Skulle kunna köpa resonemanget att ändrade spelplaner ändrar de relativa värderingarna av objekten på marknaden. Men omvärderingen borde rimligtvis skett ganska snabbt.
Vi har sedan många, många år samma situation i marknaden: ändå stiger priserna.
Nej du har fel när du påstår att jag har fel. Vad jag beskrev är en mycket verklig företeelse. Att det förekommer i New York och London har jag aldrig påstått.
Äldre amerikanska städer påminner om europeiska städer. Och där är det dyrt att bo i de centrala delarna. Jfr San Francisco.
Medan nyare städer mer anpassad för bilism uppvisar inte det fenomenet. Jfr Dallas. Man tar ändå bilen när man ska någonstans. Centrala delarna består av div kommunala byggnader. Det är inget intressant. Att bo nära dom finns inget intresse för.
Affärer vi kan hitta i centrum på gamla städer ligger här i stället samlade i köpcentra, lite utspridda.
Skulle allt näringsliv (kontor, affärer och restauranger) försvinna ut från Stockholms innerstad ut till förorterna. Så skulle vi få se hur intresset för att bo i innerstaden tynar bort.
Jag har skojat ibland och föreslagit att man i stället skulle lägga trängselskatten på näringslivet i centrala Stockholm. Det skulle få den effekten. Men det brukar inte mötas med någon stor entusiasm. Inte av någon. Inte av de som bor där, och inte av de som klagar över de höga priserna där. Och att de senare blir sura är ju lite intressant.
Hur stor är prisskillnaden mellan en Husby-BR och en likvärdig på samma avstånd från innerstaden i andra riktningar?
Jag vet inte, men jag misstänker att du är ivrig att upplysa oss andra om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad kan avsaknaden av signifikant prisskillnad bero på:
A) Att en del här på Flashback har en överdriven bild av Husby vs andra områden?
Om du tar och googlar på "Husby" och läser de länkar du ser på första sidan så ska du se att bilden av Husby varken är överdriven eller enbart en villfarelse på Flashback.
Citat:
B) Om Husby vore så problematiskt så borde väl de på andra sidan E4 rösta tungt på SD. Och inte ligga på halva Riksgenomsnittet.
OK! Om du säger det så...
Citat:
Sedan säger inte jag att det inte finns problem där. Det är rimligt att det finns det, då det är ett HR-område.
Om du klickar på länken i min signatur så kommer du se att exempelvis Schweiz har mycket fler hyresrätter i sitt bostadsbestånd än Sverige, utan att det finns några no-go-zoner med fullt utvecklat inbördeskrig som vi tvingas leva med. Epic fail!
Jag vet inte, men jag misstänker att du är ivrig att upplysa oss andra om det.
Jag kan tycka att det är bättre att folk kollar upp saker själva. Dom tenderar bara att kasta sig på golvet och skrika i förnekelse om jag skriver något.
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om du tar och googlar på "Husby" och läser de länkar du ser på första sidan så ska du se att bilden av Husby varken är överdriven eller enbart en villfarelse på Flashback.
Hm, första var Wiki om Husby. Var väl inte så knäckande läsning.
Andra var Wiki om Husby i Schleswig-Holstein.
Tredje var engelska Wiki om Husby i Schleswig-Holstein.
Fjärde var denna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22206672.ab med rubriken "Jag har aldrig varit rädd i Husby".
Femte var Urban Dictionary: "A Husby is the act of making an enormous Bowel movement that usually takes anywhere from 1-6 hours to complete". Så nu vet du det.
Sedan var det om polisen som haffat knarkare. (Du vet sådana som det dräller av här på forumet).
Sedan om en brand.
Tja. Var väl inte så knäckande. Men inte så upplyftande heller. Påminner lite om ett hyreshusområde intill där jag bodde när jag var liten. Det var också HR med lågutbildade, lågavlönade och förhöjd kriminalitet. (Man gjorde upp meningsskiljaktigheter med kniv där). När jag började gymnasiet menade klasskompisar från andra delar av staden att man inte kunde besöka den stadsdelen. Lite deja vu.
Citat:
OK! Om du säger det så...
Jag kollade valdistrikten intill Husby och Rinkeby, och såg till min förvåning att det var ca 6% för SD. Hade väntat mig högre.
