2017-03-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Intresant. Det här är något som jag är själv medelklass i. Det är roligt att bo i ett rikt område nära centrum med högklassig arkitektur och använda kollektivtrafik.

Nej, jag tänker mer på skillnaderna än försöker leka själv. Till exempel skall jag inte köpa en bil även om det vore överklass att göra så.

Då tar man taxi eller be någon köra så kan du beställa valfri hastighet och avnjuta kulturen i godan ro.
Citera
2017-03-05, 19:23
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Då tar man taxi eller be någon köra så kan du beställa valfri hastighet och avnjuta kulturen i godan ro.

Hur motiverar överklassen förresten detta? Jag ser själv kollektivtrafiken som en bra plats för att beskåda olika människor från alla socialklasser bättre än någon annanstans. Det är till exempel intressant att följa hur tonåriga personer från under- och arbetarklasserna beter sig.
Citera
2017-03-05, 19:40
Medlem
Citat:
Hur motiverar överklassen förresten detta? Jag ser själv kollektivtrafiken som en bra plats för att beskåda olika människor från alla socialklasser bättre än någon annanstans. Det är till exempel intressant att följa hur tonåriga personer från under- och arbetarklasserna beter sig.

Överklass-begreppet är extremt ointresserad av vad du tycker är roligt. Överklass-livet styrs av traditioner och stilregler.

Du passar bättre in som Södermalms-elit än överklass. Tror loppet för dig att bli en del av öveklass är ganska dödfött.
Citera
2017-03-05, 20:05
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Nu är jag ingen expert men det finns vissa grundmoment man bör bemästra.

Allt inom vett & etikett. Man anpassar kläder utefter tillfälle men man är aldrig nerklädd. Man sitter med rak rygg vid middagar, går inte från bordet innan värdparet säger till, inga armbågar på bordet, servetten ligger i knät, visar intresse och har ögonkontakt med omkringsittande gäster, man talar inte om obekvämligheter som politik och pengar m.m. Går man in i en butik är man artig mot expediten men man markerar bestämt om man blir opassligt behandlad.

Alla kan inte äga gods och gårdar. Däremot ska möblerna och servisen vara av äldre gediget material, helst arvegods. Tavlor och foton på släkt är ett måste. Släkt- och familjehistoria är något man är stolt över och hedrar.

Man planerar sin mat och råvaror utefter kvalitet och näringsinnehåll. Man handlar så mycket kan kan av närliggande gårdar. Handling i vanlig matbutik sker endast månadsvis och då är det storhandling som gäller. Att vardagshandla är för simpelt och lättjigt.

Skor, silver, klockor och smycken är alltid välpolerat. Kollektivtrafik är big no så länge det inte gäller längre sträckor.

Du ska vara allmänbildad men samtalen ska vara relevant till tillfället och man ska inte mästra andra i samtalen.

Man ska inte blanda ihop gentlemannen och överklassherren. Gentlemannen beter sig korrekt och gör saker för andra, överklassherren beter sig korrekt men andra ska göra saker åt honom.

När Babianen tröttnat på sitt trollande fortsätter intelligensreserven.
Citera
2017-03-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
När Babianen tröttnat på sitt trollande fortsätter intelligensreserven.

Ja du har väl aldrig tillfört något annat än nonsens i denna tråd så välkommen åter när du har något vettigt att komma med ditt innehållslösa våp.
Citera
2017-03-05, 20:27
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Tror loppet för dig att bli en del av öveklass är ganska dödfött.

Nej, jag är inte intresserad av det att jag skulle bli överklass, utan det att vad som tillhör till det och vad som har lett till vissa delar av överklassigt beteende. Till exempel är det självklart varför överklassen bor i vissa stadsdelar, eftersom de är de bästa stadsdelarna. Däremot är det inte på samma sätt självklart varför överklassen inte använder kollektivtrafik.
Citera
2017-03-05, 20:40
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte intresserad av det att jag skulle bli överklass, utan det att vad som tillhör till det och vad som har lett till vissa delar av överklassigt beteende. Till exempel är det självklart varför överklassen bor i vissa stadsdelar, eftersom de är de bästa stadsdelarna. Däremot är det inte på samma sätt självklart varför överklassen inte använder kollektivtrafik.

Att åka privat om det är möjligt innebär bäst bekvämlighet, bäst frihet och innebär en viss särställning gentemot andra personer (klasser). Att åka kollektivt en viss rutt en gång kan väl vara socialt intressant man transportsträckor för överklassen innebär inte någon aktivitet utan mer ett nödvändigt ont för att ta sig från a till b och där värdesätts service och bekvämlighet bäst.

