2017-03-07, 00:24
Medlem
Gothuss avatar
"Nattligt samtal till privatperson. Söndagen den 2 mars 1986 kontaktades
PU av en äldre kvinna. Hon berättade att hon mordnatten kl. 2.15
blivit uppringd av man som talade svenska med utländsk brytning.
Mannen hade sagt ”Palme är skjuten av två judiska högerextremister.
Palme är död”. Därefter hade samtalet brutits.
Några dagar senare, den 6 mars 1986, ringdes PU upp av en bekant
till kvinnan. Vederbörande undrade varför PU inte hört av sig till
kvinnan och ifrågasatte att man tagit hennes uppgifter på allvar.
I en av säkerhetspolisen upprättad promemoria, daterad i april 1986,
konstaterades att det inte gått att identifiera den som ringde, men att
inget tydde på att denne haft med mordet att göra. Säkerhetspolisen
gjorde i promemorian bedömningen att det eventuellt skulle kunna röra
sig om någon med dålig humor som haft för avsikt att ringa till
kvinnans son. Sonen var riksdagsman och skulle enligt uppgift ha
engagerat sig i judiska frågor."
http://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2

Troligen bröderna Wersocki, men vem var riksdagsmannen?
Citera
2017-03-07, 00:25
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tänkbart är väl att vissa bland scientologerna var aktiva i kanten Charta 77 långt senare
Du har naturligtvis helt rätt! Det måste ha kryllat av scientologer där. Framförallt 1977. Men varför skrivs det aldrig om kopplingen mellan scientologerna och Magna Carta? Den typen av tystnad gör mig rädd.
Citera
2017-03-07, 00:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Du har naturligtvis helt rätt! Det måste ha kryllat av scientologer där. Framförallt 1977. Men varför skrivs det aldrig om kopplingen mellan scientologerna och Magna Carta? Den typen av tystnad gör mig rädd.
Varför gör den dig rädd, deBKatzenbach? Inbillar du dig en massa nu igen?

Hör du röster i tystnaden?
Citera
2017-03-07, 00:43
Medlem
Gothuss avatar
"I två brev från en dansk uppgiftslämnare, daterade i november
respektive december 1987
, lämnas uppgifter om A och Scientologikyrkan.
Uppgiftslämnaren skrev bl.a. att han tidigare hade arbetat hos
Köpenhamns kriminalpolis i fjorton år men sedan 1982 var ”selvstaendig
virksomhedskonsulent”. I breven berättade han utförligt om
PU:s utredning beträffande A och Scientologikyrkans åtgärder be-
träffande denne. Han upplyste även om att Scientologikyrkan anlitat
privatdetektiven Bo S för att förhöra A. ”Förhöret” hade varat i elva
timmar. A skulle vid detta ”förhör” ha berättat att han den 28 februari
1986 varit på samma biograf som Olof Palme och sedan gått till en
annan biograf men kommit för sent till föreställningen. Enligt Bo S
skulle A mellan biograferna ha följt det som beskrivits som ”flyktvägen”.
Vidare skulle A av en advokat ha fått rådet att inte lämna några
nya uppgifter till PU.

Till breven bifogade uppgiftslämnaren flera handlingar på engelska
som hade upprättats inom Scientologikyrkan och som han hade fått från
en bekant inom Scientologikyrkan (ca 60 sidor). Vissa av handlingarna
rör Scientologikyrkans strategi för att motarbeta sina motståndare i
Sverige och för att öka Scientologikyrkans anseende i allmänhet
(exempelvis genom att knyta kontakter med fredsrörelser, Amnesty
International m.fl.). I handlingarna understryks vikten av att knyta kontakter
med personer som har stort inflytande i samhället. Andra
handlingar beskriver i detalj PU:s utredning om A och hur amerikanska
Scientologikyrkan agerade i förhållande till denna utredning."

"I Viktor G:s telefonbok fanns namnet på en ökänd brottsling,
Tommy A. Polisen hade redan våren 1986 frågat Tommy A om han var
562 Enskilda uppslag SOU 1999:88
bekant med Viktor G, vilket Tommy A förnekat. Polisen bestämde sig
nu för att utreda detta förhållande ytterligare."

"Svårt misshandlad ringde Tommy Asklöf från Sundbysjukhuset i Köpenhamn till sin advokat i Stockholm, Bengt Sjönander. "Kom hit! Jag vet vem som mördade Olof Palme", var hans dramatiska budskap från sjuksängen. "Det är därför dom har misshandlat mig!".

