2017-02-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag ser att Urban Fälts tilltalsnamn tydligen inte är Urban, utan Carl. Har han bytt nyligen så kan det ju tyda på att han inte vill förknippas med den tillvaro han precis lämnat. Eller har han alltid använt Urban som tilltalsnamn men egentligen hela tiden hetat Carl?

https://www.ratsit.se/sok/person?vem=urban+f%C3%A4lt&var=&m=1&k=1&r=1&er=1&b =1&eb=1&amin=&amax=&fon=1

Egentligen är det skit samma kan jag tycka vad han kallar sig,men är han fortfarande boende i Knutby med sin fru?
Såg att även Åsa Waldau numer är registrerad som ogift,men på samma adress som Patrik,men hon flyttade ju för flera månader sedan. Har ju skrivits en del om flyttningar hit och dit inom församlingen,är nog många som inte står skrivna på sin rätta adress. Man är väl skyldig att uppge rätt adress där man bor inom 3 veckor efter flytt? Men,men,lagar och regler är väl inget man bryr sig om i Knutby,så "kristna" de nu säger sig vara.

Jag blir bara mer och mer förbannad ju mer oegentligheter som kommer fram här och på annat håll.
Att Gembäck och några till i ledningen som har ekonomiska intressen skall fortsätta styra församlingen med järnhand är helt absurt.
De forsätter med sin skrämselpropganda för medlemmarna om att medier och flashback är verk av djävulen,de skrämmer församlingen till tystnad.
Jag trodde uppriktigt att Knutby kanske skulle kunna bli en sund och uppriktig församling med kristna normer när Åsa och Urban försvann,men ack vad jag bedrog mig.

Den musikgemenskp som finns i Knutby är väldigt unik,finns mycket begåvade människor där,och jag förstår om många klamrar sig fast vid det.
I den riktiga världen kan man inte fly undan på samma vis,och har man vant sig med diktatoriska och "karismatiska" ledare,så är det svårt att lämna.

Jag sätter mitt hopp till ungdomarna,flera av dem har fått lite nya perspektiv när de studerar eller arbetar på andra arbetsplatser än i Knutby där ledarna har sina företag. Dags för alla begåvade ungdomar i Knutby att pröva sina vingar i den riktig världen,inte alltid så lätt,men man växer som människa och kanske kan lära sina föräldrar något. Finns många olika kristna samfund där det råder ett betydligt sundare kristet klimat som ni kan söka er till.
Där finns också musikgemenskap och kanske framförallt det som är viktigast,ett socialt arbete bland de i samhället som behöver hjälp,är det som är grundbulten för en kristen människa.
Citera
2017-02-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Här ser vi vilka familjer, som fått det tvivelaktiga nöjet, att bo i "mordvillan"....

SuFä och SaFr var de som upptäckte den döda Alexandra, dessutom såg henne i livet sista kvällen.

Vem bestämde att just dessa två familjer skulle bo här?

Knutby-logik?

I Knutby finns en speciell logik,Frankner och Fält skall "spionera" på varandra så att ingen pratar brevid mun om alla idiotiska turer som nu sker i Knutby.De tvingas också vara lojala mot sina välgörare för denna ynnest att få hyra detta hus.
Lite förvånad att "Carl" skall bo där,trodde att hans fru begärt skillsmässa för länge sedan,och han har inte varit så synlig den sista tiden,,,fast han är väl bara under tukt kan jag tänka
Citera
2017-02-21, 21:40
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Egentligen är det skit samma kan jag tycka vad han kallar sig,men är han fortfarande boende i Knutby med sin fru?
UF bor på annat håll men har kontakt med sin familj i Gränsta.
Citat:
Jag blir bara mer och mer förbannad ju mer oegentligheter som kommer fram här och på annat håll. Att Gembäck och några till i ledningen som har ekonomiska intressen skall fortsätta styra församlingen med järnhand är helt absurt. De forsätter med sin skrämselpropganda för medlemmarna om att medier och flashback är verk av djävulen,de skrämmer församlingen till tystnad.
PeGe försöker valla ihop sin hjord men det är inte fullsatt på filadelfias möten som förr. Ofta kommer bara ett tjugotal.PeGe är en flack och dryg predikant. Församlingen styr han genom att skrämma, kräva och frysa ut vissa medan han är hjälpsam mot andra. På podiet saknar han alldeles den rock star-quality som fick sektkvinnorna att tända på UF.
På KnutbyBygg har PeGe varit en slöfock som cashat in chefslön.
Citat:
Jag trodde uppriktigt att Knutby kanske skulle kunna bli en sund och uppriktig församling med kristna normer när Åsa och Urban försvann,men ack vad jag bedrog mig.
Jo, det är lätt att hoppas på för mycket. Men starkt är det att du nu är orädd och klarsynt!
Citat:
Den musikgemenskp som finns i Knutby är väldigt unik,finns mycket begåvade människor där,och jag förstår om många klamrar sig fast vid det.
I onsdagskväll var det "lovsångsövning". Men när inte längre AA & MA, PaWa och fler vill vara med då tynar musikgemenskapen.
Citat:
I Knutby finns en speciell logik,Frankner och Fält skall "spionera" på varandra så att ingen pratar brevid mun om alla idiotiska turer som nu sker i Knutby.De tvingas också vara lojala mot sina välgörare för denna ynnest att få hyra detta hus.
SaFr med familj har flyttat från huset som hör till Fälts fastighet (mordvillan).
Senast redigerad av nabo 2017-02-21 kl. 21:44.
Citera
2017-02-21, 22:09
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
UF bor på annat håll men har kontakt med sin familj i Gränsta.

