2017-02-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Någon som har mailadress till Palmeutredningen?

Kanske den här: registrator.kansli@polisen.se
Citera
2017-02-13, 21:45
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Intressanta uppgifter som jag inte sett tidigare . Tingsryd, kan det vara Småländska vapen i Ingelstad som avses?

Det där med "Okänt ställe"
skulle kunna vara synonymt med inköp för SÄPOs , Polisens, Försvarsmaktens räkning eller till dem närliggande föreningar . Att gå till botten med Dorotea, Floby osv och lämna sedan ett "okänt ställe" får i alla fall mig att höja på ögonbrynen.

Vi har ju debatterat förr om HH's trovärdighet, men jag vill ändå erinra om vad han initialt säger om mordkulan. Den är mycket ovanlig och finns inte hos polisen, han nämner att polisen har tillgång till 4-500(?) olika. Vad får du ut av det? OBS! Jag är inte ironisk! Jag funderar.
Citera
2017-02-13, 22:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Här tappar plötsligt både du och mvagrippa fattningen och det efter att alla sex från de vanliga svansarna kring Guillou blivit lika svarslösa och bara orkar hugga till med trams på gammalt vanligt vis.
Det hundratal vettiga frågor som du en gång sammanställde på samma sätt som tidigare Krantz men sedan bara skojade bort är de som jag fortsatt söka rimligaste förklaring till. Samtidigt med mina egna lika märkliga upplevelser som ingen velat förklara utan mena att jag får skylla mig själv då jag frågar har jag systematiskt och helt konsekvent ringat in motsvarande förhållanden i egna närmiljön. Vilka är skaparna av och vilka här har nu tillgång till den databas som skall anses gälla över oss alla och vida överträffar det gamla IB i integritetskränkning?
Det mest osannolika utslag av hur snillen spekulerar på högsta nivå visade du stolt upp här för några år sedan. http://www.pictureshack.us/images/39588_im5.png Denna galna mindmapping över förment telepatiska eller ännu hemligare nätverk visade jag upp för IvB som ett dåligt skämt. Han blev då avundsjuk för att inte själv stå med som någon slags konspiratör högpratare som han alltid varit åt de hemlige. Jag fick trösta honom med att han säkert var den "stumble upon" som syntes som spindeln i nätet men utan någon konkret förbindelse till mig. Så skicklig måste IvB ha varit!
Om jag och min familj någonsin skall få ro krävs det då att jag måste bevisa att jag inte har varit medveten om och aldrig kunnat utnyttja min av hemliga sällskap påstådda relation till Hopp, Strömstedt, Nejland, Rotschild osv närmast intill Palme?

... men berätta gärna mer om Trowbridge "US army intelligence" Ford ...
Citera
2017-02-13, 23:39
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Matematiken är alltså:

5900 patroner i Sverige av rätt typ, tillverkade 1979.
PU beslagtar 450 patroner omkring 1990-1994, dessa är fördelade i 31 poster.
9 patroner överensstämmer med mordkulorna.

Av dessa nio kommer fyra från olika askar med beteckningen ”3
PM 7” (vilket enligt Winchesters kodbeteckning står för att de är
tillverkade den 7 november 1979). Till övriga fem saknades askar. Tre
av patronerna är inköpta i Dorotea, troligen 1979/80. Övriga är inköpta
i Floby, Vetlanda, Piteå, Tingsryd, Örkelljunga respektive på okänt
ställe.

Vidare spekulation:

Nästan en tiondel var alltså inte avskjutna, och kunde beslagtas, ett decennium efter tillverkningen.
Om vapen och kulor inte tillgripits och på så sätt förkommit, kan gärningsmannen (under förutsättning att han köpt kulorna i Sverige) ringas in till antingen de södra orterna, eller de norra. Förslagsvis i början av 1980-talet.

Här skulle man kunna spekulera vidare om GM's ålder, vapenlicens, yrkes- och föreningsliv, men jag avstår.

