2017-03-06, 19:18
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har visserligen inte läst hel tråden, men då det mesta verkar vara rena spekulationer och att mycket lutar mot självmord tycker jag det är konstigt att Noppes hälsa inte kommer upp. Det finns väl flera diagnoser man kan få i hans ålder som inte är speciellt upplyftande?

Kanske ville han förkorta ett utdraget sjukdomstillstånd och minimera lidandet?

Att han tog livet av sig för att det saknades lite pengar i hans klubb tror jag inte så mycket på, då pengar spelar mindre roll ju mer man har eller har haft av dem.

Det är också sällan man ser så många som talar gott om en avliden som just denna gång. Noppe verkar varit en bra människa. Vi får hoppas att han får vila i frid.

Det finns MÅNGA spekulationer i tråden, angående "Noppes" hälsa och förmodade hälsa samt ekonomiska bekymmer.... Läs ordentligt från början!
Citera
2017-03-06, 19:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Det finns MÅNGA spekulationer i tråden, angående "Noppes" hälsa och förmodade hälsa samt ekonomiska bekymmer.... Läs ordentligt från början!

Utan att vilja lägga sordin på den spekulativa spännande diskussionen.
Sannolikheten att N begått suicid, med tanke på efterlysning, polisuttalanden och nära vänners reaktion är nog att betrakta som 98%. Återstår olycka 1,5% och mord 0,5%.
Tyvärr! En själstyngd gentleman som gått ur tiden.
Senast redigerad av Solglittret 2017-03-06 kl. 19:31.
Citera
2017-03-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Utan att vilja lägga sordin på den spekulativa spännande diskussionen.
Sannolikheten att N begått suicid, med tanke på efterlysning, polisuttalanden och nära vänners reaktion är nog att betrakta som 98%. Återstår olycka 1,5% och mord 0,5%.
Tyvärr! En själstyngd gentleman som gått ur tiden.

Om man bara samlar in tillräckligt med data, så kan man bevisa vad som helst med statistik.
/Murphys lagar/
Citera
2017-03-06, 20:52
Medlem
harems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Beträffande dina procentangivelser, att 50% skulle någon gång under livet drabbas av depression, det tror jag inte alls på. Idag sätts psykiatriska diagnoser på allt möjligt "alla har adhd" t ex.
Den som någon gång övergivits, ratats av den man älskar, kanske i tonåren, (det har så gott som alla råkat ur för) har då blivit väldigt, väldigt ledsen.
Men det är inte depression. Depression är ett sjukligt tillstånd.

Det var procent jag drog ur röven från gymnasiepsykologin, då vill jag minnas att det var 50%/25%
Säkerligen utdaterad information eller från någon pissig källa, men så stod det i böckerna.
Efter lite googling visade iaf Amerikanska studier 10% ungefär!
Citera
2017-03-06, 21:16
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieSophie
Verkar vara rätt många initierade källor som kände mannen ifråga väl. De har gång på gång i tråden antytt att det rör sig om självmord.

Kanske läge att ni med diverse konspirationsteorier lägger er energi på annat nu.

Om det, mot förmodan, handlar om ett brott av något slag lär det förmodligen ventileras i Veckans Brott imorgon kväll. Enligt Expressen var Leif GW medlem i klubben och är, inte minst av denna anledning, säkert väldigt intresserad av att alla upplysningar som kan leda till att ett ev brott löses kommer fram.

Du verkar inte riktigt förstå hur man kommer fram till något slags plausibel förklaring, konsensus eller vad man nu vill kalla det.

Man gör det alltså inte genom att argumentera för och diskutera den hypotes som verkar som den rimligaste just nu. Så länge denna hypotes inte kan bekräftas med hårda fakta så är det ingen ide att bara sitta och återupprepa det som talar för den.

Man stärker den istället genom att undersöka andra förklaringar, spekulera i om det kan ha varit en olycka, mord eller akut sjukdom osv.

Om man efter att ha undersökt dessa inte finner att de verkar troliga så går den återstående hypotesen stärkt ur det hela.
Citera
2017-03-06, 21:34
Avstängd
ziracorns avatar
Bara smeknamnet "Noppe" får ju en att spy galla... Han va med i morsans skvallertidningar redan på 80-talet. Lägg ner tråden, han va med största sannolikhet en sopa!
Citera
2017-03-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Du verkar inte riktigt förstå hur man kommer fram till något slags plausibel förklaring, konsensus eller vad man nu vill kalla det.

Man gör det alltså inte genom att argumentera för och diskutera den hypotes som verkar som den rimligaste just nu. Så länge denna hypotes inte kan bekräftas med hårda fakta så är det ingen ide att bara sitta och återupprepa det som talar för den.

Man stärker den istället genom att undersöka andra förklaringar, spekulera i om det kan ha varit en olycka, mord eller akut sjukdom osv.

Om man efter att ha undersökt dessa inte finner att de verkar troliga så går den återstående hypotesen stärkt ur det hela.

Jag tackar för din vilja att öka min kunskap om hur man stöter och blöter olika scenarion.

Många tänkbara förklaringar läggs fram av folk som varken känner till Stockholm, den avlidne eller någon djupare kunskap om Stockholms undre värld.

Hade jag valt att ta kol på någon och ville att få det att framstå som självmord hade jag definitivt inte ventilerat det här på FB.