Du åker alltså hellre buss/spårvagn/tåg än taxi? För att det är intressant att ha okända personer omkring dig?
Citera
2017-03-05, 21:51
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Att åka privat om det är möjligt innebär bäst bekvämlighet, bäst frihet och innebär en viss särställning gentemot andra personer (klasser). Att åka kollektivt en viss rutt en gång kan väl vara socialt intressant man transportsträckor för överklassen innebär inte någon aktivitet utan mer ett nödvändigt ont för att ta sig från a till b och där värdesätts service och bekvämlighet bäst.

Du åker alltså hellre buss/spårvagn/tåg än taxi? För att det är intressant att ha okända personer omkring dig?

Ja, faktiskt. Jag är kanske en lite excentrisk och teoretiserande person, men kollektivtrafiken ger en bra insyn i samhället. Det skulle vara till exempel väldigt ointressant att bekanta sig med invandrare, och jag känner inte alls några invandrare eftersom jag har i gått i skolan i ett välbärgat område, men i kollektivtrafiken kan man observera deras beteende.

Om stadsplaneringen har skett på rätt sätt (den dikterar hur bra kollektivtrafik det går att ordna) är det även smidigt att använda kollektivtrafik. Inte kanske så smidigt som att åka samtliga resor med taxi, men ändå rätt smidigt och i varje fall smidigare än att inneha en bil.
Citera
2017-03-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ja, faktiskt. Jag är kanske en lite excentrisk och teoretiserande person, men kollektivtrafiken ger en bra insyn i samhället. Det skulle vara till exempel väldigt ointressant att bekanta sig med invandrare, och jag känner inte alls några invandrare eftersom jag har i gått i skolan i ett välbärgat område, men i kollektivtrafiken kan man observera deras beteende.

Om stadsplaneringen har skett på rätt sätt (den dikterar hur bra kollektivtrafik det går att ordna) är det även smidigt att använda kollektivtrafik. Inte kanske så smidigt som att åka samtliga resor med taxi, men ändå rätt smidigt och i varje fall smidigare än att inneha en bil.

Bra insyn i samhället? Är du väldigt ensam som person? Jag kan inte förstå hur ett slags studerat möte med främlingar på ett tåg kan vara intressant och givande, i längden.

Att köra själv kan vara bökigt ja men det löser man med taxi, man anlitar en chaufför eller så går man.

Förövrigt är kollektivtrafiken numera väldigt vansklig både vad det gäller säkerhet och tid.
Citera
2017-03-05, 22:27
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Bra insyn i samhället? Är du väldigt ensam som person? Jag kan inte förstå hur ett slags studerat möte med främlingar på ett tåg kan vara intressant och givande, i längden.

Alla personer som jag känner, och som jag umgås med, är sådana som jag. Det är inte extremt givande så att jag skulle vänta på nästa gång jag åker kollektivt, men givande så att när man väl åker där, kan man göra observationer.

Citat:
Att köra själv kan vara bökigt ja men det löser man med taxi, man anlitar en chaufför eller så går man.

Förövrigt är kollektivtrafiken numera väldigt vansklig både vad det gäller säkerhet och tid.

Men är det inte ganska dyrt att alltid åka taxi eller anlita en chaufför sett till nyttan? Jag försöker alltså bara tänka vad bakgrunden till överklassigt beteende är.
Citera
2017-03-05, 22:39
Medlem
Citat:
Alla personer som jag känner, och som jag umgås med, är sådana som jag. Det är inte extremt givande så att jag skulle vänta på nästa gång jag åker kollektivt, men givande så att när man väl åker där, kan man göra observationer.

Men är det inte ganska dyrt att alltid åka taxi eller anlita en chaufför sett till nyttan? Jag försöker alltså bara tänka vad bakgrunden till överklassigt beteende är.

Kosta vad det kosta vill, tid, bekvämlighet och frihet är mer värt än pengar för överklassen.

Överklass-beteende kommer ur de traditioner och förpliktelser det innebär att leva i överklassen. Ur-överklassen är kungligheterna. Man kan säga att all annan överklass förutom kungligheterna är som små minikopior på kungligt leverne. Man representerar någonting, antingen företag, gods, namn m.m. och då kliver man inte av en sunkig buss och låter övrigt folk insinuera varför.

Kort sagt, överklassens roll är att representera sig själv utifrån de förnämsta attributen.
Citera
2017-03-08, 09:35
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Överklassen idag är starkt kopplade till att ha pengar men det räcker inte utan man måste även ha position inom arbetslivet.

Glöm rappare med pengar med flera.

Snarare är det högre skikten inom näringslivet som representerar överklassen bäst. Och de ägnar sig i viss mån åt dyra vanor men sällan åt märkliga vanor.

Det är snarare de som inte tillhör överklassen som ägnar sig åt ytterst märkliga saker!

Glöm den tidigare definitionen där fattiga adelsmän tillhörde överklassen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in