2017-03-07, 06:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
kollar man mellanöstern komman man långt med ak45. Stg44 hade gjort stor skillnad.

Åfan. Det förklarar ju t.ex. israels förlust i sexdagarskriget...

Personliga handeldvapen har mycket liten betydelse i ett modernt krig.
Det som verkligen spelar roll är artilleri, granatkastare, kulsprutor och stridsfordon.

Citat:
Tyskarna åkte tåg igenom Sverige. Varför inte ta järn den vägen?

Därför att transportkapaciteten för järnvägarna inte fanns och det saknades därtill relevant isfri hamnkapacitet vintertid.

Citat:
vrf var v2 slöseri med resurser? raketer är mkt effektivt i krig.

Den var extremt dyr, hade extremt låg precision och orsakade tyskarna fler förluster bland civilbefolkningen än fienden.

Produktionskostnaden för en robot var lika hög som för en stridsvagn och varje robot tog då bara livet av 1 fientlig civilist och 2 till 4 egna slagarbetare.

Citat:
så hitler hade en strategi att starta krig med hela världen. teorin är helt knasig och jag köper den inte.

Nej det var det inte och det har ingen heller påstått.
Däremot så skulle ett senare krig, med jetflygplan och tyngre stridsfordon har krävt mycket mera drivmedel.

Citat:
nej. omgruppera betyder inte reparera och underhålla

Och lika fullt så var de tyska tätförbanden även i desperat behov av reparationer och underhåll.

Citat:
om 50% inte finns kvar är resten tillgängligt. du kan inte böja på saker som du gör. oseriöst.

Nej om 50% inte finns kvar, så innebär det att de återstående 50% har kraftigt reducerad kapacitet p.g.a. mekaniska problem, mindre stridsskador och slutkörda besättningar.
Citera
2017-03-07, 09:11
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
jag har visat källa att tyskarna blev hindrade av order att stanna.
Och den ordern gavs därför att det var nödvändigt.
Citat:
ok. varför inte frakta järn genom sverige ist för att ta danmark och norge? järn i sverige låter som ett svepskäl eller en efterhandskonstruktion för att ta danmark och norge.
För att hamnen i Narvik, där stor del av transporten skedde från, var isfri vintertid, vilket är en enorm fördel. Dels också för att hindra britterna att angripa de nordsvenska gruvorna västerifrån. Att Danmark och Norge dessutom utgjorde bra baser för att bomba Storbritannien skadade inte heller.
Citat:
jag ska se om jag hittar en källa där hitler talar om att han bara bryr sig om vad som händer i tyskland och inte vill ha krig. har sett han säga det i ett tal.
Jag vet vilket tal du menar. För det första: Krig mot Storbritannien ville han helst undvika, hans misstag där var att han trodde att engelsmännen skulle strunta i Polen på samma sätt som de struntat i Tjeckoslovakien. Mot Frankrike hoppades han på en snabb fred, men ansåg att ett litet krig var nödvändigt för att återerövra Alsace-Lorraine. Krig mot Sovjetunionen hade han dock bestämt sig för redan när han skrev Mein Kampf. För det andra ljög Hitler minst lika mycket, om inte mer, som alla andra politiker.
Citera
2017-03-07, 10:00
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Om det inte var för att Sovjet fick feeeeet hjälp från USA så hade Tyskland med nazisterna i spetsen besegrat Sovjet på ett eller annat sätt. 42-43.

See fickväl runt 5% av sin egen produktion eller något i den stilen va? Om det var så avgörande kan man ifrågasätta
Citera
2017-03-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
See fickväl runt 5% av sin egen produktion eller något i den stilen va? Om det var så avgörande kan man ifrågasätta
Nej det var snarare 50% eller mer i vissa områden. Sen måste man se hur många Sovjeter som kunde ingå i armén för deras sysslor axlades av amerikanerna. Blev säkert nån miljon mer till röda armén.
Senast redigerad av Olepeter 2017-03-07 kl. 10:13.
Citera
2017-03-07, 10:57
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Nej det var snarare 50% eller mer i vissa områden. Sen måste man se hur många Sovjeter som kunde ingå i armén för deras sysslor axlades av amerikanerna. Blev säkert nån miljon mer till röda armén.

I vissa områden var det säkert 50% men menar du TT USA tillverkade hälften av Sovjets materiel under kriget? Men man kanske ska se till totalen i stället? Det är väl klart att om man får för att ta ett exempel flaskor skickade så gör man förre egna och fokuserar på gevärskolvar i stället.
Citera
2017-03-07, 11:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Därför att transportkapaciteten för järnvägarna inte fanns och det saknades därtill relevant isfri hamnkapacitet vintertid.

Två exempel på det. Malmloken gick på el och första krigsvintern fanns det ingen elbana genom övre Norrland, så just de loken hade inte kunnat köra något. Stambanan i övre Norrland fick sin sista elsträcka i mars 1942.

Det är inte säkert att det vid tillfället fanns andra lok som kunde dra så tunga laster med någon hastighet, såvida man inte räknar med ett ex av en gammal modell som hade sparats. Det är inte heller säkert att stambanan själv klarade de laster man brukade köra med.

