2017-03-06, 00:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Precis! Kul att du är tillbaka.
Vet bara inte var jag ska börja i dom här vansinnigheterna som pågår i tråden men citerar ett av dom vettigare inläggen som har sammanfattat det bra.
Funderar på om nu några av dårarna orkar läsa ett så långt inlägg

Det är en par saker jag inte är ense om och det är var cykeln kom ifrån.
Den cykeln som användes kan lika väl ha kommit från ett förråd i PAJ:s pappas hus som låg nära hans lägenhet. Eller vara en cykel som stod olåst utanför hans lägenhet.
Just den orangeröda färgen på cyklar var väldigt vanlig på äldre cyklar.

Det andra är att överfallet skulle vara sexuellt betingat. PAJ arrangerade kroppen för att alla skulle tro att det var en sexmördare i farten... när det egentligen var en svartsjuk försmådd dåre som mördade Eva.
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
P A J är ju mördaren.

Allt pekar på honom. Ingen annan.

Hela hans beteende är en skyldigs beteende.
Läs mitt inlägg om ni vill ha förklaring till alltihopa.
Det är en del text men det gick inte att förkorta mer för att få med allt.

Det alla verkar ha missat är att natten Eva blev mördad var sista natten hon skulle spendera i Kramfors innan hon skulle flytta till Sundsvall för att påbörja sitt nya liv med hennes nye kille.
Det var alltså nu eller aldrig för P A J att sätta ned foten och stoppa Eva, kunde inte P A J få henne skulle ingen annan få henne heller.

Ett tag tidigare ska P A J fått reda på att Eva hade en ny kille i Sundsvall. En normal person som inte ens var i ett förhållande med Eva (en vän alltså) skulle ha gett sig här och insett att Eva har en annan kärlek i sitt liv. Han ska då ha fått "något svart i blicken". Här börjar varningssignalerna.

P A J var något av en stalker som inte lät Eva vara ifred efter att hon ej visade intresse tillbaka för honom.
P A J ville ha kontroll över Eva och försökte manipulera sig in närmare henne. Därav att han förnedrade sig med att till och med hjälpa henne packa inför sitt NYA LIV i Sundsvall.
P A J försökte förmodligen prata henne till rätta att stanna så länge han kunde även den sista kvällen.

P A J dejtade Eva's syster Annelie i 3 år. Blev "husse" till Annelie's hund som var känd för att skälla på främlingar, därav kunde P A J hantera hunden och även döda den med ETT ENDA VÄLPLACERAT stick.
Allt tyder på att hunden självmant kom fram och LÄT P A J komma så nära att det enbart behövdes ETT ENDA STICK. I en okontrollerad stressad situation utan att känna hunden skulle förmodligen många stick behövas innan det sitter rätt för att döda.
Salarik var inne på detta, hunden är viktig i utredningen.

Det sexuella överfallet i detta mord är ju helt självklart. P A J krävde ju att få Eva som inte var intresserad och inte förstod att P A J inte skulle ge sig. Självklart kommer han sexuellt att attackera henne då han är så besatt av henne. Det vore konstigare om han inte gjort det.

Eva var enligt vänner och familj i tvprogrammet en "dumsnäll" person som inte sa nej och inte såg varningssignaler.
Hon kanske inte förstod att P A J var en manisk stalkertyp. Vem ringer massor med samtal även till någons föräldrar på alldeles för sena tider och åker runt som en galning då de tappar kontrollen. Stalkers/manipulativa gör det.
Kom ihåg att den här tiden hade vi inte mobiltelefoner, detta är 80talet. Det fanns ingen som helst oro att något skulle ha hänt. Han hade ingen mobil att ringa henne på och inte få svar eller dylikt. Den korta hemresan Eva gör med en nära vän tar inte mer än max 5 minuter.

P A J ringer till Evas föräldrars nummer efter att han brutalt mördat och sexuellt attackerat Eva som han inte kunde få på något annat sätt än detta.
Om Evas föräldrar svarade så undrar jag hur det samtalet skulle låtit, vad skulle P A J kunnat säga. Han var förmodligen i ett fruktansvärt adrenalinrus och förmodligen någon slags psykos vid den här tiden.

