2017-03-09, 00:36
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någon får rätta mig om jag uppfattat fel.

Pojkarna fanns på JMs hem för ensamkommande flyktingbarn i Arboga. Hemmet stängdes 2016-02-24 efter beslut av IVO. Pojkarna var då 15 respektive 16 år gamla (enligt personnummer).
Var dom hamnade då hemmet stängdes vet jag inte. Jag gissar att dom placerades i ett annat hem, som inte drevs av JM.
2016-06-16 skrev ekuriren om pojkarnas berättelse. Dom berättade att JM hotat dom med utvisning om dom inte hade sex med henne. Dom fick kläder och hygienartiklar av henne om dom hade sex med henne. Hon ska också ha bjudit pojkarna på alkohol.

Sex under hot är olagligt i Sverige. Sex tilltvingat av person i beroendeställning är olagligt.

"Enligt pojkarna har också andra personer i kvinnans närhet kommit till pojkarna och velat ha sex."

Pojkarna fanns inte på JMs hem då hon hade sex med dom. Pojkarna var 15 år eller äldre. Enligt JM var sexet ett resultat av att "tycke uppstått". JM berättade för åklagaren Anna Asklöf att pojkarna hittat på historien om att hon tvingat dom till sex för att kunna pressa henne på pengar. Åklagaren väljer att tro på JM och bestämmer sig för att inte åtala JM men att istället inleda en förundersökning där pojkarna utreds för utpressning.

Jag kan förstå att svensk lag och hur den tillämpas innebär att det är tillåtet att en person som driver hem för ensamkommande flyktingbarn har sex med barnen. Om bara barnen är över 15 och barnen inte finns på hemmet vid tillfället för sex, t.ex. därför att hemmet stängts eftersom det drevs utan tillstånd.

Om det är så borde en person med sådana vanor som JM haft, ändå förbjudas att driva hem för ensamkommande flyktingbarn eller på andra sätt ha hand om barn. Så verkar det inte vara.

Har det någon betydelse om det var svårt eller lätt för JM att få pojkarna till sängen?
Har det någon betydelse om en våldtagen flicka får orgasm under våldtäkten?
Kanske inte samma sak, men värt att tänka på IMO.

Enligt mitt rättsmedvetande handlade JM fel. Om det är ok enligt lagen så är det en lucka i lagen, IMO.
Oberoende av om pojkarna ler framför kameran eller inte.

http://www.ekuriren.se/nyheter/har-har-chefen-for-boendet-sex-med-flyktingpojkar-hotade-att-fa-oss-utvisade/

Jag har för mig att sexflyktingpojkarna först placerades på ett "familjehem" som godkänts och drevs av JMs andra företag i familjehemsbranschen, när flyktingHVB-Hemmet stängdes av IVO. Sedan klagade någon av dem till sin hemkommuns soc, och det var där hjulen började så sakta snurra.

Jag tror att pojkarna fortfarande bodde i något slags hem, som drevs av JM, när bilderna i Göteborg tas.

och för mig spelar det ingen roll, ingen myndighetsperson, sjukvårdspersonal, lärare, etc etc ska ha sex med sina klienter, inte ens före detta klienter!!!

Enligt mitt rättsmedvetande och enligt min moraluppfattning, borde hon absolut dömas för utnyttjande av person i beroendeställning!! På det allra vidrigaste sätt!! Pojkarna fick ju inte ens sina veckopengar från utbetalande Migrationsverket utan att JM ställde vissa äckliga krav!!
Citera
2017-03-09, 00:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostes
Håller med om att hela det här fallet handhållits fruktansvärt dåligt av flera olika myndigheter. Men jag skulle även vilja lyfta komplexiteten kring dessa HVB-hem.

För det första finns det olika typer av huvudmän eller "beställare". Migrationsverket naturligtvis, de tillhandahåller en form av "ankomst/transitläger" när de ensamkommande först anländer till Sverige. Dessa anläggningar drevs sannolikt av olika entreprenörer - i alla fall under den aktuella tidsperioden.

De flesta ensamkommande placeras dock relativt snabbt i en kommun och där ser förfarandet olika ut i olika kommuner.

Vissa kommuner väljer att driva HVB-hemmen själva genom att anställa personalen själv (inte sällan föredetta flyktingar med svenskt medborgarskap) och placera en socionom/socialsekreterare som platschef.

Andra kommuner väljer att köpa in tjänsten på entreprenad. De ska då pröva tillståndet och lämpligheten för företaget som vill drivs det. Här hade en kommun alltså kunnat tacka nej till JM & Co's erbjudande om att drivs HVB-hem.