35-årige Tommy Asklöf levde en stor del av sitt liv på fel sida om lagen. Han var välkänd på landets fägelser, där han suttit sedan 1965 och aldrig varit ute ifrån i längre perioder än tre månader. I början av september 1986 fick han sin första permission efter ett bankrån, och tänkte åka till Spanien. Men resan slutade i Köpenhamn."

"Advokat Bengt Sjönander : "Han ringde mig och ville att jag omedelbart skulle flyga till Köpenhamn, och åka till Sundbysjukhuset. Han berättade att han visste vem som mördade Olof Palme och att han kände sig tvingad att avslöja det han visste. Han ville inte säga något om det i telefon. Han kände sig förföljd och ville att jag skulle kontakta Hans Holmér".

"Den 4 september samma år, var spaningsledningen så överraskande optimistisk, att dess talesman Ingvar Eriksson avslöjade för medierna:
"Gemensamt för sekterna och brödraskapen har varit det intensiva hatet mot Olof Palme, som betecknats som "Satan själv" och någon som "måste utrotas". Dessa extrema grupperingar har de ekonomiska resurser som behövs för att finansiera ett mord, och just så kan ha skett. Vi är idag mycket optimistiska när det gäller "sektspåret", för det har nämligen dykt upp något utomordentligt intressant i ett av de gamla spåren...".

"Enligt polisen i Köpenhamn var Tommy kraftigt berusad, förmodligen av tabletter, när de grep honom på eftermiddagen den 9 september. Han kunde inte ta vara på sig själv, enligt en polisman. "Vi släppte honom klockan 7.30 dagen efter", uppgav vakthavande befäl.
Men Tommy Asklöf gav tidningen kvällsposten en helt annan version av händelseförloppet. Han berättade att polisen klockan 09.40 lämnat honom på en sjukstuga, och själv var han övertygad om att det var just dessa som hade misshandlat honom. Bakhuvudet var inslaget, kroppen blåslagen och en nackskada hade resulterat i att njurarna inte fungerade.
Tommy Asklöf avled innan han hann berätta vad han visste om Palmemordet."

"Peter Imre Virag mördades på Bergsunds strand den 18 september 1986."

"I september 1986 lämnade Pelle Svensson över allt material han samlat om sekten, till spaningsledningen under Hans Holmér."

http://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-2
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Pelle_Svensson_(advokat)

Av vilken anledning ska vi inte tro att de ovanstående uppgifterna är sanning?

Tommy Asklöf misshandlad till döds enligt honom själv, 9 september 1986

Peter Imre Virag mördad 18 september 1986, två skott i huvudet.

Victor Gunnarsson mördad 4 december 1993, två skott i huvudet.

Exakt vilket datum lämnade Pelle Svensson in alla handlingar rörande Scientologerna till Hans Holmér?
Senast redigerad av Gothus 2017-03-07 kl. 01:37.
Citera
2017-03-07, 02:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
respektive december 1987
nya uppgifter till PU.

"Svårt misshandlad ringde Tommy Asklöf från Sundbysjukhuset i Köpenhamn till sin advokat i Stockholm, Bengt Sjönander. "Kom hit! Jag vet vem som mördade Olof Palme", var hans dramatiska budskap från sjuksängen. "Det är därför dom har misshandlat mig!".

35-årige Tommy Asklöf levde en stor del av sitt liv på fel sida om lagen. Han var välkänd på landets fägelser, där han suttit sedan 1965 och aldrig varit ute ifrån i längre perioder än tre månader. I början av september 1986 fick han sin första permission efter ett bankrån, och tänkte åka till Spanien. Men resan slutade i Köpenhamn."

"Advokat Bengt Sjönander : "Han ringde mig och ville att jag omedelbart skulle flyga till Köpenhamn, och åka till Sundbysjukhuset. Han berättade att han visste vem som mördade Olof Palme och att han kände sig tvingad att avslöja det han visste. Han ville inte säga något om det i telefon. Han kände sig förföljd och ville att jag skulle kontakta Hans Holmér".

"Den 4 september samma år, var spaningsledningen så överraskande optimistisk, att dess talesman Ingvar Eriksson avslöjade för medierna:
"Gemensamt för sekterna och brödraskapen har varit det intensiva hatet mot Olof Palme, som betecknats som "Satan själv" och någon som "måste utrotas". Dessa extrema grupperingar har de ekonomiska resurser som behövs för att finansiera ett mord, och just så kan ha skett. Vi är idag mycket optimistiska när det gäller "sektspåret", för det har nämligen dykt upp något utomordentligt intressant i ett av de gamla spåren...".

