2017-03-10, 18:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Bibeln innehåller tusentals profetior varav dem flesta redan har gått i uppfyllelse.
Vad är kriterierna för "har gått i uppfyllelse"?
Citera
2017-03-10, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är kriterierna för "har gått i uppfyllelse"?

Att det har hänt givetvis. Och majoriteten av profetiorna i Bibeln har inträffat.
Citera
2017-03-10, 18:56
Medlem
Citat:
Det är bevisat och välkänt. Förvånad att du inte visste om det.
Det finns i stort inga andra profetior. Det finns profetior som gjorts av folk men de har bara haft rätt till viss del. Bibelns profetior är 100% riktiga - inga misstag. Det gör Bibelns profetior unika.
Koranen t.ex. innehåller inte en enda profetia.
Du verkar vara extra programmerad. Inger kritiskt tänkande alls?
Många av bibelns profetior är knappt profetior, då dom inte anger exakt vad som ska hända och när. Självklart så slår vaga "profetior" in. Lite mer kan man kräva av en Gud.
Citera
2017-03-10, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du verkar vara extra programmerad. Inger kritiskt tänkande alls?
Många av bibelns profetior är knappt profetior, då dom inte anger exakt vad som ska hända och när. Självklart så slår vaga "profetior" in. Lite mer kan man kräva av en Gud.

Fel. Bibelns profetior är allt annat än vaga - om du läser dem i sin kontext och inte bara enskilda verser så förstår du.

Ta den här till exempel:
Mighty Babylon, 196 miles square, was enclosed not only by a moat, but also by a double wall 330 feet high, each part 90 feet thick. It was said by unanimous popular opinion to be indestructible, yet two Bible prophets declared its doom. These prophets further claimed that the ruins would be avoided by travelers, that the city would never again be inhabited, and that its stones would not even be moved for use as building material (Isaiah 13:17-22 and Jeremiah 51:26, 43). Their description is, in fact, the well-documented history of the famous citadel.

(Probability of chance fulfillment = 1 in 109.)

Det står även att Egypten aldrig någonsin skulle bli en stormakt igen. Du ser hur det ser ut idag...
Citera
2017-03-10, 19:02
Medlem
Citat:
Fel. Bibelns profetior är allt annat än vaga - om du läser dem i sin kontext och inte bara enskilda verser så förstår du.

Ta den här till exempel:
Mighty Babylon, 196 miles square, was enclosed not only by a moat, but also by a double wall 330 feet high, each part 90 feet thick. It was said by unanimous popular opinion to be indestructible, yet two Bible prophets declared its doom. These prophets further claimed that the ruins would be avoided by travelers, that the city would never again be inhabited, and that its stones would not even be moved for use as building material (Isaiah 13:17-22 and Jeremiah 51:26, 43). Their description is, in fact, the well-documented history of the famous citadel.

(Probability of chance fulfillment = 1 in 109.)

Det står även att Egypten aldrig någonsin skulle bli en stormakt igen. Du ser hur det ser ut idag...
Oj, är "aldrig någonsin" redan förbi? Hur räknar du tid?

Ja, sådana profetior kan även jag göra. Jag spår att det kommer att vara översvämningar i framtiden. Och svält.
Citera
2017-03-10, 19:04
Bannlyst
[quote=kiss74|60125646]
Citat:
Enligt dig är nog alla korkad. Fast det säger mer om dig och din tro.

Nej verkligen inte. Men du är envis för att du inte verkar vilja att Gud ska existera. Du är så att säga inte direkt opartisk i denna diskussion. Guds existens är bevisad och sanningen finns där om man vill ha den. Det är liksom inte svårt direkt att hitta den om man verkligen vill. Du skulle inte vilja tro på Gud om han så stod framför dig och sa hej. Jag dömer dig inte för det, men det finns en anledning till varför du är så otroligt aktiv här i religionsforumet. Du vet naturligtvis också att det finns en Gud. Det är liksom inprogrammerat i ditt hjärta sedan födseln. Lika naturligt som att du vet att du måste dricka vatten när du är törstig.
Citera
2017-03-10, 19:07
Bannlyst
Citat:
Oj, är "aldrig någonsin" redan förbi? Hur räknar du tid?

Ja, sådana profetior kan även jag göra. Jag spår att det kommer att vara översvämningar i framtiden. Och svält.

The exact location and construction sequence of Jerusalem's nine suburbs was predicted by Jeremiah about 2600 years ago. He referred to the time of this building project as "the last days," that is, the time period of Israel's second rebirth as a nation in the land of Palestine (Jeremiah 31:38-40). This rebirth became history in 1948, and the construction of the nine suburbs has gone forward precisely in the locations and in the sequence predicted.

