2017-03-08, 17:36
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nja "vanliga" fosterbarn ger inga 30.000/mån, aldrig i princip. Snarare runt 10.000-15.000 + omkostnader. Och då oftast i det undre skiktet. Hon har i bästa fall tjänat 35.000 som kommunal tjänsteman, tror jag, med viss insyn.

10.000-15.000 kr/månad/fosterbarn gällde om kommunen placerar själv, och själv "anställer" familjehem. JM har ju drivit familjehemsföretag, och då är det andra summor som gäller. Samt obefintlig insyn
Citera
2017-03-08, 17:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Och att det var då deras tankar på att avyttra sommarstugan kom.

Jag är själv lite äldre, och jag har haft sommarstuga. Det kommer liksom en tid när man blir himla TRÖTT på att klippa en MASSA gräs/ skotta snö, hålla trädgården i schack, ett slags tvång på att åka ut minst varje helg.....

Behöver nödvändigtsvis inte ha med mordet på Aki att göra......
Citera
2017-03-08, 17:42
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Innan JM började med sina "hem" för flyktingpojkar, så har hon haft "vanliga" fosterbarn placerade hos sig, och hon har även jobbat som socialtant. Som socialtant har hon nog tjänat en ca 40.000 kr/månad, om hon inte varit s.k. stafettkonsulent, då kan hon ha tjänat bra mycket mer. Sedan har hon väl haft minst ett bolag med placeringar av "vanliga" fosterbarn i "vanliga" familjehem.

Erm va?
Enligt Saco:
Medianlön för socionomer före skatt

Median ingång: ca 26 500
Median efter 10 år: ca 31 100
Median efter 20 år: ca 33 700

Mindre kommuner betalar i regel mindre än exempelvis Göteborg och och Stockholm.
Citera
2017-03-08, 17:55
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Det nog inte Johanna Möller som försökte blåsa Lotta Isb*rg. Det var en ung kille som försökte kapa företaget Konttaniemi, Jimi Mattias David(22 år)

Här är dumhuvudet som väljer att kapa bolag för Sveriges mest kända brottslingar https://www.facebook.com/jimi.konttaniemi

Här är kollegan som "blivit lurad" https://www.facebook.com/lotta.isberg/friends?pnref=lhc

Fast jag är övertygad om att Lotta och även Akis arbetsgivare Thomas Cerner*d är betydligt djupare inblandade i asylbedrägerierna än vad som framkommit.

Det var ju patetiskt när TC förnekade att han kände Johanna Möller, trots att han hade haft Aki anställd och hade bildad AB med Johannas dotter Julia. TC har rensat ordentligt i sina "fylle bilder" https://www.facebook.com/thomas.cernerud?ref=ts&fref=ts

Jo, men det där är i sammanhanget rätt gamla uppgifter.

Jag hittar verkligen inte länken.

I övrigt håller jag med om TC, LI m.fl., troligen bra mycket mer insyltade alternativt tilltänkta offer......
Citera
2017-03-08, 18:01
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är helt ointressant. "Barnen" över 18 år faller utanför hennes jurisdiction, va f-n heter det på svenska. Hon tappar i alla fall kontrollen över dem, de är fria o gör vad dem vill.

Fast flyktingbarnen, även dem över 18 år, är/var i beroendeställning till henne. Även JR, "älskling", var placerad hos henne av Migrationsverket!
Citera
2017-03-08, 18:08
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Erm va?
Enligt Saco:
Medianlön för socionomer före skatt

Median ingång: ca 26 500
Median efter 10 år: ca 31 100
Median efter 20 år: ca 33 700

Mindre kommuner betalar i regel mindre än exempelvis Göteborg och och Stockholm.

Om hon inte var stafettsocionom, de tjänar betydligt mer......anställd av ett konsultbolag......något som hon troligen gladeligen hade hoppat på.
Citera
2017-03-08, 20:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Jag har iofs. rätt svårt att tro att de där "baaarnen" behövde "tvingas" till sex?

Någon får rätta mig om jag uppfattat fel.

Pojkarna fanns på JMs hem för ensamkommande flyktingbarn i Arboga. Hemmet stängdes 2016-02-24 efter beslut av IVO. Pojkarna var då 15 respektive 16 år gamla (enligt personnummer).
Var dom hamnade då hemmet stängdes vet jag inte. Jag gissar att dom placerades i ett annat hem, som inte drevs av JM.
2016-06-16 skrev ekuriren om pojkarnas berättelse. Dom berättade att JM hotat dom med utvisning om dom inte hade sex med henne. Dom fick kläder och hygienartiklar av henne om dom hade sex med henne. Hon ska också ha bjudit pojkarna på alkohol.

