2017-03-02, 14:53
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast det bevisar ju bara att folk har trott på gudar, haft liknande tankar och känslor. Det bevisar inte att dom känslorna är en Gud. Du bevisar bara gudstro, och jag tror de flesta är överens om att gudstro existerar.
Varför kan vi då inte vara överens om att den yttersta enande kraft vi menar som Gud för hela mänskligheten utan undantag ska få lov att existera?
Citera
2017-03-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Varför kan vi då inte vara överens om att den yttersta enande kraft vi menar som Gud för hela mänskligheten utan undantag ska få lov att existera?
Den får lov att existera, men jag tror inte på saker utan god anledning.
Inte ens dom som tror på Gud är överens. Det finns tusentals variationer, så att säga att alla gudstroende delar samma känsla är fel.
Citera
2017-03-02, 15:14
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Inte ens dom som tror på Gud är överens. Det finns tusentals variationer, så att säga att alla gudstroende delar samma känsla är fel.
De förebilder jag här inte längre får lov att nämna har visat vilken gemensam innebörd man kunnat ge Gud och sedan kunnat få överväldigande effekt av.
Citera
2017-03-02, 15:18
Medlem
Citat:
De förebilder jag här inte längre får lov att nämna har visat vilken gemensam innebörd man kunnat ge Gud och sedan kunnat få överväldigande effekt av.
Även om dom nämner det, så verkar det inte stämma med verkligheten. Det enda som verkar stämma är att en massa människor trott på gud/gudar genom tiderna. Oftast för att förklara saker dom inte förstått, eller för att få hjälp med något. Men det bevisar ju ingenting som har med trådämnet att göra.
Citera
2017-03-02, 19:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilken är denna "överväldigande effekt"?
Hur härleder du det till gud?
Citera
2017-03-09, 03:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det är inte bara att kalla det Gud. Många av dessa människor tror på olika gudar, flera tusentals faktiskt. Hur många gudar bevisar detta samband du talar om?

Från inlägg # :

23841.
Citat:
Gudseffekten kan upplevas med vilken gud som helst i vilket slutet sällskap eller kultur som helst och har så gjort i alla tider som jag påpekade från början. Gud med stort G innebär en öppet förklarad, väl beprövad och utbredd föreställning om en och samma intelligenta kraft tillgänglig för vem som helst med öppet sinne och utan kunskapsmässiga blockeringar.

När har subjektiva "effekter" blivit bevis? I så fall: Hur?

23844.
Citat:
Jag litar på vad majoriteten öppet självtänkande människor dragit för slutsatser liknande mina.

Argumentum ad populum.

a/ Vilka kriterier har du för skapandet av en sån majoritets-kategori? Den gemensama nämnaren att 'gud' definieras som ofalsifierbar?

Ett mycket svagt induktivt argument.

b/ Vad menar du med "liknande slutsatser"? En god-of-gaps från det gemensama underlaget av ofalsifierbarhet?

Citat:
Vad skolfascister ägnar sig åt under deviserna "kunskap är makt" , "makt är rätt" och "ändamålet helgar medlen" ser jag som den dagens pandemi jag hållit mig immun mot men beklagar er som så uppenbart drabbats.

Förtydliga och belägga gärna din (från nutidig, västliga, akademisk) alternativa metafysik på lämpliga tråder. Iövrigt rör denna tråd sig om att bevisa 'guds' existens (inte att motbevisa den), så ta du din egen bevisbörda för detta.

23847.
Citat:
Resultatet av att söka en gemensam innebörd i gudseffekten oavsett religion eller nation och kunna kalla denna för Gud visade sig som den mest hållbara fredliga lösning en för tillfället krigstrött värld

Detta är en upprepning av dina tidigare försök på att röra till bevisförings-konceptet med hjälp av bl.a. induktiva argument och argumentationsfelen argumentum ad populum och argument from ignorance.

23851.
Citat:
]Ingen har hittills kunnat göra några sakliga invändningar mot detta.

Lär dig om bevisbörda-fördelning istället för att använda arguments from ignorance.

Citat:
Vad är det som stöter dig bortsett från vad du tror om mig som person?

Din förvrängde logik.

23861.
Citat:
Ateisters föreställning om Gud eller en gud finns självklart inte och därmed heller ingen upplevelse av kraft hos ateister som kunnat övergå någons förstånd.

Trams. Ateister kan mycket väl relatera till t.ex. DITT postulerande.

Citat:
När människors tankespiraler rätats ut i samma yttersta riktning kan en slags direktöverföring ske kan man så lätt tänka sig. Gud är då det yttersta vi kan föreställa oss.

