2017-03-05, 17:56
Medlem
Nesrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeWolo
Ja, utfrysning ur vänsterinfluerade media-sfärens ryggdunkningar är antagligen journalisternas största skräck. De värnar såklart om sin inkomst; men det är lönlöst. Jag är beredd att hålla med Alexander Bard om att det bara är en tidsfråga innan journalister i dess traditionella betydelse är ett helt irrelevant inslag i samhället, med undantag för en begränsad skara retro-fanatiker.

Johan Anderssons "presskonferens" gav ingen insikt i huruvida GS framtidsplaner ser ut, av allt att döma så kommer de fortsätta i samma spår, vilket är bra. Att skrämmas till tystnad är inte vägen att komma frammåt i denna fråga.

Kuriosa i sammanhanget är att Malin Lernfelt är fortsatt envis med att hänga ut en Rasmus Widstrand som "Johan Andersson", alltså GS huvudman, på sin Twitter:
https://twitter.com/MalinLernfelt/status/838396134565502976

Den prestige som hindrar Malin från att inse sitt misstag kommer att förfölja henne i form av förbrukat förtroende. Förr eller senare kommer Johan Anderssons identitet förmodligen att avslöjas; och den första att skämmas kommer då i så fall att bli Malin Lernfelt.

Rasmus är knappast rätt person:
https://sites.google.com/site/officialrasmusw/

Vilken källa hänvisar Malin till på den uppgiften?
Citera
2017-03-05, 18:03
Medlem
LStilles avatar
Citat:
Ja, utfrysning ur vänsterinfluerade media-sfärens ryggdunkningar är antagligen journalisternas största skräck. De värnar såklart om sin inkomst; men det är lönlöst. Jag är beredd att hålla med Alexander Bard om att det bara är en tidsfråga innan journalister i dess traditionella betydelse är ett helt irrelevant inslag i samhället, med undantag för en begränsad skara retro-fanatiker.

Johan Anderssons "presskonferens" gav ingen insikt i huruvida GS framtidsplaner ser ut, av allt att döma så kommer de fortsätta i samma spår, vilket är bra. Att skrämmas till tystnad är inte vägen att komma frammåt i denna fråga.

Kuriosa i sammanhanget är att Malin Lernfelt är fortsatt envis med att hänga ut en Rasmus Widstrand som "Johan Andersson", alltså GS huvudman, på sin Twitter:
https://twitter.com/MalinLernfelt/status/838396134565502976

Den prestige som hindrar Malin från att inse sitt misstag kommer att förfölja henne i form av förbrukat förtroende. Förr eller senare kommer Johan Anderssons identitet förmodligen att avslöjas; och den första att skämmas kommer då i så fall att bli Malin Lernfelt.
Jag tror att det är en annan person som hon hävdar heter RW, det hela är mycket tunt.
Citera
2017-03-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LStille
Jag tror att det är en annan person som hon hävdar heter RW, det hela är mycket tunt.

En annan? Vem då? Jag förstår inte varför hon envisas med att bråka med R*smus Widstr*nd, i så fall?
Citera
2017-03-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ny video uppe nu
https://youtu.be/0XnnGYMqvPY

Videon är ett talat pressmeddelande av Johan Andersson med rubriken ”Granskning Sverige håller presskonferens”.

Det Johan berättar om bemötande stämmer precis med mina personliga erfarenheter av att (som anhörig) stånga pannan blodig mot offentliga verksamheter och medier. Väldigt många människor som jag har kommit i kontakt med under flera år upplever samma sak.

Det kokar ner i en sak i slutändan: Makten tar värdigheten från människor med hjälp av härskartekniker.

När verksamheter, tillsynsmyndigheter, rättsvårdande myndigheter och medier håller ihop har den enskilde medborgaren ingen chans. Rättssäkerheten och demokratin sätts ur spel.

Vi måste få slut på detta ofog i Sverige.
Citera
2017-03-05, 18:40
Medlem
lepops avatar
Måste säga att han ser väldigt bra ut, speciellt för att vara 48 år.
Han är med i en intervju på Radioregeringen fö:
http://www.radioregeringen.com
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Följer pressetiska regler😂😂😂

Regler där de själva dömer efter behag.