P A J har gjort bort sig flera gånger i denna utredning och så gott som erkänt att det är han som mördat Eva genom sina handlingar. Svensk polis är alldeles för inkompetent för att utreda brott och därför går han än fri.

P A J ringer morgonen efter han huggit ner Eva till Evas föräldrar och säger "Har Eva kommit hem?" som skulle vara helt självklart då hon fick skjuts av en nära vän istället för "Hej, kan jag få prata med Eva?" som en normal OVETANDE person skulle gjort.
P A J har även under mordnatten uttryck en "oro" för att något ska ha hänt Eva. Eva fick skjuts HEM av en nära vän så det finns INGEN SOM HELST oro att något ska ha hänt för en normal person.
P A J har förmodligen varit i ett konstant rus hela kvällen och knappt kunnat kontrollera sig och försagt sig flera gånger då det enda som kretsar i hans tankar är Eva och vad han gjort.
Därav dessa konstiga uttalanden.

P A J har även synts stanna sin bil dagen efter mordet och springa rakt in i skogen till den exakta mordplatsen helt utan att det gick att se från vägen vad som fanns i skogspartiet. Han visste exakt vart han skulle gå.

I tvprogrammet då de ringer upp P A J börjar han stamma och göra konstiga ljud då han hör att FBI är intresserade i fallet och att de vill gärna prata med honom.
P A J vet ju att han är mördaren, man hör ju paniken i hans röst. Det är sjukt tydligt, han är så nära att erkänna/försäga sig att det är helt otroligt.
P A J har tidigare haft full koll på tider han ringt till Eva och hennes föräldrar. Nu då FBI som är mer kompetent är svensk polis frågar så säger han sig plötsligt ha glömt alltihop som var så viktigt för honom tidigare.

Han har motiv, han har inget vettigt alibi alls, han är ute på precis rätt tid och hans beteende stämmer in till punkt och pricka för att göra detta.
Han är den skyldige. Hade det här utspelat sig i något annat land än Sverige hade han suttit fängslad för länge sen.

Slutet för Eva: P A J ser Eva bli skjutsad hem den SISTA KVÄLLEN Eva befinner sig i Kramfors och P A J har inte lyckats övertala henne att stanna.
P A J ger sig också av och har en stor jakt/militärkniv/bajonett i ett sista försök att övertala Eva att stanna och om det inte går ska han sätta stopp för Eva med våld och sexuellt attackera henne som han ser är den sista utvägen att få henne.
Han åker hem till Evas föräldrar som har en röd damsyckel som P A J vet vart den står. P A J parkerar bilen och går till föräldrarnas hus och märker att Eva inte är hemma.
Han hoppar på cykeln och åker nerför backen där han möter eva och vänder cykeln och förmodligen är helt manisk och desperat och förmodligen skrämmer Eva som försöker ta sig upp för backen mot föräldrarnas hus.
P A J slänger cykeln och springer ikapp Eva bakifrån (se kartan att teorin är högst sannolik).
Eva är förmodligen skräckslagen av P A J's beteende just nu. Han börjar förmodligen hugga därefter att Eva avfärdar honom en sista gång att hon kommer att flytta och påbörja sitt nya liv med sin nye pojkvän och det kommer inte bli något mellan henne och P A J.
Då drar P A J in henne i skogsdungen som är i anslutning till vägen just vid överfallsplatsen och fortsätter hugga där och även hunden följer efter och får sitt hugg.
Efter detta lämnar P A J platsen och åker till Kramm för att skaffa sitt alibi. Där kliver han in helt "dyblöt" enligt vittnen, även fast han åker bil. Han har alltså varit ute i regnet på brottsplatsen en längre stund och blivit riktigt blöt.
Under natten då P A J lugnat ner sig och hunnit tänka kommer han ihåg att Evas föräldrars cykel ligger kvar på vägen vid mordplatsen. Han tar sig tillbaka dit och återlämnar cykeln i Evas föräldrars hem där han tog den.
Om cykeln från Evas föräldrars hus ligger en kort bit från Eva som inte använt cykeln den kvällen och kanske inte använder den till vardags heller så görs ju en direkt koppling att offret letat Eva i hennes hus (och valt just deras cykel) och sedan tagit deras cykel och åkt och mött upp henne och sedan dödat henne en kort bit nedför vägen.
Kopplingen här skulle vara alldeles för tydlig att Eva kände sin mördare som till och med var hemma hos dem och hämtade just deras cykel om P A J låtit cykeln ligga kvar. Därför åkte han tillbaka och tog bort detta viktiga bevis.
Citera
2017-03-06, 01:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl inte konstigt om det skulle reta folk. Jag ser nog viss skillnad mellan att ha "skinn på näsan" och att måsta tycka något om en relation mellan två vuxna som vad jag förstår i detta fallet då lös och ledig attha den relationen om de så önskat. Det vore väl snarare märkligt om det inte skulle reta folk? Det är viss skillnad mellan att ha skinn på näsan och inte kunna välja sina strider på ett vettigt sätt även om man kan vara Don Quijote i ett eget universum såklart.

