Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Bottenslam exempelvis. Hurså?
Men implicit är det fler. Många i denna tråd verkar vara obebägna att erkänna människans roll genom co2 utsläpp i den globala uppvärmningen. Hur kommer det sig om människan ökat co2 - koncentrationen samtidigt som man köper att co2 är en växthusgas att man förnekar att människan kan ha med uppvärmningen att göra? Frågan är inte ställd till dig specifikt. Men alla av dessa uppfattningar får gärna svara
Jag förnekar inte att det kan vara fallet. Men jag tror inte på det förrän jag förstår hur det går till, och kan ta del av empiriska bevis för att det är så.
co2 är en växthusgas - därför värms jorden: det är en väldigt otillfredsställande förklaringsmodell. T.ex. så skulle växthusgaser inte värma jorden om det inte förelåg gravitation och en temperaturgradient. Vattenånga är både en positiv och negativ feedbackeffekt. co2 värmer troposfären men kyler stratosfären. Det finns väldigt många mekanismer och skeenden som problematiserar verkligheten.
Citat:
1. Människan har ökat co2 - koncentrationen.
2. Co2 är en växthusgas.
Om man erkänner dessa premisser, vad bör slutsatsen bli? Rent logiskt? Om man motsätter sig att det blivit varmare bör man kanske även ifrågasätta 2. Erkänner man att det blivit varmare förstår jag inte hur man får bilden att gå ihop när man förnekar AGW, iom 1 och 2.
Logiken har en tydlig begränsning mot premissernas förankring i verkligheten. Premisserna är alltid förenklade och aldrig uttömmande. Det är därför teorier styrks med empiri istället.
Det är meningslöst att konstatera att AGW stämmer eller att co2 värmer. Människor värmer jorden genom t.ex. urban heat islands även om effekten är så liten att den inte ger något mätbart utslag på den genomsnittliga globala temperaturen.