2017-03-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Ni tycker Gud är grym för att han är helig. Det ni inte förstår. Vi är alla fallna varelser, därför tar vi ibland undermedvetet parti för dem onda. Typ som i berättelsen om floden. Folk tänker: "Gud är ond" men i själva verket borde de hurra och ropa ut: "Gud har segrat, han har dränkt dem onda!" Istället tänker ni att Gud är er fiende för ni känner undermedvetet innerst inne att ni är onda (vi är alla onda jämfört med Gud så menar inte att jag är bättre).
Var alla djur onda? Var alla bebisar onda? Alla handikappade?
Skulle du jubla om en annan gud dränkte hela mänskligheten idag, för enligt den guden är du ond?
Kom ihåg att du måste acceptera det, annars är du en hycklare.
Citera
2017-03-08, 11:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Augenblick|60102438]
Citat:
Ni tycker Gud är grym för att han är helig. Det ni inte förstår.
Vad du inte förstår är att du kör rollspelande. Det är väl känt att fundamentalister gärna iklär sig en gudsroll, eller rollspelar annan figur/gestalt ur bibelberättelsen, skriven av människans händer.
Citat:
Vi är alla fallna varelser,
Inte jag. Men att du betraktar dig som fallen, kan jag förstå utifrån hur du skriver och bemöter teodicéproblematiken.
Citat:
därför tar vi ibland undermedvetet parti för dem onda.
Ja grattis marionett, du gör vad cheferna ber dig att göra ; blind mission och utan att du själv inser det, dessutom sakna insikt i själva problematikens teologiska felslut. Därför ansluter du dig iaf i din önskedröm, till teokratiskt humbug och totala kvasi-crap.

Du förstår inte ens att bemöta resonemang, du maler på som man ska som missionär, läst innantill vad din husbonde vill att du ska mala.
Citat:
Typ som i berättelsen om floden. Folk tänker: "Gud är ond" men i själva verket borde de hurra och ropa ut: "Gud har segrat, han har dränkt dem onda!" Istället tänker ni att Gud är er fiende för ni känner undermedvetet innerst inne att ni är onda (vi är alla onda jämfört med Gud så menar inte att jag är bättre).
Maken till pseudo-psykologi á la för barnens bästa att pluggas in som en napp att suga på.

Du hade inget argument alls. "Folk" tänker inte som du vill att de ska tänka, seru.
Citera
2017-03-08, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför skulle människor dött av svält och misär? Går det inte att jobba, måste man vara slav? Varför måste någon äga en annan människa? Jag hoppas du hör hur du låter.

Jag skulle troligtvis inte bomba ett helt land, om det inte kom klara bevis för att varje man, kvinna, bebis var inblandad i att utplåna hela världen. Tror du varje bebis var ond, när Gud dränkte dom?

svar: ja människor blev slavar för att dem inte hade något val. Därför gav Gud instruktioner om hur det hela skulle skötas på bästa sätt.

Nej bra att du säger det, för enbart Gud kan ta såna beslut. Ja, varje bebis var ond, alla människor förutom dem på arken var onda och skulle ha utplånat världen. Det visste Gud, för han vet allt.
Citera
2017-03-08, 12:16
Bannlyst
[quote=Honey.B.Blue|60102617]
Citat:
Vad du inte förstår är att du kör rollspelande. Det är väl känt att fundamentalister gärna iklär sig en gudsroll, eller rollspelar annan figur/gestalt ur bibelberättelsen, skriven av människans händer.
Inte jag. Men att du betraktar dig som fallen, kan jag förstå utifrån hur du skriver och bemöter teodicéproblematiken.
Ja grattis marionett, du gör vad cheferna ber dig att göra ; blind mission och utan att du själv inser det, dessutom sakna insikt i själva problematikens teologiska felslut. Därför ansluter du dig iaf i din önskedröm, till teokratiskt humbug och totala kvasi-crap.

Du förstår inte ens att bemöta resonemang, du maler på som man ska som missionär, läst innantill vad din husbonde vill att du ska mala.
Maken till pseudo-psykologi á la för barnens bästa att pluggas in som en napp att suga på.