Om läget ändras och Polisen initierar en brottsutredning då kan jag förstå intresset av att stöta och blöta tänkbara förklaringar, men än så länge verkar så inte vara fallet. Eller har jag missat något?
Citera
2017-03-06, 22:14
Medlem
mercys avatar
Man kan konstatera att Noppe har fått många fina omdömen som person här på flashback såsom snäll, gentleman, hedersknyffel osv. trots att väldigt få här känner honom ( om ens någon ). Det är fint! Hans pojkaktiga utseende har nog hjälpt till en del att skapa den bilden.

Vad jag undrar över är att han varit gift 4 ggr. Det är rätt mycket. Jag har för mig att jag hört att det var Noppe som valde att skilja sig från Grynet Molvig och att det fanns mycket bitterhet från hennes sida vid den tidpunkten. Bland annat ska hon ha blivit lämnad helt barskrapad. Om någon här på tråden har någon info om fruarna så dela gärna med er, detta är ju först och främst en skvallertråd.

Detta med att vara delaktig i organisering av "kaffeflickor" känns inte sympatiskt utan väldigt kvinnoförnedrande och gubbigt. Riktigt äckligt när man läst hur det gick till när Stenbeck hade sin våning i Gamla Stan och lockade upp "kaffeflickor" till sina prominenta gäster.
Citera
2017-03-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Vad jag undrar över är att han varit gift 4 ggr. Det är rätt mycket. Jag har för mig att jag hört att det var Noppe som valde att skilja sig från Grynet Molvig och att det fanns mycket bitterhet från hennes sida vid den tidpunkten. Bland annat ska hon ha blivit lämnad helt barskrapad.
Träffade paret ute på Geddeholms slott när de var gifta, hade äldre släktingar som hade en del med Lewenhaupts att göra. Noppe gillade jag direkt, en varm själ o inte von oben... Hon däremot, Grefvinnan tant Raffa (min enda referens till henne vid tidpunkten), var iskall mot allt o alla, Noppe inkluderad. Fick höra av mina släktingar att hon blivit lite väl fin o adlig, hybris o vad du vill.
Ett starkt minne var att Noppe kom upp med två flaskor skumpa under armen efter flrdrinkwn o frågade gästerna: "Ska det vara mer huvudvärk?"
Min slutsats är att Noppe tröttnade på hennes kyla o later... o jag har också hört att fick lämna utan pengar.
Citera
2017-03-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Bara smeknamnet "Noppe" får ju en att spy galla... Han va med i morsans skvallertidningar redan på 80-talet. Lägg ner tråden, han va med största sannolikhet en sopa!

Ja det namnet lär på något sätt ha kommit från familjens hund. Jag tror inte han själv var så glad över det egentligen.

Jag har också funderat på om valet av dödsplats hade något med hans namn att göra. Han hittades vid hundudden där det ligger en hundkyrkogård och en hundskola.
Kanske var tanken att han skulle dö som en hund eller något i den stilen.

Han tyckte nog själv att han var lite av en sopa. En person som hade blivit rikskändis och kungens kompis på grund av sin familj, fast att han egentligen inte riktigt fyllde kostymen. Han kände sig nog lite besviken med sin livsgärning. Familjegodset sålt, inga barn och klubben som inte gick lysande.
Citera
2017-03-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Man kan konstatera att Noppe har fått många fina omdömen som person här på flashback såsom snäll, gentleman, hedersknyffel osv. trots att väldigt få här känner honom ( om ens någon ). Det är fint! Hans pojkaktiga utseende har nog hjälpt till en del att skapa den bilden.

Vad jag undrar över är att han varit gift 4 ggr. Det är rätt mycket. Jag har för mig att jag hört att det var Noppe som valde att skilja sig från Grynet Molvig och att det fanns mycket bitterhet från hennes sida vid den tidpunkten. Bland annat ska hon ha blivit lämnad helt barskrapad. Om någon här på tråden har någon info om fruarna så dela gärna med er, detta är ju först och främst en skvallertråd.

Detta med att vara delaktig i organisering av "kaffeflickor" känns inte sympatiskt utan väldigt kvinnoförnedrande och gubbigt. Riktigt äckligt när man läst hur det gick till när Stenbeck hade sin våning i Gamla Stan och lockade upp "kaffeflickor" till sina prominenta gäster.

Gubbtolvan (och även Noppes) har ju kallats den adliga köttmarknaden. Inte konstigt att Silvia blev sur. Men kungen, han bara vänder blad och ser framåt.
Citera
2017-03-06, 23:02
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnatiusJReilly
Träffade paret ute på Geddeholms slott när de var gifta, hade äldre släktingar som hade en del med Lewenhaupts att göra. Noppe gillade jag direkt, en varm själ o inte von oben... Hon däremot, Grefvinnan tant Raffa (min enda referens till henne vid tidpunkten), var iskall mot allt o alla, Noppe inkluderad. Fick höra av mina släktingar att hon blivit lite väl fin o adlig, hybris o vad du vill.
Ett starkt minne var att Noppe kom upp med två flaskor skumpa under armen efter flrdrinkwn o frågade gästerna: "Ska det vara mer huvudvärk?"
Min slutsats är att Noppe tröttnade på hennes kyla o later... o jag har också hört att fick lämna utan pengar.
Ja, Noppe verkar ha varit en glad lax. Bara positivt sägs om honom vilket inte tillhör vanligheterna.Man måste väl ändå medge att hans liv verkade tämligen lätt och bekymmersfritt. Det kontaktnät han hade bidrog väl till de chefsjobb han fick på olika varuhus runt om i världen.

Såg en tråd här på flashback om Grevinnan tant Raffa. Hon verkar ha behållit efternamnet Lewenhaupt, gillade säkert titeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in