Nej vem har sagt att det är konstigt?

Ja det har du givetvis rätt i, det är ytterst otrevligt med folk som utan anledning lägger sig i folks privatliv och som har ett behov av att ständigt tycka till om sånt som egentligen inte angår dom. Men när jag skrev att Eva hade skinn på näsan tänkte jag snarare på att hon kanske sa rakt ut till P-A vad hon tyckte om hans bravader i och med att han tydligen var öppet intresserad av Eva, men samtidigt låg med hennes gifta väninna + att han även hade någon form av kärleksrelation med BÅ. Eva kanske tyckte att det var på sin plats att ifrågasatta hans s.k. intresse för henne, hon kanske gjorde klart för honom att hon inte var ett dugg intresserad av en player som han. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon har sagt något i den stilen. Det kan vara en av grundorsakerna till P-A's raseri mot Eva, lägg sedan till att hon sa till honom att hon var lite intresserad av en annan kille i Kramförs (förmodligen för att retas och göra P-A riktigt svartsjuk, vilket uppenbarligen, med facit i hand funkade... om man inte har skinn på näsan håller man förmodligen tyst istället och låter sig köras över, i det här fallet kan det dessvärre ha lett Eva's död.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 01:30.
Citera
2017-03-06, 01:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej vem har sagt att det är konstigt?

Ja det har du rätt i, det är ytterst otrevligt med folk som lägger sig i saker som egentligen inte angår dom. När jag skrev att Eva hade skinn på näsan tänkte jag snarare på att hon kanske sa rakt ut vad hon tyckte om P-A's bravader i och med att han tydligen var öppet intresserad av Eva, men samtidigt låg med hennes gifta väninna + att han även hade någon form av kärleksrelation med BÅ. Det kanske var på sin plats att Eva ifrågasatte hans s.k. intresse för henne, hon kanske uttryckligen informerade honom om att hon inte var ett dugg intresserad av en player som han, det skulle inte förvåna mig om hon har sagt något i den stilen. Det kan vara en av grundorsakerna till P-A J raseri mot Eva, kryddat med att hon var lite intresserad av en annan kille i Kramförs för att göra P-A riktigt svartsjuk, vilket uppenbarligen funkade... Den som inte har skinn på näsan håller förmodligen tyst istället och låter sig köras över, i det här fallet kan det dessvärre ha lett Eva's död.
PAJ knullade runt med flera och ansåg sig nog som en riktig karlakarl och att då bli nobbad av en som han verkligen ville lägga omkull kränkte nog hans självkänsla rejält... och om nu Eva sa ifrån och slängde det i ansiktet på PAJ så förvånar det inte mig alls att han blev mordisk.
Men tror inte det behövdes så mycket för att kränka PAJ med tanke på hans kvinnosyn.
Det räckte nog bra med att han blev nobbad och att Eva skulle flytta från stan.
Citat:
När P-A J precis hade träffat SL, mamman till sina barn så uttryckte han sig ungefär så här:
"Jag har träffat ett luder" och att han fick se vad det skulle bli av med henne...
Han visade aldrig några ömma känslor för SL, inte för Anneli heller för den delen.
P-A verkade mest se tjejer som objekt.
Senast redigerad av Timeout 2017-03-06 kl. 01:29.
Citera
2017-03-06, 01:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, det mesta stämmer säkert. Det kanske bara var någon liten detalj som var osäker, som t.ex. vilken dag det var. Sven gick säkert ut med hunden varje kväll, och förhöret gjordes väl först efter flera dagar. En polis som gärna vill att det skall ha varit på fredagen behöver då bara kolla i en gammal tidning i personalrummet vad som gick på TV på fredagskvällen, och sedan hjälpa vittnet med den lilla detaljen. Det är känt att polisen hjälper till ibland.

