2017-03-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vart-erbjudande/formaner-och-villkor/villkor-guf/

Du har rätt att ta ut tjänstledighet för att gå utbildningen.

Tack för svar! Men vad menas med att arbetsgivaren kan skjuta på ledigheten upp till sex månader?
Citera
2017-03-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Tack för svar! Men vad menas med att arbetsgivaren kan skjuta på ledigheten upp till sex månader?

Det betyder att du inte kan gå in till arbetsgivaren och säga att tjänstledigheten ska börja nästa dag eller nästa vecka. Arbetsgivaren måste ju ha möjlighet att ersätta dig.
Citera
2017-03-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Det betyder att du inte kan gå in till arbetsgivaren och säga att tjänstledigheten ska börja nästa dag eller nästa vecka. Arbetsgivaren måste ju ha möjlighet att ersätta dig.

Got it!
Läste i Hv-tidningen att när man söker till Hv så får Socialen i ens hemkommun komma med ett utlåtande. Vad är det för saker där som kan bli ett hinder för att få gå med i Hv? Missbruk? Diagnoser?

Det stod även att en säkerhetsprövning görs. Enligt Wikipedia är det en hel del som ingår https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetspr%C3%B6vning Det enda jag har är två parkeringsböter, så det borde inte vara några problem. Angående misstankeregistret så vet jag inte hur man hamnar där, men har hört att Säpo har koll på vilka som har läst Mein Kampf, vet ej om det stämmer, lånade den på biblioteket för ett antal år sedan. Jag har dock inga som helst nazistsympatier.
Citera
2017-03-05, 11:16
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Got it!
Läste i Hv-tidningen att när man söker till Hv så får Socialen i ens hemkommun komma med ett utlåtande. Vad är det för saker där som kan bli ett hinder för att få gå med i Hv? Missbruk? Diagnoser?

Det stod även att en säkerhetsprövning görs. Enligt Wikipedia är det en hel del som ingår https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetspr%C3%B6vning Det enda jag har är två parkeringsböter, så det borde inte vara några problem. Angående misstankeregistret så vet jag inte hur man hamnar där, men har hört att Säpo har koll på vilka som har läst Mein Kampf, vet ej om det stämmer, lånade den på biblioteket för ett antal år sedan. Jag har dock inga som helst nazistsympatier.

Det stämmer att det är missbruk dom inte gillar om man har. Några diagnoser från sjukvården tror jag inte de kommer åt.

I övrigt kan du nog vara helt lugn.
Citera
2017-04-03, 19:06
Medlem
Har de infört lokal antagningsprövning än? I så fall, vet någon vad det är de kollar upp i form av fysisk och psykisk status osv.?
Citera
2017-04-07, 05:08
Medlem
Citat:
Got it!
Angående misstankeregistret så vet jag inte hur man hamnar där, men har hört att Säpo har koll på vilka som har läst Mein Kampf, vet ej om det stämmer, lånade den på biblioteket för ett antal år sedan. Jag har dock inga som helst nazistsympatier.

Typisk pojkrumsmyt!!!
Citera
2017-04-10, 10:30
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Har de infört lokal antagningsprövning än? I så fall, vet någon vad det är de kollar upp i form av fysisk och psykisk status osv.?

I och med att säkerhetsprövning för Hemvärnet skall göras innan GU-F som jag antar det är du syftar på så är den lokala antagningsprövningen borttagen. Detta är bekräftat från en bekant som genomfört GU-F hos Försvarsutbildarna i år 2017.
Citera
2017-04-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
I och med att säkerhetsprövning för Hemvärnet skall göras innan GU-F som jag antar det är du syftar på så är den lokala antagningsprövningen borttagen. Detta är bekräftat från en bekant som genomfört GU-F hos Försvarsutbildarna i år 2017.

Ja, det var GU-F jag syftade på. Då vet jag det. Tack!
Citera
2017-06-01, 23:06
Medlem
Jag har skrivit på utbildningsavtal för att göra gu-f i sommar mot signalist (jag har blivit godkänd efter intervjun). Var till och med och hämtade ut min utrustning idag! Jag är dock lite fundersam kring gu-f:en jag ska göra i sommar. Till en början har jag inte fått någon bekräftelse om att jag blivit antagen till gu-f:en jag planerat att gå. Sedan såg jag nu också att att min planerade gu-f är "Endast pistolutb.". Dock verkar det som signalister är utrustade med ak4 enligt tidigare inlägg i denna tråd om har även läst det på annat håll.

När fick ni som gått gu-f bekräftelse om att ni var uttagna till kursen?
Senast redigerad av NicolausVonWatts 2017-06-01 kl. 23:15.
Citera
2017-06-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicolausVonWatts
Jag har skrivit på utbildningsavtal för att göra gu-f i sommar mot signalist (jag har blivit godkänd efter intervjun). Var till och med och hämtade ut min utrustning idag! Jag är dock lite fundersam kring gu-f:en jag ska göra i sommar. Till en början har jag inte fått någon bekräftelse om att jag blivit antagen till gu-f:en jag planerat att gå. Sedan såg jag nu också att att min planerade gu-f är "Endast pistolutb.". Dock verkar det som signalister är utrustade med ak4 enligt tidigare inlägg i denna tråd om har även läst det på annat håll.

När fick ni som gått gu-f bekräftelse om att ni var uttagna till kursen?

Det beror väl på vilken typ av signalist du är. Jag gissar att du kommer att sitta i en stab på minst kompaninivå, eftersom du ska gå GU-F. Då är säkerligen pistol helt ok, även om ak4 skulle vara önskvärt.

Finns även signalister på plutonsnivå, men det är en stridande soldat befattning och den bär definitivt ak4.
Citera
2017-06-02, 13:29
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Det beror väl på vilken typ av signalist du är. Jag gissar att du kommer att sitta i en stab på minst kompaninivå, eftersom du ska gå GU-F. Då är säkerligen pistol helt ok, även om ak4 skulle vara önskvärt.

Finns även signalister på plutonsnivå, men det är en stridande soldat befattning och den bär definitivt ak4.

Alla signalister i Hemvärnet oavsett nivå bär AK4B.
Citera
2017-06-03, 17:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Typisk pojkrumsmyt!!!

Att läsa Mein Kampf gör inte någon till nazist. Snarare tvärtom. Jag skaffade ett exemplar, för jag var nyfiken, men jag lyckades inte komma igenom skiten.

Det är tydligen en inhyrd spökskrivare som har åstadkommit alstret. Han intervjuade cykelbudet medan cykelbudet satt inne för brottet våldsamt upplopp.
Senast redigerad av Eerieye 2017-06-03 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in