Japp. Jag är helt säker på att Egypten aldrig någonsin kommer att bli en stormakt igen. Det är häpnadsväckande att göra en sådan profetia med tanke på hur mäktigt Egypten faktiskt var. Det är som att någon skulle dyka upp imorgon och förutspå Amerikas fall och ange datum, och sedan säga att det aldrig någonsin skulle bli mäktigt igen. Nu har flera tusen år passerat så... Man får väl anta att profetian stämmer.

Också intressant hur liten folkgrupp judarna är. Rom, Babylon, Nazistiska Tyskland, etc. har fallit, men judarna består. Precis som profetiorna sa.
Citera
2017-03-10, 19:09
Medlem
[quote=Augenblick|60125696]
Citat:

Nej verkligen inte. Men du är envis för att du inte verkar vilja att Gud ska existera. Du är så att säga inte direkt opartisk i denna diskussion. Guds existens är bevisad och sanningen finns där om man vill ha den. Det är liksom inte svårt direkt att hitta den om man verkligen vill. Du skulle inte vilja tro på Gud om han så stod framför dig och sa hej. Jag dömer dig inte för det, men det finns en anledning till varför du är så otroligt aktiv här i religionsforumet. Du vet naturligtvis också att det finns en Gud. Det är liksom inprogrammerat i ditt hjärta sedan födseln. Lika naturligt som att du vet att du måste dricka vatten när du är törstig.
Vad jag vill är irrelevant. Jag vill inte att cancer ska finnas, men det hjälper inte. Det finns ändå.
Men du har rätt, jag vill inte att bibelns Gud ska finnas, då jag är emot en mördande, dömande, tankepolis.
Citera
2017-03-10, 19:11
Medlem
Citat:
The exact location and construction sequence of Jerusalem's nine suburbs was predicted by Jeremiah about 2600 years ago. He referred to the time of this building project as "the last days," that is, the time period of Israel's second rebirth as a nation in the land of Palestine (Jeremiah 31:38-40). This rebirth became history in 1948, and the construction of the nine suburbs has gone forward precisely in the locations and in the sequence predicted.

Japp. Jag är helt säker på att Egypten aldrig någonsin kommer att bli en stormakt igen. Det är häpnadsväckande att göra en sådan profetia med tanke på hur mäktigt Egypten faktiskt var. Det är som att någon skulle dyka upp imorgon och förutspå Amerikas fall och ange datum, och sedan säga att det aldrig någonsin skulle bli mäktigt igen. Nu har flera tusen år passerat så... Man får väl anta att profetian stämmer.

Också intressant hur liten folkgrupp judarna är. Rom, Babylon, Nazistiska Tyskland, etc. har fallit, men judarna består. Precis som profetiorna sa.
Du tar alltså ut profetior i förskott. Ja, det är vanligt, så du behöver inte känna dig speciell.
Citera
2017-03-10, 19:28
Bannlyst
[quote=kiss74|60125877]
Citat:
Vad som står i bibeln är irrelevant för mig.
Barn är öven positiva till jultomten tills dom kommer upp i åren. Vad bevisar det? Hatar man tomten när man slutar tro på tomten?

Löjlig jämförelse. Du förstår nog vad jag menar. Barn är ärliga och rena och har inga problem med en Gud - Gud kan ju bara vara deras vän. Det är när man inte har ett rent samvete som man stör sig på att Gud finns.
Citera
2017-03-10, 19:33
Medlem
[quote=Augenblick|60125930]
Citat:

Löjlig jämförelse. Du förstår nog vad jag menar. Barn är ärliga och rena och har inga problem med en Gud - Gud kan ju bara vara deras vän. Det är när man inte har ett rent samvete som man stör sig på att Gud finns.
Ja, alla kan vara ett barns vän. Det finns barn som tror på Allah. Är det för att dom har rent samvete, alltså?
Och om du tänker efter, så kanske du förstår varför religioner tycker det är viktigt att få in barn i församlingarna. Om man inte kunde tro innan, säg 20 års ålder, så hade världen sett väldigt annorlunda ut, rent religiöst.
Citera
2017-03-10, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ok, så Adam och Evas förehavanden har ingen påverkan på resten av mänskligheten.
Fast nu är vi off topic.
Har du något bevis för Gud?

1. Jo, de överförde tendensen till synd, och därför är vi alla syndare.
2. Ja, det finstämda universum som dessutom inte (som man tidigare har trott) har existerat förevigt, utan att det haft en begynnelse. Världen är inte kaotisk, som den borde ha varit om allt kom till av en slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in