Om nio kulor av 450 beslagtagna (31 olika askar) överensstämmer med mordkulorna, borde det rimligen varit fler från början. Skolmatematiken säger 118 kulor (9/450x5900), dvs drygt två askar.

Men det kan ju inte stämma, eftersom vi har sex kända vapenhandlare, och en okänd, och dom delar inte samma askar. Och matematiken är naturligtvis oanvändbar på det här sättet.

Av en slump finns 9 väldigt lika kulor kvar, fördelade på sju leverantörer, varav en okänd. 3 inköps i Dorotea. Hjälp mig att virra till det nu: kan man tolka det som att PU beslagtar en kula och en ask, men ibland 2 kulor och en ask?

Ni som har skjutit, brukar man spara den sista, dom två sista eller tre sista kulorna av någon anledning? Köper man en ask, eller lösa patroner?

Kom igen nu, alla!

Floby är väl Jägar Nisses hemtrakter
Citera
2017-02-14, 01:01
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn

Lite fel av mig att misstänka Floby inser jag ,snårig logik här men så här tänker jag.

Först och främst de 31 posterna motsvarar 31 askar så vida inte man räknar in flera askar i en post men det tror jag inte man gör efter som man bara plockar en patron ur varje post. (Vore ju korkat att lämna en ask okollad).

Man kan anta att de 31 posterna motsvarar 31 spårade slutkunder på ett ungefär, en kund kan ju ha köpt flera askar och ha kulor kvar från båda.

Askar märkta 3 PM 7 är mycket intressanta då vi får veta att av alla undersökta 3 PM 7 askar var det bara två askar som innehöll patroner som inte exakt överensstämde blyisotopsmässig med OP kulorna.

Det fanns alltså INTE en massa 3 PM 7 askar som innehöll irrelevanta patroner endast två 3 PM 7 askar gjorde detta.
Alla övriga 3 PM 7 askar innehöll patroner som överensstämde isotopsmässig med OP kulorna.

Inga patroner i andra typer av askar stämde isotopsmässig med OP kulorna.

Vi kan då med ganska stor sannolikhet dra slutsatsen att de fem asklösa kulorna också inhandlats i 3 PM 7 askar.

Nio patroner hittades som matchade OP kulorna och vi kan då dra slutsatsen att det handlat om nio 3 PM 7 askar. Tre askar i Dorotea en ask vardera i Floby, Vetlanda, Piteå, Tingsryd, Örkelljunga.

Sammanlagt åtta askar och sannolikt högst åtta slutkunder som spårats och förhörts.
Dessa slutkunder har då också avskrivits från utredningen får man förmoda.

Dessa orter blir då mindre intressanta då man ju faktiskt spårat slutkunderna i just dessa områden.
Sedan har vi ju den ospårade tredjedelen av kulorna men det finns ju bara ett svagt samband med 3 PM 7 askarna och ort och det är ju Dorotea där vi vet att tre askar hamnat det övriga 3 pm 7 askarna är ju utspridda va det verkar slumpmässigt.

Mer intressant eller VÄLDIGT intressant blir ju då den ask 3PM7 som har sålts till okänd kund på okänt ställe.
Citera
2017-02-14, 08:26
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nya uppgifter för mig.
Jag hade, precis som många andra, fått höra att alla kulor av detta slag som sålts i Sverige skall ha kommit från en och samma batch. Det gjorde dom uppenbart inte, eftersom det är olika sammansättning i dom.

Varför man valde en så ovanlig ammunition är inte så konstigt: Den får jobbet gjort.

