Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Stort tack till länkarna där man kunde få se den "jovialiske" Helmer Ljus hur han såg ut 1970 och 1984. Har faktiskt aldrig sett honom på foto tidigare.
En intressant person farbror Ljus. Här har vi en person som verkligen debuterade sent i livet med att bli mördare.
Helmer Ljus fick "äran" att bli den sista att dömas i det gamla tingshuset i Delsbo, innan verksamheten förflyttades 1970.
Ärendet 1970 gällde som brukligt hembränning. En mörk kväll fick polisen i Hudiksvall in ett anonymt tips om bråk och skottlossning. Två polisbilar med totalt åtta man i kravallutrustning omringade den stuga i Delsbo dit man hade lokaliserat tumultet.
Polisen stormade stugan och fann Helmer Ljus tillsammans med en kamrat framför hembränningsapparaten på full kok.
Ljus var förstås oskyldig, enligt egen utsago. Han hade varit nere vid sjön för att titta till sin fars eka, och där stod hembränningsapparaten och kokade. Bara minuter senare dök polisen upp. Det rörde sig alltså om att vara på fel plats vid fel tillfälle. Detta argument köpte dock varken polis eller de vid tinget i Delsbo. Vid följande rättegång tog sig en kamrat på rollen som Helmers försvarsadvokat. Det slutade med att den allt för berusade advokaten fick visas ur rättssalen för att sedan låsas in på en LTO.
Rättegången pågick i totalt tio timmar och både tilltalad, vittnen och åhörare flabbade oavbrutet. När domaren till slut frågade om det intagits starka drycker medgav Ljus att han tagit "tre matsupar" till lunch.
Domen blev slutligen två månaders fängelse. Ljus kommentar den gången:
-Spelar ingen roll. Jag satt ju två månader i vintras också. Men dom kommer aldrig att få mig att erkänna att jag kokat brännvin. Det har jag inte gjort på 20 år!
Källa: Aftonbladet - "Publiken tjöt av skratt och snuset låg i drivor då Helmer dömdes på sista Delsbotinget" 1970-11-26