2016-10-20, 09:42
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Testa att ladda upp på minfil, den funkar alltid. https://minfil.org/
Ja, den verkar funka bättre: https://minfil.org/e949p1b0b4/GHRO1716_16omvandling.pdf
Citera
2016-10-20, 20:52
Medlem
Varför sitter han just på Saltvik?

Har han barn?
Citera
2016-10-20, 21:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ljus har det bättre inom kriminalvården.

Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Finns misstankar om att han var skyldig i ett mord redan på 60 talet .Han klarade sig undan den gången dock.

Skulle detta stämma så är Ljus med andra ord en seriemördare.

Han har det bättre inom kriminalvården än om han skulle komma ut till ett boende av något slag.
Citera
2016-10-20, 21:34
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Herr Ljus var relativt ofta med i kvällstidningarna förr om åren. Det skrevs artiklar med humoristisk underton där Ljus framställdes som en verklig Åsa-Nisse. Man skickade ut korrar som skulle rapportera från rättegångarna som rörde mindre allvarliga brott såsom hembränning. Detta pågick under många år. Man fick intryck av att Ljus och kvällstidningarna var Du och Bror med varandra, att han var tidningarnas "comic relief". Dessa skojfriska artiklar och "Hallå där..."-intervjuer slutade tvärt efter första morddomen 1988.
Citera
2016-10-20, 22:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter från Ljusdal.

Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Varför sitter han just på Saltvik?

Har han barn?

Jag har fått berättat för mig av en person hemmahörande i Ljusdal att herr Ljus varken har varit gift eller har några barn.
Citera
2016-12-30, 15:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat ur intervju med Helmer Ljus i Aftonbladet 1984-11-09:

Citat:
...
-Skulle jag vara hembrännare och tjuvjägare? Nej, polis och åklagare tar fel igen.
Snart blir det ting mot Helmer - för 60:e gången.
...
-Jag har bara varit skyldig en gång, säger Helmer. Det var när jag ordnade muckarskiva för malajer och befäl på I 5 i Östersund 1951. Då hade jag och en kompis kokat 80-procentigt. En fanjunkare fick av misstag smaka på det hembrända. Han blev oregerlig och pratade bredvid mun för högre befäl.
Den gången erkände Helmer Ljus omedelbart.
-Det var ju så många inblandade, säger han med en blinkning och häller upp dagens första snaps.
...
Helmer var inte mer än tonåring när han första gången fick kontakt med länsman.
Den gången handlade det om olaga vapeninnehav.
-Jag hade byggt ett eget gevär och sågat av pipan. Länsman trodde jag skulle tjuvjaga med geväret.
Sedan dess har det blivit åtal efter åtal. För det mesta har det handlat om tjuvjakt eller hembränning.
-Men ännu är det ingen polis som sett mig vid en hembränningsapparat. Ändå dömer de mig.
...
Det är i skogskojan utanför Delsbo som Helmer Ljus gripits de flesta gångerna.
-Kanske blir det min sista rättegång, man börjar ju bli till åren. Så jag hoppas på mycket folk i rättssalen så det blir en värdig avslutning på karriären.

Följes upp med en ny intervju i Aftonbladet 1984-12-05:

Citat:
...
Du nekade som vanligt till åklagarens anklagelser om hembränning?
-Tacka för det, jag är ju oskyldig. Lika oskyldig som jag alltid varit. Utom den där enda gången på muckarskivan i Östersund.
Rapporterna från Hudiksvall talar om en fullsatt rättssal?
-Åja, nog kom det folk som ville lyssna. Den enda som inte kom var min egen advokat. Men det gick lika bra utan.
...
Vad säger du om domen, 40 dagsböter ā 25 kronor?
-Blev jag dömd? Det var det djävligaste. Jag hann inte vänta på domslutet utan var tvungen att åka hem. Skriv att Helmer Ljus i Delsbo ska överklaga. Här har begåtts ett justitiemord.
Du börjar ju bli till åren, var det här din sista rättegång?
-Hänger det bara på mig så får det vara bra. Men man vet ju aldrig vad polis och åklagare hittar på.
...

