann man höga halter av kokain och heroin i hans kropp. Det hela rubricerades som en olyckshändelse.
Hur det kan jämföras med Noppes död är för mig obegripligt. Ingen obduktionsrapport är offentlig och kommer troligen heller aldrig att bli då jag är helt övertygad om att det var självmord.

Edit: Rättar mig själv. Chet föll troligen från en balkong när han skulle klättra från en balkong till sin egen balkong, men han var påtänd och föll.
"He was there in Amsterdam at the same hotel. He said that Chet was chatting up a woman in the lobby, went upstairs to get some cigarettes or keys, and found he had locked himself out of his hotel room. The door to the room next door was open. He entered, went out onto the balcony and tried to get over to his own balcony. He lost his footing, fell and died."
http://blogs.kcrw.com/music/2012/01/how-chet-baker-really-died/
Senast redigerad av Timeout 2017-03-11 kl. 20:59.
Citera
2017-03-11, 23:04
Medlem
Noppes dödsannons är införd på sidan 48 i morgondagens DN (söndag 170312). Den lyder:

NOPPE
Allas vår älskade Carl Adam Lewenhaupt
1 augusti 1947
28 februari 2017

LEE
LEONARD och CECILIA
Cecilia och Eilert med familj
Släkt och många många vänner
Du är hos oss för evigt.
Vila i frid
Begravningen äger rum fredagen den 31 mars kl. 1400 i Hedvig Eleonora kyrka.
Ingen defilering.
Tänk gärna på Cancerfonden pg 901986-0.

Då verkar självmord och orsaken till detta vara ganska uppenbart.
Senast redigerad av Enannorlundatanke 2017-03-11 kl. 23:09. Anledning: kompl..
Citera
2017-03-11, 23:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enannorlundatanke
Noppes dödsannons är införd på sidan 48 i morgondagens DN (söndag 170312). Den lyder:

NOPPE
1 augusti 1947
28 februari 2017

LEE
LEONARD och CECILIA
Du är hos oss för evigt.
Vila i frid
Ingen defilering.

(Obotlig?) cancer som gjorde att han begick självmord (?).
Citera
2017-03-12, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
(Obotlig?) cancer som gjorde att han begick självmord (?).

Citat:
Ursprungligen postat av Enannorlundatanke

NOPPE
1 augusti 1947
28 februari 2017

LEE
LEONARD och CECILIA
Du är hos oss för evigt.
Vila i frid
Ingen defilering.

Vad man skriver i dödsannonser Tänk gärna på....behöver inte ha med dödsorsaken att göra.
Kan stå vad som helst.
Citera
2017-03-12, 02:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vad man skriver i dödsannonser Tänk gärna på....behöver inte ha med dödsorsaken att göra.
Kan stå vad som helst.
Hur många dödsannonser har du författat?
Jag har varit med och utformat rätt många annonser och skriver man cancerfonden så har det med största sannolikhet något med den döde att göra.
Det finns en massa fonder man kan skänka pengar till i stället för att köpa blommor.
Hjärt-lungfonden är en som ofta nämns i dödsannonser då hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige.
https://www.hjart-lungfonden.se/Stod-oss/Privatpersoner/Minnesgava/

Noppe hade troligen fått en cancerdiagnos och ville inte plågas till döds.
Citera
2017-03-12, 03:18
Medlem
Citat:
Hur många dödsannonser har du författat?
Jag har varit med och utformat rätt många annonser och skriver man cancerfonden så har det med största sannolikhet något med den döde att göra.
Det finns en massa fonder man kan skänka pengar till i stället för att köpa blommor.
Hjärt-lungfonden är en som ofta nämns i dödsannonser då hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige.
https://www.hjart-lungfonden.se/Stod-oss/Privatpersoner/Minnesgava/

Författat? Jag har haft en hel del dödsfall i min omgivning,både sjukdomar och självmord.
Vad anhöriga väljer behöver inte alls ha med dödorsaken att göra. Kan stå Tänk på katthemmet..
eller vad som helst den avlidne hade önskat.

Säger inte att cancer inte är orsaken här,det vet vi inte.
Citera
2017-03-12, 03:26
Medlem
Citat:

Eller så hade han uttalat oro för att drabbas av cancer i framtiden.
Citera
2017-03-12, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Eller så hade han uttalat oro för att drabbas av cancer i framtiden.
Eller att någon annan, i hans närhet har cancer. Var det inte någon som skrev det i tråden, tidigare? Vem har skapat annonsen, den vet.
Citera
2017-03-12, 09:50
Medlem
Frun Lee ska enligt ett par inlägg i tråden ha långt framskriden cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in