Ja exakt, det är givetvis möjligt. Men nu var ju "Sven" endast 42 år 1987 och inte över 70 så jag tror att han hade rätt bra minne faktiskt, i synnerhet när det gäller veckans dagar.
Om man dessutom nästan blir rammad av en cyklist sent en fredagskväll så lär man förmodligen komma ihåg att det skedde på just en fredag, man kan anta att han tänkte för sig själv "va fan var det där för en fyllskalle/dåre som nästan körde omkull mig?", sen har vi ovädret denna fredag som ingen kan glömma.

Däremot kan det ju finnas andra saker i Sven's vittnesmål som polisen kan ha velat "hjälpa till med".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 02:13.
Citera
2017-03-06, 01:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag håller med om att "Sven's" vittnesmål ibland kan kännas lite väl detaljerat, men jag tror ändå att det mesta stämmer, ingen människa är ju perfekt eller felfri, inte heller denne "Sven" så en viss felmarginal måste man ju ha i åtanke.

Ja visst är det så med den rasen, men Laban hade ju tydligen även en väldigt egensinnig och speciell personlighet och den kan ha haft viss inverkan på hur, när och i vilka situationer som just Laban's skällde. Jo Eva's mamma ska visst ha hört Laban skälla på avstånd men det kan ha skett när han befann sig uppe på krönet av Långbacken och i samband med att bilen med de 3 vittnena passerade. Laban ska då ha hoppat kring bilen, då det var grannar som han kände och sedan sprungit efter bilen ner för Långbacken där mördaren sedan "tog hand om honom".
Laban befann sig aldrig inne i någon bil den här kvällen, inte efter det att han och Eva blev avsläppta i korsningen av "väninnan", jag vet inte vad du har fått det ifrån?

Jag tycker också att det är lite märkligt att hon inte ville bli skjutsad hela vägen hem med tanke på det extrema ovädret, även om det råkade vara ett tillfälligt uppehåll. Varför inte bara rasta Laban i anslutning till föräldrahemmet en sen, mörk och ruggig kväll som denna?
Om någon nästan hade kört över mig med en cykel i vansinnesfart så hade jag nog memorerat den personens utseende av den enkla anledningen att jag hade blivit förbannad och ville komma ihåg personen tills nästa gång jag såg honom och då hade det blivit lite livat...

Jag ser absolut inget underligt i att Eva ville gå den sista biten hem, hon ville rasta Laban!
Finnspetsar är hundar med mycket energi och han behövde en liten promenad oavsett väder innan dom gick och la sig. Ovädret hade inte börjat ännu när Eva blev avsläppt.

Hundägare går med sina hundar oavsett väder om dom är vettiga hundägare och Eva hade dessutom suttit i en lägenhet länge den kvällen med Laban.
Nu var ju inte Eva Labans ägare men hon kände honom väldigt väl då det var hennes systers hund och hon var djurvän och visste troligen mycket väl vad Laban behövde innan sängdags.