Expressens utsände Diamant Salihu hänvisar till de pressetiska reglerna när han uppsöker Erik i dennes hem. Salihu säger att han är tvingad att förfara på det sättet för att han enligt de pressetiska reglerna måste ge Erik möjlighet till bemötande av Expressens artikel.

Jag anser att Salihu ljuger.

Reglerna finns här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pressens_publicitetsregler

Här utdrag ur de pressetiska reglerna:

Var generös med bemötanden

5. Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör anspråk på att bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas tillfälle till genmäle. Rättelse och genmäle skall i lämplig form publiceras utan dröjsmål och på så sätt att de kan uppmärksammas av dem som har fått del av de ursprungliga uppgifterna. Observera att ett genmäle inte alltid kräver en redaktionell kommentar.

Här syns ingen skyldighet från mediets sida att aktivt skaffa fram ett bemötande. Det talas om att någon gör anspråk på att få göra ett bemötande. Initiativet förutsätts komma från den som intervjuats eller omnämnts, i detta fall alltså Erik. Om Erik vill göra ett bemötande ska Expressen vara generöst med att bereda Erik tillfälle till det och det ska ske snabbt och bemötandet ska synas tydligt.

Hör båda sidor

13. Sträva efter att ge personer, som kritiseras i faktaredovisande material tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Sträva också efter att återge alla parters ståndpunkter.

Här är innebörden av formuleringen "sträva efter" det centrala. Ska det tolkas som att journalister har skyldighet att åka hem till personer som de har omnämnt, om journalisten inte får kontakt per telefon, brev, SMS eller mail?

Jag bedömer att det är extremt ovanligt att journalister gör hembesök i den situationen. Vad jag vet har det bara hänt i fallen Julia Caesar och Erik. Om journalister inte får tag i folk per telefon, brev, SMS eller mail väntar de väl så länge som möjligt och drar sedan slutsatsen att personen ifråga inte önskar göra ett genmäle, eller inte har tillfälle att göra det, X kan ju ha blivit hastigt sjuk. Lämpligen ger mediet information i artikeln eller programmet, t ex: "Expressen har sökt X men inte lyckats". Och ger utrymme åt X om X efteråt önskar genmäle.

Att erbjuda genmäle är dock inte detsamma som att försöka träda in i X:s hem, eller att ställa nya frågor eller försöka pressa den aktuella personen. Vilket Salihu gjorde, på ett mycket aggressivt sätt. Att erbjuda genmäle betyder att t ex lämna över den aktuella artikeln och artigt fråga: "Önskar du göra genmäle?" Och respektera svaret och gå sin väg.

Var försiktig med namn

15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.

16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig.

17. Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som återger materialet
.

Kommentarer överflödiga.
Senast redigerad av Winston Smith 2017-03-05 kl. 18:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nesral
Rasmus är knappast rätt person:
https://sites.google.com/site/officialrasmusw/

Vilken källa hänvisar Malin till på den uppgiften?

Malin Lernfelt avslöjar inte sin källa, som uppenbart far med osanning. Hon hänvisar till pressetik:
https://twitter.com/MalinLernfelt/status/838092097680986112

Citat:
@GlamCasvaluir @radiotystnad @Diasal som journalist håller jag mina källor för mig själv. Pressetik osv

Hon kan bara inte gå ut med att jag skulle vara Rasmus, samt att jag (Rasmus) skulle vara grundaren av GS, baserat på en skärmdump hon hittat på nätet där jag har skrivit Rasmus namn på min profil. Malin måste självklart ha andra källor för att outa en privatperson som GS huvudman på detta sätt.

Med tanke på att jag (@glamcasvaluir) inte är Rasmus Widstrand, och jag har inte heller någonting med Granskning Sverige att göra, så är det här obehagligt.