Citat:
Om du klickar på länken i min signatur så kommer du se att exempelvis Schweiz har mycket fler hyresrätter i sitt bostadsbestånd än Sverige, utan att det finns några no-go-zoner med fullt utvecklat inbördeskrig som vi tvingas leva med. Epic fail!
Ja, dom har ingen hyresreglering där, så att bo i HR är lite mer "normalt". Inte som i Sverige och Husby att soc dumpar alla problem hos Svenska Bostäders HR.
Sedan får folk jobba mer och får mindre bidrag i Schweiz. Det är en skillnad mot Sverige. Och facken försöker inte hindra företag att betala lön efter utfört arbete.
Men Schweiz är inte utan problem. Dom har också brottslighet. http://www.nationmaster.com/country-info/compare/Saudi-Arabia/Switzerland/Crime
Lite högre brottslighet än för de mer timida och stillsamma araberna. Tror du det kan vara kulturellt betingat?
Eller genetiskt. Kanske de gamla pikenar-takterna från 1200-talet som ger sig till känna.
Intressant men inte ämnet för den här tråden.
Vem försöker du övertyga? Dig själv verkar det som! Nej det finns ingen bubbla men det finns en tempraturrusning som innebär att det inte går att kontrollera marknaden då varenda myndighet försökt kyla av marknaden utan något resultat. En explosion är att vänta marknaden då det inte finns någon säkerhetsventil som kan lätta. Visst fan ja, det kanske är en bubbla trots allt!
Felet du har ligger i: "det finns en tempraturrusning som innebär att det inte går att kontrollera marknaden då varenda myndighet försökt kyla av marknaden utan något resultat".
Marknader skall ej kontrolleras utan det handlar om jämvikt mellan utbud och efterfrågan. Släpp på hyresregleringen till exempel. Regleringen är en av de främsta anledningarna till att vi har en het bostadsrättsmarknad: det är mycket billigare att köpa en "dyr" bostadsrätt till rådande ränteläge än att hyra en lägenhet i andra hand. Ställ dig frågan varför byggherrar gärna undviker hyresrätter, så får du svaret på varför marknaden ser ut som den gör - de kan inte ta ut marknadsmässig hyra. Detta i kombination med låga räntor och stigande reella inkomster leder till stigande priser, logic.
Jag kan tycka att det är bättre att folk kollar upp saker själva. Dom tenderar bara att kasta sig på golvet och skrika i förnekelse om jag skriver något.
Hm, första var Wiki om Husby. Var väl inte så knäckande läsning.
Andra var Wiki om Husby i Schleswig-Holstein.
Tredje var engelska Wiki om Husby i Schleswig-Holstein.
Fjärde var denna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22206672.ab med rubriken "Jag har aldrig varit rädd i Husby".
Femte var Urban Dictionary: "A Husby is the act of making an enormous Bowel movement that usually takes anywhere from 1-6 hours to complete". Så nu vet du det.
Sedan var det om polisen som haffat knarkare. (Du vet sådana som det dräller av här på forumet).
Sedan om en brand.
Tja. Var väl inte så knäckande. Men inte så upplyftande heller. Påminner lite om ett hyreshusområde intill där jag bodde när jag var liten. Det var också HR med lågutbildade, lågavlönade och förhöjd kriminalitet. (Man gjorde upp meningsskiljaktigheter med kniv där). När jag började gymnasiet menade klasskompisar från andra delar av staden att man inte kunde besöka den stadsdelen. Lite deja vu.
Jag kollade valdistrikten intill Husby och Rinkeby, och såg till min förvåning att det var ca 6% för SD. Hade väntat mig högre.
Ja, dom har ingen hyresreglering där, så att bo i HR är lite mer "normalt". Inte som i Sverige och Husby att soc dumpar alla problem hos Svenska Bostäders HR.
Sedan får folk jobba mer och får mindre bidrag i Schweiz. Det är en skillnad mot Sverige. Och facken försöker inte hindra företag att betala lön efter utfört arbete.
Men Schweiz är inte utan problem. Dom har också brottslighet. http://www.nationmaster.com/country-info/compare/Saudi-Arabia/Switzerland/Crime
Lite högre brottslighet än för de mer timida och stillsamma araberna. Tror du det kan vara kulturellt betingat?
Eller genetiskt. Kanske de gamla pikenar-takterna från 1200-talet som ger sig till känna.
Intressant men inte ämnet för den här tråden.
