2017-03-10, 11:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Tja, om det blir en krasch som på 90-talet? Man ska aldrig vara helt säker?

Ja en komet kan ju krascha mot jorden imorgon. Men det kan ju inte vara bekvämt att leva med sådana tankar..

Citat:
Dyrare än 1750 kr? Som jag sa bara räntan är cirka 3 tusen i månaden på ett 2 miljoners lån, just nu. Ännu mer om / när den går upp.

Mmm men än så länge har folk goda marginaler och amorterar man så parerar man de högre räntorna som stundar på ett bra sätt.

Citat:
Det är 426 bostäder (inkl tomter, villor m.m) till salu på hemnet i Göteborgs kommun, det är ungefär 5 gånger fler sökande per bostad på Boplats Göteborg. Om man nu tror att 426 stycken bostäder täcker den efterfrågan på som letar någonstans att bo i Göteborg, då har man ett fett jävla hål i huvudet.

Efterfrågan på underprissatta hyresrätter går mot oändligheten. När ska du lära dig det?
Citera
2017-03-10, 11:50
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja en komet kan ju krascha mot jorden imorgon. Men det kan ju inte vara bekvämt att leva med sådana tankar..

Mmm men än så länge har folk goda marginaler och amorterar man så parerar man de högre räntorna som stundar på ett bra sätt.

Efterfrågan på underprissatta hyresrätter går mot oändligheten. När ska du lära dig det?

400 halmgubbbar. Så du tror verkligen, på riktigt att cirka 400 bostäder ute till salu är tillräckligt för alla som söker bostad i Göteborg. Jag menar alltså, på riktigt? Detta har ingen påverkan alls på bostadspriserna, det är bara läget och byggkostnader som drivit upp priserna. Ingenting annat alls.
Senast redigerad av Big Boss 2017-03-10 kl. 11:52.
Citera
2017-03-10, 13:39
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Du har helt fel då amortering inte är en kostnad. Det är snarare ett sparande.

Hyr du en ny hyresrätt får du inte tillbaka den dyra hyran. Det är en ren kostnad. Medan allt du amorterar får du tillbaka vid försäljning.

Håll inte på med några semantiska krumbukter.

Om du amorterar mer än du får tillbaka vid en försäljning vad är det då?

Jag ska hjälpa dig lite, det kallas förlust.

Är förlust också ett sparande eller är det en kostnad?
Citera
2017-03-10, 14:48
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton

Hmm, så du säger att det finns en risk i att äga boende. En risk man kanske vill ha ersättning för att ta? Som i en fastighetsägare av hyresrätter med lån?
Citera
2017-03-10, 18:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton

Förlust? Vem har gjort en förlust idag? Det är nog mer ett önsketänkande från din sida

Och även om värdet på bostaden ligger under vad man köpt för måste man ju inte flytta. Bostadsbehovet är ju inte direkt kopplat till värdet på själva bostaden. Det är konstant över tid.
Citera
2017-03-10, 18:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
400 halmgubbbar. Så du tror verkligen, på riktigt att cirka 400 bostäder ute till salu är tillräckligt för alla som söker bostad i Göteborg. Jag menar alltså, på riktigt? Detta har ingen påverkan alls på bostadspriserna, det är bara läget och byggkostnader som drivit upp priserna. Ingenting annat alls.

Att använda bostadskön som nåt slags mått på behov är så verklighetsfrånvänt så det finns inte

Vad tror du att folk köar till egentligen?

Inte är det för att alla som står i kön behöver en lgh imorgon, utan snarare för att få den där billiga hyresrätten i city.
Citera
2017-03-10, 20:26
Medlem
Citat:
Så det är byggkostnaden som gör att lägenheter byggda på 50 - 60 talet gör att budgivningarna sticker iväg från 1,4 - 1,5 miljoner till 2 miljoner? Dummaste skitsnacket någonsin?
Hur gör du för att inte förstå det?

Antag att du, jag och kurt-sune är på gång att köpa oss en lägenhet.
Det finns två till salu. En från 60-talet och en nyproducerad. Den nyproducerade säljs till fast pris för 2 MSEK (vilket motsvarar produktionskostnaden). 60-tals lägenheten auktioneras ut till högstbjudande.

Vi tre sätter då igång att bjuda över varandra på 60-talslägenheten.

Så småningom kommer vi dock så nära den nyproducerade i våra bud att jag hoppar av budgivningen och köper den nyproducerade för 2 MSEK.

Du och kurt-sune fortsätter buda, men du hoppar av när kurt-sune bjudit 1'995'000 SEK. Så kurt-sune köper den och du får bo under en bro i regnet och snålblåsten (och grunna på varför budgivningen inte stannade tidigare).

Som sagt. Hur kan du inte förstå att det är byggjobbarnas och andras löneökningar som driver upp prisnivån?
Citera
2017-03-10, 22:03
Medlem
brutalares avatar
Varför byggs inte fler som dessa i Stockholm? http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Hallands-lan/travet-halmstad/

Bevis på att det GÅR att bygga billigt.
Citera
2017-03-10, 22:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Varför byggs inte fler som dessa i Stockholm? http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Hallands-lan/travet-halmstad/

BoKlok bygger även i sthlmsområdet men det går såklart inte att matcha de där priserna. Marken är mycket dyrare här.
Citera
2017-03-10, 22:11
Medlem
brutalares avatar
Citat:
BoKlok bygger även i sthlmsområdet men det går såklart inte att matcha de där priserna. Marken är mycket dyrare här.
Jo jag vet att dom gör det, priserna är ju högre men fortfarande på en sådan nivå att alla som jobbar heltid ska kunna köpa en tvåa. Jag följer deras sida hela tiden men dom bygger väldigt lite i just Stockholm.
Citera
2017-03-11, 09:08
Medlem
slemhogs avatar
Priserna ökar på samma sätt i Norge senaste åren, 13% i landet och minst 7-8% i oslo området senaste 12 mån periode enligt ekonomipodden på vg.no jag lyssna på nu.

Beror prisökningarna på bruksvärdessystemet dom har där Kurt-sune? Du säger ju bruksvärdessystemet är orsaken till prisökningarna i Sverige....
Citera
2017-03-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Jag såg ingen info om byggnadskostnaden.

Verkar mer som att du tittar på produktionskostnaden. Där ingår mark också.

Och det är väl så att det är fler som vill bo i Stockholm och då blir marken dyrare där. Men det har inget att göra med byggnadskostnaden.

SCB redovisar byggnadskostnad för olika regioner i landet. Det är liten skillnad, men inget avgörande. Hantverkarna jobbar väl lite billigare på mindre orter än i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in