Sex under hot är olagligt i Sverige. Sex tilltvingat av person i beroendeställning är olagligt.

"Enligt pojkarna har också andra personer i kvinnans närhet kommit till pojkarna och velat ha sex."

Pojkarna fanns inte på JMs hem då hon hade sex med dom. Pojkarna var 15 år eller äldre. Enligt JM var sexet ett resultat av att "tycke uppstått". JM berättade för åklagaren Anna Asklöf att pojkarna hittat på historien om att hon tvingat dom till sex för att kunna pressa henne på pengar. Åklagaren väljer att tro på JM och bestämmer sig för att inte åtala JM men att istället inleda en förundersökning där pojkarna utreds för utpressning.

Jag kan förstå att svensk lag och hur den tillämpas innebär att det är tillåtet att en person som driver hem för ensamkommande flyktingbarn har sex med barnen. Om bara barnen är över 15 och barnen inte finns på hemmet vid tillfället för sex, t.ex. därför att hemmet stängts eftersom det drevs utan tillstånd.

Om det är så borde en person med sådana vanor som JM haft, ändå förbjudas att driva hem för ensamkommande flyktingbarn eller på andra sätt ha hand om barn. Så verkar det inte vara.

Har det någon betydelse om det var svårt eller lätt för JM att få pojkarna till sängen?
Har det någon betydelse om en våldtagen flicka får orgasm under våldtäkten?
Kanske inte samma sak, men värt att tänka på IMO.

Enligt mitt rättsmedvetande handlade JM fel. Om det är ok enligt lagen så är det en lucka i lagen, IMO.
Oberoende av om pojkarna ler framför kameran eller inte.

http://www.ekuriren.se/nyheter/har-har-chefen-for-boendet-sex-med-flyktingpojkar-hotade-att-fa-oss-utvisade/

Senast redigerad av lasternassumma 2017-03-08 kl. 20:17.
Citera
2017-03-08, 21:08
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har det någon betydelse om det var svårt eller lätt för JM att få pojkarna till sängen?

Enligt mitt rättsmedvetande handlade JM fel. Om det är ok enligt lagen så är det en lucka i lagen, IMO.

http://www.ekuriren.se/nyheter/har-har-chefen-for-boendet-sex-med-flyktingpojkar-hotade-att-fa-oss-utvisade/

Det här handlar också om synen på mäns och kvinnors sexualitet. "En man kan inte våldtas av en kvinna". Övergrepp behöver inte betyda att offret för stunden får fysiska skador. Det kan också ge psykiskia men.
Senast redigerad av Zissela 2017-03-08 kl. 21:50.
Citera
2017-03-08, 21:29
Medlem
lasternassummas avatar
Åklagaren Johan Fahlander fryser JMs tillgångar
Om JM döms för morden på Aki och Göran, vilka skadestånd kan det bli fråga om?
Det har hittills rests krav på tillsammans över en miljon.
Därför har Fahlander fryst JMs tillgångar.

42-åringen riskerar miljonskadestånd
"När det gäller det så kallade "sommarstugemordet" där en 68-årig man mördades och hans 63-åriga hustru skadades svårt i ett mordförsök - och parets 42-åriga dotter är misstänkt - vill de anhöriga ha ett skadestånd på totalt 378 800 kronor om hon döms.
När det gäller drunkningsmordet i augusti 2015, där man misstänker att 42-åringens make mördades - kräver anhöriga ett skadestånd på totalt 650 000 kronor om hon döms."

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/42-aringen-riskerar-miljonskadestand/

Citera
2017-03-08, 23:25
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det här handlar också om synen på mäns och kvinnors sexualitet. "En man kan inte våldtas av en kvinna". Övergrepp behöver inte betyda att offret för stunden får fysiska skador. Det kan också ge psykiskia men.

Varför skulle inte en man kunna våldtas av en kvinna?
Citera
2017-03-08, 23:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Varför skulle inte en man kunna våldtas av en kvinna?

Zissela menar nog att det är en vanlig men fördomsfull uppfattning.
Så tolkade jag citattecknen.

Lagen är tänkt att vara könsneutral.

Ett utdrag från BrB
6 kap. Om sexualbrott

6 § Den som genomför en annan sexuell handling än som avses i 4 och 5 §§ med ett barn under femton år, eller med ett barn som fyllt femton men inte arton år och som gärningsmannen står i ett sådant förhållande till som avses i 4 § andra stycket, döms för sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i högst två år.
Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i lägst ett och högst sex år.

...

Från 4 §:
"Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut."