När det gäller anskaffning:
Det fanns i mitten av 80-talet fler vapenhandlare i Sverige än konsumbutiker. Över 3500 stycken.
En del av dessa bedrev ingen komersiell vapenhandel, utan var en del av totalförsvaret. Vapendepoer för en svensk motståndsrörelse i händese av krig, helt enkelt.
En av dessa verkar ha varit CGÖ, som ju var registerad som vapenhandlare och hade gott om vapen hemma, bland annat den ammuintion som är aktuell i det här fallet.
Så vitt jag har förstått, så var dom här vapnen inte registererade, utan hade införskaffats via försvarmakten. Bristen på registrering skall ha varit för att försvåra för ryssen (som älskar att snoka i register för att försöka lista ut vilka vapen och var dessa finns) att få information.
Nu fick dom väl det ändå, om inte annat sedan en större dagstidning (DN?) gått ut med uppgifterna om den stora mängden vapenhandlare som inte bedrev någon verksamhet.
Så, jag tror ammunitionen kom den vägen.

Kulorna är den enda tekniska bevisningen som existerar i Palmemordet. Gunnar Walls Mörkläggning sid. 808ff.

-Magnumrevolvrar hade inte något stort legalt användningsområde i Sverige 1986. I princip förekommer de bara i samband med tävlingsskytte. Och i sådana sammanhang finns det inget behov av pansarbrytande kulor. De är dyra utan att vara idealiska att skjuta prick med. Det var alltså svårt att se vilken legitim roll sådan ammunition hade i en vapenhandlares verksamhet.

-Just denna typ av ammunition slutade att tillverkas i början av 80-talet och var vid tiden 1986 nästan helt borta ur vapenhandlarnas sortiment.

- Ammunitionstillverkare får in bly från olika gruvor. Vilket innebär att varje smälta blir unik. En egenskap som kallas isotopsammansättning. Denna identitet går igen i varje kula i serien som kan spåras genom isotopmätning.

-Kulan som Palme sköts med härrör från en smälta i USA 1979. Vars import till Sverige kan spåras via vapenhandlare och vidare till försäljning. Andra kulor av samma ammunitionstyp från andra smältor har också försålts men saknar bäring i MOP. Eftersom de har en annan isotopsammansättning.

Slut på mörkläggning. Nu vidtar mina funderingar och spekulationer.

Var det en slump att mördaren använde en revolver med aktuell ammunition. Eller var det resultatet av noggranna övervägningar i förtid. Rentav det enda man kunde komma över med kort varsel, eller Cajsa Wargtänkankande. Man tager vad man haver. Kanske som LGWP föreslagit. Vapnet var hans eget och därmed ammunitionen. I ägo lång tid före mordet.

Kan vi lösa den gåtan har vi kommit en bra bit på vägen.

Som ni vet tolkar jag mordförloppet som att man passade på när möjligheten uppenbarandes. Det var inte resultatet av en långvarig konspiration med resurser. Det fanns i planen alldeles för många obekanta faktorer. Dessutom lät man offret bestämma alldeles för mycket med risk för att misslyckas.

Hur troligt är det att SAs säpotrio och andras eventuella övervakning innebar att man kontinuerligt gick omkring med laddade grova revolvrar. Utifall att. Liksom Barbro eller Leon. Grupper som spanar på OP. Fribrytare i en operation Olof enligt Moelv. Min slutsats är att vapen och aktuell ammunition kom in i ett väldigt sent skede. Där Östling är en av ytterst få personer som teoretiskt hade möjligheten att leverera med kort varsel.

När tullkriminalen i Ebbes kölvatten fann en patron av aktuell ammunitionstyp hemma hos CGÖ visar att den tanken inte är gripen ur luften. Det är snarare en konsekvens av densamma.

Wall påstår i Mörkläggning att varken polisen eller militären använde/innehade grovkalibriga revolvrar. Andra källor vittnar om motsatsen. Men hur skaffade då de i så fall sin ammunition som inte kunde spåras. Kanske via vapenhandlare som inte formellt existerade. Som CGÖ.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-02-14 kl. 08:39.
Citera
2017-02-14, 09:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
När det gäller CGÖ finns det en mycket märklig skrivning. I ett förhör daterat 860819.

http://www.itdemokrati.nu/page59.html

-Med tanke på Östlings nuvarande anställning, och förhållandet att han var, censur, hemställde han att vederbörande polismyndighet vidtog sådana åtgärder, att hans förhörsprotokoll inte kom under ögonen på obehöriga och uppgifter ur detsamma t.ex. publicerades i massmedia. Det skulle i hans fall vara rent förödande visavi generaldirektören, eftersom det aldrig nöjaktigt skulle gå att förklara.