"Enligt polisen i Köpenhamn var Tommy kraftigt berusad, förmodligen av tabletter, när de grep honom på eftermiddagen den 9 september. Han kunde inte ta vara på sig själv, enligt en polisman. "Vi släppte honom klockan 7.30 dagen efter", uppgav vakthavande befäl.
Men Tommy Asklöf gav tidningen kvällsposten en helt annan version av händelseförloppet. Han berättade att polisen klockan 09.40 lämnat honom på en sjukstuga, och själv var han övertygad om att det var just dessa som hade misshandlat honom. Bakhuvudet var inslaget, kroppen blåslagen och en nackskada hade resulterat i att njurarna inte fungerade.

"I september 1986 lämnade Pelle Svensson över allt material han samlat om sekten, till spaningsledningen under Hans Holmér."

Exakt vilket datum lämnade Pelle Svensson in alla handlingar rörande Scientologerna till Hans Holmér?
PKK-SPÅRET
"Upprinnelsen hade att göra med det så kallade Täby-avsnittet. Den 13 maj 1986 ringde en alkoholpåverkad finsk man till polisen och bad att få tala med Hans Holmér. Kvinnan hos polisen upplyste dock mannen om att Holmér inte var anträffbar den dagen och att mannen fick komma till polishuset följande dag, vilket mannen också gjorde. Mannen berättade att han suttit inne på Täby-anstalten tillsammans med en kurd och en jugoslav. Två veckor innan Palmemordet hade finländaren skaffat fram två revolvrar av fabrikat Smith & Wesson till kurden. Kurden hade sagt att han skulle använda vapnen för att mörda Olof Palme.[1] Denna historia, som finländaren kom med till polisen, utgjorde början på en lång utredning kring det som kom att kallas "PKK-spåret". Under flera månader kände varken pressen eller allmänheten om vad det var, som polisen kallade "huvudspåret", men den 11 september kunde Expressen kartlägga polisens huvudspår."

Den 11 september 1986 läckte PKK-spåret ut till Expressen. Två dagar efter att Tommy Asklöf hade fått bakhuvudet inslaget i Köpenhamn. 7 dagar innan Peter Imre Virag sköts med två skott i huvudet
Vem var det som läckte i Palmeutredningen?

Confidence- and Security-Building Measures

BUREAU OF INTERNATIONAL SECURITY AND NONPROLIFERATION
Document of the Stockholm Conference on Confidence- and Security-Building Measures and Disarmament in Europe Convened in Accordance With the Relevant Provisions of the Concluding Document of the Madrid Meeting of the Conference on Security and Cooperation in Europe (CSBMs)
Signed at Stockholm September 19, 1986

https://www.state.gov/t/isn/4725.htm
Senast redigerad av Gothus 2017-03-07 kl. 03:10.
Citera
2017-03-07, 03:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När det gäller CGÖ finns det en mycket märklig skrivning. I ett förhör daterat 860819.

http://www.itdemokrati.nu/page59.html

-Med tanke på Östlings nuvarande anställning, och förhållandet att han var, censur, hemställde han att vederbörande polismyndighet vidtog sådana åtgärder, att hans förhörsprotokoll inte kom under ögonen på obehöriga och uppgifter ur detsamma t.ex. publicerades i massmedia. Det skulle i hans fall vara rent förödande visavi generaldirektören, eftersom det aldrig nöjaktigt skulle gå att förklara.

Uppenbarligen var inte GD invigd i det intrikata spelet. Samtidigt som hans förhörsledare verkade vara det. Liksom PU eftersom man mörklade det avsnittet när man lämnade ut förhöret. För hur kunde en oskyldig anställning vid Televerket radio vara hemlig. Om det inte just det var hemligt.

Min tro är att Östlings position hela tiden varit känd i PU. Därför kan den inte avslöjas. Lika lite som Holmers.

Och ja.
8 september 1986 – ANC:s kontor i Stockholm utsätts för ett sprängattentat.

"I september 1986, bara sex månader efter mordet, placerade marinens fartyg Visborg ut NATO:s hypermoderna avlyssningsutrustning i vattnen utanför Understen, alldeles norr om Grisslehamn. SOSUS (Sound Surveillance System) som anläggningen hette gick även under benämningen Ålandsspärren (Mikael Holmströms Den dolda alliansen, Atlantis 2011). Det här var en viktig pusselbit i maktspelet mellan stormakterna. SOSUS gav istället amerikanarna ett strategiskt försprång. Nu kunde de ‘höra’ även de moderna supertysta sovjetiska attackubåtarna av Kilo-klass och det blev helt omöjligt för sovjetiska kärnvapenubåtar att passera obemärkta i Östersjön. Ansvarig svensk myndighet för den utplacerade amerikanska utrustningen var Försvarsdepartementet och statsminister Ingvar Carlsson."