Senast redigerad av lasternassumma 2017-03-09 kl. 00:10.
Citera
2017-03-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någon får rätta mig om jag uppfattat fel.

Pojkarna fanns på JMs hem för ensamkommande flyktingbarn i Arboga. Hemmet stängdes 2016-02-24 efter beslut av IVO. Pojkarna var då 15 respektive 16 år gamla (enligt personnummer).
Var dom hamnade då hemmet stängdes vet jag inte. Jag gissar att dom placerades i ett annat hem, som inte drevs av JM.
2016-06-16 skrev ekuriren om pojkarnas berättelse. Dom berättade att JM hotat dom med utvisning om dom inte hade sex med henne. Dom fick kläder och hygienartiklar av henne om dom hade sex med henne. Hon ska också ha bjudit pojkarna på alkohol.

Sex under hot är olagligt i Sverige. Sex tilltvingat av person i beroendeställning är olagligt.

"Enligt pojkarna har också andra personer i kvinnans närhet kommit till pojkarna och velat ha sex."

Pojkarna fanns inte på JMs hem då hon hade sex med dom. Pojkarna var 15 år eller äldre. Enligt JM var sexet ett resultat av att "tycke uppstått". JM berättade för åklagaren Anna Asklöf att pojkarna hittat på historien om att hon tvingat dom till sex för att kunna pressa henne på pengar. Åklagaren väljer att tro på JM och bestämmer sig för att inte åtala JM men att istället inleda en förundersökning där pojkarna utreds för utpressning.

Jag kan förstå att svensk lag och hur den tillämpas innebär att det är tillåtet att en person som driver hem för ensamkommande flyktingbarn har sex med barnen. Om bara barnen är över 15 och barnen inte finns på hemmet vid tillfället för sex, t.ex. därför att hemmet stängts eftersom det drevs utan tillstånd.

Om det är så borde en person med sådana vanor som JM haft, ändå förbjudas att driva hem för ensamkommande flyktingbarn eller på andra sätt ha hand om barn. Så verkar det inte vara.

Håller med om att hela det här fallet handhållits fruktansvärt dåligt av flera olika myndigheter. Men jag skulle även vilja lyfta komplexiteten kring dessa HVB-hem.

För det första finns det olika typer av huvudmän eller "beställare". Migrationsverket naturligtvis, de tillhandahåller en form av "ankomst/transitläger" när de ensamkommande först anländer till Sverige. Dessa anläggningar drevs sannolikt av olika entreprenörer - i alla fall under den aktuella tidsperioden.

De flesta ensamkommande placeras dock relativt snabbt i en kommun och där ser förfarandet olika ut i olika kommuner.

Vissa kommuner väljer att driva HVB-hemmen själva genom att anställa personalen själv (inte sällan föredetta flyktingar med svenskt medborgarskap) och placera en socionom/socialsekreterare som platschef.

Andra kommuner väljer att köpa in tjänsten på entreprenad. De ska då pröva tillståndet och lämpligheten för företaget som vill drivs det. Här hade en kommun alltså kunnat tacka nej till JM & Co's erbjudande om att drivs HVB-hem.

Mer sannolikt är att det skett på följande vis: JM mfl skaffar en fastighet i E-tuna. De registrerar ett företag som ska bedriva HVB-verksamhet. Istället för att ta emot ensamkommande från E-tuna riktar man in sig på helt andra kommuner. Kommun X, Y och Z betalar gärna stora slantar för att slippa ha de ensamkommande på hemmaplan. De måste nämligen ge dem undervisning etcetera. I och med att de folkbokförs på en adress i E-Tuna, blir det E-tunas bekymmer att ordna fram skola, lärare, tolkar etc - dock mot den gängse interkommala ersättningen (som knappast förslår långt då nya lärare ska anställas och tolkar förmedlas). E-Tuna (och andra kommuner) har knappast någon möjlighet att påverka detta alls. De rika kommunerna kan köpa sig fria från sitt ansvar - nästan. De måste fortfarande följa upp hur det går för deras kommunplacerade barn på det privatdrivna HVB-hemmet. Det säger sig självt att denna uppföljning riskerar att skötas slentrianmässigt.

Och någonstans här ges alltså totalt olämpliga individer likt JM en möjlighet att bedriva HVB-verksamhet, trots att E-tuna säkerligen känner till hennes olämplighet. Under denna tidsperiod tror jag inte heller att kommunerna samverkade med någon form av "svartlistning" av företag och individer. Alla ville bara lösa det praktiska problem som flyktingarna innebar för statliga och kommunala tjänstemän runt om i riket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in