Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Ja, då tycker jag nästan du ska slå till. Det lär ju vara svårt att få ett lika bra pris hos ett annat märke där du inte har de kontakterna.
Som jag skrivit i tidigare trådar så är ju alla bilaffärer förlustaffärer. Men kan man minimera förlusten så är ju det bra. Så eftersom du nu får ett bra pris så tycker jag du ska satsa.
Jo, det är aldrig en bra affär. Men för mig handlar det om att minimera förlusten, som sagt var. Det råkar ju vara bilen jag vill ha också, så...
Jag har behov av att ha bil, så jag har inget val. Och behöver köpa en ny. Och värdeminskningen är knappast lägre på en 1-3 år gammal bil ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Ditt beräknade andrahandsvärde, är det vad du tror man kan köpa din bil för om tre år, eller är det vad du tror du får i inbyte? Normalt värdetapp på 3 år är ca 50%, så en bil för 423' bör kosta ca 210' efter 3 år om det inte är nåt väldigt speciellt. Ju dyrare bil desto mer värdeminskning för det mesta.
Så oavsett vad för bil det handlar om så tror jag du räknat lite väl högt försäljningsvärde, även om du säljer den själv. Som jag räknar kommer den ha en värdeminskning på ca 16 kr / mil, troligtvis lite högre ändå, för kan du köpa den kraftigt rabatterad så kan andra det med, nya och begagnade, vilket lär avspegla sig i priset den dan du ska sälja den.
Misstaget många gör vid bilköp är att missbedöma, åt det positiva hållet, värdet på bilen när det är dags för byte.
Det beräknade andrahandsvärdet är baserat på privatköpspris, alltså vad jag skulle få på blocket (någonstans mitt emellan inbytespris och handlarpris). Jag har inga problem att få sålt bilen privat utan att ens annonsera. Byta in är det dummaste man kan göra, det skulle jag aldrig göra. I dessa prisnivåer är skillnaden mellan marknadsvärde och inbytespris omkring 100 000 kronor efter 3 år. Sedan är det ett stabilt märke som har bättre andrahandsvärde än genomsnittet.
Jag lovar dig, ingen annan kan få mina rabatter. Jag köper direkt av generalagenten och får den för det priset återförsäljaren får. Alltså slipper jag betala mellanhanden. Om alla kunde det skulle ju samtliga bilfirmor gå i konkurs ganska omgående. Jag har alltså en unik kontakt på området, inte fått rabatten av vanliga handlaren.
Om du hävdar att jag kommer få en värdeminskning på nästan 20 kronor så innebär det att, baserat den aktuella modellens andrahandsvärde, att samtliga får den rabatten jag får, på drygt 20 %. Det stämmer alltså inte.
I ärlighetens namn så anser jag dock att om jag köper en bil för 330 000 så har jag förlorat 330 000. Men för exempels skull bör man ju räkna på om affären är bra. Sedan kommer jag sannolikt behålla bilen i 10-15 år, sedan lär den vara värdelös.