SaFr med familj har flyttat från huset som hör till Fälts fastighet (mordvillan)
.

Låter sunt!
Citera
2017-02-21, 22:21
Medlem
Teleslingas avatar
Hm..Urban Fält...som blivit Carl Fält....som kan syfta på Carl Fields. Och minns ni vem som använde DEN pseudonymen? Jo, bibliotekstjuven som försnillade böcker från Kungliga Biblioteket. När KB-mannen åkte runt i Europa och sålde sitt stöldgods, kallade han sig Carl Fields. Ser ni...ALLTING hänger ihop!
Citera
2017-02-23, 16:50
Medlem
Carl Fält... för osökt tankarna till Karlfeldt, den store poeten som också hade stor framgång hos kvinnor och som dessutom hade flera affärer med gifta kvinnor. Var han månne profetisk när han diktade följande:

"Kom härut, kom härut, du sköna brud,
dina lustiga dagar äro alla alla slut.
O stackare jag, o stackare jag!
Varför gråter den sköna bruden på sin dag?
Från de unga skall du gå,
bland de gamla skall du stå."

90 år efter att Karlfeldt skrev detta har en annan Brud lämnat sina unga följare, liksom hennes Vän som enligt egen utsago är förkrossad. Intressant parallell.
Citera
2017-02-23, 17:12
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meyerbeer
Carl Fält... för osökt tankarna till Karlfeldt, den store poeten som också hade stor framgång hos kvinnor och som dessutom hade flera affärer med gifta kvinnor. Var han månne profetisk när han diktade följande:

"Kom härut, kom härut, du sköna brud,
dina lustiga dagar äro alla alla slut.
O stackare jag, o stackare jag!
Varför gråter den sköna bruden på sin dag?
Från de unga skall du gå,
bland de gamla skall du stå."

90 år efter att Karlfeldt skrev detta har en annan Brud lämnat sina unga följare, liksom hennes Vän som enligt egen utsago är förkrossad. Intressant parallell.

Exakt så har man resonerat kring Anders Burius/KB-mannens val av pseudonym. Kanske passande på båda herrarna.
Citera
2017-02-24, 16:20
Medlem
Hunnerkungens avatar
Vet inte om jag är 2:a på bollen men hittar den här adressen
för Knutby Jesus

Aspö Hornudden 3
645 93 Strängnäs
Senast redigerad av Hunnerkungen 2017-02-24 kl. 16:23.
Citera
2017-02-24, 18:38
Medlem
Teleslingas avatar
Aha! Bara någon mil fågelvägen till Sursa gård där Militärligans ledare, Carl Sumonja, höll till! Allt hänger ihop!
Citera
2017-02-26, 15:39
Medlem
Här

http://www.dagen.se/kapitel-5-att-bryta-isoleringen-i-knutby-1.809151

säger Pege "Jag behöver hjälp med att se hur den här kulturen påverkat mig. Därför är det viktigt att någon utifrån granskar mig"

Hur går granskningen? Får man fråga vem som granskar - känns inte som han primärt menar oss här på Djävulens näste Flashback? Är det pastorn med skumma (?) bibelaffärer?

Håller Pege på med själavård? Ursäkta mina okunniga frågor men hur går frikyrklig själavård till? För det är väl inte att själavårdaren ska sitta och berätta vem som bör gifta sig med vem?

Tror de ens på någon "själ"? Som jag har uppfattat deras predikningar finns bara kött (som ska dö, dö, dö) och ande (som ska lyda). Var kommer själen in i bilden och hur ska den vårdas?

Och är man lämplig att ta sig an uppdraget (vårda själar) när man inte vet hur man själv är skadad av den osunda kulturen?
Senast redigerad av joannaw 2017-02-26 kl. 15:53.
Citera
2017-02-27, 22:08
Medlem
Tack nabo för dina svar <3 ,och för er andra som skriver med lite humor mitt i det svarta,intressanta kopplingar är det absolut
Har lite egna reflektioner,hur skulle Gembäck eller för all del Wincent eller någon annan kunna ta över i en församling som främst prisat karismatiska ledare framför Gud?ja,kanske någon av de unga

De unga som bor i Knutby är så "hjärntvättade" i och med sin uppväxt,så där kommer det ju inte in nytt friskt blod och tänkande.
Hoppas de unga flyttar och prövar sina egna vingar,så kan "gamlingarna" stå där med sina företag som betalar usla löner,och sina lägenheter/hus som de hyr ut till ockerhyror.

Om det inte finns en massa församlingsbor som är helt fanatiska och dyrkar ledarna(skriver ledarna efersom de är självutnämnda pastorer utan adekvat utbildning),vem skulle då vilja flytta till Knutby?

Kanske man skall tycka synd om alla företagare,husägare som satsat i Knutby? Nej,de har utnyttjat andra människor för sin egen vinning,och ja,ursäkta utrycket,men må djävulen ta dem
Förstår de ens vilken skada de gjort i så många människors liv?
Är så bedrövligt att vissa kan åka på utlandsresor,medan andra knappt har till livets nödtorft,är så "himmla" arg.

verkar trots all röra på sig lite nu,så länge det finns liv finns det hopp
Citera
2017-03-07, 06:14
Medlem
Jag noterar att PeGe betygsätter sitt eget företag med 5 stjärnor. Lite udda kanske att betygsätta sig själv? Sedan kanske KnutbyBygg är ett jättebra företag - det har jag ingen aning om.

Edit. Länken:

https://m.facebook.com/pg/knutbybygg/reviews/?mt_nav=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in