Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Ja, och även för vanliga Svensson kan vissa saker bli för tungt att bära. Som exempelvis om man har en sjukdom som man vet kommer att fortskrida på ett sådant sätt att man inte kan göra det man uppskattat. Inte så att jag vill försvara det valet men har förståelse för det på sätt och vis en depression av det slaget är nog svårbotad även om man vet att omgivningen har förståelse för sjukdomen så hjälper det ju föga om den begränsar en själv markant rent fysiskt.
Återigen, detta är spekulation men håller det inte för osannolikt att något sådant ligger i bakgrunden. Har fler än en i släkt och bekantskapskrets som det antingen konstaterats att de tagit bort sig eller att man kan anta det efter de blivit diagnosticerade med någon sådan sjukdom som de börjat märka av.
Sedan kanske det fanns en större sorg över exempelvis barnlöshet än vad han lät omgivningen veta även om han nämnt det. Så jag ser det inte som så mystiskt att det skulle kunna vara så även om tillvägagångssättet kanske inte är det vanligaste.
Ja, det finns ju depression orsakat av påtagliga saker som du nämner, t ex sjukdomar som fortskrider eller andra motgångar
Sedan finns det just depression där ingen orsak kan hittas. Det går inte att peka på det ena eller det andra. Depressionen är själva sjukdomen utan orsakssamband. Många får depressioner med jämna mellanrum men lyckas ta sig upp, den närmsta omgivningen är då väldigt medvetna om det.
De flesta av oss känner nog människor som tagit livet av sig. Det gör jag också.. I ett fall vet jag att det var just sjukdom som låg bakom. I andra fall är det just depression som tagit över deras liv och slutat så olyckligt. Ingen barnlöshet, inga ekonomiska svårigheter absolut inga problem som vi visste om innan och inget som kom fram efteråt heller.