Mer sannolikt är att det skett på följande vis: JM mfl skaffar en fastighet i E-tuna. De registrerar ett företag som ska bedriva HVB-verksamhet. Istället för att ta emot ensamkommande från E-tuna riktar man in sig på helt andra kommuner. Kommun X, Y och Z betalar gärna stora slantar för att slippa ha de ensamkommande på hemmaplan. De måste nämligen ge dem undervisning etcetera. I och med att de folkbokförs på en adress i E-Tuna, blir det E-tunas bekymmer att ordna fram skola, lärare, tolkar etc - dock mot den gängse interkommala ersättningen (som knappast förslår långt då nya lärare ska anställas och tolkar förmedlas). E-Tuna (och andra kommuner) har knappast någon möjlighet att påverka detta alls. De rika kommunerna kan köpa sig fria från sitt ansvar - nästan. De måste fortfarande följa upp hur det går för deras kommunplacerade barn på det privatdrivna HVB-hemmet. Det säger sig självt att denna uppföljning riskerar att skötas slentrianmässigt.

Och någonstans här ges alltså totalt olämpliga individer likt JM en möjlighet att bedriva HVB-verksamhet, trots att E-tuna säkerligen känner till hennes olämplighet. Under denna tidsperiod tror jag inte heller att kommunerna samverkade med någon form av "svartlistning" av företag och individer. Alla ville bara lösa det praktiska problem som flyktingarna innebar för statliga och kommunala tjänstemän runt om i riket.

Japp, alldeles för mycket makt på enskilda tjänstemän med absolut noll kunskap. Något vi som drabbats av socialtjänstens framfart har larmat om i många år. Nästan samma förhållanden gäller vid tvångsomhändertaganden av "vanliga" barn.

JM hade genom sitt yrke som socionom en massa kontakter med andra myndigheter, som därför litade blint på henne och hennes företag.

Poliserna m.fl. har säkert manipulerats av henne sedan länge.......för alla fosterbarn och flyktingpojkar anses ju LJUGA hela tiden......så jättelätt för JM att åberopa!
Citera
2017-03-09, 05:49
Medlem
Citat:
Leif GW: Mordmotivet är pengar i Arbogafallet

Citat:
Hon fick inte ut livförsäkringen efter mordet på sin make Aki Paasila.
Då började den 42-åriga Arbogakvinnan planera flera nya mord.
– Hon har nog ganska enkla ekonomiska motiv. Hade hon fått pengar efter maken hade säkert föräldrarna levt i dag, säger kriminologiprofessor Leif GW Persson.

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-mordmotivet-ar-pengar-i-arbogafallet/
Citera
2017-03-09, 06:57
Medlem
Honan6s avatar
Johannas girighet, lusta och sug på att "gå över lik" borde tagits på allvar av polisen och åklagarna.
Pinsamt jobbat av nämnda! Undrar vad de skyller på i de här fallen - brist på personalresurser under semesterperiod? Såå, vet andra kriminella att det är under sommaren brott lönar sig mest....

Om IF och asylpojkarna ändå hade tagits på allvar...Citat från reportaget i Eskilstuna-Kuriren 16 juni -16, då de sexutnyttjande pojkarna i desperation kontaktat tidningen efter att inte tagits på allvar av socialen och polisen:
"– Vi vill bara kunna slappna av och leva i lugn och ro. Men vi är rädda. Väldigt rädda, säger Omid och Tariq."
Citera
2017-03-09, 10:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Johannas girighet, lusta och sug på att "gå över lik" borde tagits på allvar av polisen och åklagarna.
Pinsamt jobbat av nämnda! Undrar vad de skyller på i de här fallen - brist på personalresurser under semesterperiod? Såå, vet andra kriminella att det är under sommaren brott lönar sig mest....

Om IF och asylpojkarna ändå hade tagits på allvar...Citat från reportaget i Eskilstuna-Kuriren 16 juni -16, då de sexutnyttjande pojkarna i desperation kontaktat tidningen efter att inte tagits på allvar av socialen och polisen:
"– Vi vill bara kunna slappna av och leva i lugn och ro. Men vi är rädda. Väldigt rädda, säger Omid och Tariq."

Jag håller med om att det finns anledning att titta på varför polis och åklagare har agerat som dom gjort.
Jag tycker också att det finns anledning att titta på varför Migrationsverket och sociala myndigheter agerat som dom gjort.
Många människor har råkat illa ut och stora summor pengar har spenderats.

Det "enkla" svaret från alla dom som vet att dom gjort ett dåligt jobb, är att det beror på att dom varit extremt överbelastade.
Då kommer den naturliga följdfrågan:
– Har dom rapporterat en ohållbar arbetssituation till sina överordnade? Hur har detta i så fall förts vidare till ytterst ansvariga politiker? Hur har dom agerat?

Gränskontrollen som beslutades i november 2015 reducerade antalet flyktingar som kom till Sverige. De officiella motiveringarna för gränskontroller som framfördes var bl.a.:
– Terrorhot (Bl.a. Stefan Löfvén)
– Migrationsverket är under extremt stort tryck (bl.a. Anders Ygeman)
– Vi måste ha ordning och reda vid våra gränser (Löfvén m.fl.)

Om jag minns rätt kom MR till Sverige i slutet av 2015 (november?).
Kanske kom han strax innan gränskontrollerna infördes?

Citera
2017-03-09, 10:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag håller med om att det finns anledning att titta på varför polis och åklagare har agerat som dom gjort.
Jag tycker också att det finns anledning att titta på varför Migrationsverket och sociala myndigheter agerat som dom gjort.
Många människor har råkat illa ut och stora summor pengar har spenderats.