Du hade inget argument alls. "Folk" tänker inte som du vill att de ska tänka, seru.

Så du har aldrig begått någon synd och gjort något skadligt för andra eller dig själv? Alla dina tankar, handlingar och ord har varit goda?

Jag är inte kristen. Jag är inte missionär. Uppvuxen och född i ett ateistiskt hem. Sluta anta en massa saker.

All psykologi är pseudo-psykologi. Vi lever i ett moraliskt universum och lagarna är lika tydliga och eviga som lagen om gravitation. Hur kan man påstå att Gud är ond för att han utplånar ondskefulla våldstäktsmän för att hindra dem från att våldta och lemlästa goda rättfärdiga människor? Är det inte att ta parti för ondskan?

Ursäkta? Vadå iklär mig en gudsroll? Vad har du rökt?
Citera
2017-03-08, 12:23
Medlem
Citat:
svar: ja människor blev slavar för att dem inte hade något val. Därför gav Gud instruktioner om hur det hela skulle skötas på bästa sätt.

Nej bra att du säger det, för enbart Gud kan ta såna beslut. Ja, varje bebis var ond, alla människor förutom dem på arken var onda och skulle ha utplånat världen. Det visste Gud, för han vet allt.
Varför hade dom inget val? Varför kunde man sälja slavar? Ärva slavar? Hade man heller inget val när man slog slavar? Spikade fast dom i örat? Hur kan det vara "bästa sätt", när man kan jobba under ordnade förhållanden?

Hur avgör Gud att en bebis är ond?
Och du svarade inte på frågan, skulle du jubla om en gud dränkte hela mänskligheten imorgon?
Citera
2017-03-08, 12:33
Bannlyst
Citat:
Varför hade dom inget val? Varför kunde man sälja slavar? Ärva slavar? Hade man heller inget val när man slog slavar? Spikade fast dom i örat? Hur kan det vara "bästa sätt", när man kan jobba under ordnade förhållanden?

Hur avgör Gud att en bebis är ond?
Och du svarade inte på frågan, skulle du jubla om en gud dränkte hela mänskligheten imorgon?

1. Läs inlägget jag skrev om slaveri. Läs. Läs. Läs. Sen vill jag återigen påpeka att jag är inte dogmatisk, jag har redan skrivit ned min tro. Jag följer inte gamla testamentet. Som jag sa; jag tror att allt Gud gör är för att upprätthålla livet, och oavsett om dåliga saker händer så är det "nödvändigt" även om Gud knappast skrattar åt de som måste stryka med. Hur kan det här provocera dig så otroligt mycket? Ponera att du själv är gud. Du sitter där i himmelen, du skapar människor. Du börjar älska dem, de älskar dig. Så helt plötsligt börjar de döda varandra. Du ser att en liten stackare fortfarande är snäll. Du kan välja mellan att göra två saker.

1) Du gör ingenting och låter dem onda döda den snälla (och därmed gör du hela universum korrupt)
2) Du utplånar dem onda och räddar den snälla människan

Oh vad hemsk du är om du gör det förstnämnda...

Nej jag skulle inte jubla, jag skulle tycka att det var otroligt sorgligt. Men du verkar inte heller förstå att det var inte du själv som satte dig på den här planeten. Livet som du verkar hålla så kärt, och som du försvarar med dina värderingar, är ju en gåva av Gud.

Det jag menade med att vi borde "jubla" i historien om floden är väl en överdrift, men en människa som läser den berättelsen, och läser om hur vidriga människorna var, och som vid första impuls väljer att försvara dem och istället anklaga Gud för att vara ond... Jag vet inte, känns inte som de människorna har ett rent hjärta. Jag begriper liksom inte hur man kan tycka att en pappa som skjuter sin dotters våldtäktsman under själva gärningen är en ond människa. Ni ateister verkar leva i nån sorts önskedröm om att gott och ont inte existerar.
Citera
2017-03-08, 12:39
Medlem
Citat:
1. Läs inlägget jag skrev om slaveri. Läs. Läs. Läs. Sen vill jag återigen påpeka att jag är inte dogmatisk, jag har redan skrivit ned min tro. Jag följer inte gamla testamentet. Som jag sa; jag tror att allt Gud gör är för att upprätthålla livet, och oavsett om dåliga saker händer så är det "nödvändigt" även om Gud knappast skrattar åt de som måste stryka med. Hur kan det här provocera dig så otroligt mycket? Ponera att du själv är gud. Du sitter där i himmelen, du skapar människor. Du börjar älska dem, de älskar dig. Så helt plötsligt börjar de döda varandra. Du ser att en liten stackare fortfarande är snäll. Du kan välja mellan att göra två saker.

