Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Det borde ju vara en enkel sak för gud att fixa, om gud nu ligger bakom bibeln och har skapat de som läser den. Som det är nu verkar det precis som att det som står i bibeln stämmer överens med förväntad kunskap hos de som levde när bibeln skrevs.
Verkligen inte. Tusentals profetior har redan gått i uppfyllelse. Det finns mycket vetenskap i Bibeln. Jag kan rekommendera om att du tittar på Hugh Ross föreläsningar på youtube, efter det kommer du inte utesluta att det finns en Gud, vem han än må vara. Dessutom påstår inte jag att Gud har skrivit Bibeln på det sätt som jag skriver det här inlägget. Det är snarare författare, poeter och profeter som inspirerats av Gud och sanningarna i naturen, och skrivit ner Guds karaktär, hans vilja, vad han älskar och vad han hatar, osv. Därmed är det "Guds ord" för det är sanningar, särskilt det som handlar om vad som är rätt och fel, gott och ont osv.
Att Bibeln liknar andra antika verk vad beträffar vetenskap och teorier stämmer verkligen inte. Bibeln är unik - verkligen unik, och den liknar ingen annan bok. Men återigen, titta på Hugh Ross och han förklarar i sina föreläsningar varför just han började att tro på Bibeln (han växte upp sekulariserad) och det är intressant även om man inte tror på Bibeln som Guds ord. Att Bibeln är en samling av teorier som florerade på den tiden är en myt och en lögn.