2017-03-10, 13:54
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast alla 10 kan ju dragit fel slutsats. Det behöver inte vara Gud som gjorde att det blixtrade, det kan finnas andra förklaringar.

Exakt..!

Vissa människor är lättpåverkade och hittar på saker eller vill att det ska vara så..

Det kan bara varje människa veta själv..

Jag försvarar inte ALLA som talar om Guds existens..
Citera
2017-03-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Svårt att besvara frågorna kortfattat men..

Ditt liv är redan förutbestämt..

Gud har inga regler eftersom du ska leva genom ditt nuvarande liv för att lära dig det du går igenom..

Gud har inte gett ut någon skrift..

Däremot "talar" Gud till alla människor, men alla kan inte tolka detta..
Ok, så Gud bryr sig inte om jag tror eller ej?
Vad är det jag ska lära mig, och varför?
Citera
2017-03-10, 14:03
Medlem
Citat:
Exakt..!

Vissa människor är lättpåverkade och hittar på saker eller vill att det ska vara så..

Det kan bara varje människa veta själv..

Jag försvarar inte ALLA som talar om Guds existens..
Då utgår jag från att alla dragit fel slutsats om Gud!
Citera
2017-03-10, 14:08
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Då utgår jag från att alla dragit fel slutsats om Gud!

Du får utgå från vad du vill..

Det här är ingen tävling om Guds vara eller inte..

Du är en ung själ och har många liv kvar att leva innan du blir tillräckligt upplyst..

Det är inget konstigt utan precis som det ska vara..

Du kan titta genom alla mina tidigare inlägg om du vill veta mer om det..

Jag kan inte svara alla på samma frågor om igen..

Gör som du vill..
Citera
2017-03-10, 14:10
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Ok, så Gud bryr sig inte om jag tror eller ej?
Vad är det jag ska lära mig, och varför?

Som sagt ditt liv är redan förutbestämt..

Om du inte vet mer nu så är det inte dags för dig än att komma vidare i din själsliga vandring och utveckling..

Men din nyfikenhet är ett tecken på att du är på början av din resa..
Citera
2017-03-10, 14:16
Medlem
Citat:
Som sagt ditt liv är redan förutbestämt..

Om du inte vet mer nu så är det inte dags för dig än att komma vidare i din själsliga vandring och utveckling..

Men din nyfikenhet är ett tecken på att du är på början av din resa..
Fast jag är inte så nyfiken att jag hittar på svar. Och känsloargument är inte bra när man ska bevisa något existens. Men om Gud bara är en känsla, så kanske det fungerar. Men då är Gud inte så viktig, då jag klarar mig utan den känslan.
Citera
2017-03-10, 17:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Bibeln skrevs för 3500 år sedan (GT) och NT skrevs för 2000 år sedan. Tror du att folket som levde då hade begripit om texten tog med ord som celler, dna och stuff?
Det borde ju vara en enkel sak för gud att fixa, om gud nu ligger bakom bibeln och har skapat de som läser den. Som det är nu verkar det precis som att det som står i bibeln stämmer överens med förväntad kunskap hos de som levde när bibeln skrevs.
Citera
2017-03-10, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det borde ju vara en enkel sak för gud att fixa, om gud nu ligger bakom bibeln och har skapat de som läser den. Som det är nu verkar det precis som att det som står i bibeln stämmer överens med förväntad kunskap hos de som levde när bibeln skrevs.

Verkligen inte. Tusentals profetior har redan gått i uppfyllelse. Det finns mycket vetenskap i Bibeln. Jag kan rekommendera om att du tittar på Hugh Ross föreläsningar på youtube, efter det kommer du inte utesluta att det finns en Gud, vem han än må vara. Dessutom påstår inte jag att Gud har skrivit Bibeln på det sätt som jag skriver det här inlägget. Det är snarare författare, poeter och profeter som inspirerats av Gud och sanningarna i naturen, och skrivit ner Guds karaktär, hans vilja, vad han älskar och vad han hatar, osv. Därmed är det "Guds ord" för det är sanningar, särskilt det som handlar om vad som är rätt och fel, gott och ont osv.

Att Bibeln liknar andra antika verk vad beträffar vetenskap och teorier stämmer verkligen inte. Bibeln är unik - verkligen unik, och den liknar ingen annan bok. Men återigen, titta på Hugh Ross och han förklarar i sina föreläsningar varför just han började att tro på Bibeln (han växte upp sekulariserad) och det är intressant även om man inte tror på Bibeln som Guds ord. Att Bibeln är en samling av teorier som florerade på den tiden är en myt och en lögn.
Senast redigerad av Augenblick 2017-03-10 kl. 18:02.
Citera
2017-03-10, 18:26
Medlem
Citat:
Verkligen inte. Tusentals profetior har redan gått i uppfyllelse. Det finns mycket vetenskap i Bibeln. Jag kan rekommendera om att du tittar på Hugh Ross föreläsningar på youtube, efter det kommer du inte utesluta att det finns en Gud, vem han än må vara. Dessutom påstår inte jag att Gud har skrivit Bibeln på det sätt som jag skriver det här inlägget. Det är snarare författare, poeter och profeter som inspirerats av Gud och sanningarna i naturen, och skrivit ner Guds karaktär, hans vilja, vad han älskar och vad han hatar, osv. Därmed är det "Guds ord" för det är sanningar, särskilt det som handlar om vad som är rätt och fel, gott och ont osv.

Att Bibeln liknar andra antika verk vad beträffar vetenskap och teorier stämmer verkligen inte. Bibeln är unik - verkligen unik, och den liknar ingen annan bok. Men återigen, titta på Hugh Ross och han förklarar i sina föreläsningar varför just han började att tro på Bibeln (han växte upp sekulariserad) och det är intressant även om man inte tror på Bibeln som Guds ord. Att Bibeln är en samling av teorier som florerade på den tiden är en myt och en lögn.
Tusentals profetior???
Citera
2017-03-10, 18:29
Bannlyst
Citat:
Tusentals profetior???

Bibeln innehåller tusentals profetior varav dem flesta redan har gått i uppfyllelse.

http://www.reasons.org/articles/articles/fulfilled-prophecy-evidence-for-the-reliability-of-the-bible

Citat:
Unique among all books ever written, the Bible accurately foretells specific events-in detail-many years, sometimes centuries, before they occur. Approximately 2,500 prophecies appear in the pages of the Bible, about 2,000 of which already have been fulfilled to the letter—no errors.
Citera
2017-03-10, 18:34
Medlem
Citat:
Bibeln innehåller tusentals profetior varav dem flesta redan har gått i uppfyllelse.

http://www.reasons.org/articles/articles/fulfilled-prophecy-evidence-for-the-reliability-of-the-bible
Är detta något som kan bevisas? Varför har i så fall ingen lyckats med det hittills?
Tror du på andra profetior, eller bara bibelns ?
Citera
2017-03-10, 18:38
Bannlyst
Citat:
Är detta något som kan bevisas? Varför har i så fall ingen lyckats med det hittills?
Tror du på andra profetior, eller bara bibelns ?

Det är bevisat och välkänt. Förvånad att du inte visste om det.
Det finns i stort inga andra profetior. Det finns profetior som gjorts av folk men de har bara haft rätt till viss del. Bibelns profetior är 100% riktiga - inga misstag. Det gör Bibelns profetior unika.
Koranen t.ex. innehåller inte en enda profetia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in