Citat:
Ursprungligen postat av
Gothus
Hur tror du att Pierre Schori och SÄPO-chefen gick vidare med PU´s misstankar?
Inte alls. Det var inte Pierre Schoris sak att agera, i synnerhet inte som han hade diskuterat skrivelsen med SÄPO-chefen. SÄPO-chefen i sin tur, Sune Sandström, insåg antagligen att ingen som verkligen
visste något av relevans om CIA skulle träda fram berätta. Vidare var det vid tidpunkten uppenbart att ingen svensk statstjänsteman - försåvitt de inte ingick i en konspiration - i drygt två års tid skulle ha avstått från att delge PU eventuell kännedom eller misstanke.
Nivån på de frågor som PU ställer pekar på två saker:
- PU tycks inte ha besuttit grundläggande allmänbildning
- PU tycks - i likhet med Bamse - ha trott att man skulle kunna nå ett avgörande genom att ställa frågan öppet.
Varför inte annonsera på en helsida i DN istället? "Var det DU som skjöt Olof Plamen? Ring Hans Holm... Ölvebro GENAST. Vi ersätter taxiresa till Polishuset om du åker raka spåret". Notera stavfelen - form, innehåll och höjd på samma nivå.
Citat:
Ja jag har läst brevet och förstått att PU hade anledning att ställa de frågorna men vem skulle ge svaren?
Till Sveriges medborgare.
Eftersom PU tipsades om att CIA var inblandat den 1 mars 1986 så visste de redan det som fanns att veta. Svaret på de frågor som gick att besvara fanns där redan.
Jag kan sträcka mig till att säga att Krusell skrev det här brevet i tyst protest mot en desperat överordnad som krävde snabba resultat. En erfaren polis som insåg att det
kanske fanns politiska motiv måste redan ha besuttit dessa ytterst elementära kunskaper om CIA. Så det är möjligt att dumstruten hamnade på någon annans huvud, eller?
Vidare är förhoppningen om att gamle Wille, ambassadören i Washington sedan 1974, skulle kunna bidra med något fullkomligt befängd. Ambassadören hade under
inga omständigheter kunna ställa försynta frågor i sitt stora nätverk. Fullkomligt uteslutet! Att PU inte ens begrep sådana elementa är i bästa fall lyteskomik.