1) Du gör ingenting och låter dem onda döda den snälla (och därmed gör du hela universum korrupt)
2) Du utplånar dem onda och räddar den snälla människan

Oh vad hemsk du är om du gör det förstnämnda...

Nej jag skulle inte jubla, jag skulle tycka att det var otroligt sorgligt. Men du verkar inte heller förstå att det var inte du själv som satte dig på den här planeten. Livet som du verkar hålla så kärt, och som du försvarar med dina värderingar, är ju en gåva av Gud.

Det jag menade med att vi borde "jubla" i historien om floden är väl en överdrift, men en människa som läser den berättelsen, och läser om hur vidriga människorna var, och som vid första impuls väljer att försvara dem och istället anklaga Gud för att vara ond... Jag vet inte, känns inte som de människorna har ett rent hjärta. Jag begriper liksom inte hur man kan tycka att en pappa som skjuter sin dotters våldtäktsman under själva gärningen är en ond människa. Ni ateister verkar leva i nån sorts önskedröm om att gott och ont inte existerar.
Visste jag om i förväg att människor skulle börja döda varandra?
Ingår bebisar också i frågan, antar jag? (jag har svårt att se bebisar mörda..., men du kanske litar på Gud i den frågan?)

Svara på detta, så kanske jag svarar på din fråga sen.
Citera
2017-03-08, 12:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Augenblick|60102964]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Så du har aldrig begått någon synd och gjort något skadligt för andra eller dig själv? Alla dina tankar, handlingar och ord har varit goda?

Jag är inte kristen. Jag är inte missionär. Uppvuxen och född i ett ateistiskt hem. Sluta anta en massa saker.

All psykologi är pseudo-psykologi. Vi lever i ett moraliskt universum och lagarna är lika tydliga och eviga som lagen om gravitation. Hur kan man påstå att Gud är ond för att han utplånar ondskefulla våldstäktsmän för att hindra dem från att våldta och lemlästa goda rättfärdiga människor? Är det inte att ta parti för ondskan?

Ursäkta? Vadå iklär mig en gudsroll? Vad har du rökt?
Stämmer, jag är inte syndare. Lägg det på minnet nu.

Jo, du missionerar precis enligt noterna/koncepten, och det är inte ens svårt att se det tydligt.

Och NOPE, all psykologi är inte pseudo, det finns evolutionspsykologi som jag aldrig skulle fnysa åt, men då du är syndare så kan jag helt klart förstå att du fnyser, systematiskt felvänt och så rrogant som husbonden vill att du ska för att få plats med missions-konceptet ,däremot.

"Hur kanman påstå.. ?"

Läs amsagan isf en gång till, länge och noga, och hela

Ett axplock i guds första tid med människorna dvs ur "tidens" begynnelses första faser :ur Moseboken ; herren vredgades och enligt hans lynne och vilja, fördärvade han jorden., och han fördärvade den. Herren syndade.

Men vi människor vet däremot hur man hanterar jorden, ännu... en hård kamp mot enfaldig teism men slutligen har vi sekulär demokrati, kanske du vill luckra upp den, för att ge dig lov att våldföra dig i synd, hm?

Som du diskuterar framkommer en ekvation som låter dig säga att du utifrån guds "natur" därför ges rätt (berättigar dig att vara illvillig och dum mot människor?)
Att identifiera dig deklarera dig som gudsföljare... som syndare och "inte kan hjälpa" att du är så stundtals illvillig och människofientlig, och då hämtar du andan utifrån att *så.. har *gud.. skapt dig.

Din korkade pappskalle, som läser pergamentfragment ur fontiden som min katt läser whiskas innehållsdeklaration. Utan lässinne men hagalen på det riktiga innehållet.