Jag har ingen aning om vem Rasmus är, så han KAN såklart vara "Johan Andersson", men däremot vet jag iallafall med all säkerhet att jag inte är RW.
Senast redigerad av LinusSarud 2017-03-05 kl. 18:44.
Citera
2017-03-05, 18:50
Medlem
LStilles avatar
Citat:
En annan? Vem då? Jag förstår inte varför hon envisas med att bråka med R*smus Widstr*nd, i så fall?
Jag uppfattade det som att hon pratade om LinusSarud/GlamCasvaluir (se ovan), såg inte något om Johan Andersson? Men jag kan ha missat. Iallafall oproffsigt av henne att på lösa grunder blanda in diverse namn.
Senast redigerad av LStille 2017-03-05 kl. 18:52.
Citera
2017-03-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LStille
Jag uppfattade det som att hon pratade om LinusSarud/GlamCasvaluir (se ovan), såg inte något om Johan Andersson? Men jag kan ha missat. Iallafall oproffsigt av henne att på lösa grunder blanda in diverse namn.

Tämligen svårt att följa men Malin likställer Glam Casvaluir med Johan Andersson i en tråd medan hon i en annan likställer Glam Casvaluir med R*smus Widstr*nd.

Obehagligt när andra framstående profiler, som t.ex. Viktor Banke och Marcus Jerräng, utan att tveka sprider vidare de här falska uppgifterna.
Citera
2017-03-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Expressens utsände Diamant Salihu hänvisar till de pressetiska reglerna när han uppsöker Erik i dennes hem. Salihu säger att han är tvingad att förfara på det sättet för att han enligt de pressetiska reglerna måste ge Erik möjlighet till bemötande av Expressens artikel.

Jag anser att Salihu ljuger.

I en löjeväckande snäv teknisk mening är det korrekt MEN PK-media misshandlar de pressetiska reglerna så det är helt groteskt. Det är ofarligt eftersom PO är på PK-medias sida. Det är samma sak med IVO som är på vårdens sida och JO som är på etablissemangets sida.

Jämför PK-media med ”Five Core Principles of Journalism” i mitt inlägg här:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Tänk hur tillvaron hade kunnat te sig om medierna hade präglats av en sann strävan att skildra verkligheten på ett objektivt, sakligt och noggrant sätt. Om de ansträngt sig för att ta reda på fakta och visa berättelsernas olika sidor. Om de övervägt konsekvenserna av sitt agerande, lyssnat på sina läsare och bemött dem med respekt. Om de rakryggat tagit ansvar för att rätta fel, uppriktigt beklagat felen och välkomnat ny kunskap.

Citat:
Truth and Accuracy
Journalists cannot always guarantee ‘truth’, but getting the facts right is the cardinal principle of journalism. We should always strive for accuracy, give all the relevant facts we have and ensure that they have been checked. When we cannot corroborate information we should say so.

Independence
Journalists must be independent voices; we should not act, formally or informally, on behalf of special interests whether political, corporate or cultural. We should declare to our editors – or the audience – any of our political affiliations, financial arrangements or other personal information that might constitute a conflict of interest.

Fairness and Impartiality
Most stories have at least two sides. While there is no obligation to present every side in every piece, stories should be balanced and add context. Objectivity is not always possible, and may not always be desirable (in the face for example of brutality or inhumanity), but impartial reporting builds trust and confidence.

Humanity
Journalists should do no harm. What we publish or broadcast may be hurtful, but we should be aware of the impact of our words and images on the lives of others.

Accountability
A sure sign of professionalism and responsible journalism is the ability to hold ourselves accountable. When we commit errors we must correct them and our expressions of regret must be sincere not cynical. We listen to the concerns of our audience. We may not change what readers write or say but we will always provide remedies when we are unfair.

Vidare, utifrån dessa principer och åsiktskorridoren i Sverige går det att visa de ”Five Core Principles of Anti-Journalism” som tillämpas av PK-media:
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
FIVE CORE PRINCIPLES OF ANTI-JOURNALISM

Anti Truth and Accuracy
Vi ska förhindra konstruktiv debatt om migration och integration.

Anti Independence
Vi ska hålla ihop för att motverka SD och ALLA andra som inte tycker som vi.

Anti Fairness and Impartiality
Vi ska bara visa vår sida. Allt som avviker från vår sida måste förnekas och döljas.

Anti Humanity
Vi ska driva vår agenda till varje pris.