”…skaka Sverige i dess grundvalar”

”Om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram – skulle det skaka Sverige i dess grundvalar”, sa Hans Holmér under mordutredningens mest intensiva fas – det första året.

Är det inte dags att ta reda på vad han menade! Att fortfarande hävda att Christer Pettersson är den skyldiga, är en bekväm avslutning av fallet för många inblandade. Men jag köper det inte! Gör du …"

http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/vem_mordade_palme.html

8 Citerat från Juristkommissionens samtalsuppteckning den 6 mars 1987.

SOU 1999:88

Utredningen avseende Christer P

"Vid hans samtal med Lisbeth Palme på Sabbatsbergs sjukhus var det inte helt lätt för honom att få fram några konkreta uppgifter om vad som verkligen hade utspelats. Hon var nämligen mycket chockad vid samtalstillfället. Klart är dock att hon då nämnde att det hade varit två gärningsmän och att det troligen var de två män som hon vid ett tidigare tillfälle hade iakttagit utanför bostaden på Västerlånggatan. Åke R fick dock inte klart för sig var den andre gärningsmannen skulle ha uppehållit sig vid mord-tillfället. Han antecknade de av Lisbeth Palme lämnade uppgifterna.

Åke R rapporterade uppgifterna till sambandscentralen. De torde ha legat till grund för det rikslarm som sändes ut och som angav två gärningsmän."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/sou-1999-88-d3_GNB388d3/html
Senast redigerad av Gothus 2017-03-07 kl. 04:29.
Citera
2017-03-07, 05:39
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En fråga som man har funderat på egentligen:
varför skulle dom prompt ta den promenaden hem efter bion, varför tog dom inte taxin?
påtanke på rädslan av Ustasja eller andra som har varit nära deras bostad, känt sig hotad
obegripligt, eftersom nu Olof hade sökt efter livakter den kvällen.

Hans Holmér: "Det var Olof Palme själv som valde att bli skjuten vid Dekorima" (28 maj 1986 på en presskonferens i Stockholms polishus)
Hans Holmér: "Så fort vi kan berätta något så gör vi det. Jag har mycket att berätta, menkan inte." (TV-intervju den 6 juli 1986 av Gary Engman)
Hans Holmér: "Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i sina grundvalar" (DN den 25 augusti 1986)
Hans Holmér: "Det var en statlig gerilla som dödade Olof Palme" (DN den 28 augusti 1986)
Hans Holmér: "Nu spelar jag ett högt spel, därför att förr eller senare får ni facit"
Hans Holmér: "Sanningen om Palmes död är nu hemligstämplad till långt in på 2000-talet"
Hans Holmér: "Jag är och har alltid varit politiskt neutral. Att jag skulle vara socialdemokrat är rykten som då och då kommit upp" (Intervju i tidningen Etc)
Carl Lidbom: "Det vore bäst om mordet på Olof Palme aldrig klarades upp"
Martin Ardbo: "Om Olof Palmes inblandning i Boforsaffären blir känd faller troligenSveriges regering" (egna dagnoteringar 1 september 1987)
Martin Ardbo: "Palme själv var ju djupt invecklad i Bofors´ vapenaffärer, och nu är allarädda för att jag skall berätta hela sanningen. Men sanningen om kanonaffärerna med Indien och vad som därtill hör tar jag med mig i graven. Sanningen dör med mig
Anders Ferm:”– Svenska folket kommer att uppleva en minst lika stor känslomässig chock som efter
mordnatten den dag då mördarligan grips.” 1987
Harry Schein: ”Det finns statskrafter som inte vill att mordet på Olof Palme klaras upp”.
Nils Bejerot: ”Det var ’partiet’ som mördade Olof Palme.”
”Extremhögern och socialdemokratin har ett ömsesidigt intresse av att bevara hemligheten”
stod det på en lapp. (S)äpo måste dölja den största skandalen i statsmannaskapets historia.
”Låt oss hoppas att det är en ensam galning”, sa Anna Lind några dagar efter mordet.
”Innerst inne trodde jag på politiska motiv bakom mordet”, skrev Ingvar Carlsson i sin bok ‘Ur skuggan av Olof Palme’ 1999.
Den förre moderatledaren Ulf Adelsohn skriver i sin memoarbok att han blir uppringd av Palmes efterträdare, Ingvar Carlsson och att denne säger till honom: "När nu detta har hänt hade det varit bättre om det varit en enstaka vettvilling. Men det verkar vara mycket väl planerat lång tid i förväg. Det är ett tecken på att det finns en grupp som inte drar sig för något för att skada det svenska samhället!"
finns säker mera...

jag avslutar med:
Jag blev konfunderad när jag nyligen hörde både Lisbet Palme och Ingvar Carlsson ge exklusiva intervjuer om Palmemordet. Båda uttalade sig för första gången på länge och båda pekade tvärsäkert ut den döde Christer Pettersson!

