• 1
  • 2
2017-03-04, 19:56
Medlem
Frolmlansts avatar
Har nästan bestämt mig för att beställa en fabriksny bil.

Anledningen är att jag via lite specialrabatter och prut kan få en bil vars listpris ligger på 423 600 kronor för 331 900 kronor. När jag sedan slår lite på värdeminskningen på samma bilmodell (jämför alltså nypriset för samma modell av årsmodell 2014 och dess värde idag) får jag fram att bilen efter 3 år och 7 500 mil bör vara värd omkring 260 000 kronor. Det innebär 71 900 kronor i värdeminskning, det vill säga drygt 23 900 per år, knappt 2 000 kronor per månad och drygt 9,58 kronor per mil. (Värdeminskningen kan verifieras av att en kamrat hade en bil av samma modell i 3 år och sålde den i våras för 225 000 kronor. Då hade den bilen ett listpris ny om 350 000 kronor, alltså betydligt mindre än den jag tänker köpa.)

I min värld känns det som att värdeminskning om under 10 kronor milen är tämligen rimligt, jag lär väl knappast ens komma undan med det på en begagnad (1-2 år gammal) bil?
Citera
2017-03-04, 20:47
Medlem
godboys avatar
Det låter väldigt bra det du skriver. Nu kan du kanske inte uppge det och det är inte intressant för tråden heller, men hur kommer det sig att du får så bra pris? Är det många som får det så är det ju troligt att andrahandsvärdet dimper.
Men om det är så bra som du nu påstår så är det väl vara att slå till?
Citera
2017-03-04, 21:59
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det låter väldigt bra det du skriver. Nu kan du kanske inte uppge det och det är inte intressant för tråden heller, men hur kommer det sig att du får så bra pris? Är det många som får det så är det ju troligt att andrahandsvärdet dimper.
Men om det är så bra som du nu påstår så är det väl vara att slå till?
Jag får bilen till det nettopris som handlaren får den till plus vinterdäck och dragkrok på köpet (bara det värt nästan 30 000 på prislistan, men kostnaden för däck och drag är minimalt för generalagenten), känner rätt person hos generalagenten, helt enkelt. Så alla andra får vackert betala listpris, minus kanske 5 % i bästa fall om handlaren är på gott humör.
Citera
2017-03-04, 22:11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Jag får bilen till det nettopris som handlaren får den till plus vinterdäck och dragkrok på köpet (bara det värt nästan 30 000 på prislistan, men kostnaden för däck och drag är minimalt för generalagenten), känner rätt person hos generalagenten, helt enkelt. Så alla andra får vackert betala listpris, minus kanske 5 % i bästa fall om handlaren är på gott humör.
Ja, då tycker jag nästan du ska slå till. Det lär ju vara svårt att få ett lika bra pris hos ett annat märke där du inte har de kontakterna.

Som jag skrivit i tidigare trådar så är ju alla bilaffärer förlustaffärer. Men kan man minimera förlusten så är ju det bra. Så eftersom du nu får ett bra pris så tycker jag du ska satsa.
Citera
2017-03-04, 22:12
Moderator
Ditt beräknade andrahandsvärde, är det vad du tror man kan köpa din bil för om tre år, eller är det vad du tror du får i inbyte? Normalt värdetapp på 3 år är ca 50%, så en bil för 423' bör kosta ca 210' efter 3 år om det inte är nåt väldigt speciellt. Ju dyrare bil desto mer värdeminskning för det mesta.

Så oavsett vad för bil det handlar om så tror jag du räknat lite väl högt försäljningsvärde, även om du säljer den själv. Som jag räknar kommer den ha en värdeminskning på ca 16 kr / mil, troligtvis lite högre ändå, för kan du köpa den kraftigt rabatterad så kan andra det med, nya och begagnade, vilket lär avspegla sig i priset den dan du ska sälja den.

Misstaget många gör vid bilköp är att missbedöma, åt det positiva hållet, värdet på bilen när det är dags för byte.
Citera
2017-03-04, 22:25
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ja, då tycker jag nästan du ska slå till. Det lär ju vara svårt att få ett lika bra pris hos ett annat märke där du inte har de kontakterna.

Som jag skrivit i tidigare trådar så är ju alla bilaffärer förlustaffärer. Men kan man minimera förlusten så är ju det bra. Så eftersom du nu får ett bra pris så tycker jag du ska satsa.
Jo, det är aldrig en bra affär. Men för mig handlar det om att minimera förlusten, som sagt var. Det råkar ju vara bilen jag vill ha också, så...

