Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag var inte alls säker på att det skulle gå vidare, snarare trodde jag motsatsen. Fortfarande är jag emellertid inte säker på hur frågan kommer att hanteras, men räknar med påbackning om minst 5 månader och högst 11 månader.
Jag håller med dig. Även om FIS ganska tidigt sa att de skulle gå ut och överklaga straffet om det blev för lågt, så trodde jag att det bara var snack som skulle rinna ut i sanden. Sen håller jag med dig om att ett straff på 18-24 månader är rimligt. Jag ser det så här:
18-24 månader är grov oaktsamhet i olika skalor, där utövaren har en stor skuld till det inträffade.
12-17 månader är en lägre form av oaktsamhet, där åkare har en lägre skuld till det inträffade. Att ligga nära 12 månader antyder att utövaren i stort sett inte har någon skuld till det inträffade.
Att den norska instansen ansåg att Johaug i stort sett saknade skuld till det inträffade är inte rimligt utifrån de uppgifter som finns.
Om man ska se det positivt, så överklagar nog inte FIS för att de vill att straffet ska bli 1-2 månader längre. De vill helt enkelt inte att hon ska vara med i OS. Sen är det dock upp till CAS att göra den bedömningen.