Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Det finns ingen skillnad mellan Ryssland och Ukraina. Det är en fejknyhet som amerikaner och européer cirkulerar av propagandaskäl.
Det kulturella avståndet mellan Ryssland och Ukraina är kortare än mellan Sverige och Norge:
http://www.worldvaluessurvey.org/images/Cultural_map_WVS6_2015.jpg
Nja... jag tror generellt att de största skillnaderna, både i Ryssland och i Ukraina, ligger mellan generationsgränser och stad/landsort. När det gäller Ryssland kan jag inte tillräckligt, några få besök räcker liksom inte, men i Ukraina finns det tveklöst en ung, urban generation som vill orientera sig mot Europa.
Sen finns det ett ingrott motstånd mot sovjetarvet och rysk mentalitet i stora delar av Ukraina. Men så klart även sovjetnostalgi i gruv- och industriorter i öst (där brödpriser är viktigare än Europadrömmar).
Historiskt, i alla fall som jag förstått det, så har största delen av Ukraina alltid varit mot det sovjetiska arvet. Anledningen är att Ukraina var - och delvis fortfarande är - ett självförsörjande lantbrukssamhälle. De flesta ukrainare är bara en generation ifrån potatisland, grisar och småskalig självförsörjning. Kollektiviseringen hade få fördelar för de flesta ukrainare, men ett väldigt högt pris. Ukraina, och delar av södra Ryssland för att vara ärlig, var Stalins största orosmoment. Det var därför den stora terrorn och Holodomor riktades mot Ukraina. Där fanns en risk för uppror mot den sovjetiska diktaturstaten.