Finsk spets
Egenskaper / Mentalitet
Rasen är mycket livlig, modig och temperamentsfull. Den behöver mycket både fysisk och psykisk stimulans för att må bra. En finsk spets är trädskällare och har därför lätt till skall. Samma egenskap kan bli ett problem i hemmet om man inte tar i tu med det. Den kan vara något reserverad mot främlingar men får aldrig vara aggressiv.
https://www.skk.se/hundraser/finsk-spets/
Citera
2017-03-06, 02:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vet bara inte var jag ska börja i dom här vansinnigheterna som pågår i tråden men citerar ett av dom vettigare inläggen som har sammanfattat det bra.
Funderar på om nu några av dårarna orkar läsa ett så långt inlägg

Det är en par saker jag inte är ense om och det är var cykeln kom ifrån.
Den cykeln som användes kan lika väl ha kommit från ett förråd i PAJ:s pappas hus som låg nära hans lägenhet. Eller vara en cykel som stod olåst utanför hans lägenhet.
Just den orangeröda färgen på cyklar var väldigt vanlig på äldre cyklar.

Det andra är att överfallet skulle vara sexuellt betingat. PAJ arrangerade kroppen för att alla skulle tro att det var en sexmördare i farten... när det egentligen var en svartsjuk försmådd dåre som mördade Eva.

Inlägget som citeras, det är inte FBI som frågar P eller ens polis. Det är före detta poliser som är programledare i ett slags dokusåpor där upplägget väl dramatiseras något. Även om det hade hänt i USA så hade det knappast varit ett fall för FBI såvitt inte offret var knarksmugglare eller dylikt. Ingen är väl förvånad över att någon kan ha glömt klockslag efter närpå 30-år !?!?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-06 kl. 02:24.
Citera
2017-03-06, 02:19
Medlem
Citat:
Om någon nästan hade kört över mig med en cykel i vansinnesfart så hade jag nog memorerat den personens utseende av den enkla anledningen att jag hade blivit förbannad och ville komma ihåg personen tills nästa gång jag såg honom och då hade det blivit lite livat...

Jag ser absolut inget underligt i att Eva ville gå den sista biten hem, hon ville rasta Laban!
Finnspetsar är hundar med mycket energi och han behövde en liten promenad oavsett väder innan dom gick och la sig. Ovädret hade inte börjat ännu när Eva blev avsläppt.

Hundägare går med sina hundar oavsett väder om dom är vettiga hundägare och Eva hade dessutom suttit i en lägenhet länge den kvällen med Laban.
Nu var ju inte Eva Labans ägare men hon kände honom väldigt väl då det var hennes systers hund och hon var djurvän och visste troligen mycket väl vad Laban behövde innan sängdags.

Finsk spets
Egenskaper / Mentalitet
Rasen är mycket livlig, modig och temperamentsfull. Den behöver mycket både fysisk och psykisk stimulans för att må bra. En finsk spets är trädskällare och har därför lätt till skall. Samma egenskap kan bli ett problem i hemmet om man inte tar i tu med det. Den kan vara något reserverad mot främlingar men får aldrig vara aggressiv.
https://www.skk.se/hundraser/finsk-spets/

Jo de hade suttit i lägenhet varför inte ta en kort vända innan de går i bilen? Hade inte det fallit sig mer naturligt än att hoppa av innan man är framme om man nu accepterat skjuts hem?
Citera
2017-03-06, 02:27
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Inlägget som citeras, det är inte FBI som frågar P eller ens polis. Det är före detta poliser som är programledare i ett slags dokusåpor där upplägget väl dramatiseras något. Ingen är väl förvånad över att någon kan ha glömt klockslag efter närpå 30-år !?!?
Ehhh VA? En sån här händelse sitter för evigt etsad i minnet speciellt eftersom PAJ påstår sig ha varit Evas pojkvän och han umgicks med henne samma kväll som mordet.
Tacka fan för att han minns! Men han blev skärrad och gjorde bort sig.

