2017-03-10, 14:22
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Skulle nog påstå att Helmer alltid varit mer eller mindre galen både med eller utan sprit i kroppen. Mer galen med sprit så klart, men alltid galen.
Låt gå för att han levt i stort sett hela sitt långa liv som kriminell, men fram till första morddomen 1988 hade den då 60-årige Ljus ägnat sig åt en helt annan typ av brottslighet. Att så plötsligt gå från olovlig jakt och hembränning till så pass grova våldsbrott som Ljus gjorde, tyder nog på att något slagit rejäl "slint"?
Citera
2017-03-10, 14:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Låt gå för att han levt i stort sett hela sitt långa liv som kriminell, men fram till första morddomen 1988 hade den då 60-årige Ljus ägnat sig åt en helt annan typ av brottslighet. Att så plötsligt gå från olovlig jakt och hembränning till så pass grova våldsbrott som Ljus gjorde, tyder nog på att något slagit rejäl "slint"?
Nja, han var rejält våldsam långt innan det. Att det blev mord just då berodde nog mer på slumpen, han hade (har?) kunnat gjort det långt tidigare.
Senast redigerad av Brain Damage 2017-03-10 kl. 14:40.
Citera
2017-03-10, 14:44
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Nja, han var rejält våldsam långt innan det. Att det blev mord just då berodde nog mer på slumpen, han hade (har?) kunnat gjort det långt tidigare.
Jag visste ej att Ljus visat prov på våldstendenser tidigare. Har du mer information?
Citera
2017-03-10, 15:02
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Jag visste ej att Ljus visat prov på våldstendenser tidigare. Har du mer information?
12-15 år innan mordet såg jag honom puckla på en snubbe på ett sätt som i dag nog skulle dömas som grov misshandel. Att det inte gick längre då berodde bara på att folk gick in och bröt. Han har 0 impulskontroll.
Citera
2017-03-10, 15:06
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
12-15 år innan mordet såg jag honom puckla på en snubbe på ett sätt som i dag nog skulle dömas som grov misshandel. Att det inte gick längre då berodde bara på att folk gick in och bröt. Han har 0 impulskontroll.
Intressant. Tack för denna information. Då gick Helmer kanske inte från 0 till 100 den där dagen 1988, som jag förut trott.
Citera
2017-03-10, 15:13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Enligt denna hemsida om Delsbo socken, http://dellenportalen.se/orter/delsbo-1900-talet/, kallades Ljus offer 1988 för "Bergsjö-Edvard". I januari 1988 avlider en Edvard Olsson, f. i Bergsjö 1919. Vet du, Brain Damage, om detta är "rätt" man?
Citera
2017-03-10, 15:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Intressant. Tack för denna information. Då gick Helmer kanske inte från 0 till 100 den där dagen 1988, som jag förut trott.
Absolut inte, potentialen fanns där långt tidigare. Sprit var ju inblandat även den gång jag såg men grundproblemet var bristande impulskontroll och säkert total avsaknad av empati.

Jag var barn då och han sågs som en kuf man hörde berätts roliga anekdoter om men han var ingen man, barn som vuxen, ville vara nära en fredagskväll...
Citera
2017-03-10, 15:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Enligt denna hemsida om Delsbo socken, http://dellenportalen.se/orter/delsbo-1900-talet/, kallades Ljus offer 1988 för "Bergsjö-Edvard". I januari 1988 avlider en Edvard Olsson, f. i Bergsjö 1919. Vet du, Brain Damage, om detta är "rätt" man?
Vet ej.
Citera
2017-03-10, 15:19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Vet ej.
Den andra mannen han tog livet av 1999 hette också Olsson i efternamn så det vore ett sammanträffande.
Citera
2017-03-10, 16:22
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Den andra mannen han tog livet av 1999 hette också Olsson i efternamn så det vore ett sammanträffande.
Är öht inte insatt i offrens ev släktband.
Citera
2017-03-10, 16:26
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Är öht inte insatt i offrens ev släktband.
Jag tror ej att offren är släkt. Tyckte bara det var litet märkligt att båda mordoffren hade samma efternamn, om än ett mycket vanligt sådant.
Citera
2017-03-10, 17:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Om du läser de tidiga inläggen i tråden, ex (FB) Tråden om dubbelmördaren Helmer Ljus, så inser du att det inte var någon trevlig prick det där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in