Nu skrev jag inte bevis utan indicie. Där finns bl a den illegala SÄPO-övervakningen som utrikesminister Sten Andersson fick information om inifrån SÄPO, konkreta uppgifter som han inte hade anledning att betvivla , illegal övervakning på namngivna personer är en klar indicie, däremot inte ett bevis.
En hotande härdsmälta tio kilometer från stockholms centrum som inte uppmärksammades vare sig under valrörelsen -76, då kärnkraftsfrågan var glödhet, eller under folkomröstningen 1980. Du kan tänka dig vilket trumfkort det hade varit för nejsidan resp centern. Ändå läckte inget ut och digniteten kunde avgöra regeringsinnehav.
Angående mordet på Pierre Laporte av FLQ-Front de libération du Québec, så finns inte en utan två länders underrättelsetjänst runt FLQ. För det första KGB, och för det andra franska DGSE. Åren innan mordet på Laporte så var franska DGSE synnerligen aktiva i att understöda fransk separatism och det finns indicier som pekar på att FLQ var en del av och kanske en front för "Operation Ascot".
Ska man ta sig närmare om vilka krafter som låg bakom och utförde MOP gäller att konsekvensneutralt se på dom fakta som finns. Det är den enda vägen som finns att gå.
Vi kan utgå ifrån att den/de som mördade OP tyckte illa honom och dom var många , sedan måste man fråga sig vilka det var som hade våldskapacitet och därefter vilka som visat sådan.
T ex folket runt Timbro har mig veterligen aldrig kunnat kopplas till våld. Till skillnad från ex en del nazister, kommunister och en del säkerhetsfolk. Ska man söka dessa gäller det att kasta de ideologiska skygglapparna och börja med dom som visat upp ett våldsamt beteende.
Gänget kring Kröcherligan är ett exempel . Dom planerade att kidnappa Anna-Greta Leijon och var fientligt inställda till OP. De planerade också terrordåd. Nuvarande genusforskaren och dåvarande ligamedlemmen Pia Laskar ställde ut en bomb utanför spaintours i Stockholm 1976. Den exploderade aldrig, men hade så skett kunde dussintals vanliga flanörer dödats och lemlästats. Hon fick ett par år på hinsan för detta.
Runt MOP dyker en av Kröchers våldsamma kumpaner upp Eive Tungstedt. Åt den tyske terroristen skulle han fixa kpistar och handgranater, men när detta inte gick tog han fram tio kilo dynamit och tändhattar till dessa. Även han fick krypa in.
1989 gav han ut boken death of a statesman under Pseudonymen "Ruth Freeman". Den handlar om MOP och driver tesen att iraks säkerhetstjänst mördade OP för att dölja sin inblandning i ett annat mord, på sin egen ex-agent majid hussein. Kan tyckas långsökt i mina ögon. Men ännu mer intressant är vem som sponsrade boken och betalade ET 140 000 för att skriva den.
En som stämplat mot svenska statsråd 1977 dyker upp och skriver böcker om dessa 1988-89. Boken är mycket insatt när det gäller mordet på Irakiern mindre matnyttigt när det gäller MOP. Ekonomiskt blev utgivningen en katastrof. Den kolliderade med rättegången mot Christer Pettersson och intresset för ETs teoribygge var lindrigt sagt minimalt.
Camilo Guglielmi fanns i närheten när Aldo Moro bortfördes men det förtar inte det faktum att han mördades av Röda Brigaderna. OAS och Challes gäng var fullt kapabla att konspirera mot Charles de Gaulle på egen hand, deras skuld är oomtvistad, I CIAs fall återstår den att bevisa.
Är det då speciellt troligt att Tungstedts uppdragsgivare är inblandade i MOP? Inte nödvändigtsvis. Däremot är det väldigt intressant att få veta identiteten på uppdragsgivarna då de uppenbarligen använt MOP i psyop, när man vet vilka dom är kan man börja utröna deras syften.
Du tycker CIA är djävulen,Ja dom har haft en hel del skit för sig. Men jag ser allt värre jävlar på världsscenen och då räknar jag människoliv. Kommunismen är oslagbara, MAO med sitt stora språng och existensberövande-kampanjer, Stalin med sina massmord, folkförlyttningar och skapade svältkatastrofer, en miljon döda i ukraina 1947 som ett nästan aldrig nämnt exempel eller Jan Myrdals idol Pol Pots insatser i Kambodja.
Som du kanske vet har jag skrivit åtskilliga spaltkilometer i den här tråden om möjliga SB-kopplingar. Lagt ut Daniele Gansers forskning och även pekat mot kopplingarna mot Klara-Lidingö FBU. Men det gäller att följa de indicier och ev bevis som kommer fram. Inte peka mot en organisation eller stat bara för att det passar med en egen världsbild.