Det "enkla" svaret från alla dom som vet att dom gjort ett dåligt jobb, är att det beror på att dom varit extremt överbelastade.
Då kommer den naturliga följdfrågan:
– Har dom rapporterat en ohållbar arbetssituation till sina överordnade? Hur har detta i så fall förts vidare till ytterst ansvariga politiker? Hur har dom agerat?

Gränskontrollen som beslutades i november 2015 reducerade antalet flyktingar som kom till Sverige. De officiella motiveringarna för gränskontroller som framfördes var bl.a.:
– Terrorhot (Bl.a. Stefan Löfvén)
– Migrationsverket är under extremt stort tryck (bl.a. Anders Ygeman)
– Vi måste ha ordning och reda vid våra gränser (Löfvén m.fl.)

Om jag minns rätt kom MR till Sverige i slutet av 2015 (november?).
Kanske kom han strax innan gränskontrollerna infördes?

Han uppges ha kommit på Luciadagen 2015. Fyllde sedan 18 år 8 januari 2016.
Vi hade i vart fall gränskontroller i november 2015 då jag skulle hem från en mässa med bil via bron.
Senast redigerad av Solglittret 2017-03-09 kl. 11:01.
Citera
2017-03-09, 11:00
Medlem
lasternassummas avatar
Åklagaren bekräftar: 42-åringen försökte beställa mord på maken
"Den 42-åriga Eskilstunakvinna som sitter häktad misstänkt för mord och mordförsök i Arboga i augusti förra året, frågade flera andra personer om de kunde tänka sig att mörda hennes make ett år tidigare."

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/aklagaren-bekraftar-42-aringen-forsokte-bestalla-mord-pa-maken/

Någon som är överraskad?

Citera
2017-03-09, 11:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han uppges ha kommit på Luciadagen 2015. Fyllde sedan 18 år 8 januari 2016.
Vi hade i vart fall gränskontroller i november 2015 då jag skulle hem från en mässa med bil via bron.

OK, något senare än jag trodde. Tack!

Eftersom han då inte var medborgare i EU-land, så innebär väl det att han ska ha visat pass vid gränspassagen?

Citera
2017-03-09, 11:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
OK, något senare än jag trodde. Tack!

Eftersom han då inte var medborgare i EU-land, så innebär väl det att han ska ha visat pass vid gränspassagen?

Han verkar inte haft något pass - eller godkända id-handlingar överhuvudtaget.
Han kunde ju inte få hindersprövningen beviljad av det skälet....
Citera
2017-03-09, 11:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Han verkar inte haft något pass - eller godkända id-handlingar överhuvudtaget.
Han kunde ju inte få hindersprövningen beviljad av det skälet....

MR hade avtjänat fängelsestraff i Iran och i Turkiet för våldsbrott som han begått innan han kom till Sverige.
Med tanke på att Görans liv och Ankis svåra skador kanske kunnat undvikas om MR inte släppts in i Sverige så undrar jag...

– Hur kom JM in i Sverige utan pass eller andra id-handlingar?

Jag trodde att "fritt insläpp" av alla terrorister, krigsförbrytare och brottslingar upphörde när id-kontroller infördes. Kanske har jag missförstått?

Kanske var det så att gränskontrollerna i praktiken infördes strax efter årsskiftet 2015/2016?

Citera
2017-03-09, 11:22
Medlem
Citat:
Åklagaren bekräftar: 42-åringen försökte beställa mord på maken
"Den 42-åriga Eskilstunakvinna som sitter häktad misstänkt för mord och mordförsök i Arboga i augusti förra året, frågade flera andra personer om de kunde tänka sig att mörda hennes make ett år tidigare."

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/aklagaren-bekraftar-42-aringen-forsokte-bestalla-mord-pa-maken/

Någon som är överraskad?

Intressant. De var inte gifta vid det tillfället men hade väl villan tillsammans?

Vad i hela friden fick Aki att gifta sig med henne? Barnen?
Citera
2017-03-09, 11:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Intressant. De var inte gifta vid det tillfället men hade väl villan tillsammans?

Vad i hela friden fick Aki att gifta sig med henne? Barnen?

Var hittade du tidsangivelsen för stämplingen?
Som jag förstår kan det ju ha varit efter giftermålet mellan Aki och JM, i början av december 2014.
Jag gissar att JM tänkte att Aki skulle dö efter att livförsäkringen tecknades, i januari 2015.

Frågan kvarstår: Varför gifte han sig med kvinnan som han var livrädd för?
Kanske trodde han att det var bra för barnen? I stället blev dom i praktiken föräldralösa...

Edit:
Jag såg nu formuleringen "...frågade flera andra personer om de kunde tänka sig att mörda hennes make ett år tidigare".

Ett år före Akis död var dom inte gifta.

Syftningen är dock oklar. Det kan betyda ett år före augusti 2016 också. Eller att mordet på Aki skulle utföras ett år före augusti 2016.
Det var så jag läste först och då trodde att stämplingen var första halvåret 2015.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-03-09 kl. 12:02. Anledning: PS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in