Uppenbarligen var inte GD invigd i det intrikata spelet. Samtidigt som hans förhörsledare verkade vara det. Liksom PU eftersom man mörklade det avsnittet när man lämnade ut förhöret. För hur kunde en oskyldig anställning vid Televerket radio vara hemlig. Om det inte just det var hemligt.

Min tro är att Östlings position hela tiden varit känd i PU. Därför kan den inte avslöjas. Lika lite som Holmers.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-02-14 kl. 09:42.
Citera
2017-02-14, 10:45
Medlem
Citat:
Dessa orter blir då mindre intressanta då man ju faktiskt spårat slutkunderna i just dessa områden...

Mer intressant eller VÄLDIGT intressant blir ju då den ask 3PM7 som har sålts till okänd kund på okänt ställe.

Spännande konstaterande jag inte sett tidigare. Vore ju oerhört intressant att koppla inköpsorten till andra uppslag. Tänker då på deltagarna i "svartkrutsklubbens Gotlandsträff", vilka någon misstänkt.
Bland grupperingen vapenintresserade finns ju även sonen till den mvagrippa beskrev, som blev förhörd i USA. Denne skulle ju härstammat från Laholm medan det finns en person med samma namn och ålder nog att vara ättling, verksam i ett skyttegille väster om Ystad. Av en händelse råkar Grxndbxrg bo strax öster Ystad. En koppling om än långsökt.

Självklart är det skillnad på magnum- och svartkrutsskytte men många skyttar är ju verksamma i flera av skyttesportens olika genrer.
Citera
2017-02-14, 10:59
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Men snälla rara... Hur skall man i så fall någonsin kunna förhålla sig till en individs utsagor? Misstanken om att en uttalad sann utsaga döljer outtalade sanna utsagor gör ju dialog människor emellan helt ointressant.
I själva verket borde konsekvensen vara en annan; om det outtalade vet vi blott intet och kan därför endast förhålla oss slusatsfritt till det.
Val av sida? I vilket avseende? Öst mot väst? Well, 93% av svenskarna valde väst under kalla kriget och de flesta av de återstående sju procenten önskade att deras parti skulle tillåta dem att göra det också......
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag pekade inte ut någon särskild i mitt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
... men berätta gärna mer om Trowbridge "US army intelligence" Ford ...
Här är som sagt en ständig rundgång av sjuka misstankar. Att jag skulle ha samröre med Nejland, Hopp, Rotschild osv till kretsen närmast Palme är dock det sjukaste jag sett.
Cirkusen började på allvar för min del efter att jag sökt upp Trowbridge i grannskapet hemma angående något han skrivit om Anna Lindh som då berörde mig. Att CP blivit nerklubbad strax efter att jag föreslagit ett möte med Lisbet hade jag ännu inte insett betydelsen av. På samma sätt hade Trow glömt vad han skrivit om Lindh och ville då bara prata om MOP. Direkt hänvisade han mig istället till IvB som han just fått ännu sjukare misstankar mot. Så öppnades en värld jag aldrig velat befatta mig med sedan jag gjorde lumpen. Det enda vettiga jag så småningom fick ut av den gode Trow var ett par PM han i sin tur fått av Tunander i förtroende och inte själv kunnat förstå riktigt. Uddis bjöd på samma gång in till detta forum med ännu konstigare inställning fast med klar insider info.
Det jag nu kommit fram till är helt och hållet mina egna slutsatser utifrån egen faktisk erfarenhet bland grannar, kolleger, vänner och myndigheter som ännu inte kunnat förklaras på annat sätt. Misstankar som sprids från central myndighet har jag så kunnat se ha avgjort större verkan än fakta på de annars och i övrigt mest godtrogna omkring mig.
Det ni helt bortser från här är att en övervägande majoritet inte vill spekulera och välja sida inför tänkbara krig ö h t. Kampen står mellan på sin höjd 7% på vardera sidan med sina fixa idéer om varandra där man inte ens kan föreställa sig en neutral hållning eller ens nord-sydlig allians likaväl. Den kärnvapenfria zon Palme förordade borde ha varit självklar om den demokratiska majoriteten fått råda.
Finansmakten som i smyg vuxit fram sedan medeltiden med just ryktesspridningen som vapen mot folk och folkvalda hoppas jag vid det här laget vi med egna IT medel skall kunna genomskåda.
Citera
2017-02-14, 12:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När det gäller CGÖ finns det en mycket märklig skrivning. I ett förhör daterat 860819.

