2017-03-11, 10:10
  #54265
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Många, även jag, har haft en bild av att SD alltid ökar i samband med kriminalitet, kaoz, gängvåldtäkter & bilbränder. I viss mån stämmer det säkert, fast på ett mer långsamt stigande plan.

Det som däremot ger ordentlig skjuts är när SD kritiserar något av det ovanstående & blir utsatta för en skitstorm från media & övriga partier. Det är det som ger den kraftigaste effekten.
2017-03-11, 10:44
  #54266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Många, även jag, har haft en bild av att SD alltid ökar i samband med kriminalitet, kaoz, gängvåldtäkter & bilbränder. I viss mån stämmer det säkert, fast på ett mer långsamt stigande plan.

Det som däremot ger ordentlig skjuts är när SD kritiserar något av det ovanstående & blir utsatta för en skitstorm från media & övriga partier. Det är det som ger den kraftigaste effekten.
Så är det. Folk vill riva muren av förljugenhet en gång för alla så att vi kan ha en debatt placerad mitt i verkligheten, istället för att en massa extra energi ska behöva slösas på metadebatt om verklighetsbilder. När murens försvarare rusar fram och försöker blockera murbräckorna så provocerar de fram en motreaktion från folket. Denna dynamik är naturligtvis guld för SD, eftersom murens försvarare tror att det fungerar tvärtom.

1. Skit träffar fläkten. Folket tänker "nu kanske vi äntligen har fått nog. Nu kanske det äntligen blir hårda tag och förändring".
2. Apologeterna mobiliserar. Wolodarski, Eliasson, Sarnecki, Cantwell och hundra andra rusar för tiotusende gången fram och vill "nyansera bilden".
3. Folket vrålar MEN FÖR SATAN I HELVETE GE UPP NÅN GÅNG i frustration som nästan får deras huvuden att explodera, och tänker att eftersom apologeternas värsta mardröm är att det går lysande för SD så är det bästa man kan göra att hjälpa till att få det att gå bra för SD.
Repetera, repetera, repetera.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-03-11 kl. 10:58.
2017-03-11, 11:09
  #54267
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så är det. Folk vill riva muren av förljugenhet en gång för alla så att vi kan ha en debatt placerad mitt i verkligheten, istället för att en massa extra energi ska behöva slösas på metadebatt om verklighetsbilder. När murens försvarare rusar fram och försöker blockera murbräckorna så provocerar de fram en motreaktion från folket. Denna dynamik är naturligtvis guld för SD, eftersom murens försvarare tror att det fungerar tvärtom.

1. Skit träffar fläkten. Folket tänker "nu kanske vi äntligen har fått nog. Nu kanske det äntligen blir hårda tag och förändring".
2. Apologeterna mobiliserar. Wolodarski, Eliasson, Sarnecki, Cantwell och hundra andra rusar för tiotusende gången fram och vill "nyansera bilden".
3. Folket vrålar MEN FÖR SATAN I HELVETE GE UPP NÅN GÅNG i frustration som nästan får deras huvuden att explodera, och tänker att eftersom apologeternas värsta mardröm är att det går lysande för SD så är det bästa man kan göra att hjälpa till att få det att gå bra för SD.
Repetera, repetera, repetera.

Klockrent så klart. Precis så tror jag det funkar för väldigt många människor för tillfället.

Jag rör mig vanligtvis i miljöer, privat och i arbetslivet, som huvudsakligen är (baserat på mina fördomar) befolkade av icke-SDare, men de senaste månaderna har jag flera gånger hajat till när folk i vredesmod tagit upp den senaste idiotiska verklighets-friseringen från media/etablissemang. Flera har nu rent ut sagt varianter på: "Enda chansen att få en omstart och ordning på detta är att se till att SD blir ännu större". Det hade varit helt otänkbart att höra nått liknande från dessa personer för något år sedan.
2017-03-11, 15:11
  #54268
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vi får vara tacksamma så länge Anna Kinberg Batra är ledare för M och fortsätter läcka väljare

När kommer nästa opinionsundersökning egentligen?


M-ledaren är visserligen på fallrepet, men läckaget torde vara mycket bra för SD!

De mest inkompetenta och korrumperade instituten Sifos och Ipsos "mätningar" kan dock förväntas redan nästa vecka.

Intressant om knarkblattarnas, och deras gelikars senaste omfattande och dessutom max publicerade bravader, förmår skojarinstituten att registrera någon som helst opinionsförändring för SD...

2017-03-11, 16:58
  #54269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bara att nicka bifall till den observationen. Man undrar om media lärt sig något eller om det kommer en skitstorm lagom till valet? Men de är som en galen byracka som ser en katt, det går inte att hålla igen, måste skälla.
Nej, de har inte lärt sig något. Jag har diskuterat det där med folk från motståndarsidan, och det är genomgående så att de är övertygade om att de gamla strategierna som media och övriga kör mot SD är effektiva. De tror att SD skulle ha varit mycket, mycket större om inte hjältarna med vuvuzelor och nyckelknippor och masspostandet av länkar till interasistmen hade jobbat så intensivt. Varje timme av vuvuzelatutande är minst 2, kanske 4 röster mindre för SD! Man måste ju aktivera sig mot fatjishmen!
2017-03-11, 17:00
  #54270
Medlem
Fick ett mejl från Yougov i morse om partisympati.
Vet inte exakt hur lång tid det tar till nästa publicering från Yougov?
2017-03-11, 17:06
  #54271
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bara att nicka bifall till den observationen. Man undrar om media lärt sig något eller om det kommer en skitstorm lagom till valet? Men de är som en galen byracka som ser en katt, det går inte att hålla igen, måste skälla.