Anti Accountability
Alla medel är tillåtna för att driva vår sak och motverka våra motståndare.
Citera
2017-03-05, 19:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praele
Kan du nämna fem journalister från gammelmedierna som skrivit kritiskt om att svenskarna håller på att bli en minoritet i sitt eget land pga av massinvandringen?
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Jag kan inte det, men jag har inte koll på allt som omkring 20 000 journalister skriver.
Varför skulle journalister komma med ett sådant påstående. Det är ju gallimatias.

Nej. Det är inte gallimatias. Detta har faktiskt tagits upp av "seriös" PK-media åtminstone en gång, dock med en relativt positiv vinkling:

Citat:
År 2050 kommer mer än halva Sveriges befolkning att vara invandrare eller andra generationens invandrare. Det tror Thomas Lindh, forskningsledare på Institutet för framtidsstudier i Stockholm.
- Det Sverige som vi känner i dag kommer inte längre att finnas.

Sid 6:
https://web.archive.org/web/20051031033629/http://www.metro.se/content/acrobat/skane/SEMMA_20050929_A_Metro.pdf

Det är dessutom en ganska tung källa som ligger bakom denna information:

Citat:
Institutet för framtidsstudier är en fristående statlig forskningsstiftelse som inrättades av den svenska regeringen 1987.

Institutet finansieras delvis av Utbildningsdepartementet genom ett bidrag från statsbudgeten, delvis genom externa forskningsanslag. Antalet verksamma på Institutet har skiftat under åren. Utöver ett mindre kansli var 2012 ett trettiotal forskare anknutna till Institutet. Flera av forskarna är samtidigt knutna till universitet i såväl Sverige som i andra länder.

Institutet har nio styrelseledamöter från olika delar av det svenska samhället, vilka utses av regeringen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Institutet_f%C3%B6r_framtidsstudier

Citat:
Institutet för Framtidsstudier är en självständig forskningsstiftelse. Institutets styrelse har nio ledamöter som utses av Regeringen. Institutet finansieras genom ett bidrag från statsbudgeten och via externa forskningsanslag.

http://www.iffs.se/om-oss/

Så detta är inget som en "skummis" på Avpixlat eller Fria Tider hittat på utan källan är en statlig forskningsstiftelse som inrättats av den svenska regeringen. De spår att svenskarna är i minoritet kring år 2050.

Så du visste inte om detta?

Är det inte konstigt att du, och många andra, inte känner till den kanske största omvälvningen i svensk historia? Har inte svenska journalister verkligen misslyckats med att informera om detta tycker du?

Förövrigt så är kanske detta något som Granskning Sverige borde ta upp i något av sina program (om de nu inte redan gjort det)?
Citera
2017-03-05, 19:15
Medlem
Citat:
Förmodligen är vi inte inte samma person.
Jag ville bara ge det trollet en chans att komma in i trådens ämne, men tji fick jag.

Du får väl pröva att anmäla mig för att ha dubbla konton, det är väl snart det enda regelbrott du inte åberopat för att få tyst på mig.

Klart jag är ute efter att misstänkliggöra granskning sverige. Har du inte förstått att jag inte tycker om att de inte redovisar vilka krafter som ligger bakom?
Jag vill inte få tyst på dig, jag vill att du ska följa reglerna och jag har tydligt redogjort för mitt resonemang i rapporterna. Ta det i PM om något trots det är oklart.

Citat:
Har du inte förstått att du i eget namn i en insändare kan ställa de frågor till psykiatrin som du menar att granskning sverige bara kan ställa om de är anonyma.
Jo, men ingen svarar. För övrigt gäller det väldigt mycket; från långa vårdkedjor och omsorg till JO, via IVO och åklagare. Hela systemet är dysfunktionellt. Polis och åklagare säger rakt ut att de saknar resurser att utreda denna typ av ärenden. IVO och JO är rena skämtet. Det är tvärstopp överallt. Medierna är ointresserade – de vill ha korta snabba nyheter, ytligt och förenklat.

Tillägg:
GS har via Johan Andersson gått ut med ett talat pressmeddelande. Det måste rimligen vara det som gäller nu. Konspirationsteorier kring finansieringen är rimligen OT i denna tråd. Se mitt inlägg här för pressmeddelandet:
(FB) Makthavare pressas i ny radiosatsning - Granskning Sverige
Senast redigerad av Polu 2017-03-05 kl. 19:44. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in