http://www.itdemokrati.nu/page59.html

-Med tanke på Östlings nuvarande anställning, och förhållandet att han var, censur, hemställde han att vederbörande polismyndighet vidtog sådana åtgärder, att hans förhörsprotokoll inte kom under ögonen på obehöriga och uppgifter ur detsamma t.ex. publicerades i massmedia. Det skulle i hans fall vara rent förödande visavi generaldirektören, eftersom det aldrig nöjaktigt skulle gå att förklara.

Uppenbarligen var inte GD invigd i det intrikata spelet. Samtidigt som hans förhörsledare verkade vara det. Liksom PU eftersom man mörklade det avsnittet när man lämnade ut förhöret. För hur kunde en oskyldig anställning vid Televerket radio vara hemlig. Om det inte just det var hemligt.

Min tro är att Östlings position hela tiden varit känd i PU. Därför kan den inte avslöjas. Lika lite som Holmers.

På grund av den brustna blindtarmen har Carl Gustaf Östling alltid varit osannolik som skytt. Däremot är han ett förstahandsval som vapenanskaffare,kunnig och diskret i affärer. Frågan blir då när, var och hur han skulle kunna leverera vapnet.

Vid elvatiden lämnar CGÖ södersjukuset och beger sig till bostaden. Något senare avsäger sig Olof Palme sitt livvaktsskydd. Under de följande timmarna kan den senare uppgiften spridas både i polishuset och på statsrådsberedningen.

Då CGÖ är indisponibel faller misstankar mot de besökare han haft under morddagen/Kvällen
Nedan en sammanställning av Östling MOP-dag

1100 Skriver ut sig från SÖS och åker enligt e.u. taxi hem till Högbergsgatan-

Ca 15-1600:
Kommer Thord Axelsson på besök, livvakt som genomfört skjutövningar under och tillsammans m CGÖ. Kan antas ha goda kontakter med kollegor i yrket.

Ca 1900
Kommer FMWs Per Arvidsson på besök, 1 tim snack , sen åker lille Pelle hem till mamma och sover. På söndag kallas han in av Wincent Lange för att kolla den första upphittade kulan.

Ca 20-2100
Östling får Göran Stigson och Per Hall besök, 1tim, sedan är duon jollebil till södermalmspiketen, Civilklädda i målad bil,

ca 0200 Stigson ringer Östling och berättar om MOP.

Gemensamt för alla besökare är att de berättar om hur skröplig Östling är.
'

Reflektion :
Livvakten Axelsson skulle kunna ha kommit över uppgiften att OP saknar skydd under kvällen.Likaså går det inte utesluta att han var den som plockar med sig ett vapen.

Arvidsson kan vara behjälplig m vapen och samband och springpojke åt idolen Östling som han beundrat och pangat med i Skytteklubben. Att han kallas in av Wincent Lange för att identifiera de upphittade kulorna är ett faktum. Att Arvidsson och CGÖ står varann nära är klarlagt.