Aaah, telepatisk argumentum ad populum. Du har nått svammel-nivån nu.

24865.
Citat:
Med dagens utbredda människofientliga gudsuppfattning blir det livsfarligt att tro. Det håller jag med om. Men om vetandet skall bestämmas av samma anonyma i hemlighet utsedda elit som akademiska världen påtvingar oss också i antitro så lär den skapande och kulturellt ekonomiskt producerande halvan av befolkningen tappa lusten och inte kunna komma på något nytt att leva för.

Lär dig inte bara elementär logik som den användas i nutidig, västlig akademisk metafysik. Ta också en titt på epistemologi.

Citat:
Tron är viktigare än vetandet vad målet än gäller.

Visst. Men denna tråd rör sig inte om att du skall vittna om din tro; den rör sig om att presentera bevis.

23868.
Citat:
Det fiffiga med den nya allmänt tillämpbara Gudstron befriad från religiösa dogmer så som mina förebilder kunnat visa är att med ödmjukt öppet sinne och ärlighet mot dig själv som människa i första hand så kommer kraften till dig när och i den grad du är mottaglig och verkligen behöver och förstår att ta ansvar för den.

Anser du detta vara bevis? I så fall i vilken beydelse av "bevis"?

23870.
Citat:
Min personliga föreställning och erfarenhet av Gud står inte på något sätt i motsats till det moderna uttolkare nu tror att man egentligen försökt förklara genom Bibeln fast dess nedtecknare, översättare och religiösa missbrukare inte själva fattat riktigt den ursprungliga idén bakom. Först med idéhistorisk och tvärvetenskaplig analys kommer man på bättre tankar.
Vad är det för övrigt för fel på känsloargument? Det är väl känslan som är den mest ursprungliga, sannaste och hållbaraste vi alla söker?

Jag upprepar min fråga ovan: Vad är det öht för typ av bevisförings-koncept du opererar med?

Du har ju kommit helt ut i semantik-akrobatiska krumbukter i din bevis-definition.

23875.
Citat:
Jag tror också på vetenskapen men inte att där ska finnas några övermänniskor som i inbördes beundran bestämmer vad som är teori och vad som är tro.

Som sagt: Presentera din alternativa metafysik på lämplig tråd.

23880.

Citat:
Din definition av Gud är bara en känsla/tanke. Vi skulle lika gärna kunna kalla det för Gammelsmurfen, eller hur?

Citat:
Nej det skulle bara ungarna förstå innebörden av. Det gäller att knyta an till den genom historien och över världen mest spridda tanken för jämbördig gemenskap också med ateister.

Nu har du cirklat tillbaka till dina ursprungliga argumentationsfel.

24882.
Citat:

P.g.a. att det är semantisk akrobatik att kalla en postulerat primary cause för 'gud'.
Citera
2017-03-10, 13:40
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Är Gud en känsla?

Gud är en energi och kraft..

Detta är inte ovanligt att ta in som känslor..
Citera
2017-03-10, 13:42
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Svarar känslan på böner?
Har känslan skapat universum?
Har känslan regler för hur man tar sig till efterlivet?

Du nämner allt i en bakvänd ordning..
Citera
2017-03-10, 13:44
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:

Alla människor tolkar GUDS kraft på olika sätt..

Det är inte märkligare än att 10 personer upplever en upplevelse på olika sätt..

Fast de var där samtidigt..
Citera
2017-03-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Gud är en energi och kraft..

Detta är inte ovanligt att ta in som känslor..
Så då är det ingen ide' att be till Gud?
Gud har heller inga regler han vill att man följer?
Gud har heller inte givit ut någon skrift?
Citera
2017-03-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Alla människor tolkar GUDS kraft på olika sätt..

Det är inte märkligare än att 10 personer upplever en upplevelse på olika sätt..

Fast de var där samtidigt..
Fast alla 10 kan ju dragit fel slutsats. Det behöver inte vara Gud som gjorde att det blixtrade, det kan finnas andra förklaringar.
Citera
2017-03-10, 13:53
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Så då är det ingen ide' att be till Gud?
Gud har heller inga regler han vill att man följer?
Gud har heller inte givit ut någon skrift?

Svårt att besvara frågorna kortfattat men..

Ditt liv är redan förutbestämt..

Gud har inga regler eftersom du ska leva genom ditt nuvarande liv för att lära dig det du går igenom..

Gud har inte gett ut någon skrift..

Däremot "talar" Gud till alla människor, men alla kan inte tolka detta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in