"I juli 1987 kontaktades spaningsledningen av en man i svår samvetsnöd som påstod: "Jag har hoppat av det brödraskap som mördade Olof Palme. Jag fruktar för mitt liv, ni måste hjälpa mig!". Mannens uppgifter ansågs så heta att han omedelbart sattes under polisbeskydd. Han förklarade själv, att enbart avhoppet innebar att han skrivit under sin dödsdom."

"Sektens regler var stenhårda, för i dess översta skikt satt några av samhällets absoluta toppar!
Den 4 september samma år, var spaningsledningen så överraskande optimistisk, att dess talesman Ingvar Eriksson avslöjade för medierna:

"Gemensamt för sekterna och brödraskapen har varit det intensiva hatet mot Olof Palme, som betecknats som "Satan själv" och någon som "måste utrotas". Dessa extrema grupperingar har de ekonomiska resurser som behövs för att finansiera ett mord, och just så kan ha skett. Vi är idag mycket optimistiska när det gäller "sektspåret", för det har nämligen dykt upp något utomordentligt intressant i ett av de gamla spåren…".

"Den 9 september 1987 står en leende Ingvar Carlsson bakom Ronald Reagans rygg och lyssnar till presidentens välkomsttal."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11069171.ab
Jg vill be om ursäkt. I ett av mina tidigare inlägg där jag visade en kedja av händelser rörande mordet på Peter Imre Virag, har jag gjort ett stort misstag. Jag kan inte påvisa någon inblandning av honom i mordet på Olof Palme.
Jag försöker visa kronologin i Scientologispåret och dessutom pussla ihop de med händelser som rör MOP. Ibland går det bra men ibland sämre som vissa av er märkt.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-07 kl. 05:48.
Citera
2017-03-07, 09:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
respektive december 1987
nya uppgifter till PU.

Jag har varit naiv. Narconon-föreståndaren är självklart Victor Gunnarsson. Personen som Bo S. förhör i 11 timmar. Hur många av er andra hade koll på detta utan att säga något?
Senast redigerad av Gothus 2017-03-07 kl. 09:59.
Citera
2017-03-07, 09:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach

Scientologer och Charta77 , i Gustav Husaks,Tjeckoslovakien?. Där var det en oerhört mycket starkare kraft i form av Lubjankas gossar och deras förlängda arm som styrde.

Magna Carta var det dokument som 1215 kraftigt beskar kungamakten och gav den engelske kungen namn Johan-Utan-land. Kan du hita en koppling därifrån till MOP blir jag imponerad. Rörigt inlägg.
Vad är det du menar?
Citera
2017-03-07, 09:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag har varit naiv. Narconon-föreståndaren är självklart Victor Gunnarsson. Hur många av er andra hade koll på detta?

Viktor Gunnarsson föreståndare på Narconon!!!!! Var får du detta ifrån????
Citera
2017-03-07, 10:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarsson föreståndare på Narconon!!!!! Var får du detta ifrån????
Det är samma historia om du läser lite mer.

Var innan mordet i Los Angeles och sköt 357 magnum på skjutbana.

Var på Rigoletto men ändrar sedan sin historia till en annan bio, det ena fallet Saga det andra fallet Grand.

Vad är oddsen för att det ska vara två olika personers vittnesmål?

Det är alltså privatdetektiven Bo S. som förhör Gunnarsson i 11 timmar.

I två brev från en dansk uppgiftslämnare, daterade i november
respektive december 1987, lämnas uppgifter om A och Scientologikyrkan.
annan biograf men kommit för sent till föreställningen
. Enligt Bo S
nya uppgifter till PU.
Senast redigerad av Gothus 2017-03-07 kl. 10:21.
Citera
2017-03-07, 10:18
Medlem
Okej. Jag kanske är sist på bollen här, men i Expressens den fjärde mars (sid 6) får man veta att vittnet Ljubisa N strax efter att han såg makarna Palme, ser två flickor vandra Sveavägen norrut på östra sidan.

Det ligger ju nära till hands att anse att det här faktiskt ger gott stöd till Pirjo och Katjas berättelse om dekorimamannen.

Men jag kan inte minnas att LN någonsin säger det här i förhör. Någon som kan erinra sig ett sådant förhör?

Sidan 6 här.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZHVJMFduYWsteDQ/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in