WL är den som är ansvarig för den otillräckliga brottsplatsundersökningen, tvättningen av mordkulorna och en mycket central spelare under det första MOP-dygnet. Därtill är han liksom jägar-Nisse med i den av arméstaben producerade filmen "Förebudet" vilket antyder goda förbindelser med de hemliga delarna av totalförsvaret.
I förebudet medverkar för övrigt Ossian Sönnergren, efterträdare till Ingvar Grundborg och CGÖ som säkerhetschef på Televerket Östra.

Stigson/Hall kan i teorin varit i kontakt med GM och runt mordplatsen ihop med södermalmspiketen som dom är jollebil till . 3230 Finns runt mordplatsen trots att man ska vara på södermalm och innehåller chefen Kjell Östling, Leif Svensson(senare dömd för mord på sin sambo) , Claes Djurfeldt, Klas Gedda, Jan Hermansson och Peter Wikström. Dock kan jag tycka att Stigson/Hall är väldigt sent ute och dom skulle ingå i en mordkomplott.

I samtliga fall ska sägas att det saknas bevis för inblandning. Med tanke på hur obalanserat CGÖ uppträdde med okända människor är han inte utypen för en konspiratör. Men när det gällde att anskaffa vapen hade han få , kanske inga övermän.

Lars Borgnäs inslag om "sambandscentralen" på Alströmergatan där CGÖ flyttade in 1988. Tanten är inte tråkig när hon imiterar radiotelegrafi.

https://www.youtube.com/watch?v=xQ6beEjcUHg
Senast redigerad av mvagrippa 2017-02-14 kl. 12:31.
Citera
2017-02-14, 12:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Njae, det skulle vara en ordentligt omväg. Långt till både Såtenäs, Skövde och Karlsborg där han mestadels höll till. Sedan hade nog Nisse via jobbet lättare möjlighet att skaffa ammunition.
Citera
2017-02-14, 12:54
Medlem
Citat:
Lite fel av mig att misstänka Floby inser jag ,snårig logik här men så här tänker jag.

Först och främst de 31 posterna motsvarar 31 askar så vida inte man räknar in flera askar i en post men det tror jag inte man gör efter som man bara plockar en patron ur varje post. (Vore ju korkat att lämna en ask okollad).

Man kan anta att de 31 posterna motsvarar 31 spårade slutkunder på ett ungefär, en kund kan ju ha köpt flera askar och ha kulor kvar från båda.

Askar märkta 3 PM 7 är mycket intressanta då vi får veta att av alla undersökta 3 PM 7 askar var det bara två askar som innehöll patroner som inte exakt överensstämde blyisotopsmässig med OP kulorna.

Det fanns alltså INTE en massa 3 PM 7 askar som innehöll irrelevanta patroner endast två 3 PM 7 askar gjorde detta.
Alla övriga 3 PM 7 askar innehöll patroner som överensstämde isotopsmässig med OP kulorna.

Inga patroner i andra typer av askar stämde isotopsmässig med OP kulorna.

Vi kan då med ganska stor sannolikhet dra slutsatsen att de fem asklösa kulorna också inhandlats i 3 PM 7 askar.

Nio patroner hittades som matchade OP kulorna och vi kan då dra slutsatsen att det handlat om nio 3 PM 7 askar. Tre askar i Dorotea en ask vardera i Floby, Vetlanda, Piteå, Tingsryd, Örkelljunga.

Sammanlagt åtta askar och sannolikt högst åtta slutkunder som spårats och förhörts.
Dessa slutkunder har då också avskrivits från utredningen får man förmoda.

Dessa orter blir då mindre intressanta då man ju faktiskt spårat slutkunderna i just dessa områden.
Sedan har vi ju den ospårade tredjedelen av kulorna men det finns ju bara ett svagt samband med 3 PM 7 askarna och ort och det är ju Dorotea där vi vet att tre askar hamnat det övriga 3 pm 7 askarna är ju utspridda va det verkar slumpmässigt.

Mycket intressant med den okända asken, varför har man inte kunnat gå till botten med den? Mörkläggning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in