Du saknar enbrt förmågan att inse de teologiska FELSLUTEN, teokratiska konklusioner är inte per automatik, riktiga konklusioner .. däremot vill man försöka eliminera teodicéproblematiken att vara icke-problematisk - ni lyckas dåligt, för att du och ni är syndare och lever er in i syndagörandet.

Jag, är för påminnelsens skull, så du inte glömmer det : ingen syndare har aldrig syndat och kommer med all sannolikhet faktiskt aldrig synda, men kan ju inte till 100 veta egentligen så mkt om famtiden.

Jag är sedan födseln fullständigt fri från synder, också begären att synda finns inte inom mig.

/ mvh
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-03-08 kl. 12:51.
Citera
2017-03-08, 12:48
Bannlyst
Citat:
Visste jag om i förväg att människor skulle börja döda varandra?
Ingår bebisar också i frågan, antar jag? (jag har svårt att se bebisar mörda..., men du kanske litar på Gud i den frågan?)

Svara på detta, så kanske jag svarar på din fråga sen.

Gud vet allt och han vet hur alla konsekvenser av överträdelser spelar ut sig, och har förberedelser för allt kan man säga. Ja hur ska Gud kunna utplåna hela jordens befolkning och spara bebisarna? Hur i hela fridens namn skulle dem klara sig efteråt? Dessutom bar de säkert på sina föräldrars mördargener. Ingenting roligt, inget lätt beslut, och Gud gjorde det med sorg i sitt hjärta. Men hade han inte gjort det hade vi inte suttit här idag och skrivit med varandra. Det här är ju förstås beslut ingen människa kan ta, men du verkar resonera utifrån en människas perspektiv. Allt Gud gör är för att upprätthålla livet. Varför skulle Gud ge oss alla förutsättningar för liv, konstruera ett universum (ja universum har inte existerat förevigt) och ge oss mat, syre, kärlek, om han bara godtyckligt vill utplåna oss?
Citera
2017-03-08, 12:52
Bannlyst
[quote=Honey.B.Blue|60103158]
Citat:
Stämmer, jag är inte syndare. Lägg det på minnet nu.

Jo, du missionerar precis enligt noterna/koncepten, och det är inte ens svårt att se det tydligt.

Och NOPE, all psykologi är inte pseudo, det finns evolutionspsykologi som jag aldrig skulle fnysa åt, men då du är syndare så kan jag helt klart förstå att du fnyser, systematiskt felvänt och så rrogant som husbonden vill att du ska för att få plats med missions-konceptet ,däremot.

"Hur kanman påstå.. ?"

Läs amsagan isf en gång till, länge och noga, och hela

Ett axplock i guds första tid med människorna dvs ur "tidens" begynnelses första faser :ur Moseboken ; herren vredgades och enligt hans lynne och vilja, fördärvade han jorden., och han fördärvade den. Herren syndade.

Men vi människor vet däremot hur man hanterar jorden, ännu... en hård kamp mot enfaldig teism men slutligen har vi sekulär demokrati, kanske du vill luckra upp den, för att ge dig lov att våldföra dig i synd, hm?

Som du diskuterar framkommer en ekvation som låter dig säga att du utifrån guds "natur" därför ges rätt (berättigar dig att vara illvillig och dum mot människor?)
Att identifiera dig deklarera dig som gudsföljare... som syndare och "inte kan hjälpa" att du är så stundtals illvillig och människofientlig, och då hämtar du andan utifrån att *så.. har *gud.. skapt dig.

Din korkade pappskalle. Du saknar enbrt förmågan att inse de teologiska FELSLUTEN, teokratiska konklusioner är inte per automatik, riktiga konklusioner .. däremot vill man försöka eliminera teodicéproblematiken att vara icke-problematisk - ni lyckas dåligt, för att du och ni är syndare och lever er in i syndagörandet.

Jag, är för påminnelsens skull, så du inte glömmer det : ingen syndare har aldrig syndat och kommer med all sannolikhet faktiskt aldrig synda, men kan ju inte till 100 veta egentligen så mkt om famtiden.