Fotografi på Helmer Ljus utanför tinget i Delsbo, 1970: https://minfil.org/S2B4rdbbb2/delsbo.png
Fotografi på Helmer Ljus, 1984: https://minfil.org/R3Bdr1b8b9/helmer.png
Citera
2016-12-30, 16:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på Helmer Ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Citat ur intervju med Helmer Ljus i Aftonbladet 1984-11-09:

Följes upp med en ny intervju i Aftonbladet 1984-12-05:

Fotografi på Helmer Ljus utanför tinget i Delsbo, 1970: https://minfil.org/S2B4rdbbb2/delsbo.png
Fotografi på Helmer Ljus, 1984: https://minfil.org/R3Bdr1b8b9/helmer.png

Stort tack till bl. a. länkarna där man kan se hur den "jovialiske" Helmer Ljus såg ut 1970 och 1984. Har faktiskt aldrig sett honom på foto tidigare.

En intressant person farbror Ljus. Här har vi en person som verkligen debuterade sent i livet med att bli mördare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-30 kl. 16:14.
Citera
2016-12-30, 16:25
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack till länkarna där man kunde få se den "jovialiske" Helmer Ljus hur han såg ut 1970 och 1984. Har faktiskt aldrig sett honom på foto tidigare.

En intressant person farbror Ljus. Här har vi en person som verkligen debuterade sent i livet med att bli mördare.
Helmer Ljus fick "äran" att bli den sista att dömas i det gamla tingshuset i Delsbo, innan verksamheten förflyttades 1970.

Ärendet 1970 gällde som brukligt hembränning. En mörk kväll fick polisen i Hudiksvall in ett anonymt tips om bråk och skottlossning. Två polisbilar med totalt åtta man i kravallutrustning omringade den stuga i Delsbo dit man hade lokaliserat tumultet.
Polisen stormade stugan och fann Helmer Ljus tillsammans med en kamrat framför hembränningsapparaten på full kok.
Ljus var förstås oskyldig, enligt egen utsago. Han hade varit nere vid sjön för att titta till sin fars eka, och där stod hembränningsapparaten och kokade. Bara minuter senare dök polisen upp. Det rörde sig alltså om att vara på fel plats vid fel tillfälle. Detta argument köpte dock varken polis eller de vid tinget i Delsbo. Vid följande rättegång tog sig en kamrat på rollen som Helmers försvarsadvokat. Det slutade med att den allt för berusade advokaten fick visas ur rättssalen för att sedan låsas in på en LTO.
Rättegången pågick i totalt tio timmar och både tilltalad, vittnen och åhörare flabbade oavbrutet. När domaren till slut frågade om det intagits starka drycker medgav Ljus att han tagit "tre matsupar" till lunch.
Domen blev slutligen två månaders fängelse. Ljus kommentar den gången:
-Spelar ingen roll. Jag satt ju två månader i vintras också. Men dom kommer aldrig att få mig att erkänna att jag kokat brännvin. Det har jag inte gjort på 20 år!

Källa: Aftonbladet - "Publiken tjöt av skratt och snuset låg i drivor då Helmer dömdes på sista Delsbotinget" 1970-11-26
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-12-30 kl. 16:29.
Citera
2017-03-09, 23:45
Medlem
emotion-lotions avatar
Skitgubben försöker att komma ut igen.

Vore intressant att kika på olösta mord och försvinnanden i hans närhet långt bak i tiden.

Han har något sjukt i blicken.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/van-till-livstidsdomde-helmer-ljus-ber-om-nad-skulle-ge-en-vardig-alderdom
Citera
2017-03-10, 00:08
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotion-lotion
Skitgubben försöker att komma ut igen.

Vore intressant att kika på olösta mord och försvinnanden i hans närhet långt bak i tiden.

Han har något sjukt i blicken.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/van-till-livstidsdomde-helmer-ljus-ber-om-nad-skulle-ge-en-vardig-alderdom
Herr Ljus är ett av många levande exempel på hur farligt alkohol kan vara. Nu har jag ej läst läkares utlåtande om just Ljus, men många liknande fall där alkohol orsakat hjärnskador. Dessa skador kan förvandla sköra och ängsliga personer till kallhamrade våldsmän och lustmördare.
Citera
2017-03-10, 13:49
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Herr Ljus är ett av många levande exempel på hur farligt alkohol kan vara. Nu har jag ej läst läkares utlåtande om just Ljus, men många liknande fall där alkohol orsakat hjärnskador. Dessa skador kan förvandla sköra och ängsliga personer till kallhamrade våldsmän och lustmördare.

Its a hell of a drug!
Citera
2017-03-10, 14:16
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Skulle nog påstå att Helmer alltid varit mer eller mindre galen både med eller utan sprit i kroppen. Mer galen med sprit så klart, men alltid galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in