Framförallt vid valspurten. Då behöver alla partier öppna käften och bjuda upp till dans och då skall media in och analysera detta. Då skall media leverera och skärskåda argumenten. Lätt hänt att de börjar skälla då.
2017-03-11, 17:19
  #54272
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Klockrent så klart. Precis så tror jag det funkar för väldigt många människor för tillfället.

Jag rör mig vanligtvis i miljöer, privat och i arbetslivet, som huvudsakligen är (baserat på mina fördomar) befolkade av icke-SDare, men de senaste månaderna har jag flera gånger hajat till när folk i vredesmod tagit upp den senaste idiotiska verklighets-friseringen från media/etablissemang. Flera har nu rent ut sagt varianter på: "Enda chansen att få en omstart och ordning på detta är att se till att SD blir ännu större". Det hade varit helt otänkbart att höra nått liknande från dessa personer för något år sedan.

Intressant hu mycket det kan skilja. Jag befinner mig också i huvudsak med icke-SDare på jobbet men jag upplever snarare att utvecklingen går åt andra hållet. De blir mer och mer anti-SD och häver ur sig emellanåt vilket extremt parti det är och att rasismen inte verkar gå att stoppa. Å andra sidan misstänker jag att en del är vänstersossar/kommunister även om de inte sagt det offentligt. Med andra ord tillhör de den minoritet krympande gapande idiotvänster
__________________
Senast redigerad av catforwardpower 2017-03-11 kl. 17:22.
2017-03-11, 17:41
  #54273
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Intressant hu mycket det kan skilja. Jag befinner mig också i huvudsak med icke-SDare på jobbet men jag upplever snarare att utvecklingen går åt andra hållet. De blir mer och mer anti-SD och häver ur sig emellanåt vilket extremt parti det är och att rasismen inte verkar gå att stoppa. Å andra sidan misstänker jag att en del är vänstersossar/kommunister även om de inte sagt det offentligt. Med andra ord tillhör de den minoritet krympande gapande idiotvänster

Jo, det kanske är så att det finns olika toleransnivåer i olika grupper av icke-SDare. Jag har i alla fall märkt en klar förändring i "mina" grupper senaste tiden, så de verkar ha kommit över gränsen. Dina kanske fortfarande befinner sig i en tidigare fas?

Sen är det ju såklart också så att det finns en grupp som aldrig kommer att ändra sig, och blir nog också mer rabiata och extrema åt andra hållet som en slags sjävförsvarsmekanism.
2017-03-11, 18:16
  #54274
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jo, det kanske är så att det finns olika toleransnivåer i olika grupper av icke-SDare. Jag har i alla fall märkt en klar förändring i "mina" grupper senaste tiden, så de verkar ha kommit över gränsen. Dina kanske fortfarande befinner sig i en tidigare fas?

Sen är det ju såklart också så att det finns en grupp som aldrig kommer att ändra sig, och blir nog också mer rabiata och extrema åt andra hållet som en slags sjävförsvarsmekanism.

Försvarsmekanism är nog ett utmärkt uttryck för dessa personer. De kommer med största sannolikhet aldrig att ändra på sig, de kommer vara kvar i samma fas, så istället utvecklar de en sorts självdestruktiv motkraft där de tydligare visar sitt ställningstagande trots att de av andra kan uppfattas som fullblodsdårar/extrema verklighetsförnekare. De måste försvara sina perfekta åsikter till varje pris

De själva är på intet sätt medveten om den nya situationen utan är övertygade om att man kan få bort rasismen/högerextremismen genom att tydligare protestera. Helt idiotiskt dumt så klart men det är så förmodligen många fungerar som ändå inte kommer ta steget över
2017-03-11, 18:55
  #54275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bara att nicka bifall till den observationen. Man undrar om media lärt sig något eller om det kommer en skitstorm lagom till valet? Men de är som en galen byracka som ser en katt, det går inte att hålla igen, måste skälla.
Jo men när media slutar att högljutt förtala SD så fortsätter SD att växa i alla fall, vilket förr eller senare får media att börja blåljuga om SD igen.
2017-03-11, 22:12
  #54276
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Att Sverigedemokraterna blir större än moderaterna ger 1,50. Det är jag rätt säker på är ett bra spel. Sverigedemokraterna är kraftigt underskattade i dom flesta mätningar, men hos Sentio och hos Yougov kan du se SD:s rätta nivåer på 24-27% redan idag.

Det är ett bra spel.

Kolla på deras gamla sida så finns det fler alternativ:

https://se.unibet.com/betting/sports-old#/group/2000061974/category/4001

Tycker inte det känns som ett "bra" spel. Jag tror också dom kommer bli större än M men för det är det ju inget givet spel till det oddset.

Skulle hellre sett ett odds över 2 för att det skulle vara spelvärt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in