Tack för ditt fina svar!
Ett tips bara: Om du använder Google på svenska i stället för Google på plattyska så får du upp fler relevanta träffar. Jag kan hjälpa dig med en sammanfattning:
- Wikipedia
- "Jag har aldrig varit rädd i Husby" (varför behöver man påpeka det?)
- Knarkräd
- Storbrand
- Knarkräd
- Storbrand
- Husby Golfklubb
Ännu mer tillnyktring från din haschpsykos får du om du klickar direkt på Googles bildsök när du söker på Husby. Snälla Alpha! Ser du inte att 2 miljoner för en etta i denna dystopi är för mycket? 100 spänn för en etagevåning på 250 kvadrat och egen hiss är redan för mycket.
Domedagsprofeter har funnits i alla tider, folk ser gärna att man talar om en bubbla för att det bjuder på känsla av spänning. Jag tror att de låga räntorna är här för att stanna och att den höga prisökningstakten kommer att avstanna i takt med att ränteavdrag och hyresregleringar avskaffas, och i takt med att det byggs mer. Priserna är höga men det är viktigt att förstå varför. Gå gärna tillbaka och läs de första inläggen i den här tråden, folk har pratat om en bubbla de senaste 15-20 åren men det är viktigt att understryka att vi under de senaste 15-20 åren också varit med om sjunkande räntor, och att räntorna aldrig varit så låga som de är idag. Jag hade manat till större oro om räntorna varit kvar vid över 5% och att vi ändå hade sett en liknande prisutveckling.
Domedagsprofeter har funnits i alla tider, folk ser gärna att man talar om en bubbla för att det bjuder på känsla av spänning. Jag tror att de låga räntorna är här för att stanna och att den höga prisökningstakten kommer att avstanna i takt med att ränteavdrag och hyresregleringar avskaffas, och i takt med att det byggs mer. Priserna är höga men det är viktigt att förstå varför. Gå gärna tillbaka och läs de första inläggen i den här tråden, folk har pratat om en bubbla de senaste 15-20 åren men det är viktigt att understryka att vi under de senaste 15-20 åren också varit med om sjunkande räntor, och att räntorna aldrig varit så låga som de är idag. Jag hade manat till större oro om räntorna varit kvar vid över 5% och att vi ändå hade sett en liknande prisutveckling.
För 15-20 år sedan hade vi nyss börjat återhämta oss från just en sprucken bostadsbubbla. Jag tror att det dröjde liiite längre innan Finansinspektionen, Riksbanken, Riksgälden, ECB, EU IMF och andra tunga institutioner började varna Svenne för bolånefällan. I början var det ganska lågmälda varningar, för 7-8 år sedan eller så, men nu är det i väldigt skarpa ordalag man skriker i megafonen. Ingen utom Ingves bryr sig förstås, men det är en annan femma.
För 15-20 år sedan hade vi nyss börjat återhämta oss från just en sprucken bostadsbubbla. Jag tror att det dröjde liiite längre innan Finansinspektionen, Riksbanken, Riksgälden, ECB, EU IMF och andra tunga institutioner började varna Svenne för bolånefällan. I början var det ganska lågmälda varningar, för 7-8 år sedan eller så, men nu är det i väldigt skarpa ordalag man skriker i megafonen. Ingen utom Ingves bryr sig förstås, men det är en annan femma.
"According to this method, house prices in Sweden at the end of 2015 are
well in line with the fundamentals, or are at least not obviously overvalued."
"According to this method, house prices in Sweden at the end of 2015 are
well in line with the fundamentals, or are at least not obviously overvalued."
Riksbankschefen Stefan Ingves använde ett mycket skarpt tonläge mot politikerna gällande svenskarnas ökande bolån i dag, när beskedet gavs att den rekordlåga minusräntan ligger kvar.
– Vår bostadsmarknad fungerar illa , det är ett hot mot svensk ekonomi på sikt, sa Stefan Ingves till SVT. Ju mer man lånar ju större risk har man i hela systemet och det är inte bra.
Här får du lite mer kvällsläsning:
Vice riksbankschef Karolina Ekholm flaggade på måndagen för en bostadsbubbla. Hon pekar ut Stockholms innerstad som nästa problemområde när det gäller hushållens skuldsättning. https://www.svd.se/riksbanken-varnar-for-bostadsbubbla