Jag har behov av att ha bil, så jag har inget val. Och behöver köpa en ny. Och värdeminskningen är knappast lägre på en 1-3 år gammal bil ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ditt beräknade andrahandsvärde, är det vad du tror man kan köpa din bil för om tre år, eller är det vad du tror du får i inbyte? Normalt värdetapp på 3 år är ca 50%, så en bil för 423' bör kosta ca 210' efter 3 år om det inte är nåt väldigt speciellt. Ju dyrare bil desto mer värdeminskning för det mesta.

Så oavsett vad för bil det handlar om så tror jag du räknat lite väl högt försäljningsvärde, även om du säljer den själv. Som jag räknar kommer den ha en värdeminskning på ca 16 kr / mil, troligtvis lite högre ändå, för kan du köpa den kraftigt rabatterad så kan andra det med, nya och begagnade, vilket lär avspegla sig i priset den dan du ska sälja den.

Misstaget många gör vid bilköp är att missbedöma, åt det positiva hållet, värdet på bilen när det är dags för byte.
Det beräknade andrahandsvärdet är baserat på privatköpspris, alltså vad jag skulle få på blocket (någonstans mitt emellan inbytespris och handlarpris). Jag har inga problem att få sålt bilen privat utan att ens annonsera. Byta in är det dummaste man kan göra, det skulle jag aldrig göra. I dessa prisnivåer är skillnaden mellan marknadsvärde och inbytespris omkring 100 000 kronor efter 3 år. Sedan är det ett stabilt märke som har bättre andrahandsvärde än genomsnittet.

Jag lovar dig, ingen annan kan få mina rabatter. Jag köper direkt av generalagenten och får den för det priset återförsäljaren får. Alltså slipper jag betala mellanhanden. Om alla kunde det skulle ju samtliga bilfirmor gå i konkurs ganska omgående. Jag har alltså en unik kontakt på området, inte fått rabatten av vanliga handlaren.

Om du hävdar att jag kommer få en värdeminskning på nästan 20 kronor så innebär det att, baserat den aktuella modellens andrahandsvärde, att samtliga får den rabatten jag får, på drygt 20 %. Det stämmer alltså inte.

I ärlighetens namn så anser jag dock att om jag köper en bil för 330 000 så har jag förlorat 330 000. Men för exempels skull bör man ju räkna på om affären är bra. Sedan kommer jag sannolikt behålla bilen i 10-15 år, sedan lär den vara värdelös.
Citera
2017-03-04, 22:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jo, det är aldrig en bra affär. Men för mig handlar det om att minimera förlusten, som sagt var. Det råkar ju vara bilen jag vill ha också, så...

Jag har behov av att ha bil, så jag har inget val. Och behöver köpa en ny. Och värdeminskningen är knappast lägre på en 1-3 år gammal bil ändå.
.
Behöver du bil och du har de rabatterna du talar om, så tycker jag du ska köpa. Är ju bättre att ha en helt ny bil än en tre år gammal. Du har ju bättre garantier och försäkringar. Sen kan man ju inte räkna ut exakt vad du får för bilen om tre år, men av det jag kan läsa i tråden så tycker jag det låter bra. När du ska sälja den kan du ju ha otur och få mycket mindre än du tror, men du kan ju också ha tur och få mer. Svårt att säga hur marknaden är om tre år.
Citera
2017-03-04, 22:48
Medlem
ormbitens avatar
Jag gissar att du har fått ett liknande pris som företagskunder kan få...
Och i så fall är det ju inte mycket att tveka på, bara köpa.

Företagskunder kan ju få upp mot 100k i rabatt på en ny bil.

http://teknikensvarld.se/olika-kunde...pa-bil-165626/

https://www.svd.se/foretagskunder-ka...-en-ny-bil-ome
Senast redigerad av ormbiten 2017-03-04 kl. 22:51.
Citera
2017-03-04, 22:51
Medlem
Vad är syftet med tråden, förutom att skryta?
Citera
2017-03-05, 00:18
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Behöver du bil och du har de rabatterna du talar om, så tycker jag du ska köpa. Är ju bättre att ha en helt ny bil än en tre år gammal. Du har ju bättre garantier och försäkringar. Sen kan man ju inte räkna ut exakt vad du får för bilen om tre år, men av det jag kan läsa i tråden så tycker jag det låter bra. När du ska sälja den kan du ju ha otur och få mycket mindre än du tror, men du kan ju också ha tur och få mer. Svårt att säga hur marknaden är om tre år.
Marknaden är oviss, men man får analysera så gott man kan. Att botten skulle gå ur fullständigtär i alla fall osannolikt.
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag gissar att du har fått ett liknande pris som företagskunder kan få...
Och i så fall är det ju inte mycket att tveka på, bara köpa.