Jag är sedan födseln fullständigt fri från synder, också begären att synda finns inte inom mig.

/ mvh

Asså haha, du måste ha missförstått mig. Men jag menar inte att man ska gräva ned sig i sin syndaktiga natur och bortförklara sina misstag och illgärningar med det. Allt som tenderar mot döden leder ju dit. Sluta hoppa till dina slutsatser om mig tack. Du trycker ner saker i truten på mig som jag inte tycker.

Jag vill inte ha teokrati.
Jag hatar inte icke-troende.
Jag är inte bokstavstroende.
Jag tror på att Gud genomsyrar och naturen och jag i naturen en ständig kamp att bibehålla livet.
Jag tror att en fullständigt frisk människa inte är elak, högfärdig eller girig, att människan och naturen i grunden är goda men att genom misstag/synd/överträdelser av lagen resulterat i en sårad natur.
Stop. Jumping. To. Conclusions.

Puss
Citera
2017-03-08, 12:55
Medlem
Citat:
Gud vet allt och han vet hur alla konsekvenser av överträdelser spelar ut sig, och har förberedelser för allt kan man säga. Ja hur ska Gud kunna utplåna hela jordens befolkning och spara bebisarna? Hur i hela fridens namn skulle dem klara sig efteråt? Dessutom bar de säkert på sina föräldrars mördargener. Ingenting roligt, inget lätt beslut, och Gud gjorde det med sorg i sitt hjärta. Men hade han inte gjort det hade vi inte suttit här idag och skrivit med varandra. Det här är ju förstås beslut ingen människa kan ta, men du verkar resonera utifrån en människas perspektiv. Allt Gud gör är för att upprätthålla livet. Varför skulle Gud ge oss alla förutsättningar för liv, konstruera ett universum (ja universum har inte existerat förevigt) och ge oss mat, syre, kärlek, om han bara godtyckligt vill utplåna oss?
Så nu har du ändrat dig. Gud straffade vissa för att dom skulle bli ond i framtiden, inte för att dom var ond. Du gör allt för att få ihop det till att Gud är god. Hur bebisarna skulle klara sig är väl lika konstigt som att djuren skulle klara sig.
Jag köper inte att alla var så ond att mord var enda utvägen. Gud skulle lätt kunna döda dom som var så ond, och skona resten. Ingen flod behövdes.
Citera
2017-03-08, 13:03
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Dem som höll i pennan, var några slags primataktiga sociopater och fick fram en sociopatisk agenda, så man behöver ha lite sociopatiska drag i sig, för att ta in dessa skrivares litterära alster , och att sedan leva-efter-det.. säger mig att du är ypperligt disponerad för islam, där underkastelsen är så total i den sak att man precis som du, inte längre tillskriver människan att äga beslutsförmåga. Det är ju allvarligt.

Jag ser att just du är väldigt hemfallen åt ödestro , en slags väldigt fatal livsinställning och attityd mot mänskligheten att ha. Att du kan tänkas "älska gud" mer än "älska människor"

Men förbehåller mig mot det, inte minst för att det är slightly off topic, men ändå inte - Teodicé uppstår ur guds-DYRKAN oavsett vilka ohälsosamma proportioner den dyrkan kan ta sig.

Det blir en påtvingande gruppmentalitet till slut, men vi är inte kvar där i stam- och klantänkandet, vi är klokare, smartare, duktigare och mer strävsamma än så, att fastna i en dyngpöl.. vore att hela världen var en enda miseria. Nu är det inte så. P.G.A människans skicklighet och färdigheter och förmågan att utveckla sig.. som måste läras övas och tänkas in med förmågan att värdera/omvärdera, men ur andra läromedel än Bibeln. Verkligheten är en bra början.

Tyvärr, bibeln är inte den klokbok.. Koranen ej heller, ledsen men du är antingen halvblind eller helblind. (och visat dig duktig att projicera.. så fort man inte älskar din bok, är man "bitter" , klokrent lågpanneförsvar.

Man blir inte alls så klok av att "djupstudera bibeln/koranen.. vi ser framför oss i realtid, vilken utkomst det ger. Teodicé. Tyvärr.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-03-08 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in