Citat:
Ursprungligen postat av
jeanclaudevandamme
Gud är
Allt som händer, händer av en orsak. Om det inte finns en tillräcklig orsak för att något skall hända så händer det inte. Detta är Gud.
Räcker inte. Tillräcklig orsak.. vad betyder tillräcklig orsak.
Orsak eller ingen orsak. När människan ber, finns ingen orsak att förvänta sig för mycket utifrån de bevis som hittills påvisar att i andra änden av din bön.. finns din egen fantasi, men vill du försöka omdefiniera ordet fantasi till ofantasi eller ickefantasi.. så har du ju den konstnärliga friheten att i konstnärligt artisteri, faktiskt författa precis vad du vill..
Det finns otroligt många samlade skrifter i världen, många av dessa är rent och skärt skönlitterära i sin ursprubgliga genre. Bibeln kan sannolikt ingå i genren skönlitteraturAmsaga/saga/ hörsägen, sägen, i drömvärlden.. kom -Freud i som en tapper riddare och gjorde vad han kunde, idag totalsågad in i sista knölen, dvs han lyckades aldrig med sitt skit/bajsorerande analanalyserande med synen människan är sitt anus . osv, osv-- det framgick tidigt att bibeln via uteslutningsmetod (enl skicklig expertis i linguistik inte minst) kan avfärdas som Faktabok, på så sätt.. kan abrahamitiske guden därför sakna definition mer än vad Barbarpappa-sagan... och alla de sagor av Elsa Beskow.. jaa 1000-tals till.
Tror inte sanskrit är särskilt fylligare trovärdig, men det är min inställning av vad jag ser hur trosyttringarna kan stämma med dels en gud som agerar.. dels han är god, han är honung.. han är rättvis och mest av allt, han finns. quite not
men... han kan komma att titta fram, någon dag.. men hittills.. illusion och ofta incestuös fantasi som avlats fram i rätt märkligt mysticistiska tankebanor.. de vill sällan sluta "bevisa hans ärofyllda existens, dvs .. han bör, fortfarande äga makt, vad jag frågar mig är enbart, av vilken anledning är det så viktigt, att "gud" har makten, är det för relationen som "kännarna" mår så åbra efter.. och hur var det nu med prislappen... nej precis.. tiga är guld.