Företagskunder kan ju få upp mot 100k i rabatt på en ny bil.

http://teknikensvarld.se/olika-kunde...pa-bil-165626/

https://www.svd.se/foretagskunder-ka...-en-ny-bil-ome
Ungefär så, på omvägar har jag fått ett nettopris.
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Vad är syftet med tråden, förutom att skryta?
Om du hade varit läskunnig hade du sett att jag frågar om värdeminskningen. Är det en så pass bra affär att det till och med slår en lätt begagnad bil eller inte. Jag kan räkna, men värdeminskning på begagnade bilar vet jag mycket lite om. Det är frågan. Det var inte jag som började dra upp varför jag fick rabatten, det var det någon annan som frågade. Och eftersom värdeminskningen styrs av listpriset och inte vad man faktiskt betalat för bilen så måste jag ange båda delarna för att kunna komma fram till en värdeminskning. Eller har du något intelligent förslag på hur vi får fram det utan att jag "skryter" och talar om vad jag får betala och vad listpriset är? Nej, tänkte väl det...
Citera
2017-03-05, 07:43
Moderator
Citat:
Det beräknade andrahandsvärdet är baserat på privatköpspris, alltså vad jag skulle få på blocket (någonstans mitt emellan inbytespris och handlarpris). Jag har inga problem att få sålt bilen privat utan att ens annonsera. Byta in är det dummaste man kan göra, det skulle jag aldrig göra. I dessa prisnivåer är skillnaden mellan marknadsvärde och inbytespris omkring 100 000 kronor efter 3 år. Sedan är det ett stabilt märke som har bättre andrahandsvärde än genomsnittet.

Citat:
Om du hade varit läskunnig hade du sett att jag frågar om värdeminskningen. Är det en så pass bra affär att det till och med slår en lätt begagnad bil eller inte. Jag kan räkna, men värdeminskning på begagnade bilar vet jag mycket lite om. Det är frågan.

Du motsäger dig själv lite ... Du verkar ju redan nu bestämt dig nästan exakt för vad värdeminskningen är och om man ifrågasätter kommer det ju ett försvarstal och en förklaring till vad värdet kommer ligga på om tre år.

Men jag förstår ärligt talat inte riktigt frågan, du får en bil med bra rabatt, du behöver bil, du har en klar uppfattning om hur mycket du kommer förlora på den (där jag tror att du som de flesta bilköpare är lite för optimistisk).
Hur stor roll spelar det om du förlorar 10 eller 15:- per mil i värdeminskning? Hade du velat köra billigt hade du ju inte valt en så dyr bil från första början.
Citera
2017-03-05, 12:15
Medlem
Citat:
Marknaden är oviss, men man får analysera så gott man kan. Att botten skulle gå ur fullständigtär i alla fall osannolikt.

Ungefär så, på omvägar har jag fått ett nettopris.

Om du hade varit läskunnig hade du sett att jag frågar om värdeminskningen. Är det en så pass bra affär att det till och med slår en lätt begagnad bil eller inte. Jag kan räkna, men värdeminskning på begagnade bilar vet jag mycket lite om. Det är frågan. Det var inte jag som började dra upp varför jag fick rabatten, det var det någon annan som frågade. Och eftersom värdeminskningen styrs av listpriset och inte vad man faktiskt betalat för bilen så måste jag ange båda delarna för att kunna komma fram till en värdeminskning. Eller har du något intelligent förslag på hur vi får fram det utan att jag "skryter" och talar om vad jag får betala och vad listpriset är? Nej, tänkte väl det...
Även jag ifrågasätter tråden.
Du behöver en ny bil. Varför du behöver en ny förstår jag inte. Jag köper själv nytt. Inte för att jag behöver utan för att jag vill och kan.
Sedan har du hittat just den bilen du vill ha.
När du sedan får den till ett klart lägre pris än normalt så måste du skapa en tråd om det hela.

Vad är ditt problem? Du har hittat bilen du måste ha och du får den billigt. Det är väl bara en idiot som skulle betala mer för en bil än de måste?
Vad gäller värdeminskningen. Har du inte råd så har du inte. Din bil kommer vara exakt lika mycket värd om tre år som en likvärdig kommer vara. Sluta noja och köp en begagnad bil i stället. Då slipper du köra något du inte har råd att köra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in