Citat:
Varför är det är så svårt att acceptera att en man som skulle fylla 70 i augusti tog sitt liv? Äldre kan drabbas av något som kallas för åldersdepression, men i många fall är det en diskussion om det så kallade "rationella självmordet", där åldringar tar livet av sig kort efter att de hamnat på ålderdomshem t.ex.
När det handlar om diagnoser så är det ett annat bord, då handlar det om dödshjälp, vilket går bortom rationellt självmord (vilket helt förnekas av psykiatrin, där man tvärt om hävdar att ett dylikt självmord i själva verket bygger på svår psykisk ohälsa precis som i alla andra fall).
Kolla det här klippet med Noppe för lite drygt ett år sen: https://www.youtube.com/watch?v=x-BxXZFYbdE. Noppe säger att det gäller att ha roligt och älska människor. Jag tror fan inte man går ner sig i en åldersdepression med den inställningen. Lägg till att han var i god form fysiskt.
Okej om det låg ett kokainmissbruk i bakgrunden. Annars tror jag mord är enda förklaringen.
När det handlar om diagnoser så är det ett annat bord, då handlar det om dödshjälp, vilket går bortom rationellt självmord (vilket helt förnekas av psykiatrin, där man tvärt om hävdar att ett dylikt självmord i själva verket bygger på svår psykisk ohälsa precis som i alla andra fall).
Kolla det här klippet med Noppe för lite drygt ett år sen: https://www.youtube.com/watch?v=x-BxXZFYbdE. Noppe säger att det gäller att ha roligt och älska människor. Jag tror fan inte man går ner sig i en åldersdepression med den inställningen. Lägg till att han var i god form fysiskt.
Okej om det låg ett kokainmissbruk i bakgrunden. Annars tror jag mord är enda förklaringen.
Om vi gör en jämförelse med tex Robin Williams som bara blev 63 år så var han helt klar i huvudet och frisk ett år före sitt självmord i augusti 2014. Men våren 2014 så var han sjuk.
"Att något var allvarligt fel med Williams framgick för första gången vid inspelningen av "En natt på museet 3" våren 2014. Skådespelaren fick en svår panikattack och hade stora svårigheter att minnas en enda, enkel replik.
– Tre år tidigare hade han spelat på Broadway, ofta två föreställningar per kväll med hundratals repliker, utan ett enda misstag, berättar Susan Williams."
http://www.sydsvenskan.se/2016-10-03/ankan-om-okanda-demenssjukdomen-som-fick-robin-williams-att-ta-sitt-liv
Robin fick en diagnos som liknar både Alzheimers och Parkinsons men är en form av demens som ofta har ett snabbt förlopp, Lewykroppsdemens.
"Under rubriken "Terroristen inuti min mans hjärna" berättar Susan Schneider Williams om hur den ovanliga demenssjukdomen Lewykroppsdemens under loppet av ett år fick förödande konsekvenser i Robin Williams liv.
– Robin höll på att förlora sitt medvetande och sitt sinne, och han visste om det. Kan ni föreställa er den smärta han kände, när han märkte hur hela hans jag gick i bitar, skriver Susan Williams."
Robin valde att avsluta sitt liv när han själv kunde bestämma och han fick ett värdigare avslut än att tvingas dö som ett vårdkolli av Lewykroppsdemens.
Varför skapade vännerna en hemlig telefonkedja? Troligen för att dom visste att Noppe var deprimerad och kanske visste dom även om att han hade fått en diagnos.
Det finns uppgifter på att han har varit deprimerad tidigare och även suicidförsök.
Kanske hade Noppe fått en diagnos som han visste skulle leda till en plågsam död, alternativt långdragen med demens. Han ville avsluta sitt liv när han fortfarande själv kunde bestämma och inte bli ett vårdkolli för det var under hans värdighet.
Noppe var ändå nästan 70 år och i den åldern är det inte ovanligt att sjukdomar dyker upp även om man är i bra fysisk form.
Att polisen säger att inget brott är begånget kan bero på något så enkelt som att det fanns ett efterlämnat brev tex på kontoret som han besökte strax innan han försvann.
Kanske var den här sista kvällen med ostron och champagne Noppes avsked till sina vänner.
Att han verkade glad är väldigt typiskt för dom som har bestämt sig för att avsluta livet. Dom har fått ro när beslutet är taget.
Att Noppe sen inte var med själv och åt ostron och drack champagne och verkade stressad av dom sista som såg honom kan bero på att han själv kanske inte kunde hålla färgen och bara ville ha det överstökat, därav stressen.
Flera som var inne på Noppes säger att han hejade glatt, pratade med flera och såg ut att vara på allmänt gott humör.
- Han var precis som han alltid var: Glad, trevlig, nyfiken och intresserad, har en av medlemmarna på Noppes berättat.
Men andra som såg honom på Noppes samma kväll uppfattade honom som pressad och lite frånvarande.
http://www.expressen.se/nyheter/kungligt/vannerna-om-noppes-sista-kvall/
Senast redigerad av Timeout 2017-03-11 kl. 17:10.
Senast redigerad av Timeout 2017-03-11 kl. 17:10.