Hamnarna söderut var också troligen redan rätt så fullbokade, åtminstone de som var skapade som malmhamnar.
Citera
2017-03-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
I vissa områden var det säkert 50% men menar du TT USA tillverkade hälften av Sovjets materiel under kriget? Men man kanske ska se till totalen i stället? Det är väl klart att om man får för att ta ett exempel flaskor skickade så gör man förre egna och fokuserar på gevärskolvar i stället.
Tanks och artilleri hade ryssarna redan gott om och producerade mer än vad USA och Storbritannien gjorde tillsammans. Men när det gäller flygplan, bränsle, lastbilar, jeepar, mat och kläder så tror jag USA stod för en betydande del. Ett tips (som jag inte kan göra nu) är att kolla på bilder från östfronten 44-45 och se hur många amerikanska lastbilar det finns på bilderna. Jag vet inte vad det blir i ton och hur många ton Sovjet producerade men hjälpen var verkligen inte betydelselös. Det tog ryssarna ett halvår att ta sträckan Warszawa-Berlin och det var en av de perioder då ryssarna hade bland de högsta förlustsiffrorna. Utan amerikanskt hjälp så hade det nog aldrig fungerat.
Senast redigerad av Olepeter 2017-03-07 kl. 11:34.
Citera
2017-03-07, 12:48
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Tanks och artilleri hade ryssarna redan gott om och producerade mer än vad USA och Storbritannien gjorde tillsammans. Men när det gäller flygplan, bränsle, lastbilar, jeepar, mat och kläder så tror jag USA stod för en betydande del. Ett tips (som jag inte kan göra nu) är att kolla på bilder från östfronten 44-45 och se hur många amerikanska lastbilar det finns på bilderna. Jag vet inte vad det blir i ton och hur många ton Sovjet producerade men hjälpen var verkligen inte betydelselös. Det tog ryssarna ett halvår att ta sträckan Warszawa-Berlin och det var en av de perioder då ryssarna hade bland de högsta förlustsiffrorna. Utan amerikanskt hjälp så hade det nog aldrig fungerat.
Vad säjer ryssarna själva om den saken?
Tycker faktiskt det är något som också måste vägas in för att få fram helhetsbilden.
Citera
2017-03-07, 16:31
Medlem
Citat:
Det tog ryssarna ett halvår att ta sträckan Warszawa-Berlin och det var en av de perioder då ryssarna hade bland de högsta förlustsiffrorna. Utan amerikanskt hjälp så hade det nog aldrig fungerat.

Men var det inte p.g.a ett politiskt beslut? Har för mig att jag läste någon stans att ryssarna utan större problem hade kunnat korsa Oderfloden i februari, men valde att göra halt för att istället fokusera på att erövra resten av det av tyskarna ockuperade Centraleuropa för att de västallierade inte skulle kunna göra anspråk på inflytande över dessa länder efter krigsslutet.
Citera
2017-03-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Tycker faktiskt det är något som också måste vägas in för att få fram helhetsbilden.
Ryssarna säger själva att lend Lease spelade en underordnad roll och det skulle väl såra deras stolthet att onda USA hjälpte Sovjet upp för ättestupa.
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Men var det inte p.g.a ett politiskt beslut? Har för mig att jag läste någon stans att ryssarna utan större problem hade kunnat korsa Oderfloden i februari, men valde att göra halt för att istället fokusera på att erövra resten av det av tyskarna ockuperade Centraleuropa för att de västallierade inte skulle kunna göra anspråk på inflytande över dessa länder efter krigsslutet.
Jag har läst att det var på grund av tyskar norr om ryssarnas flank som gjorde att anfallet mot Berlin försenades. Jag tror även ryssarna hade erövrat Centraleuropa (iaf Budapest) i slutet av Januari/början av Februari. Hur det var i Jugoslavien vet jag inte.
Citera
2017-03-07, 19:47
Medlem
astro220s avatar
jag har läst att alla kopierade tyskarnas plan. orkar inte ta fram källa nu.
Kanske inte ritningskopiering,men en del ideer.Svept vinge var dom väl ensamma om under kriget?!Usa hade ju raka vingar på X1 när dom gick genom ljudvallen...
Jetmotorn hade ju två olika utvecklingsvägar,Tyska med axialfläkt o brittiska med radialfläkt.Idag är det väl bara axialfläkt som gäller.
Citera
2017-03-07, 20:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Den helhetsbilden ska jag vara så snäll och bjuda på och det med orden från ingen mindre än den som var Sovjetunionens ledare under just när det hände. Telegram från Josef Stalin till Harry S. Truman 1945-06-12, utgivet i bokform av Sovjetunionens utrikesdepartement 1957 i en samling med korrespondens mellan de allierade ledarna under VK2: Correspondence of Roosevelt and Truman with Stalin on Lend Lease and Other Aid to the Soviet Union, 1941-1945
Citat:
To THE PRESIDENT, Mr. H. TRUMAN

The White House, Washington

On the third anniversary of the Soviet-American Agreement on the Principles Applying to Mutual Aid in the Prosecution of the War against Aggression, I beg you and the Government of the United States of America to accept this expression of gratitude on behalf of the Soviet Government and myself.

The Agreement, under which the United States of America throughout the war in Europe supplied the Soviet Union, by way of lend-lease, with munitions, strategic materials and food, played an important role and to a considerable degree contributed to the successful conclusion of the war against the common foe-Hitler Germany.

I feel entirely confident that the Friendly links between the Soviet Union and the United States of America, strengthened in 'the course of their joint effort, will continue to develop for the benefit of our peoples and in the interests of durable cooperation between all freedom-loving nations,

J. STALIN
Under en middag på Teherankonferensen 1943 sa Stalin "Utan den amerikanska produktionen kunde de allierade aldrig ha vunnit kriget". Tempuset låter lite konstigt, antingen är det en felöversättning eller så tog han ut segern lite i förskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in