Några som har jobbat som polis och på FBI är nog betydligt mer kvalificerade än vår vanliga slöa poliskår som har schabblat bort lösningen på mordet på Eva.
Mark Safarik är före detta mordutredare på FBI och Bo Åström en av Sveriges mest legendariska kriminalkommissarier, med 22 uppklarade mordfall i rad på sin CV.

Jag minns än i dag exakt var jag befann mig och vad jag sa när jag fick reda på att Palme var mördad och det var 1986. Han var ingen närstående till mig och jag var inte inblandad.
Att som PAJ påstå att han inte minns är rent skitsnack!
Citera
2017-03-06, 02:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jo de hade suttit i lägenhet varför inte ta en kort vända innan de går i bilen? Hade inte det fallit sig mer naturligt än att hoppa av innan man är framme om man nu accepterat skjuts hem?
Nej verkligen inte om du är en bra hundägare. Vet du om BÅ hade tid att vänta på att Eva skulle rasta Laban innan hon klev in i bilen?
En sån här hund behöver mer än en kort vända.
Skaffa aldrig hund om du har den inställningen till hundars rastning!

Eva är dessutom trygg i lilla Kramfors och hon har säkert gått den sista biten hem tusentals gånger. Hon har ingen som helst anledning av vara rädd för något 1987.
I dag är det annorlunda. Ingen går säker någonstans som samhället har utvecklats.
Citera
2017-03-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ehhh VA? En sån här händelse sitter för evigt etsad i minnet speciellt eftersom PAJ påstår sig ha varit Evas pojkvän och han umgicks med henne samma kväll som mordet.
Tacka fan för att han minns! Men han blev skärrad och gjorde bort sig.

Några som har jobbat som polis och på FBI är nog betydligt mer kvalificerade än vår vanliga slöa poliskår som har schabblat bort lösningen på mordet på Eva.
Mark Safarik är före detta mordutredare på FBI och Bo Åström en av Sveriges mest legendariska kriminalkommissarier, med 22 uppklarade mordfall i rad på sin CV.

Jag minns än i dag exakt var jag befann mig och vad jag sa när jag fick reda på att Palme var mördad och det var 1986. Han var ingen närstående till mig och jag var inte inblandad.
Att som PAJ påstå att han inte minns är rent skitsnack!

Jag minns också var jag var när jag fick veta att Palme mördats. Men det är ett klent argument att ta som bevis att någon icke offentlig person uppför sig konstigt om de oförberett intervjuas för TV. Han kanske sa att han inte mindes, det skullevara hans fulla rätt även om han utfrågades av programledarna medan de fortfarande var poliser. "FBI agenten" hade dock inte kunnat dra det vidare om han glömt att informera om rätten att hålla tyst eller låta bli att svara, "förhöret" skulle klassas som olagligt bevis enligt amerikanska bevisregler och vara av noll och intet värde.
Citera
2017-03-06, 02:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jag litar givetvis på "Sven's" vittnesmål men inget vittne kan minnas allt perfekt.

Nej det är givetvis inget konstigt att Eva valde att promenera den sista biten, jag vet hur många hundägare är dom går med sina hundar oavsett väder, så är det. Jag resonerade nog mest ur ett eget perspektiv, själv hade jag velat få skjuts hela vägen hem.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-06 kl. 02:39.
Citera
2017-03-06, 02:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag minns också var jag var när jag fick veta att Palme mördats. Men det är ett klent argument att ta som bevis att någon icke offentlig person uppför sig konstigt om de oförberett intervjuas för TV. Han kanske sa att han inte mindes, det skullevara hans fulla rätt även om han utfrågades av programledarna medan de fortfarande var poliser. "FBI agenten" hade dock inte kunnat dra det vidare om han glömt att informera om rätten att hålla tyst eller låta bli att svara, "förhöret" skulle klassas som olagligt bevis enligt amerikanska bevisregler och vara av noll och intet värde.
Uppför sig konstigt! Ja minst sagt.
Nu är vi i Sverige och inte i USA och här frågar man vad man vill.
Du får sluta kolla så mycket på amerikanska deckare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in